Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.533.2023.2.AP

Możliwość skorzystania z ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 26 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczący możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 21 września 2023 r.

Treść wniosku wspólnego i jego uzupełnienia jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

  1. Zainteresowana będąca stroną postępowania: X
  1. Zainteresowany niebędący stroną postępowania: Y

Opis stanu faktycznego

Zainteresowani są wspólnikami Spółki jawnej prowadzącej działalność pod firmą Z Spółka jawna z siedzibą w ..., wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: ..., Sąd Rejonowy ... Wydział Gospodarczy KRS przywoływanej w dalszej części wniosku jako: Spółka.

Spółka jest producentem m.in. (...). Spółka prowadzi także działania związane z tworzeniem i wprowadzaniem na rynek wyrobów na podstawie nowych lub modyfikowanych receptur oraz ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych w zakładzie produkcyjnym. Spółka poszerza swoją ofertę sprzedażową poprzez opracowywanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w jej ofercie lub poprzez wprowadzanie produktów do nowych klientów. Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi wydatki na wzrost przychodów są wytwarzane przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania. Nowo wytwarzane przez Spółkę produkty mogą różnić się od dotychczas wytwarzanych produktów recepturą lub technologią wytwarzania. Koncepcja rozwoju nowych grup produktów polega na poszukiwaniu i tworzeniu nowych produktów, które pozwolą na zwiększenie sprzedaży i wyniku finansowego Spółki. Proces ten zazwyczaj rozpoczyna się od analizy rynku i potrzeb konsumentów, aby określić luki w ofercie produktowej oraz trendy i preferencje konsumentów. Następnie, na podstawie tych informacji, opracowywane są koncepcje nowych produktów, które mają spełniać te potrzeby lub wypełnić luki na rynku. Po opracowaniu koncepcji, rozpoczyna się proces projektowania i prototypowania nowych produktów, których funkcjonalność i atrakcyjność są testowane na grupie docelowej konsumentów. Na podstawie wyników testów, produkty są dalej rozwijane i dopracowywane.

Wprowadzenie nowych produktów na rynek wymaga odpowiedniego marketingu i promocji, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i zainteresować ich ofertą. Po wprowadzeniu produktów na rynek, prowadzone są badania rynku i analizy sprzedaży, co pozwala na monitorowanie wyników i wprowadzanie ewentualnych modyfikacji. Koncepcja rozwoju nowych grup produktów jest istotna dla zwiększenia konkurencyjności firmy, ponieważ pozwala na stały rozwój, wprowadzanie innowacji i dopasowywanie oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów.

Spółka w ramach prowadzonej działalności ponosi wydatki celem poszerzenia swojej oferty sprzedażowej poprzez opracowanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w jej ofercie.

Spółka wytwarza produkty według własnych receptur i we własnym zakresie. Spółka swoje produkty oferuje zarówno podmiotom krajowym, jak również zagranicznym. W związku z tym uczestniczy w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych na terenie kraju oraz za granicą, w tym przede wszystkim w targach branżowych. Celem udziału w targach jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży lub osiągnięcie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas przez nią nieoferowanych poprzez zareklamowanie produktów, udzielenie o nich informacji. W trakcie targów Spółka za pośrednictwem swojego stoiska promuje oferowane przez siebie produkty, dostarcza o nich informacji potencjalnym kontrahentom

Spółka w 2023 r. skierowała wniosek do rejestru przedsiębiorców w zakresie ujawnienia wpisu dotyczącego przekształcenia Spółki jawnej w Spółkę komandytową, w wyniku którego, w dalszym ciągu komplementariuszami Spółki komandytowej będą pozostawać dotychczasowi wspólnicy Spółki jawnej. Wniosek ten do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie został rozpoznany.

Spółka uczestniczy w targach sprzedażowych na terenie Polski. W celu uczestnictwa w targach Spółka ponosi wydatki na udostępnienie stoiska, na którym organizuje wystawę wyrobów (standy z wyrobami).

