Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.240.2023.2.AM
Prawo do zwolnienia z akcyzy wyrobów energetycznych; prawo do zwolnienia z akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej; obowiązek rejestracji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:
- prawidłowe w zakresie dotyczącym zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 20, 3811 90 00, 2712 90 99, 2710 19 61 oraz 2710 19 62 wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie dotyczącym obowiązku dokonania rejestracji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
- nieprawidłowe w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej sprzedawanej koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią elektryczną (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 lit. b).
Informuję, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 lit. a, dotyczącego możliwości zastosowania zwolnienia dla energii elektrycznej na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej, możliwości zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej oraz obowiązku dokonania rejestracji, wpłynął 27 lipca 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 sierpnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Firma planuje wytwarzanie energii elektrycznej w jednostkach kogeneracyjnej zwanych CHP (z ang. Combined Heat and Power) o łącznej mocy 5 MWe (elektrycznej) oraz 5 MWt (ciepła). Rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej i ciepła w oparciu o układ technologiczny składający się z instalacji kogeneracyjnej wyposażonej w 4 jednostki kogeneracyjne nastąpi w 2024 roku. Każda jednostka kogeneracyjna składa się z silnika tłokowego wolnoobrotowego (500 obrotów/min) dwupaliwowego o mocy znamionowej (…) kWe i mocy cieplnej (…) kWt każdy. W skład układu poza silnikiem tłokowym podłączonym do kogeneratora energii elektrycznej wchodzą dwa systemy odbioru ciepła. Pierwszy system odzyskuje ciepło z chłodzenia korpusu silnika, drugi zaś z ciepła spalin wylotowych. W tym rozwiązaniu parametr odzysku ciepła wynosi 90/70 st. C. Ciepło spalin wykorzystane będzie poprzez wymiennik do uzyskania parametrów wody sieciowej wymaganych przez odbiorców końcowych. Gorąca woda pochodząca z instalacji kogeneracyjnej połączona będzie za pomocą rur preizolowanych zakończonym wymiennikiem sprężonym z miejskim systemem ciepłowniczym. Energia elektryczna wykorzystana będzie w 50% na potrzeby zakładu i pozostała część wprowadzona będzie do systemu energetycznego zgodnie z wydanymi warunkami przyłączeniowymi do sieci. Energia elektryczna zużywana na potrzeby zakładu będzie przeznaczana na produkcję wodoru i w tym celu będzie wykorzystywana przez urządzenie jakim jest elektrolizer. X Sp. z o.o. będzie posiadała koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, jeśli posiadanie takiej koncesji będzie wymagane prawem. Spółka planuje wytwarzać energię elektryczną w ilości do 5 MW.
Planują Państwo zakup wyrobów energetycznych, używanych do wytwarzania energii w skojarzeniu. Zakup wyrobów energetycznych nastąpi na podstawie faktur VAT od wytwórców. Przewidują Państwo zakup następujących wyrobów energetycznych o następujących kodach CN:
- ciekłe frakcje węglowodorowe pochodzący z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2710 19 29, CN 3811 90 00;
- parafinowe frakcje pochodzący z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2712 90 99;
- parafinowe frakcje pozostałe woski pochodzące z recyklingu tworzyw o kodzie CN 3404 90 00;
- gaz ziemny lub skroplony gaz ziemny LNG o kodzie CN 2711 11 00, CN 2711 21 00;
- olej opałowy ciężki CN 2710 19 61, CN 2710 19 62;
- olej palmowy CN 1511 1010.
Nabycie każdego ze wskazanych we wniosku wyrobów energetycznych następować będzie w sposób, o którym stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.). Przy nabyciu wyrobów energetycznych zostaną spełnione wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.
W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazali Państwo ponadto, że procedurę zwolnienia od akcyzy z art. 32 ust. 4 pkt 1 zamierzają Państwo stosować wobec następujących wyrobów energetycznych:
- ciekłych frakcji węglowodorowych pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych o kodach CN 2710 19 20 oraz CN 3811 90 00;
- parafinowych frakcji pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2712 90 99;
- olejów opałowych ciężkich o kodach CN 2710 19 61 oraz CN 2710 19 62.
