Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.410.2023.1.DS
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Spółka Akcyjna (dalej: (…), Spółka) jest samodzielną jednostką prowadzącą działalność gospodarczą, jej akcjonariuszami są: (…), Gmina Miejska (…).
(…) ma siedzibę przy ul. (…). Spółka jest zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w (…) Wydział Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…), Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, NIP (…). Spółka jest jednostką przeznaczającą wypracowane zyski na cele statutowe, związane z rozwojem regionu. Spółka nie posiada wyodrębnionych organizacyjnie działów, ani zakładów. Spółka świadczy usługi podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, wspomagając rozwój gospodarczy, innowacyjność i konkurencję regionu.
Podstawowym celem Spółki jest inicjowanie, wspieranie oraz promowanie zrównoważonego rozwoju Województwa (…) poprzez świadczenie najwyższej jakości usług, podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, zorientowanych na rozwój gospodarczy oraz podniesienie innowacyjności i konkurencyjności regionu.
Zgodnie ze statutem, celem Spółki jest podejmowanie działalności w zakresie:
(...)
W ramach realizacji celów statutowych (…) przystąpiła do konkursu ogłaszanego przez (…). Przedmiotem naboru są projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach FEPZ 2021-2027, Priorytet 6. Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego (…), Działanie 6.6. Rozwój pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców w regionie, ukierunkowane na wsparcie rozwojowe skierowane do pracowników przedsiębiorstw i przedsiębiorców w oparciu o system popytowy poprzez Bazę Usług Rozwojowych).
Spółka zamierza w ramach konkursu zrealizować projekt pn. (…) (dalej: Projekt). Projekt realizowany będzie na terenie województwa(…). Głównym celem projektu jest wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia (EFS+ ES04.4), w zakresie: Wsparcie na rzecz przystosowywania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian. Projekt jest zgodny z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Realizacja celu przyczyni się do wzrostu poziomu konkurencyjności i kondycji (…) przedsiębiorstw (1000 (…)) poprzez wzrost kwalifikacji i/lub kompetencji, w tym zielonych kwalifikacji przedsiębiorców i ich pracowników (...).
Projekt zakłada dystrybucję środków w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania zgodnie z wymogami określonymi w Opisie wdrażania PSF w WZP w ramach FEPZ 2021-2027. Realizacja projektu przewidywana jest na okres (...).
W projekcie planowane są zadania polegające na Doradztwie rozwojowym (zadanie dotyczy wydatków poniesionych przez (…) S.A. na wynagrodzenia doradców, delegacje służbowe oraz wydatki opodatkowane VAT w postaci opłaty telekomunikacyjnej oraz wynajmu powierzchni biurowych) oraz wsparciu przedsiębiorców (polega na refundacji przez (…) S.A. wydatków poniesionych przez przedsiębiorstwa na usługi rozwojowe i będzie realizowane ze środków pozyskanej przez (…) S.A dotacji z (…). Kwestia VAT na poziomie tego zadania nie podlega zapytaniu o interpretację, gdyż bez względu na możliwość odzyskania VAT przez przedsiębiorcę refundacja dotyczyć będzie zawsze kwoty netto). Wszystkie powyższe wydatki zostaną sfinansowane z uzyskanej przez (…) dotacji w ramach realizacji projektu. Zestawienie przedmiotowo-kwotowe tych wydatków przedstawia się następująco w PLN:
1. Wynagrodzenie doradców (...) – bez podatku VAT;
2. Podróży służbowe (...) – bez podatku VAT;
3. Koszty telekomunikacyjne (...) – z podatkiem VAT;
4. Wynajęcie biura (...) – z podatkiem VAT;
5. Dofinansowanie i wkład własny usług rozwojowych (...) – bez podatku VAT (całość wydatku ponoszona przez przedsiębiorcę, a następnie po dostarczeniu dokumentu księgowego oraz potwierdzenia zapłaty, (…) wypłaca refundację ze środków pozyskanej z (…) dotacji);
6. Koszty pośrednie (...) (rozliczane w projekcie z wykorzystaniem stawki ryczałtowej stanowiącej 10% wydatków bezpośrednich projektu).
RAZEM (...), w tym: dofinansowanie (...) (środki EFS+) i wkład własny (...) (wkład prywatny przedsiębiorcy wnoszony do projektu w opłacie stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą faktury/rachunku a kwotą wypłaconej przez (…) refundacji).
Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu w transzach na podstawie wniosku o płatność składanego przez (…) do (…) w (…). (…) w ramach Projektu nie osiąga innych przychodów poza dotacją, a realizacja Projektu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub realizowanych usług. W związku z realizacją projektu (…) nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, a jedynie realizuje wyżej przedstawione zadania, które są finansowane ze środków uzyskanych z dotacji, a w przypadku zadania nr 2 (realizacja wsparcia) częściowo sfinansowanych wkładem własnym uczestników (...). Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach konkursu nr FEPZ.06.06-IP.01-001/23 w przypadku projektu którego łączny koszt wynosi co najmniej (...) EUR (włączając VAT), podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego – ustawy o podatku od towarów i usług. Status podatnika. W przypadku gdy uczestnik konkursu ma status czynnego podatnika, a tak jest w przypadku Spółki (…), VAT może zostać uznany za kwalifikowalny jedynie w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez uprawniony organ – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Pytanie
Czy Spółce (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę (…) w związku z realizacją ww. projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w którym Wnioskodawca występuje jako Beneficjent?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka (…) ma status czynnego podatnika VAT, w związku z tym ma potencjalnie możliwość odliczania podatku naliczonego, jednak wyłącznie w zakresie zakupów towarów i usług, które są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli podatek VAT może zostać odzyskany przez podatnika, jest wydatkiem niekwalifikowanym w ramach Projektu, natomiast jeżeli nie można odliczyć poniesionego podatku VAT na mocy określonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas podatek ten może stać się wydatkiem kwalifikowanym (dofinansowanie w kwocie brutto).