Na stoisku prezentowana jest cała oferta handlowa Spółki. Spółka zaopatruje stanowisko w materiały reklamowe: banery, katalogi informacyjne, ulotki produktowe, tablice reklamowe, standy, itp. W targach biorą udział pracownicy Spółki, odpowiedzialni za sprzedaż regionalną.

Spółka posiada własną aktywną stronę internetową. Obsługą strony internetowej, aktualizacją oferty na stronie, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności o nowych wyrobach zajmuje się pracownik Spółki. Spółka wykupuje także przestrzeń reklamową w gazetkach reklamowych sieci handlowych, hurtowni oraz sklepów detalicznych. W gazetkach na wykupionej powierzchni prezentowane są produkty Spółki.

Spółka w 2022 r. poniosła szereg kosztów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży oferowanych przez nią produktów oraz osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Powyższe miało bezpośredni związek z podjętymi przez Spółkę w ww. okresie działaniami promocyjno-informacyjnymi oraz uczestnictwem w targach.

W szczególności Spółka poniosła wydatki na:

a)promocję produktów w ramach czynności marketingowych,

b)gadżety z logo, kalendarze z logo,

c)standy: banery, plakaty, katalogi, ulotki,

d)gazetki produktowe,

e)udział w targach.

Zainteresowana będąca stroną postępowania zamierza skorzystać ze zwolnienia (odliczenia) za rok podatkowy 2022 w ramach przepisu art. 26gb ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Spółka w 2023 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów, których dotychczas (tj. przed 2022 r.) nie oferowała.

W piśmie z 21 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania wskazała, że do 31 lipca 2023 r. była wspólnikiem Spółki jawnej osób fizycznych prowadzącej działalność pod firmą Z, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: ..., Sąd Rejonowy ... Wydział Gospodarczy KRS, przywoływanej w dalszej części wniosku jako: Spółka. 1 sierpnia 2023 r. nastąpiło przekształcenie Z Spółka jawna z siedzibą w ... (spółka przekształcana) w Z Spółka komandytowa (spółka przekształcona), w wyniku którego komplementariuszami Spółki komandytowej pozostali dotychczasowi wspólnicy Spółki jawnej. Z Spółka komandytowa została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: ... Z Spółka komandytowa wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki Z Spółka jawna.

Zainteresowana będąca stroną postępowania dla dochodów uzyskiwanych ze Spółki jawnej wybrała formę opodatkowania podatkiem liniowym - 19%.

Zainteresowana będąca stroną postępowania nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z Spółka komandytowa (spółka przekształcona) od momentu przekształcenia jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych CIT, wg stawki 19%.

Spółka jest producentem majonezów, sosów majonezowych, ketchupów, sosów pomidorowych oraz musztard. Oferowane produkty są wytworzone przez Spółkę. Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dotyczyły produktów wytworzonych przez Spółkę.

