Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.398.2023.2.MMA
Brak opodatkowania otrzymanej refundacji na realizację projektu oraz brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania otrzymanej refundacji na realizację projektu i braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 września 2023 r. (wpływ 21 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (zwany dalej Uczelnią lub A.) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm. - zwanej dalej ustawą PSWiN), aktów wykonawczych wydanych do tej ustawy oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy PSWiN.
Czynnościami tymi są:
1.prowadzenie kształcenia na studiach;
2.prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3.prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4.prowadzenie kształcenia doktorantów;
5.kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6.stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej;
7.wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8.stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9.upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10.działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).
Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (inaczej będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw. Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych przez Wnioskodawcę wyników badań.
Wnioskodawca 26 maja 2023 r. podpisał umowę z D. o przyznanie pomocy nr (...) w ramach działania „Współpraca”, objętego PROW na lata 2014-2020 działanie M16 „Współpraca” dotyczącego projektu „(…)”.
Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra (...) z (…) grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 80 i 2399 oraz z 2021 r. poz. 2130), w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - B. Sp. z o.o. z siedzibą (...). W skład konsorcjum weszli:. Wnioskodawca, rolnik M.N. z siedzibą (...); C. z siedzibą (...).
Realizowana przez Wnioskodawcę operacja prowadzi do realizacji celu szczegółowego dla działania „Współpraca” - Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania w zakresie (…).
Realizacja operacji przyczyni się do wsparcia (…).
Z uwagi na fakt opracowywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie poprawy walorów żywieniowych produktów mięsnych upowszechnienie wyników nastąpi poprzez współpracę i rozwój bazy wiedzy na obszarach wiejskich, wykłady dla producentów rolnych (m.in. we współpracy z (…), grupami i organizacjami) lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych dedykowanych praktyce produkcji rolnej. Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od 26 maja 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. Zgodnie z Umową Konsorcjum:
§ 2. PODZIAŁ RÓL POSZCZEGÓLNYCH UCZESTNIKÓW KONSORCJUM
1.Wśród Uczestników Konsorcjum wyróżnia się:
1)Lidera Konsorcjum,
2)członków Konsorcjum,
2.Każdy z Uczestników Konsorcjum będzie zobowiązany do realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym szczegółowym opisem planowanej operacji.
Dalsza część Umowy precyzuje dodatkowe obowiązki Lidera względem pozostałych Członków Konsorcjum oraz obowiązki pozostałych Członków Konsorcjum względem Lidera, a także przejrzyste wewnętrzne procedury działania Konsorcjum oraz sposób podejmowania decyzji.
Zgodnie z § 4 Umowy Konsorcjum m.in. Strony zobowiązują się do realizacji Operacji zgodnie z prawem oraz umową o przyznanie pomocy. Podczas realizacji operacji oraz przez co najmniej 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której będą umieszczane i udostępnione nieodpłatnie do publicznej wiadomości informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów.
Każdy z Uczestników Konsorcjum będzie zobowiązany do: realizacji operacji, zgodnie z: umową o dofinansowanie i jej załącznikami, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie; obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans; dokumentami projektowymi, w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie; osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których zgodnie z ustalonym między stronami podziałem ról, zadań dany uczestnik konsorcjum będzie odpowiedzialny; przedstawienia niezbędnego potencjału ludzkiego i technicznego umożliwiającego realizację operacji; niezwłocznego poinformowania lidera o wszelkich zmianach w sferze praw, obowiązków i statusie konsorcjanta, mających lub mogących mieć wpływ na możliwość otrzymania środków na etapie złożenia wniosku lub później na możliwość prawidłowej realizacji operacji; umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz audytu realizacji operacji.
Strony Konsorcjum zobowiążą się m.in. do: osiągnięcia celów i wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie; promowania operacji i informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
AD. 1
Efektem udziału A. w ramach operacji będzie m.in. opracowanie i wdrożenie innowacyjnego rozwiązania w zakresie (...). Wnioskodawca będzie udzielał Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań.
Efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
AD. 2
Strony realizujące w ramach Projektu przypisane im zadania w ramach działania „Współpraca” realizują je zgodnie z umową o przyznanie pomocy nr (...) na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Bezpośrednim beneficjentem w części realizowanej przez A. w ramach Projektu czynności związanych z jego realizacją jest Zakład (...).
AD. 3
Strony Umowy zobowiązują się w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej do: prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów; nieprzenoszenia bez zgody D. praw własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystania.
