Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.293.2023.2.MJ
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 11 lipca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2023 r. (wpływ 7 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W grudniu 2016 roku zmarł ojciec Wnioskodawcy (…), pozostawiając w spadku między innymi grunty rolne. Spadkobiercami była jego żona (…) w 50% oraz czwórka dzieci w równych częściach tj. (…). Stosowna deklaracja SD-2 została złożona w terminie w (…) Urzędzie Skarbowym. W lutym 2019 roku zmarła matka Wnioskodawcy (…). W wyniku postanowienia sądu spadek po matce w postaci gruntów i nieruchomości został podzielony w równych częściach na wszystkie dzieci. Stosowne deklaracje SD-2 zostały złożone w terminie w (…) Urzędzie Skarbowym.
Obecni spadkobiercy zamierzają w roku 2023 dokonać sprzedaży części gruntów.
Ponadto, odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku.
1.Jakie konkretnie nieruchomości były przedmiotem spadku? Proszę podać nr ewidencyjne działek gruntowych oraz opisać nieruchomości inne niż gruntowe. Odpowiedzi należy udzielić odrębnie do spadku po Pani ojcu w 2016 r. oraz odrębnie do spadku po Pani matce z 2019 r.
Odpowiedź:
Numery ewidencyjne działek gruntowych do spadku po ojcu w 2016 roku:
Numer jednostki rejestrowej: (…)
Numer działek oraz identyfikator: (…)
Numery ewidencyjne działek gruntowych do spadku po matce w 2019 roku:
Numer jednostki rejestrowej: (…)
Numer działek oraz identyfikator: (…)
2.Czy otrzymała Pani w spadku po matce inne nieruchomości niż nieruchomości otrzymane przez Pani matkę jako spadek po mężu? Jeżeli tak, jakie to nieruchomości oraz kiedy i w jaki sposób zostały nabyte przez Pani matkę?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie otrzymał w spadku po matce innych nieruchomości niż nieruchomości otrzymane przez matkę jako spadek po mężu.
3.Które z ww. nieruchomości będą przedmiotem planowanej sprzedaży (objęte są złożonym wnioskiem)?
Odpowiedź: wszystkie ww. nieruchomości będą przedmiotem planowanej sprzedaży.
4.Czy prowadzi Pani jakąkolwiek działalność gospodarczą, jeśli tak to w jakim zakresie i od kiedy? W szczególności czy jest to działalność w zakresie obrotu nieruchomościami, jaka jest forma opodatkowania, rodzaj prowadzonej dokumentacji podatkowej (np. podatkowa księga przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe)?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.
5.Jak faktycznie wykorzystywała Pani nieruchomości otrzymane przez Panią w spadku po ojcu i matce przez cały okres ich posiadania do momentu sprzedaży?
Odpowiedź: Nieruchomości nie były przez Wnioskodawcę użytkowane. Leżały "odłogiem".
6.Czy nieruchomości były przedmiotem najmu, dzierżawy, jeśli tak to w jakim okresie i jakie pożytki Pani czerpała z tego tytułu? W jaki sposób rozliczała Pani przychody z tego tytułu? Odpowiedzi należy udzielić dla każdej nieruchomości.
Odpowiedź: Nieruchomości nie były przedmiotem najmu ani dzierżawy.
7.Czy poczyniła Pani jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. nieruchomości, uatrakcyjnienia ich – jeśli tak to jakie i kiedy? (np. wydzielenie działek, podział, budowa drogi, doprowadzanie sieci wodociągowej, energetycznej)
Odpowiedź: Wnioskodawca nie poczynił żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości.
8.Czy w stosunku do nieruchomości będących przedmiotem wniosku wystąpiła Pani lub ma zamiar wystąpić o decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
9.Czy nieruchomości na moment sprzedaży będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak:
·Jakie będzie przeznaczenie działek według planu?
·Z czyjej inicjatywy został (zostanie) ustalony ten plan?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie wie czy na moment sprzedaży działki będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
10.Czy dla nieruchomości będzie na moment sprzedaży wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeśli tak, kto i w jakim celu wystąpił (wystąpi) o tę decyzję? Jakie będzie z niej wynikało przeznaczenie działek? Czy będzie z niej wynikała możliwość ich zabudowy?
Odpowiedź: Na moment sprzedaży nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawca nie będzie występował o takie warunki.
11.Czy i jakie działania marketingowe podjęła/ podejmie Pani w celu sprzedaży ww. nieruchomości?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie podejmował działań marketingowych.
12.Czy ww. nieruchomości były przez Panią wykorzystywane rolniczo?
Odpowiedź: Nieruchomości nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę rolniczo.
13.Czy prowadzi Pani na ww. nieruchomościach gospodarstwo rolne – jeśli tak, to co Pani produkuje, kiedy, w jakim okresie?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić gospodarstwa rolnego.
14.Czy ww. nieruchomości w momencie sprzedaży będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym?
Odpowiedź: Nie będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15.11.1984 roku.