Sprzedaż produktów nie następowała na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z Spółka jawna w 2022 r. zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów oraz osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, a w 2023 r., z uwagi na przekształcenie (do 31 lipca 2023 r.) nie zwiększyła przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, ale osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Z Spółka komandytowa w 2023 r. nie zwiększy przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, natomiast osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. W 2024 r. Spółka komandytowa zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów oraz osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółka poniosła koszty uczestnictwa w targach na organizację miejsca wystawowego, tj. wynajęcie powierzchni wystawienniczej, partycypację w kosztach zorganizowania targów, udział w targach, koszty poniesione na wystrój stoiska: zakup lub wynajem wyposażenia - mebli, standy, regały, plakaty produktowe, banery produktowe, roll-upy reklamujące produkty Spółki oraz zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na tragach, tj. katalogi, broszury, ulotki, gadżety z logo: długopisy, torby, kubki, kalendarze, notesy, itp. Spółka poniosła również koszty zakupu artykułów (np. bagietka, ser, wędlina, chipsy) umożliwiających degustację, poznanie właściwości, smaku oferowanych na targach produktów. Spółka poniosła również koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla pracowników obsługujących stoisko podczas targów. W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółka poniosła również koszty działań promocyjno - informacyjnych, tj. zakup: przestrzeni reklamowych w gazetkach reklamowych sieci handlowych, hurtowni oraz sklepów detalicznych, na których prezentowane są produkty spółki, reklamy w radiu, banery, katalogi informacyjne, ulotki produktowe, broszury, tablice reklamowe, standy. Spółka posiada własną aktywną stronę internetową, której obsługą, tj. aktualizacją oferty, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności o nowych wyrobach zajmuje się pracownik Spółki. Ponadto, Spółka poniosła i planuje ponosić w przyszłości koszty prowadzenia kampanii reklamowych wytwarzanych produktów w Internecie i ich promocji w social mediach: .... W ramach kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów Spółka poniosła koszty usług jednostki certyfikującej, np. odnowienie Certyfikatu ..., którego posiadanie jest wymagane przez niektóre sieci, aby można było z nimi współpracować oraz zakupiła europejskie kody towarowe EAN.

Pytania (pytanie Nr 2 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

  1. Czy Zainteresowani będą uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za 2022 r., jeżeli w roku 2023 osiągali przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych?
  2. Czy opisane w stanie faktycznym koszty można uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Ponadto, czy odliczeniu mogą podlegać także wydatki opisane w lit. a)-e) stanu faktycznego ponoszone w trakcie całego roku podatkowego na zakup banerów, gadżetów z logo Spółki, gazetek promocyjnych, kalendarzy, katalogów, plakatów, standów i ulotek oraz dodatkową ekspozycję wszystkich produktów, nie tylko tych nowych?
  4. Czy określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunek dotyczący okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie w tym okresie, tj. czy aby Zainteresowani byli uprawnieni do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26gb ust. 1 ww. ustawy za 2022 r poprzez spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ww. ustawy, odnoszącego się do okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych niezbędne jest, aby Spółka w 2023 r. zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1.

Zainteresowani są jest uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za 2022 r., gdyż w 2023 r. osiągnęli przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Zgodnie z art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zainteresowani są uprawnieni do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26gb ustawy PIT za 2022 r. poprzez spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, gdyż w 2022 r. zwiększyli przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, a w 2023 r. uzyskali przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

W literaturze prawa zwraca się uwagę, że ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu. Jej celem jest zachęcenie podatników do ponoszenia wydatków na promocję wytwarzanych przez nich produktów. Celem tej ulgi jest przede wszystkim zachęcenie przedsiębiorców (m.in. osób fizycznych i osób prawnych) do podejmowania działań mających na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (w tym tych dotychczasowo przez nich nieoferowanych), jak również związanych z osiąganiem produktów nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu). Na podstawie tej ulgi podatnik będzie uprawniony do podwójnego uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym kosztów uzyskania przychodu poniesionych dla celów zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży konkretnego produktu (najpierw jako koszt uzyskania przychodu, a następnie jako odliczenia w ramach zeznania rocznego).

Ad. 2.

Zdaniem Zainteresowanych, opisane w stanie faktycznym koszty są kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w art. 26gb ust. 7 pkt 1. Ustawy PIT, koszty uczestnictwa w targach zwierają w sobie wszystkie wymienione w stanie faktycznym koszty, które zostały poniesione w związku z udziałem Spółki w targach.

Koszty poniesione przez Spółkę na wynajem powierzchni wystawienniczej, wykonanie odpowiedniego wystroju stoiska, jego obrandowanie oraz wyposażenie w materiały promocyjno - informacyjne w postaci katalogów, ulotek produktowych, gadżetów z logo Spółki, są zdaniem Zainteresowanych, podstawowymi kosztami ponoszonymi na „organizację stoiska wystawowego”. Zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników obsługujących stoisko zostało wprost wymienione w art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. c) ustawy PIT.