Pozostałe wyroby energetyczne objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. parafinowe frakcje pozostałe woski pochodzące z recyklingu tworzyw o kodzie CN 3404 90 00, gaz ziemny lub skroplony gaz ziemny LNG o kodzie CN 2711 11 00, CN 2711 21 00 oraz olej palmowy o kodzie CN 1511 10 10 nie będą przedmiotem zwolnienia, ponieważ Państwa zdaniem wyroby te nie mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego na podstawie e-DD i przemieszczane do podmiotu zużywającego lub też wyprowadzane ze składu podatkowego, przemieszczone do podmiotu pośredniczącego oraz przemieszczone od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.
Reasumując, nabywanie wyrobów energetycznych objętych wnioskiem, będzie odbywało się następująco:
- ciekłe frakcje węglowodorowe pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2710 19 29, CN 3811 90 00 - na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;
- parafinowe frakcje pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2712 90 99 - na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;
- olej opałowy ciężki o kodzie CN 2710 19 61, CN 2710 19 62 - na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.
Do każdego z wyrobów energetycznych, których ma dotyczyć zwolnienie od akcyzy, z osobna będą spełnione warunki określone w przepisach art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 oraz art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.
Wskazali Państwo także, że olej palmowy CN 1511 10 10, gaz ziemny lub skroplony gaz ziemny LNG o kodzie CN 2711 11 00, CN 2711 21 00 nie muszą być nabywane ze składu podatkowego. Olej palmowy zamierzają Państwo nabywać od importera i nie ma on wówczas statusu wyrobu energetycznego. Z kolei gaz ziemny dostępny jest na nieruchomości zajmowanej przez Państwa (stacja redukcyjna gazu ziemnego). Gaz ziemny zostanie przyłączony do zespołu kogeneracyjnego, by wytwarzać energię elektryczna i cieplną w skojarzeniu, a za dostawę gazu będą Państwo obciążani na podstawie licznika zużycia gazu. Z kolei gaz skroplony będzie nabywany od dostawców i przywożony do Państwa transportem w cysternach samochodowych.
Pytania
1. Czy wymienione wyroby energetyczne wykorzystane do produkcji energii [elektrycznej] w skojarzeniu podlegają zwolnieniu z akcyzy (oznaczone we wniosku nr 1)?
2. Czy wyprodukowana energia elektryczna zwolniona jest z akcyzy:
- sprzedaż koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią np. (Y) (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2 lit. b)?
3. Czy Wnioskodawca pomimo zwolnienia z akcyzy powinien dokonać rejestracji poprzez zgłoszenie rejestracyjne AKC-R do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej (oznaczone we wniosku nr 3)?
Państwa stanowisko w sprawie
AD. 1
W ocenie Wnioskującego o wydanie interpretacji, wymienione powyżej wyroby energetyczne objęte są zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w oparciu o brzmienie art. 32 ust. 4 pkt 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 z póżn. zm. - dalej przywoływana jako „u.p.a.”). Podstawowym wytworem działalności X Sp. z o.o. będzie energia elektryczna. Wnioskodawca ma zamiar być producentem energii elektrycznej i ciepła na rynku lokalnym, jednakże ciepło w całym procesie technologicznym będzie jedynie produktem ubocznym, który w pierwszej kolejności służyć będzie chłodzeniu silnika odpowiedzialnego za wytwarzanie energii elektrycznej, w pozostałym zakresie nadmiar ciepła będzie służył ogrzewaniu miasta jako ciepło technologiczne (na cele grzewcze centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej). W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca działając jako podmiot zużywający, ma zamiar kupować i zużywać ww. wyroby energetyczne (głównie oleje, woski, gaz). Wyroby te zamierza wykorzystywać do pracy silników tłokowych w ramach prowadzonej elektrociepłowni. Wnioskodawca zamierza nabywać ww. wyroby energetyczne wykorzystywane w pracy silników tłokowych, jako wyrób w całości zwolniony z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 u.p.a. Stanowi to konsekwencję tego, że wyroby te wykorzystywane będą w silnikach tłokowych do produkcji energii elektrycznej. Faktycznie ww. wyroby energetyczne wykorzystywane będą w jednym procesie technologicznym, w którym produkuje się energię elektryczną, a następnie ciepło zużywane jest w celach chłodzenia silnika odpowiedzialnego za wytwarzanie energii elektrycznej, a pozostała jego nadwyżka także w opisanych powyżej celach użytkowych.
