Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012. 547.2023.1.MH
Brak prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu .
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Parku w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 sierpnia 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Parku z 3 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r. poz. 1336) - dalej u.o.p.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.1270) - dalej: u.f.p.u.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) - dalej: u.p.t.u.
Państwa Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy w szczególności:
- prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
- udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
- prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Państwa Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Państwa Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Państwa Park uzyskuje przychody:
- opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży wydawnictw, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu i obiektów parku, z noclegów w pokojach gościnnych;
- zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze;
- związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej), dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Państwa Parku oraz finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dofinansowanie z Funduszu Leśnego, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Teren…. charakteryzuje się urozmaiconą rzeźbą terenu oraz mozaiką ekosystemów leśnych, nieleśnych, naskalnych i wodnych. Efektem tego jest koncentracja na niewielkiej powierzchni dużej liczby siedlisk przyrodniczych cennych dla sieci Natura 2000 oraz gatunków flory, fauny i grzybów. Planowane działania mają na celu poprawę zachowania stanu siedlisk oraz ich odtworzenie po planowanym wykupie nieruchomości gruntowych. Dla podniesienia sprawności działania funkcjonariuszy Straży Parku należy ich wyposażyć w nowoczesny sprzęt, co w efekcie przełoży się na wzrost zachowania przyrody, w szczególności ekosystemów leśnych i okazów fauny.
Wnioskowane przedsięwzięcie ma na celu :
- utrzymanie biotopów specyficznych dla rzadkich i interesujących gatunków roślin i zwierząt, zachowanie różnorodności gatunkowej (wykonanie zabiegów mających za zadanie przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom florystycznym i wtórnej sukcesji leśnej a przez to utrzymanie względnej stabilności zbiorowisk nieleśnych) przez wypas kóz oraz uzupełnienie i unowocześnienie parku maszynowego;
- utrzymanie funkcjonalności szlaku migracyjnego dla płazów;
- ograniczenie antropopresji na ekosystemy Parku przez doposażenie Straży Parku,
- ochronę siedliska niepylaka apollo przez utrzymanie w stanie bezleśnym muraw kserotermicznych,
- utrzymanie hodowli niepylaka oraz monitoring skuteczności prowadzonych działań ochronnych;
- przystosowanie strychu dyrekcji do wymagań podkowca małego;
- wykup nieruchomości gruntowych i wprowadzenie działań ochronnych przewidzianych Planem ochrony.
Przyczyną podjęcia działań w tym kierunku jest konieczność utrzymania różnorodności biologicznej na terenie Państwa Parku. Stanowi to jedno z podstawowych zadań ustawowych Parku oraz zapisów Planu ochrony.
W ramach projektu planowane są:
- Zakup ciągnika rolniczego podyktowany jest wymianą starego sprzętu z 1997 r. Nowy ciągnik zapewni dłuższą bezawaryjną eksploatację i utrzymanie w dobrym stanie technicznym (zapewniającym niezawodne działanie) środków transportu będących na wyposażeniu.
- Unowocześnienie parku maszynowego przez zakup nowego sprzętu (przyczepy -tandem do zwózki siana, frezarki do pni, zgrabiarki, przewracarki, mulczera) pozwoli na uzupełnienie i wymianę części aktualnie posiadanego parku maszynowego. Nowy sprzęt zapewni też dłuższą i bezawaryjną pracę. Państwa Park posiada na wyposażeniu sprzęt do koszenia traw i zbioru siana, jednak jest on wysłużony oraz mniej efektywny niż współcześnie dostępny.
- Zakup sprzętu do obserwacji zwierząt (fotopułapki i kamery termowizyjne), pozwoli na pełniejszą rejestrację zwierząt w dzień i w nocy w Państwa Parku oraz wykorzystanie przez nie wyznaczonych korytarzy ekologicznych.
- Zakup ogrodzenia tymczasowego dla płazów jako uzupełnienie obecnie posiadanego, pozwoli na zmniejszenie śmiertelności płazów przechodzących przez drogę powiatową.
- Działania ochronne związane z ochroną niepylaka apollo - którą Park kontynuuje poprzez program restytucji rozpoczęty w latach 90-tych XX w. W ramach działań należy utrzymać w stanie bezleśnym 4 murawy. Utrzymanie hodowli niepylaka jest konieczne dla zachowania bezpiecznej puli osobników, niepodatnych na zdarzenia losowe lub niekorzystny przebieg pogody. Ocena stanu lokalnych metapopulacji pozwoli określić efektywność podjętych działań ochronnych.
- Przystosowanie strychu dyrekcji dla wymagań podkowca małego. Aktualnie podkowiec mały tworzy na strychu dyrekcji niewielką grupę rodzinną w przygotowanym specjalnie pomieszczeniu. Dla zapewnienia spokoju i bardziej stabilnych warunków planuje się przeprowadzenie adaptacji części strychu na potrzeby podkowca małego.
- Koszenie ziołorośli na powierzchni około 1,5 ha zapewni utrzymanie łąk ziołoroślowych charakterystycznych dla wyższych położeń… i stanowiących bazę pokarmową dla niepylaka mnemozyny.
- Wypas kóz na murawie kserotermicznej jest kontynuacją dotychczasowej praktyki wypasu na murawie kserotermicznej. Przyczynia się do ograniczenia rozrastania krzewów i rozerwania zwartej darni i utrzymanie we właściwym stanie muraw kserotermicznych i ich zachowanie przed wpływem sukcesji wtórnej.
- Wykup nieruchomości gruntowych daje możliwość objęcia pełnym reżimem ochronnym gruntów, który jednocześnie zapewnia wprowadzenie działań ochronnych przewidzianych w Planie ochrony.
- Doposażenie Posterunku Straży Parku - poprawi skuteczność przeciwdziałania przejawom szkodnictwa w zakresie ochrony przyrody, oraz podniesie sprawność działania Posterunku Straży Państwa Parku.
Ponieważ towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „…” dotyczą zadania państwa Parku, jakim jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów - zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r., poz.1336 tekst jednolity). Zakupy te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Państwa Park (nie generują przychodu opodatkowanego). Podatek ten w całości stanowi koszt. Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawione na Park, NIP ……
Pytanie
Czy Państwa Parkowi posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Park nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Wszystkie usługi, środki trwałe i materiały zakupione w ramach dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „….” dotyczą zadania, jakim jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów - zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r., poz.1336 tekst jednolity). Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Park. Ponieważ czynności związane z ochroną przyrody nie generują przychodu opodatkowanego, towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek ten w całości stanowi koszt.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Państwa Park we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336):
Formami ochrony przyrody są parki narodowe.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o ochronie przyrody:
Park narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów.
Na podstawie art. 8a ust. 1 cyt. ustawy o ochronie przyrody:
Park narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 8b ust. 1 wskazanej ustawy o ochronie przyrody:
Do zadań parków narodowych należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Na mocy art. 8b ust. 2 powołanej ustawy o ochronie przyrody:
Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641 i 803), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż jak wynika z opisu sprawy, zakupione towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazali Państwo, że towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach dotacji dotyczą zadania Parku, jakim jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów - zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 ustawy o ochronie przyrody. Zakupy te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Państwa Park (nie generują przychodu opodatkowanego). W związku z powyższym, Państwa Park nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Podsumowując, Państwa Park nie będzie miał prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawił Państwa Park i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Parku będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Park zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right