Wskazane w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy PIT koszty działań promocyjno - informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami.

Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno - informacyjnych dotyczące produktów. Zainteresowani podkreślają, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.

Zdaniem Zainteresowanych, wymienione w opisie stanu faktycznego koszty, są kosztami działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 27gb ust. 7 pkt 2. Opisane przez Zainteresowanych w opisie stanu faktycznego działania, na które Spółka ponosi koszty promocji są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki. Zarówno poprzez stronę internetową, czy też broszury informacyjne, Spółka zwiększa świadomość o swoich produktach.

Ad. 3.

Zdaniem Zainteresowanych, odliczeniu podlegają również koszty wymienione w opisie stanu faktycznego, ponoszone w trakcie całego roku podatkowego jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w odniesieniu do wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów, a nie tylko produktów nowych.

Przepisy art. 26gb ust. 7 ustawy PIT w żadnym miejscu nie ograniczają kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tylko do produktów nowych. Zdaniem Zainteresowanych, koszty wymienione w art. 26gb ust. 7 ww. ustawy, należy rozumieć jako koszty odnoszące się do wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów, poniesionych na zwiększenie przychodów ze sprzedaży wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów.

Ad. 4.

Zgodnie z treścią art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Powyższa regulacja wskazuje, że ustawodawca wymaga dla celów skorzystania z przedmiotowej ulgi, aby podatnik zwiększył przychody w okresie przynajmniej jednego z dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych (w stosunku do roku poprzedzającego rok poniesienia kosztów określonych w art. 26gb ust. 7 ustawy PIT).

Należy również zauważyć, że gdyby ustawodawca wymagał na gruncie przedmiotowego przepisu, aby podatnik zwiększył przychody ze sprzedaży w każdym roku z okresu 2 kolejno następujących po sobie lat, dokonałby stosownego zastrzeżenia w treści ustawy.

W szczególności w treści przepisu ustawodawca wskazałby, że podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie każdego z 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych.

W związku z powyższym, określony w art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, warunek dotyczący zwiększenia przychodów nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w dwuletnim okresie.

Powyższe oznacza, że aby Zainteresowani byli uprawnieni do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26gb ustawy PIT, za 2022 r. poprzez spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, odnoszącego się do okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych wystarczające jest spełnienie go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2023 r., Nr 0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26gb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W myśl art. 26gb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

W świetle art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z przepisów tych wynika, że uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję jest podatnik, który w pierwszej kolejności poniósł określone wydatki oraz gdy wydatki te w wyznaczonym okresie przyniosły wymierny efekt w postaci zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zatem dla skutecznego pomniejszenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu ulgi na ekspansję istotne jest nie tylko poniesienie wydatku, ale i by ten sam podatnik mógł wykazać w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty, zwiększenie określonych przychodów.

W Państwa przypadku taka sytuacja nie wystąpi, gdyż przedmiot działalności Spółki jawnej kontynuuje Spółka komandytowa.

Zgodnie natomiast z art. 551 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.):

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl art. 553 Kodeksu spółek handlowych:

§ 1 Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

§ 2 Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§ 3 Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Stosownie do art. 93a § 1 pkt 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej – wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Z przepisów tych wynika, że spółka jawna może zostać przekształcona w spółkę komandytową. Spółka przekształcona (spółka komandytowa) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona (spółka komandytowa) pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Na podstawie ostatniego z przytoczonych przepisów Spółka komandytowa, która powstała z przekształcenia Spółki jawnej, nie może wstąpić w prawa i obowiązki, które nie są związane ze Spółką jawną (np. przysługujące wspólnikom). Dlatego też przepis ten nie znajdzie zastosowania w opisanej przez Państwa sytuacji.