15.Czy na skutek sprzedaży ww. nieruchomości grunty te nie utracą charakteru rolnego i jakie okoliczności o tym świadczą? Proszę wskazać, czy nabywca zakupi te nieruchomości z zamiarem wykorzystywania na cele rolne (użytkowania rolniczo), proszę opisać zamiar nabywcy co do sposobu wykorzystywania tego gruntu oraz wskazać okoliczności, które potwierdzają ten stan?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie zna planów przyszłego nabywcy.
16.Jak są sklasyfikowane są w ewidencji gruntów i budynków ww. nieruchomości (np. grunty orne, sady, łąki, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami, grunty pod rowami, grunty zadrzewione/zakrzewione na użytkach rolnych, grunty leśne, inne – jakie, itp.)?
Odpowiedź: Są to: grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, grunty orne KLASY VI, grunty orne KLASY V, grunty orne klasy IV B, grunty orne klasy IVA, łąki trwałe, lasy , grunty rolne zabudowane.
17.Na co zostaną przez Panią przeznaczone środki ze sprzedaży ww. nieruchomości? Jeśli na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych, to należy opisać szczegółowo te wydatki i w czym przejawia się własny cel mieszkaniowy oraz czy będzie Pani je wydatkować w okresie do 31 grudnia 2026 r.?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie wie na co będą przeznaczone środki ze sprzedaży.
18.Czy dokonywała Pani wcześniej sprzedaży innych nieruchomości – poza sprzedażą nieruchomości stanowiących przedmiot wniosku?
a)prosimy podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości: kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości; w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Panią;
b)czy nieruchomości zostały nabyte w ramach Pani majątku prywatnego, czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
c)czy sprzedaż nastąpiła w ramach Pani majątku prywatnego, czyw ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej (czy to była działalność związana ze zbyciem nieruchomości);
d)w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Panią od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży;
e)kiedy (prosimy wskazać datę/daty) dokonała Pani ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży;
f)ile nieruchomości zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych nieruchomości.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 września 2023 r.)
1.Czy w przypadku sprzedaży części gruntów w grudniu 2023 Wnioskodawca zapłaci podatek dochodowy od nabytego spadku po ojcu oraz spadku po matce, jeśli tak, to jaki?
2.Czy w przypadku sprzedaży gruntów w 2024 roku Wnioskodawca zapłaci podatek dochodowy od nabytego spadku po ojcu oraz spadku po matce, jeśli tak, to jaki?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 września 2023 r.)
Przepisy podatkowe, które obowiązują od 1 stycznia 2019 r. przewidują, że odziedziczoną nieruchomość można sprzedać bez konieczności zapłaty podatku dochodowego, jeżeli upłynęło 5 lat, liczonych od daty jej nabycia przez spadkodawcę. Od śmieci ojca Wnioskodawcy minęło więcej niż 5 lat, dlatego część spadku przypadająca Wnioskodawcy po ojcu w wyniku sprzedaży w 2023 roku nie jest opodatkowana. Od śmierci matki co prawda nie minęło 5 lat, lecz z uwagi na nabycie przez rodziców Wnioskodawcy nieruchomości w spadku po swoich rodzicach więcej niż 5 lat przed śmiercią ojca Wnioskodawcy, przysługuje Wnioskodawcy zwolnienie z podatku w przypadku sprzedaży nieruchomości w 2023 roku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Natomiast, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:
Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków podjętych przez Panią działań do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.
Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Całokształt podjętych przez Panią czynności, a zwłaszcza okoliczności, że: nieruchomości stanowiące przedmiot wniosku (otrzymane w spadku po zmarłych rodzicach – w równych częściach przez wszystkie dzieci) nie były przez Panią w żaden sposób użytkowane – leżały „odłogiem”, nie były oddane w najem ani dzierżawę, nie poczyniła Pani żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości, nie wykorzystywała ich rolniczo, nie podejmowała Pani działań marketingowych, nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, nie dokonywała Pani wcześniej sprzedaży innych nieruchomości, wskazują, że Pani działania mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nie prowadziła Pani w sposób profesjonalny zorganizowanego i ciągłego działania w celu przygotowania nieruchomości do sprzedaży. W konsekwencji, istotą Pani działania nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz zwykły zarząd majątkiem.
Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości (nabycie w drodze spadku) i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Pani czynności nie stanowią aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Zatem Pani działania należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że sprzedaż nieruchomości nie będzie nosić przymiotów działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.
Art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku, 5-letni okres liczony będzie od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub praw majątkowych przez spadkodawcę.
Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nabytej w spadku nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez spadkodawcę.
Wskazała Pani, że nabyła nieruchomości w ramach spadku po ojcu w 2016 oraz w roku 2019 r. w ramach spadku po matce. Podała Pani także, że nie otrzymała w spadku po matce innych nieruchomości niż nieruchomości otrzymane przez matkę jako spadek po mężu. Zatem planowana sprzedaż nieruchomości nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat liczonego od końca roku, w którym nastąpiło ich nabycie przez spadkodawców.
W rezultacie, planowana sprzedaż nieruchomości stanowiących przedmiot wniosku w roku 2023 oraz 2024 na mocy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako dokonana po upływie 5 lat od nabycia, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie ma podstaw do zapłaty przez Panią podatku dochodowego w związku ze sprzedażą tych nieruchomości.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie. Wobec powyższego, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawnopodatkową tylko dla Pani, a nie dla pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).