Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.501.2023.2.WN
Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu lokali mieszkalnych. Zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:
-zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Pana usług wynajmu lokali mieszkalnych (pytanie nr 1) oraz
-zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT sprzedaży lokalu mieszkalnegoprzed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu (pytanie nr 3)
jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Pana usług wynajmu lokali mieszkalnych oraz zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 13 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, która zamierza dokonywać wynajmu mieszkań na cele mieszkalne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wynajmowaną nieruchomość zamierza Pan otrzymać w darowiźnie, będzie to działka zabudowana domem jednorodzinnym. Otrzymany dom wymaga kapitalnego remontu, który ma Pan zamiar wykonać a następnie podzielić dom na kilka lokali mieszkalnych. Następnie lokale te zamierza Pan wynajmować na cele mieszkalne. Może też, choć nie musi, zdarzyć się sytuacja, że najem lokali mieszkalnych będzie się odbywał na rzecz przedsiębiorców, którzy udostępnią lokale mieszkalne swoim pracownikom.
Uzupełnienie wniosku
Nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Na chwilę obecną nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.
PKWiU dla wynajmu lokalu będącego przedmiotem zapytania z 2015 68.20.11.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych”
Najemcy będą zamieszkiwać w wynajmowanych lokalach przez okres minimum sześciu miesięcy, a optymalnie kilka lat. Będą realizować cele mieszkaniowe. Miejsce najmu będzie stanowiło ich ośrodek życia przez czas najmu.
Lokale będą wynajmowane przez Pana we własnym imieniu i na własny rachunek.
Środek trwały w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym będzie stanowił wynajmowany budynek. Jeśli zdecyduje się Pan na sprzedaż lokalu, lokal jako odrębna nieruchomość zostanie wydzielony tuż przed sprzedażą.
Od momentu nabycia (po zakończeniu prac w budynku) do chwili sprzedaży lokal mieszkalny będzie wykorzystywany wyłącznie na cele najmu na cele mieszkalne zwolnione z VAT (wynajęty bezpośrednio najemcom). Nie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej.
Będzie dokonane ulepszenie o wartości przekraczającej wartość opisaną w pytaniu nr 8 (tzn. przekraczające 30% wartości początkowej). Prace będą prowadzone przez okres około roku od otrzymania budynku przez Pana w darowiźnie. Po tym czasie wszystkie lokale w budynku (a będzie ich od pięciu do sześciu) zostaną wynajęte najemcom. Ze względu na przeznaczenie lokali jedynie na działalność zwolnioną z VAT (najem na cel mieszkalne bezpośrednio najemcom) nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. W momencie sprzedaży nie minie okres dwóch lat od czasu zakończenia prac.
Pytania (oznaczone jak we wniosku)
1.Czy w opisanej sytuacji przy założeniu, że lokale mieszkalne na cele mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na ich własne cele w opisanych powyżej okolicznościach czynsz najmu podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług (jako usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa)?
3.Czy w razie zbycia jednego z wynajmowanych lokali mieszkalnych przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu uzyskana cena będzie podlegać zwolnieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług przy założeniu, że najem lokali mieszkalnych w budynku będzie się odbywał wyłącznie na warunkach opisanych w pytaniu nr 1?
Pana stanowisko w sprawie
1. W opisanym stanie fatycznym czynsz najmu będzie podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.
3. W razie zbycia jednego z wynajmowanych lokali mieszkalnych przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu uzyskana cena będzie podlegać zwolnieniu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania 1 i 3 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towarami – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy,
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumnie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do
rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z powołanego przepisu wynika, że w rozumieniu ustawy o VAT podatnikami mogą być osoby prawne, osoby fizyczne jak również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.
Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.),
przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług najem stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem świadczenie usługi najmu będzie się wpisywało w zakres prowadzonej przez Pana działalnosci gospodarczej, z tytułu której będzie Pan podatnikiem podatku VAT.
Należy tu zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W tym miejscu należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy,
zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243).
Zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.
Krajowe ustawodawstwo stanowi o zwolnieniu z opodatkowania usługi najmu pod warunkiem jego mieszkaniowego przeznaczenia.
Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.
Zgodnie z tym przepisem,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy (w pozycji nr 47 tego załącznika, stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, znajdują się usługi związane z zakwaterowaniem, oznaczone symbolem PKWiU 55).
Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:
-świadczenie usługi na własny rachunek,
-charakter mieszkalny nieruchomości,
-mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.
Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną, która zamierza dokonywać wynajmu mieszkań na cele mieszkalne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wynajmowaną nieruchomość zamierza Pan otrzymać w darowiźnie, będzie to działka zabudowana domem jednorodzinnym. Otrzymany dom wymaga kapitalnego remontu, który ma Pan zamiar wykonać a następnie podzielić dom na kilka lokali mieszkalnych. Następnie lokale te zamierza Pan wynajmować na cele mieszkalne. Nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Na chwilę obecną nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. PKWiU dla wynajmu lokalu będącego przedmiotem zapytania z 2015 68.20.11.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych” Najemcy będą zamieszkiwać w wynajmowanych lokalach przez okres minimum sześciu miesięcy, a optymalnie kilka lat. Będą realizować ich cele mieszkaniowe. Miejsce najmu będzie stanowiło ich ośrodek życia przez czas najmu. Lokale będą wynajmowane przez Pana we własnym imieniu i na własny rachunek. Od momentu nabycia (po zakończeniu prac w budynku) do chwili sprzedaży lokal mieszkalny będzie wykorzystywany wyłącznie na cele najmu na cele mieszkalne zwolnione z VAT (wynajęty bezpośrednio najemcom). Będzie dokonane ulepszenie o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej. Prace będą prowadzone przez okres około roku od otrzymania budynku przez Pana w darowiźnie. Po tym czasie wszystkie lokale w budynku (a będzie ich od pięciu do sześciu) zostaną wynajęte najemcom. Ze względu na przeznaczenie lokali jedynie na działalność zwolnioną z VAT (najem na cel mieszkalne bezpośrednio najemcom) nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. W momencie sprzedaży nie minie okres dwóch lat od czasu zakończenia prac.
Pana wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług wynajmu lokali mieszkalnych przy założeniu, że lokale mieszkalne na cele mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na ich własne cele mieszkaniowe.
Kluczowe znaczenie dla uznania, iż najem lokalu mieszkalnego będzie zwolniony z VAT jest zastrzeżenie, iż lokal mieszkalny może być wykorzystany wyłącznie w celach mieszkaniowych, a najemca jest zobowiązany do korzystania z lokalu wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, najemcy będą zamieszkiwać w wynajmowanych lokalach przez okres minimum sześciu miesięcy, a optymalnie kilka lat. Będą realizować cele mieszkaniowe. Miejsce najmu będzie stanowiło ich ośrodek życia przez czas najmu.
Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Pana wątpliwość należy stwierdzić, że na gruncie niniejszej sprawy – zostaną spełnione wyżej opisane przesłanki do zastosowania zwolnienia, tak więc świadczona przez Pana usługa wynajmu lokali mieszkalnych osobom fizycznym wyłącznie na ich cele mieszkaniowe, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.
Pana wątpliwość budzi również kwestia czy w razie zbycia jednego z wynajmowanych lokali mieszkalnych przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu uzyskana cena będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług przy założeniu, że najem lokali mieszkalnych w budynku będzie się odbywał wyłącznie na warunkach opisanych w pytaniu nr 1.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności, w ramach dokonywania czynności odsprzedaży lokalu mieszkalnego wystąpi Pan w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Dostawa lokalu będzie stanowić dostawę towaru zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:
a.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Według art. 2 pkt 14 ustawy,
przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części lub rozpoczęcie ich użytkowania na potrzeby własne po ich:
-wybudowaniu lub
-ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu wskazać należy, że w przypadku nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT,
zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a.w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b.dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle (art. 29a ust. 8 ustawy).
W odniesieniu do Pana wątpliwości w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia w związku z planowaną transakcją sprzedaży jednego z lokali mieszkalnych, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania lokali mieszkalnych jest ustalenie, kiedy nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.
Mając na uwadze powyższe, jak wskazał Pan w opisie sprawy, planuje Pan kapitalny remont domu jednorodzinnego, a dokonane ulepszenie budynku przekroczy 30% wartości początkowej nieruchomości. Prace będą prowadzone przez okres około roku od otrzymania budynku przez Pana w darowiźnie. Po tym czasie wszystkie lokale w budynku będą wynajmowane wyłącznie osobom fizycznym na cele mieszkaniowe. Rozważa Pan również zbycie jednego z wynajmowanych lokali mieszkalnych przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu.
W konsekwencji powyższego dla dostawy przedmiotowego lokalu mieszkalnego nie będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż pomimo, że planowana dostawa lokalu mieszkalnego nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia (lokal zostanie oddany w najem), to jednak pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. lokalu nie minie okres dłuższy niż dwa lata.
Wobec braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do dostawy ww. lokalu mieszkalnego, należy zbadać możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że skoro zamierza Pan otrzymać w darowiźnie nieruchomość – dom jednorodzinny, a następnie podzielić go na kilka lokali mieszkalnych, które będzie wynajmował na cele mieszkaniowe, w stosunku do tych lokali nie będzie Panu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto nie poniesie Pan wydatków na ulepszenie lokali mieszkalnych, w stosunku do których będzie Pan miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż pierwotnie przeznaczenie tych lokali związane będzie z działalnością zwolnioną z VAT (najem na cele mieszkaniowe).
Zatem w przypadku zbycia jednego z wynajmowanych lokali mieszkalnych przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu, spełnione zostaną warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym uznać należy, że sprzedaż ww. lokalu mieszkalnego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisu ustawy o VAT.
Wobec powyższego, Pana stanowisko w zakresie pytania 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana w złożonym wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Pana usług wynajmu lokali mieszkalnych (pytanie nr 1) oraz zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem roku od zakończenia przebudowy domu i rozpoczęcia najmu (pytanie nr 3). Natomiast w zakresie zadanego pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w części dotyczącej opodatkowania wynajmu nieruchomości mieszkalnych na rzecz podmiotów gospodarczych (przedsiębiorców i agencji pracy tymczasowej, które udostępnią lokale swoim pracownikom), zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right