Na podstawie powyższego stwierdzam, że Państwo, tj. wspólnicy Spółki jawnej nie będą mieli prawa do zastosowania ulgi na ekspansję w związku z poniesionymi przez siebie (a więc przed przekształceniem Spółki jawnej w Spółkę komandytową) kosztami, z uwagi na fakt, że nie zwiększą Państwo – jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych – przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych. Podatnikiem (podatku dochodowego od osób prawnych) w tym okresie (zwiększenia przychodów ze sprzedaży) będzie bowiem już Spółka komandytowa (spółka przekształcona).

Mimo że organizacyjnie Spółka komandytowa powstała z przekształcenia Spółki jawnej jest kontynuatorem działalności prowadzonej przez wspólników na podstawie zawartej przez nich umowy Spółki jawnej i mamy do czynienia z sukcesją przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym, to w Państwa sprawie nie zachodzi przypadek następstwa prawnopodatkowego. Wynika to z faktu, że taka konfiguracja przekształcenia na płaszczyźnie podatków dochodowych nie jest wyłącznie zmianą formy prawnej podmiotu. Nie zachodzi więc tożsamość podmiotowa między podmiotem przekształcanym a przekształconym, ponieważ podatnikami przed przekształceniem są Państwo, tj. wspólnicy będący osobami fizycznymi, którzy prowadzą działalność gospodarczą w formie Spółki jawnej. Podatnikiem powstałej na skutek przekształcenia Spółki komandytowej jest sama spółka podlegająca opodatkowaniu w reżimie podatku dochodowego od osób prawnych.

Dodatkowo zauważam, że prawa do ulgi na ekspansję nie będzie mieć też Spółka komandytowa.

Niezależnie od przyjętej przez Spółkę komandytową formy opodatkowania (w tym przypadku od momentu przekształcenia Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych CIT, wg stawki 19%.), spółce przekształconej nie będzie przysługiwało prawo do uwzględnienia ulgi na ekspansję w związku z poniesionymi przez Państwa, tj. wspólników Spółki jawnej kosztami. Koszty te zostały poniesione przez Państwa, tj. wspólników Spółki jawnej jako podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przed przekształceniem Spółki jawnej w Spółkę komandytową i to Państwo, aby skorzystać z prawa do odliczenia, mają obowiązek zwiększyć przychody ze sprzedaży. Zatem, prawo do ulgi na ekspansję nie zostało w pełni ukształtowane.

W mojej ocenie w opisanej sytuacji Państwo, tj. wspólnicy Spółki jawnej nie będą mieli prawa do zastosowania ulgi na ekspansję w związku z poniesionymi przez siebie (a więc przed przekształceniem Spółki jawnej w Spółkę komandytową) kosztami, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie zwiększą Państwo – jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych – przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych. Zwiększenia przychodów dokona już inny podatnik (podatku dochodowego od osób prawnych), którym będzie Spółka komandytowa (spółka przekształcona). Takiego prawa nie będzie też miała powstała z przekształcenia Spółka komandytowa.

Podsumowując, w ramach opisanej działalności, jako wspólnicy Spółki komandytowej, która powstała z przekształcenia Spółki jawnej, nie mogą Państwo wstąpić w prawa i obowiązki, które nie są związane ze Spółką jawną. Nie spełniacie Państwo zatem podstawowych warunków dla skorzystania z ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w opisanych okolicznościach sprawy:

· Zainteresowani nie będą uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za 2022 r.;

· opisanych w stanie faktycznym kosztów nie można uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

· odliczeniu nie mogą podlegać także wydatki opisane w lit. a)-e) stanu faktycznego w trakcie całego roku podatkowego na zakup banerów, gadżetów z logo Spółki, gazetek promocyjnych, kalendarzy, katalogów, plakatów, standów i ulotek oraz dodatkową ekspozycję wszystkich produktów, nie tylko tych nowych;

· określony w art. 26gb ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunek nie będzie miał zastosowania w Państwa sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy konkretnej, indywidualnej sprawy podjętej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i jest wiążące tylko w tej sprawie, w której zostało wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktykiinterpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14rustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00