Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.363.2023.3.WL
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, od wszystkich faktur wystawianych za organizację imprez plenerowych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności, odbywających się w budynkach oraz w plenerze na nieruchomościach będących w posiadaniu ..., oraz organizację imprez plenerowych odbywających się na drodze publicznej, przylegającej do nieruchomości.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości, od wszystkich faktur wystawianych za organizację imprez plenerowych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności, odbywających się w budynkach oraz w plenerze na nieruchomościach będących w posiadaniu ..., oraz organizację imprez plenerowych odbywających się na drodze publicznej, przylegającej do nieruchomości będących w posiadaniu ....
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 26 czerwca 2023 r. (data wpływu 27 czerwca 2023 r.) oraz 21 lipca 2023 r. (data wpływu 24 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
... w ... jest Samorządową Instytucją Kultury o numerze NIP ..., jest czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się współczynnikiem i prewspółczynnikiem, prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną. Wpisana do rejestru kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa ....
Sposób wyliczenia preproporcji według wzoru ustalonego w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług przez samorządowe instytucje kultury.
Przedmiotem działalności ... zgodnie ze statutem jest: (...).
Podstawowe zadania ...:
‒…,
‒…,
‒….
W ramach działalności statutowej ... świadczy odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8% stawką VAT.... Prowadzi … opodatkowane stawką 8%. Ponadto ... dokonuje zakupu … ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić pamiątki np. … ze stawką VAT 23%. ... dokonuje zakupu … ze stawką 8%. Prowadzi działalność gastronomiczną gdzie stosowana jest stawka 8% i 23%.
... prowadzi koła zainteresowań …, za które pobierane są opłaty ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Pobiera opłaty akredytacyjne …, które też są opodatkowane stawką zwolnioną. Świadczy też usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane 23% stawką VAT.
Organizuje imprezy plenerowe odpłatne i nieodpłatne.
Imprezy nieodpłatne są organizowane w budynkach i w plenerze na terenach będących w posiadaniu ..., oraz przyległej ulicy. ... nie pobiera opłat od uczestników imprezy, ale są pobierane opłaty za …. Celem umożliwienia skorzystania z bezpłatnego wstępu na imprezę jest popularyzacja działalności oraz zapoznanie społeczeństwa z dorobkiem ... w celu zwiększenia sprzedaży biletów na stałe atrakcje. Reklama jest świadczona poprzez wystawienie banerów, ulotek a także prezentowanie sponsorów przez prowadzących. Imprezy są finansowane ze środków własnych oraz dotacji celowych uzyskanych z …, Starostwa Powiatowego, dotacji podmiotowej i celowej organizatorów. ... nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów odrębnie do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W uzupełnieniu wniosku z 26 czerwca 2023 r. wskazali Państwo, że:
Wynajem … będzie świadczony przez ... zarówno w budynkach oraz w plenerze na nieruchomościach będących w posiadaniu ... oraz na drodze publicznej, przylegającej do nieruchomości będącej w posiadaniu ....
Podczas imprez plenerowych, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 zawartych w złożonym wniosku, poza świadczeniem usług …, ... będzie dokonywało świadczenia innych usług: będą prowadzone …, na które będzie obowiązywał wstęp wolny.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione przez ... w związku z organizacją imprez plenerowych, o których mowa w pytaniu 1 i 2 zawartych w złożonym wniosku, będą wystawione na ... w ....
Towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane:
a)do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - zakup …, zakupy do gastronomii.
b)do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zakup usług kulturalnych tj. … ze stawką zw. lub opodatkowanych 23% od agencji artystycznych.
Towary i usługi, wykorzystywane w związku z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej np. ….
Imprezy plenerowe kulturalne - na które ... nie pobiera opłat za wstęp - służą przede wszystkim promocji ... i mają zachęcić potencjalnych uczestników do odwiedzania ... a przez to zwiększenia sprzedaży opodatkowanej (8% stawka VAT lub 23% w przypadku zakupu pamiątek).
Organizacja imprezy kulturalnej plenerowej jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności jak i do celów innych, ... jest w stanie przyporządkować wszystkie wydatki związane z realizacją imprezy. Towary i usługi, związane z organizacją imprez plenerowych będą służyć działalności opodatkowanej i nieodpłatnej.