AD. 4
Zgodnie z umową konsorcjum §2 ust. 2 „Każdy z Uczestników Konsorcjum jest zobowiązany do realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym szczegółowym opisem planowanej operacji (…)”. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności/zadań jako podwykonawca dla lidera lub partnerów.
AD. 5
Zgodnie z umową konsorcjum:
§4. Ogólne obowiązki wszystkich uczestników konsorcjum
1.Podczas realizacji operacji oraz przez 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa przez Lidera, na której będą umieszczane udostępnione nieodpłatnie do publicznej wiadomości informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów.
2.Każdy z uczestników Konsorcjum będzie zobowiązany do:
1)realizacji operacji, zgodnie z:
a)umową o dofinansowanie i jej załącznikami, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie;
b)obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans;
c)dokumentami projektowymi, w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie;
2)osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których zgodnie z ustalonym między stronami podziałem ról, zadań dany uczestnik konsorcjum będzie odpowiedzialny;
3)przedstawienia niezbędnego potencjału ludzkiego i technicznego umożliwiającego realizację operacji, zgodnie z ustalonym między stronami podziałem ról i zadań;
4)niezwłocznego poinformowania lidera o wszelkich zmianach w sferze praw, obowiązków i statusie konsorcjanta, mających lub mogących mieć wpływ na możliwość otrzymania środków na etapie złożenia wniosku lub później na możliwość prawidłowej realizacji operacji;
5)umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz audytu realizacji operacji;
6)przechowywania wymaganej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi wymogami,
7)dostarczenia Liderowi informacji i wyjaśnień niezbędnych do realizacji operacji oraz umowy o dofinansowanie;
8)wydatkowania środków zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w tym także ustawy Prawo zamówień publicznych, o ile będzie ona znajdowała zastosowanie do wydatków środków pieniężnych .
3. Strony Konsorcjum zobowiążą się do:
1)zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowalnych niezbędnych dla realizacji operacji we własnym zakresie, zgodnie z wypracowanymi między stronami ustaleniami,
2)finansowania operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie;
3)wzajemnego informowania się o każdym o fakcie, który mógłby mieć bezpośredni wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągnięcie celów operacji lub wskaźników projektu;
4)współpracy w okresie realizacji operacji oraz w okresie jej trwałości z instytucją przyznającą dofinansowanie oraz każdą inną upoważnioną instytucją a w szczególności do udzielania tym podmiotom wszelkich informacji dotyczących operacji, przedkładania informacji o efektach ekonomicznych i innych korzyściach powstałych w wyniku realizacji operacji oraz uczestnictwa w wywiadach, ankietach oraz udostępniania informacji koniecznych dla osiągnięcia celów i wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie;
5)promowania operacji i informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej ewaluacji.
AD. 6
Środki finansowe są przekazywane przez D. (D.) liderowi projektu. Zgodnie z umową konsorcjum § 8 ust. 3 do zadań lidera należy pośredniczenie w przekazywaniu Członkom Grupy Operacyjnej środków finansowych otrzymanych z D. i ich rozliczanie.
AD. 7
Instytucja przekazująca środki finansowe, D. (D.), nie zlecił Wnioskodawcy wykonania zadań. D. ogłosił konkurs, w wyniku którego wyłonione zostały do realizacji projekty, które zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny uzyskały największą liczbę punków. Są to projekty partnerskie, realizowane przez konsorcja. Każdy z partnerów ma do wykonania w ramach realizacji projektu określone zadania. Celem przedmiotowego projektu jest opracowanie i wdrożenie u Wnioskodawcy innowacyjnego rozwiązania w zakresie poprawy (...).
Cel projektu ma zostać osiągnięty poprzez realizację następujących wskaźników: opracowanie i wdrożenie 2 nowych produktów; opracowanie i wdrożenie 1 nowej technologii.
AD. 8
W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. Umowa konsorcjum została zawarta na okres obowiązywania umowy o dofinansowanie operacji i czas niezbędny do wykonania obowiązków wynikających z zawartej umowy o dofinansowanie operacji.
