Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.487.2023.1.AK

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz możliwość zastosowania proporcji obliczonej na podstawie Rozporządzenia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·Prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: (…);

·Możliwości zastosowania proporcji obliczonej na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykonywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) dla każdej z jednostek oddzielnie zgodnie z jej specyfiką.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (…) jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) Miasto (…) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i samodzielność, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmują między innymi zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, ochrony środowiska, zaopatrzenia w energię cieplną i edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zadania własne Miasto (…) wykonuje samodzielnie lub przez samorządowe jednostki budżetowe utworzone na mocy uchwały Rady Miejskiej.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto (…) dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami budżetowymi.

Miasto (…) złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn.: (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest wymiana istniejących starych opraw oświetleniowych na nowoczesne, energooszczędne i trwałe oprawy LED. Zadanie polega na demontażu starych opraw, zakupie i montażu nowych opraw w Urzędzie Miejskim w (…) (UM), (…) Liceum Ogólnokształcącym (A) i Szkole Podstawowej nr (…) (B) w (…).

Głównym celem projektu jest poprawa stanu środowiska, w tym przede wszystkim stanu jakości powietrza w mieście (…) oraz regionie (...). Ograniczenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery przyczyni się do podniesienia jakości życia mieszkańców miasta (…) oraz w regionie (…) Polski.

Realizacja projektu wpłynie na efektywność energetyczną oświetlenia wewnętrznego w budynku Urzędu Miejskiego w (…) oraz w budynkach oświatowych: A i B w (…). Stare oprawy jarzeniowe zostaną zastąpione nowoczesnymi oprawami typu LED, co będzie skutkowało obniżeniem zużycia energii elektrycznej i ograniczeniem emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

Realizacja projektu wpłynie na:

·poprawę standardu energetycznego budynków poprzez zmniejszenie rocznego zużycia energii elektrycznej,

·oświetlenie pomieszczeń zgodnie z obowiązującymi normami,

·ograniczenia emisji CO2,

·obniżenie kosztów eksploatacji oświetlenia wskutek wysokiej skuteczności świetlnej i trwałości lamp LED,

·poprawę jakości i estetyki oświetlenia stosownie do potrzeb i oczekiwań użytkowników,

·poprawę wizerunku instytucji publicznych Miasta (…) w społeczeństwie,

·podniesienie jakości życia mieszkańców.

Miasto (…) jest właścicielem majątku, tj. budynku Urzędu Miejskiego w (…), a także budynków (…) Liceum Ogólnokształcącego i Szkoły Podstawowej nr (…) w (…). Struktura właścicielska oraz sposób wykorzystania tych budynków po realizacji projektu pozostanie bez zmian.

Po zakończeniu projektu Miasto (…) będzie właścicielem zakupionego i powstałego w ramach projektu majątku przez wymagany okres, tj. co najmniej 5 lat od zakończenia projektu. Budynek Urzędu Miejskiego w (…) oraz budynki A i B w (…) będą nadal wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem. Infrastruktura publiczna poddana poprawie efektywności energetycznej poprzez wymianę opraw oświetlenia wewnętrznego nie zmieni swojego przeznaczenia, ani sposobu użytkowania.

W budynku Urzędu Miejskiego w (…) wykonywane są czynności obejmujące:

·transakcje opodatkowane podatkiem od towarów i usług (m.in. sprzedaż działek, usługa najmu pomieszczeń),

·transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, ale zwolnione z opodatkowania (m.in. sprzedaż lokali na cele mieszkaniowe, dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane),

·transakcje niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT – działalność publiczna w ramach zadań własnych.

W rezultacie nabywane w trakcie realizacji projektu usługi będą związane z całokształtem czynności prowadzonych w ramach Urzędu, tj. opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT i niepodlegających opodatkowaniu.

W budynkach oświatowych (A i B w (…)) wykonywane są czynności obejmujące:

·działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność statutowa, publiczna),

·działalność opodatkowaną podatkiem VAT (wynajem pomieszczeń).

Poniesione koszty/wydatki na realizację przedmiotowego zadania zostaną udokumentowane fakturami VAT, w których wyodrębnione zostaną kwoty:

1)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi,

2)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu,

3)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi i zwolnionymi z opodatkowana,

4)kosztów/wydatków niepodlegających opodatkowaniu.

Wyodrębnienie przyszłych kosztów dotyczyć będzie każdej z jednostek objętej przedmiotowym projektem w taki sposób, że:

·koszty dotyczące wymienianych opraw w budynku Urzędu Miejskiego zostaną przyporządkowane do pomieszczeń, w których będą wykonywane:

-czynności opodatkowane podatkiem VAT;

-czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu;

-czynności niepodlegające opodatkowaniu;

·koszty dotyczące wymienianych opraw w budynkach oświatowych (A i B) zostaną przyporządkowane do pomieszczeń, w których będą wykonywane:

-czynności opodatkowane podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu;

-czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Pytania

1.Czy w ramach realizacji projektu pn.: (…) Miastu (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup i wymianę opraw oświetlenia wewnętrznego?

