Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.556.2023.3.DA
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - klimatyzator z funkcją grzania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej uzupełnionego pismem złożonym 31 lipca 2023 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami złożonymi 27 września 2023 r., 8 października 2023 r. i 9 października 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pan dokonać odliczenia na zainstalowaną klimatyzację z funkcję grzania, która pozwala na wyłączenie z funkcji grzania kominek na drewno. Tutejszy US ma wątpliwości czy takie urządzenie jest kwalifikowane do grupy urządzeń grzewczych eliminujących negatywny wpływ na klimat.
W uzupełnieniu wniosku z 27 września 2023 r. wskazał Pan, że jest Pan współwłaścicielem na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości gruntowej zabudowanej domem jednorodzinnym. Nabycia ww. nieruchomości dokonano na podstawie aktu notarialnego w 1999 r. Nabycie nastąpiło do majątku wspólnego małżonków, w czasie trwania związku małżeńskiego i stanowi do dzisiaj majątek objęty wspólnością małżeńską.
Budynek, w którym przeprowadził Pan inwestycję termomodernizacyjną jest budynkiem jednorodzinnym mieszkalnym w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Budynek został oddany do użytkowania w 2005 r. (zawiadomienie o zakończeniu budowy z dnia … września 2005 r.).
Montażu instalacji klimatyzacji z funkcją grzania dokonał Pan w ww. budynku 14 kwietnia 2020 r. Wydatek na klimatyzator z funkcją grzania został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków z dnia 21 listopada 2008 r. Poniesiony przez Pana wydatek dotyczy zakupu i usługi montażu klimatyzatora z funkcją grzania. Montaż klimatyzacji z funkcją grzania zastąpiła ogrzewanie domu kominkiem opalanym drewnem (kominek na stałe wyłączony z użytkowania), co spowodowało likwidację emisji szkodliwych dymów i zanieczyszczenia środowiska. Montaż klimatyzacji z funkcją grzania eliminuje zużycie drewna do opalania kominka.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakończone w 2020 r. Ww. wydatek zamierza Pan razem z żoną odliczyć w ramach przysługującej ulgi termomodernizacyjnej na podstawie opłaconej faktury VAT.
Na prośbę Organu o wskazanie daty na fakturze VAT, dokumentującej dokonanie lub zakończenie dostawy towarów lub wykonania usługi, jednocześnie wskazano, że gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży należy wskazać datę wystawienia faktury, podał Pan cyt.: „14 kwietnia 2020 r. – 15 kwietnia 2023 r. ”
Faktura VAT dotycząca poniesionego przez Pana wydatku na klimatyzator z funkcją grzania została wystawiona na Pana imię i nazwisko. Jest Pan podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Wydatki, które Pan poniósł na przedmiotową inwestycję nie zostały sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i innych podmiotów. Wydatki poniesione przez Pana w związku z ww. przedsięwzięciem nie zostały zaliczone ani odliczone na podstawie innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Kwota odliczeń w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy kwoty 53 000 zł na każdą z osobę.
Wszystkie wydatki ponoszone w Pana związku małżeńskim ponoszone są z majątku wspólnego. W całym okresie trwania Pana związku małżeńskiego, tj. od 1979 r. do dzisiaj obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.
W uzupełnieniu wniosku z 9 października 2023 r. wskazał Pan, że wydatki poniesione przez Pana w 2020 r. w związku z zakupem i montażem klimatyzatora z funkcją grzania nie zostały przez Pana odliczone w kolejnych latach z powodu braku stosownej wiedzy, że takie odliczenie przysługiwało Panu na podstawie obowiązujących przepisów, i że mógł Pan dokonać tego odliczenia.
Ponadto wskazał Pan, że kwestia odliczenia wydatków, których Pan nie odliczył, nie mogła być i nie była przedmiotem postępowania i kontroli podatkowej.
Pytanie
Czy w związku z dokonaniem zakupu instalacji klimatyzacyjnej z funkcją grzania przysługuje Panu prawo do dokonania odliczenia ulgi termomodernizacyjnej na podstawie przepisów art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zamontowanie instalacji klimatycznej z funkcją ogrzewania marki … wypełnia warunki do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Przepisy regulujące ulgę termomodernizacyjną znajdują się w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22, 284 i 412 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. − odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
W konsekwencji odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że w 2020 r. dokonał Pan zakupu i montażu klimatyzacji z funkcją grzania w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pan współwłaścicielem na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej. Wydatki na klimatyzację zostały potwierdzone fakturą VAT wystawioną na Pana imię i nazwisko. Wyżej wymieniony wydatek nie został przez Pana odliczony w zeznaniu rocznym.
W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.
Rozpatrując możliwość skorzystania przez Pana z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatku opisanego we wniosku należy zauważyć, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do powyższego rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na dostarczenie i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania. Zatem, należy uznać, że wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania nie można zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.
Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right