AD. 9
Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy:
§ 9 ust. 11 „Jeżeli ogólna ocena wniosku prowadzi do ustalenia przez D. poważnej niezgodności, albo, jeżeli ustalono, że Beneficjent przedstawił fałszywe dowody w celu otrzymania pomocy lub w wyniku zaniedbania nie dostarczył niezbędnych informacji, odmawia się wypłaty pomocy lub pomoc podlega zwrotowi w całości.” § 12 ust. 1 „D. żąda od Beneficjenta zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranej kwoty pomocy (...) w przypadku ustalenia niezgodności realizacji operacji z przepisami ustawy, rozporządzenia oraz umową lub przepisami odrębnymi”.
Zatem niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania.
AD. 10
Po weryfikacji złożonych wniosków o płatność Lider operacji pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie D. Pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych stanowi refundację poniesionych przez A. kosztów kwalifikowanych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla A. za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu .
AD. 11
Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia środków finansowych. Rozliczenie następuje poprzez złożenie wniosku o płatność pośrednią lub płatność końcową do D. Wniosek o płatność składa się w Centrali D. wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy. Przedkładanie wniosków o płatność pośrednią lub wniosku o płatność końcową należy do zadań lidera.
AD. 12
Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy §1 „pomoc” oznacza pomoc finansową przyznaną na realizację operacji (projektu) z publicznych środków krajowych i unijnych.
AD. 13
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez A. kosztów kwalifikowalnych operacji.
AD. 14
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje samodzielnie zakupu towarów i usług.
AD. 15
Faktury za nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na A.
AD. 16
Upowszechnienie wyników poprzez wykłady dla rolników praktyków lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych dedykowanych praktyce sadowniczej nastąpi nieodpłatnie.
AD. 17
Uczestnictwo w organizowanych wykładach dla rolników praktyków dzięki otrzymanemu dofinansowaniu będzie nieodpłatne.
AD. 18
Wykłady dla rolników praktyków będą ogólnodostępne. Na etapie pisania wniosku nie została określona liczba uczestników w spotkaniach, spotkania stacjonarne będą ogólnodostępne i organizowane dla zainteresowanej tematyką projektu grupy producentów/sadowników, specjalistów w zakresie ochrony roślin. Niezależnie od nich informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów będą umieszczane na stronie internetowej projektu (§ 4 Umowa Konsorcjum). Liczba uczestników nie ma wpływu na otrzymaną kwotę dofinansowania.
AD. 19
W części realizowanej przez Wnioskodawcę, A. nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych.
Pytania
1.Czy otrzymana przez Wnioskodawcę refundacja poniesionych kosztów na realizację „(...)” dla grupy operacyjnej „(...)”, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, który jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. podatku od towaru i usług. Dla osiągnięcia celu projektu będą prowadzone wspólne prace badawczo rozwojowe, których wyniki będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości co najmniej na stronie internetowej do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej.
Mając na uwadze art. 5 ust. 1 oraz art. 29 ww. ustawy, otrzymany zwrot kosztów w trakcie realizacji Operacji należy uznać za środki finansowe niemające bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika w ramach ww. operacji.
Efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.
Otrzymany zwrot kosztów przeznaczony będzie wyłącznie na realizację zadania naukowo-badawczego i nie będzie stanowił dopłaty do ceny. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymany zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy VAT art. 29a ust. 1.
Ad. 2
Wnioskodawca który jest partnerem konsorcjum i jednocześnie beneficjentem w Umowie o przyznanie pomocy, jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dokumentacja realizowanych zadań przez A. będzie dotyczyła zakupu towarów i usług na rzecz projektu, prowadzenia badań naukowych. Faktury zakupu będą wystawiane na A., pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w projekcie.
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. A. nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez A. kosztów kwalifikowanych operacji.
Nie jest to zatem wynagrodzenie dla A. za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu „(...)”. A. nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Każdy wchodzący w skład Grupy Operacyjnej powołanej na potrzeby realizacji operacji wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację.
Każdy z partnerów w zależności od realizowanego zadania, ponosi koszty kwalifikowalne zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, udokumentowane fakturą lub innym dokumentem o równoważnej wartości dowodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi płatności. Faktury dokumentujące poniesione wydatki, związane z realizacją projektu będą wystawione w części przydzielonych zadań na poszczególnych partnerów. Umowa projektu przewiduje trzy etapy realizacji. W ustalonym terminie po zakończeniu każdego etapu Lider w imieniu Grupy Operacyjnej składa wniosek o płatność wg wzoru stanowiącego załącznik do Umowy. Każdy z Partnerów przedkłada dokumentację poniesionych kosztów potwierdzających realizację powierzonego mu zadania.