2.Czy w przypadku prawa do częściowego odliczenia podatku VAT należy zastosować proporcję obliczoną na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykonywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) dla każdej z jednostek oddzielnie zgodnie z jej specyfiką?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Miasta (…), w związku z realizacją projektu pn.: (…) z uwagi na alokację przypisanych kosztów/wydatków do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności i przyporządkowania do określonych pomieszczeń, w których będzie prowadzona:

·działalność opodatkowana;

·działalność opodatkowana i niepodlegająca;

·działalność opodatkowana, niepodlegająca i zwolniona;

·działalność własna gminy (działalność publiczna).

Miastu będzie:

1.przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia przedmiotowego projektu w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą służyć do czynności opodatkowanych;

2.przysługiwało częściowe prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do realizacji przedmiotowego projektu w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą służyć do czynności opodatkowanych i niepodlegających, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT;

3.przysługiwało częściowe prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia przedmiotowego projektu w zakresie w jakim nabywane towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych, niepodlegających i zwolnionych z opodatkowania, zgodnie z art. 86 i art. 90 ustawy o VAT;

4.nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do realizacji przedmiotowego projektu w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą służyć do czynności niepodlegających opodatkowaniu (działalność publiczna).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku, gdy nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT oraz niepodlegające podatkowi VAT), to w myśl art. 86 ust. 1 nie ma możliwości dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które maja charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, a zakupione towary i usługi wykorzystywane są do działalności opodatkowanej.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z uwagi na powyższe Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą (…) w zakresie w jakim będą służyć do czynności opodatkowanych.

W przypadku wymiany opraw oświetleniowych w pomieszczeniach, gdzie prowadzona będzie tylko działalność statutowa niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT zastosowanie będzie miał art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w myśl którego, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ad. 2.

Zdaniem Miasta (…) przy odliczeniu podatku VAT w przypadku czynności:

·opodatkowanych i niepodlegających,

·opodatkowanych, niepodlegających i zwolnionych z podatku VAT,

należy zastosować proporcję wynikającą z art. 86 i 90 ustawy o VAT obliczoną przez jednostkę organizacyjną, której dotyczyć będą nabywane towary i usługi celem wymiany opraw oświetlenia wewnętrznego.

Na podst. art. 86 ust. 1 podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym „sposobem określenia proporcji”, który powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykorzystywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie art. 86 ust. 22 zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r w sprawie sposobu określenia zakresu wykonywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. 2021 r. poz. 999).

W rozporządzeniu zostali wskazani podatnicy, do których odnoszą się przepisy w nim zawarte. Wśród jednostek wymienionych w przywołanym rozporządzeniu są m.in. urzędy obsługujące jednostkę samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki budżetowe utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 3 ww. Rozporządzenia sposób określenia proporcji w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym sposób określenia proporcji wynikający z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług ustala się odrębnie dla każdej jednostki.

Art. 90 ust. 1 stanowi „w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego”.

W myśl art. 90 ust. 2 „jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10”.

Art. 90 ust. 3 stanowi, „proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo”.

W myśl art. 90 ust. 10a „w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego”.

Odnosząc się do powyższego, Miastu przysługuje prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 86 i 90 ustawy o VAT, którą należy obliczyć oddzielnie dla każdej z jednostek objętej przedmiotowym projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeden z nich wskazany został w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:

-gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz

-gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy wskazać, że wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie wskazanej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Na podstawie § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez określonych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Na mocy § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Według § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a) dokonywanych przez podatników:

‒ odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

‒ odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

‒ eksportu towarów,

‒ wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,

b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,

d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,

f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,

g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zaproponowana metoda ma charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

W omawianej sprawie poniesione koszty/wydatki na realizację zadania pn.: (…) zostaną udokumentowane fakturami VAT, w których wyodrębnione zostaną kwoty:

a)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi,

b)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu,

c)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi i zwolnionymi z opodatkowania,

d)kosztów/wydatków niepodlegających opodatkowaniu.