W przypadku, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT nie zawsze będzie możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi z VAT.
Prewspółczynnik ustalony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy na 2023 rok wyliczony na podstawie wykonania za 2022 rok wynosi 46%. W sytuacji gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2% ... zamierza stosować 0%.
Proporcja ustalona na podstawie art. 90 ust. 2 - ust. 9 ustawy wynosi 99%. W sytuacji gdy ww. proporcja nie przekroczy 2% ... będzie stosować 0%.
Ponadto, ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 21 lipca 2023 r., na pytania Organu:
1.Do jakich czynności będą wykorzystywali Państwo towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych, o których mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 we wniosku, tj.:
a)do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c)do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Czy towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane przez Państwa:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
3.W sytuacji, gdy towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych, niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
4.Czy towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT?
5.W przypadku, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
6.Przy czym, w związku ze wskazaniem w uzupełnieniu wniosku, że „Podczas imprez plenerowych, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 zawartych w złożonym wniosku, poza świadczeniem usług …, ... będzie dokonywało świadczenia innych usług: będą prowadzone …, na które będzie obowiązywał wstęp wolny” proszę o wskazanie jaką czynnością będzie prowadzenie ww. …, tj.:
a)opodatkowaną podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnioną od podatku od towarów i usług,
c)niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
wskazali Państwo:
ad. 1
dotyczy pytania 1
Towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane:
a)do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - zakup …, zakupy towarów do gastronomii,
b)do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług - nie występują zakupy związane z czynnościami zwolnionymi,
c)do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zakup usług kulturalnych tj. … ze stawką zw lub opodatkowanych 23% od agencji artystycznych.
Towary i usługi, wykorzystywane w związku z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej np. ….
Imprezy plenerowe kulturalne - na które ... nie pobiera opłat za wstęp - służą przede wszystkim promocji ... i mają zachęcić potencjalnych uczestników do odwiedzania ... a przez to zwiększenia sprzedaży opodatkowanej (8% stawka VAT lub 23% w przypadku zakupu pamiątek).
dotyczy pytania 2
Towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane:
a)do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - usługi …,
b)do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług - nie występują zakupy związane z czynnościami zwolnionymi,
c)do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zakup usług kulturalnych tj. … ze stawką zw. lub opodatkowanych 23% od agencji artystycznych.
ad. 2
Organizacja imprezy kulturalnej plenerowej jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - o którym mowa w pytaniu 1 i 2.
ad. 3
Towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej - o którym mowa w pytaniu 1 i 2.
ad. 4
Towary i usługi, związane z organizacją imprez plenerowych będą, służyć działalności opodatkowanej i nieodpłatnej - o których mowa w pytaniu 1 i 2.
ad. 5
W przypadku, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT nie zawsze będzie możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi z VAT – o których mowa w pytaniu 1 i 2.
ad. 6
Prowadzone stanowiska warsztatowe, na które będzie obowiązywał wstęp wolny zaliczamy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - o których mowa w pytaniu 1 i 2.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego do odliczenia od wszystkich faktur wystawianych za organizację imprez plenerowych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności, odbywających się w budynkach, oraz w plenerze na nieruchomościach, będących w posiadaniu ...?
2.Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego do odliczenia od wszystkich faktur wystawianych za organizację imprez plenerowych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności, odbywających się na drodze publicznej, przylegającej do nieruchomości będącej w posiadaniu ...?
Państwa stanowisko w sprawie
Według Wnioskodawcy, możliwe jest odliczenie podatku VAT naliczonego w całości, od wszystkich faktur wystawianych za organizację imprez plenerowych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności odbywających się w budynkach oraz w plenerze na nieruchomościach będących w posiadaniu ..., oraz organizację imprez plenerowych odbywających się na drodze publicznej, przylegającej do nieruchomości będących w posiadaniu ....
Podczas realizacji imprez, na które obowiązuje wstęp wolny, ... świadczy usługi …, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. W trakcie organizacji imprez występuje również zwiększona sprzedaż .. oraz innych artykułów oferowanych przez .... Organizacja otwartych imprez kulturalnych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności, jest i będzie każdorazowo … z działalnością kulturalną prowadzoną przez ... wynikającą ze statutu i ma na celu promocję tej działalności. Wpływa to bezpośrednio i pośrednio na zwiększenie przychodów z działalności prowadzonej przez ..., w tym na sprzedaż biletów wstępu na atrakcje stałe prowadzone przez ....