Możliwość odzyskania podatku VAT uzależniona jest od tego, czy w wyniku realizacji projektu wystąpią w (…) czynności podlegające opodatkowaniu. Według opinii Spółki, w niniejszym projekcie nie wystąpią czynności opodatkowane, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odzyskania podatku. Aby można było uznać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.
Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: „dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT”. Należy podkreślić, że dla czynności wykonywanych przez (…) w ramach Projektu, brak jest zindywidualizowanego odbiorcy, nie można więc mówić o świadczeniu wzajemnym między Spółką a odbiorcą usługi, brak jest bowiem konkretnego odbiorcy świadczonych usług. W tym zakresie bowiem nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych w ramach Projektu czynności za odpłatne dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 1 lub/i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Co do kwestii odliczenie podatku VAT naliczonego od nabywanych w ramach Projektu przez (…) towarów lub usług należy podkreślić, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
W myśl tego przepisu: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług;
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W każdym przypadku podatnik powinien dokonać oceny, czy jego intencją przy wykonywaniu określonych czynności, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, uzależnione jest od spełnienia przez podatnika zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku”.
Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Aby odliczenie podatku VAT było dopuszczalne, czynność powodująca naliczenie podatku powinna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada zatem, że wydatki poczynione celem ich uzyskania, stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że realizacja Projektu ma na celu wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia. Dzięki zastosowaniu indywidualnych ścieżek wsparcia dla (…) (doradztwo rozwojowe) umożliwiona będzie realizacja celów rozwojowych firm oraz wzrost kwalifikacji i nabycie kompetencji przez ich pracowników.
Spółka (…) nie prowadzi działań marketingowych związanych z własną działalnością gospodarczą w ramach realizowanego Projektu, nie prowadzi także działań związanych ze sprzedażą produktów czy usług objętych realizacją Projektu. Środki, pochodzące z dofinansowania w ramach Projektu, przeznaczone są wyłącznie na pokrycie kosztów tego Projektu. Działania wykonywane w ramach Projektu zostały wskazane jako wykonywane w ramach działalności statutowej. Działania te finansowane są z dotacji, której nie można w tym przypadku uznać za wynagrodzenie, nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Drukowane programem (...).
Realizacja Projektu stanowi odrębny obszar działalności od obszaru działalności komercyjnej. Działalność w zakresie realizacji Projektu, będąca nieodpłatną działalnością, nie może być uznana za działalność podporządkowaną regułom opłacalności i zysku, nie polega ona bowiem na wykonywaniu odpłatnych świadczeń przez (…). Projekt nie generuje żadnych dochodów. W związku z realizacją Projektu (…) nie otrzymuje wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym, wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zatem, zdaniem Spółki (…), w omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, (…) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu pn. (…).
W podsumowaniu wniosku Spółka (…) oświadcza, że w sprawie, której dotyczy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celnoskarbowa oraz, że sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT i zamierzają Państwo przystąpić do realizacji projektu pn. (…), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach EFPZ 2021-2027, Priorytet 6 Fundusze Europejskie na rzecz aktywnego (…) Działanie 6.6 Rozwój pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców w regionie, ukierunkowane na wsparcie rozwojowe skierowane do pracowników, przedsiębiorstw w oparciu o system popytowy poprzez Bazę Usług Rozwojowych. Głównym celem projektu będzie wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspierania aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia zdrowia. W projekcie planowane są zadania, które polegać będą na doradztwie rozwojowym oraz wsparciu przedsiębiorców. Wydatki ponoszone przez Państwa w związku z realizacją ww. zadania to na wynagrodzenie doradców, delegacje służbowe oraz wydatki opodatkowane VAT w postaci opłaty telekomunikacyjnej oraz wynajmem powierzchni biurowych. Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu.
Jak wynika z opisu sprawy – w ramach Projektu nie osiągną Państwo innych przychodów poza dotacją, a realizacja zadania nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i realizowanych usług. W związku z jego realizacją nie wykonują Państwo żadnych czynności podlegających opodatkowaniu.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwość dotyczy kwestii prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wskazał Wnioskodawca – w związku z realizacją Projektu nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto, jak wynika z treści wniosku, w związku z realizacją Projektu, (…) nie otrzymuje wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub usług w rozumieniu przepisów ustawy a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego Projektu.
Podsumowując, Spółce (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od faktur wystawionych na Spółkę (…) dotyczących zakupów towarów i usług, w związku z realizacją ww. projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w którym wystąpili Państwo jako Beneficjent.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się w szczególności na stwierdzeniu, że „w związku z realizacją projektu (…) nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii analizy, czy czynności wykonywane przez Spółkę będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right