Wyodrębnienie przyszłych kosztów dotyczyć będzie każdej z jednostek objętej przedmiotowym projektem w taki sposób że:

·koszty dotyczące wymienianych opraw w budynku Urzędu Miejskiego zostaną przyporządkowane do pomieszczeń, w których będą wykonywane:

-czynności opodatkowane podatkiem VAT,

-czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu,

-czynności niepodlegające opodatkowaniu,

·koszty dotyczące wymienianych opraw w budynkach oświatowych (A i B) zostaną przyporządkowane do pomieszczeń, w których będą wykonywane:

-czynności opodatkowane podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu,

-czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Państwa wątpliwości dotyczą:

·prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup i wymianę opraw oświetlenia wewnętrznego w związku z realizacją projektu pn.: (…);

·możliwości zastosowania proporcji obliczonej na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykonywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) dla każdej z jednostek oddzielnie zgodnie z jej specyfiką.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Zatem, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione w zakresie kosztów dotyczących wymienianych opraw oświetleniowych, które zostaną przyporządkowane w budynku Urzędu Miejskiego oraz w budynkach oświatowych (A i B) do pomieszczeń, w których wykonywane będą czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W konsekwencji, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu, tj. wyminą opraw oświetleniowych w pomieszczeniach, w których wykonywane będą czynności opodatkowane podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

Natomiast w zakresie wydatków dotyczących wymienianych opraw oświetleniowych, które zostaną przyporządkowane w budynku Urzędu Miejskiego oraz w budynkach oświatowych (A i B) do pomieszczeń, w których wykonywane będą czynności niepodlegające opodatkowaniu, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż koszty/wydatki będą związane z czynnościami niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu, tj. wymiany opraw oświetleniowych w pomieszczeniach, w których wykonywane będą czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Odnosząc się z kolei do prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w części dotyczącej wydatków związanych z wymianą opraw oświetleniowych, które zostaną przyporządkowane w budynku Urzędu Miejskiego do pomieszczeń, w których wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu oraz w budynkach oświatowych (A i B) do pomieszczeń, w których wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu należy zauważyć, że skoro nabywane towary i usługi wykorzystywane są w tych pomieszczeniach zarówno do wykonywania działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, a także do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i zwolnionej od podatku VAT, to przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o część kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z realizacją projektu pn.: (…) przyporządkowali Państwo koszty dotyczące wymienianych opraw oświetleniowych w budynku Urzędu Miejskiego do pomieszczeń, w których będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast w budynkach oświatowych (A i B) przyporządkowali Państwo koszty dotyczące wymienianych opraw oświetleniowych do pomieszczeń, w których wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem VAT i niepodlegające opodatkowaniu.

W sytuacji gdy – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu, wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegająca opodatkowaniu) i nie jest przy tym możliwe przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej (objętej zakresem VAT) lub też niepodlegającej opodatkowaniu VAT, to Miasto, będzie zobowiązane do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, ustalonym – w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., dla jednostek budżetowych.

Tym samym, w powyższej sytuacji przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w zakresie tych pomieszczeń w budynkach oświatowych, w których wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia z uwzględnieniem proporcji wyliczonej dla jednostek budżetowych, tj. (…) Liceum Ogólnokształcącego oraz Szkoły Podstawowej nr (…).

Ponadto, przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w zakresie tych pomieszczeń w budynku Urzędu Miejskiego, w których wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia z uwzględnieniem proporcji wyliczonej dla jednostek budżetowych, tj. Urzędu Miejskiego.

W dalszym etapie – w związku z faktem, że nabywane towary i usługi w zakresie wymiany opraw oświetleniowych w Urzędzie Miejskim w pomieszczeniach, w których wykonywane są czynności opodatkowane, zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu, są wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, powinni Państwo w zakresie wydatków na wymianę opraw oświetleniowych w tych pomieszczeniach, w których wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem VAT i zwolnione od podatku VAT, dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2 i ust. 3 oraz następne ustawy.

Tym samym, skoro wydatki ponoszone przez Państwa na wymianę opraw oświetleniowych w pomieszczeniach, które są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a które przyporządkowali Państwo do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w zakresie tych pomieszczeń na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy, z uwzględnieniem proporcji wyliczonej dla Urzędu Miejskiego. Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem, w odniesieniu do kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu, mają Państwo możliwość częściowego odliczenia podatku VAT. Kwotę podatku naliczonego, jaka przysługuje do odliczenia w przypadku budynków oświatowych, należy ustalić na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. dla każdej z Państwa jednostek zgodnie z jej specyfiką. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi i zwolnionymi z opodatkowania, mają Państwo możliwość częściowego odliczenia podatku VAT. Kwotę podatku naliczonego, jaka przysługuje do odliczenia w przypadku budynku Urzędu Miejskiego, należy ustalić na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy, przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy, z uwzględnieniem proporcji wyliczonej dla Urzędu Miejskiego. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności oparto się na informacji, że poniesione koszty/wydatki na realizację przedmiotowego zadania zostaną udokumentowane fakturami VAT, w których wyodrębnione zostaną kwoty:

1)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi,

2)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu,

3)kosztów/wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi i zwolnionymi z opodatkowana, kosztów/wydatków niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00