Po weryfikacji złożonego wniosku następuje refundacja poniesionych wcześniej kosztów kwalifikowalnych przez Konsorcjantów, lider operacji, pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie D.. Po weryfikacji złożonego wniosku końcowego oraz przedłożeniu dokumentów zawierających informacje o osiągniętych wynikach przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanych operacji w praktyce , następuje końcowa refundacja poniesionych wcześniej kosztów kwalifikowalnych przez Konsorcjantów, lider operacji, pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie. W przypadku, gdy Lider oraz partnerzy nie spełnią któregokolwiek z warunków określonych w umowie lub zostaną naruszone warunki pomocy, D. odmawia wypłaty refundacji mimo poniesionych kosztów kwalifikowalnych, a w przypadku, gdy część pomocy została wcześniej wypłacona, również zwrot dotychczas wypłaconych kwot pomocy.
Ad. 1
W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Otrzymany zwrot kosztów przeznaczony będzie wyłącznie na realizację zadania naukowo-badawczego i nie będzie stanowił dopłaty do ceny. Państwa zdaniem, otrzymany zwrot poniesionych kosztów kwalifikowalnych nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy VAT art. 29a ust. 1.
Ad. 2
Dokumentacja realizowanych zadań przez A. będzie dotyczyła zakupu towarów i usług na rzecz projektu, prowadzenia badań naukowych.
Faktury zakupu będą wystawiane na A. pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w projekcie. Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne.
Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez A. kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu „(...)” Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Oznacza to, że pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I‑10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje «odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem «świadczenie usług dokonywane odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. I‑7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za «odpłatne» w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.
W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Podsumowując należy wskazać, że warunkiem zaliczenia dotacji do podstawy opodatkowania jest jej bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Podstawa opodatkowania nie obejmuje zatem dotacji i dopłat o charakterze ogólnym, stanowiących dofinansowanie do ogólnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (a nie konkretnej wykonywanej przez podmiot czynności podlegającej opodatkowaniu). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone winno zostać, że:
1.dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C‑184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),
2.dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),
3.nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),
4.dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).
Wskazali Państwo, że 26 maja 2023 r. podpisali umowę z D. o przyznanie pomocy w ramach działania „Współpraca”, objętego PROW na lata 2014-2020 działanie M16 „Współpraca” dotyczącego projektu „(...)” dla grupy operacyjnej pn. „(...)”. Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia.
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania w zakresie (…). Realizacja operacji przyczyni się do wsparcia (…), na każdym etapie produkcji i łańcucha dostaw, jak i na etapie konsumpcji.
Każdy z Uczestników będzie zobowiązany m.in. do realizacji operacji, zgodnie z umową o dofinansowanie i jej załącznikami. Potencjalnym odbiorcą będą producenci drobiu i mieszanek paszowych. A. będzie udzielał Partnerom merytorycznego wsparcia w realizacji należących do nich zadań.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy otrzymana przez Państwa refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu „(...)” dla grupy operacyjnej „(...)”, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1).
W przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu.
Strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.
Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur dokumentujących wykonywane przez nich czynności.
Jak już wcześniej wskazano, dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dotacja „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.
Analizując zatem kwestię, czy otrzymywana dotacja podlega opodatkowaniu, należy rozważyć, czy występują konkretne podlegające opodatkowaniu czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) wykonywane przez Państwa, z którymi związane jest to dofinansowanie.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy - efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Ponadto z wniosku wynika, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań.
W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. Niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania.
Tym samym w związku z tym, że refundacja poniesionych kosztów będąca przedmiotem wniosku stanowi wyłącznie dofinansowanie do realizacji projektu pn. „(...)” dla grupy operacyjnej pn. „(...)” oraz dofinansowanie to nie ma związku z dostawą towarów bądź ze świadczeniem przez Państwa usług, to nie stanowi ona podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Jak wskazano powyżej na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Jak Państwo wskazali, nie będą Państwo świadczyć odpłatnie usług ani nie będą dokonywali odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu będzie stanowić refundację poniesionych przez Państwa kosztów kwalifikowanych operacji.
W związku z realizacją projektu dokonują Państwo samodzielnie zakupu towarów i usług. Faktury za nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na Państwa.
W części realizowanej przez Państwa nie będą Państwo wykorzystywali efektów Projektu do czynności komercyjnych.
Tym samym nie przysługuje Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)” dla grupy operacyjnej pn. „(...)”.
Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy w szczególności, że: „efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne” oraz że „A. nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych” co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right