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2e ustawy stanowi:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Z regulacji art. 86 ust. 2f ustaw wynika, że:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Na mocy § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.
Jak wyżej wskazano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał samorządowe instytucje kultury.
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,
P – przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
Według § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia:
ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
‒odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
‒odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
‒eksportu towarów,
‒wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
Stosownie do § 8 rozporządzenia:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe.
Przepis ten wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej przepisami art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT (np. otrzymanie odszkodowań umownych czy odsetek za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów, sprzedaż wierzytelności „trudnych” itp.). „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.
Natomiast przez wykorzystanie towarów i usług do celów innych niż działalność gospodarcza rozumie się wykorzystanie tych towarów i usług w sferze działalności danego podmiotu niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa).
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza” na potrzeby podatku od towarów i usług zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Płaszczyzna działalności podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług, o czym świadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opierać się musi na działalności podejmowanej w szczególności w sposób ciągły w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Z powyższych przepisów wynika, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej podatnika. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
W przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością, których podatnik nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, podatnik winien dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Zasady prowadzenia samorządowej jednostki kultury określa m.in ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 194 ze zm.).
W świetle art. 9 ust. 1 powyższej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Z kolei w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
Na mocy art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Jak wynika z zacytowanego przepisu art. 86 ust. 2a ustawy prewspółczynnik jest stosowany w sytuacji, gdy:
‒nabyte towary i usługi są wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza,
‒przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe.
Jeżeli chodzi o spełnienie pierwszej przesłanki, to trzeba mieć na uwadze, że przedmiotem Państwa działalności jako samorządowej instytucji kultury jest (zgodnie ze statutem) popularyzacja twórczości …. Podstawowe zadania Centrum wiążą się m.in. z animacją kultury ….
W ramach działalności statutowej Państwa Centrum świadczy m.in. odpłatne usługi kulturalne … dokonuje sprzedaży …, a także prowadzi działalność gastronomiczną.
Jak wskazali Państwo, oprócz działalności opodatkowanej statutowej prowadzą Państwo także działalność kulturalną statutową o charakterze nieodpłatnym, organizując w swoich budynkach i w plenerze na terenach Centrum oraz przyległej ulicy imprezy plenerowe. Wstęp na te imprezy jest bezpłatny.
Ponadto, jak wynika z przedstawionego opisu sprawy w ramach nieodpłatnych imprez plenerowych będą Państwo świadczyli usługi reklamy czy usługi najmu/dzierżawy, a zatem będą Państwo wykonywali czynności opodatkowane podatkiem VAT. Oprócz tego w trakcie imprez plenerowych będą wykonywane również nieodpłatne usługi kulturalne w postaci …, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem w świetle tych okoliczności należy uznać, że zakupione przez Centrum towary i usługi związane z organizacją bezpłatnych imprez plenerowych będą służyły zarówno celom prowadzonej przez Centrum działalności gospodarczej, jak i celom innym niż działalność gospodarcza związanym z realizacją zadań statutowych Państwa Centrum. W ramach samych imprez plenerowych będą bowiem wykonywane zarówno czynności opodatkowane, jak i czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT. Ponadto, jak Państwo wskazali, bezpłatne imprezy plenerowe służą przede wszystkim promocji Centrum, popularyzacji prowadzonej przez Centrum działalności oraz zapoznaniu społeczeństwa z dorobkiem Centrum, a działalność prowadzona przez Centrum to również niepodlegająca opodatkowaniu nieodpłatna działalność statutowa.
Nie można się zatem zgodzić z Państwem, że organizacja imprezy plenerowej jest wykonywana wyłącznie w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i ma ona wpływ jedynie na zwiększenie przychodów z działalności prowadzonej przez Centrum, w tym na sprzedaż biletów wstępu na atrakcje stałe prowadzone przez Centrum.
Przedstawiony opis sprawy wskazuje bowiem, że głównym celem Państwa działalności jako instytucji kultury (zgodnie ze statutem) jest popularyzacja twórczości…. Ponadto sami Państwo wskazali we wniosku, że celem umożliwienia skorzystania z bezpłatnego wstępu na imprezę jest popularyzacja działalności oraz zapoznanie społeczeństwa z dorobkiem Centrum.
Tym samym, bezpłatne imprezy plenerowe organizowane przez Państwa Centrum mają nie tylko zachęcić potencjalnych uczestników do odwiedzenia Centrum, a przez to zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, ale również mają na celu popularyzację działalności Centrum jako samorządowej instytucji kultury zajmującej się m.in. ….
Przedmiotowe imprezy plenerowe, na które Państwa Centrum oferuje darmowe wejście, mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania działalnością Centrum, a w rezultacie pośrednio wpłynąć na zwiększenie obrotu ze sprzedaży biletów na stałe atrakcje świadczone przez Centrum odpłatnie, ale nie powoduje to, że wszystkie podejmowane przez Centrum działania w ramach tych imprez stanowią działalność gospodarczą. Centrum, organizując nieodpłatne imprezy plenerowe, prowadzi również działania upowszechniające kulturę w szerokim tego pojęcia znaczeniu, czyli realizuje cele statutowe, do których jako instytucja kultury zostało powołane.
Natomiast w kwestii spełnienia drugiej przesłanki w postaci braku możliwości przypisania zakupów związanych z organizacją imprez plenerowych w całości do działalności gospodarczej trzeba mieć na uwadze, że w opisie sprawy z jednej strony wskazują Państwo, iż nie mają możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów odrębnie do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegających opodatkowaniu. Z drugiej jednak strony w uzupełnieniu wniosku z … r. podali Państwo, że w sytuacji gdy ww. zakupy będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych, Centrum jest w stanie przyporządkować wszystkie wydatki związane z realizacją imprezy. Zaś w odpowiedzi na zapytanie zawarte w drugim wezwaniu dotyczącym możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej wskazali Państwo, że towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Dodając, że towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą służyć działalności opodatkowanej i nieodpłatnej.
Ze względu na brak jednoznacznego wskazania, czy będą Państwo mogli przypisać zakupy związane z organizacją imprez plenerowych w całości do działalności gospodarczej należy wziąć pod uwagę całokształt okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku. Jak wynika z opisu sprawy towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane do:
‒czynności opodatkowanych podatkiem VAT – dot. zakupu …, zakupów do gastronomii,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – dot. zakupu usług kulturalnych, ….
Jednocześnie wskazują Państwo, że towary i usługi związane z organizacją imprez plenerowych będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej (np. …), jak i kulturalnej statutowej nieodpłatnej, np. ….
Z powyższego więc wynika, że w odniesieniu do części zakupów związanych z organizacją imprez plenerowych istnieje możliwość ich przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej (np. zakup …), ale są takie zakupy towarów i usług, których nie można przypisać w całości do działalności gospodarczej, np. ….
Wobec tego będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją imprez plenerowych jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyć do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dokonując odliczenia kwot podatku naliczonego, w pierwszej kolejności powinni Państwo dokonać ich alokacji do konkretnych kategorii czynności. W konsekwencji, z tytułu wydatków, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do wydatków, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT nie będzie Państwu przysługiwało w ogóle prawo do odliczenia tego podatku.
Z kolei, w stosunku do zakupów, do których nie będzie można przypisać w całości do działalności gospodarczej, np. …, nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia całego podatku naliczonego i będą Państwo zobowiązani stosować prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. Bez znaczenia pozostaje to, czy imprezy odbywają się na nieruchomościach będących w Państwa posiadaniu, czy na drodze publicznej, przylegającej do tych nieruchomości.
A zatem stwierdzić należy, w zakresie faktur wystawianych za organizację imprez plenerowych, na które obowiązuje wstęp wolny dla publiczności, odbywających się w budynkach oraz w plenerze na nieruchomościach będących w posiadaniu ... oraz organizację imprez plenerowych odbywających się na drodze publicznej, przylegającej do nieruchomości będących w posiadaniu ... będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w części, w jakiej podatek ten związany będzie z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi. Prawo to – w zależności od możliwości dokonania alokacji wydatków związanych z organizacją tych imprez – będą Państwo mogli zrealizować w sposób przedstawiony wyżej. Zauważyć przy tym należy, że uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego będą mogli Państwo zrealizować, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right