Wskazać trzeba, że zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.a., przez wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy, w tym wskazane:
- ciekłe frakcje węglowodorowe pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2710 19 29, CN 3811 90 00
- parafinowe frakcje pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2712 90 99
- parafinowe frakcje pozostałe woski pochodzące z recyklingu tworzyw o kodzie CN 3404 90 00
- gaz ziemny lub skroplony gaz ziemny LNG o kodzie CN 2711 11 00, CN 2711 21 00
- olej opałowy ciężki CN 2710 19 61, CN 2710 19 62
- olej palmowy CN 1511 10 10.
Powyższe oznacza, że oleje, woski, frakcje węglowodorowe oraz gaz ziemny wykorzystywane do pracy silników tłokowych, należą do wyrobów akcyzowych, a dokładniej do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy akcyzowej i podlegają zwolnieniu od akcyzy ze względu na zużywanie w procesie produkcji energii elektrycznej. Całość stosowanych wyrobów energetycznych zużywanych w silnikach, zużywana będzie do produkcji energii elektrycznej. Spalanie olejów, gazu, wosków powodować będzie wydzielanie się ciepła, które napędzać będzie produkcję energii elektrycznej.
Takie ukształtowanie procesu technologicznego zdaniem Wnioskodawcy przesądza, że będziemy mieć do czynienia ze zużyciem ww. wyrobów energetycznych w procesie [produkcji] energii elektrycznej. Pewna ilość ciepła pozostającego po wykorzystaniu w pracy silnika tłokowego, zostaje następnie wykorzystana jako ciepło użyteczne. Dalsze wykorzystanie ciepła, po wyprodukowaniu energii elektrycznej, jest jedynie sposobem na zagospodarowanie strat energii, które powstają w procesie jej produkcji. Fakt, że po produkcji energii elektrycznej ciepło odpadowe jest absorbowane i wykorzystywane na cele gospodarcze jako ciepło użyteczne czy też ciepło technologiczne, nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem prezentowanym wielokrotnie przez Ministerstwo Finansów, dla celów zwolnienia od akcyzy istotne jest do czego wyrób zużywany jest w pierwszej kolejności, a nie dalsze ewentualne wykorzystanie odpadów poprodukcyjnych.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, zwolnieniu z akcyzy w oparciu o przepis art. 32 ust. 4 pkt 1 u.p.a. (po spełnieniu pozostałych warunków określonych w ustawie) podlegać będą wyroby energetyczne zużywane w procesie energii elektrycznej, tj. podstawowym procesie technologicznym, w trakcie którego wyrób energetyczny zostanie zużyty bezpośrednio do wytworzenia energii elektrycznej (np. poprzez spalanie wyrobu, które wytworzy ciepło, które z kolei napędzi silnik tłokowy wytwarzający energię elektryczną).
AD 2.
W ocenie Wnioskodawcy tylko wyprodukowana energia elektryczna zużywana na potrzeby własne podlega zwolnieniu od akcyzy - na podstawie art. 30 ust. 6 lub 7 u.p.a. Zgodnie z brzmieniem ust. 6 art. 30 u.p.a. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych. Z kolei w ust. 7 postanowiono, iż zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Zdaniem Wnioskodawcy, w każdej z tych podstaw ustawodawca obejmował tylko przypadki niejako pozostawiania wytworzonej energii elektrycznej u podmiotu wytwarzającego. A contrario, sprzedaż energii „na zewnątrz”, wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.
AD 3.
Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 u.p.a., podmiot stający się podatnikiem akcyzy z tytułu dokonania określonej w przepisach akcyzowych czynności przed dniem wykonania tej czynności, a także przed wykonaniem pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub opodatkowanych stawką 0 zł ze względu na przeznaczenie obowiązany jest dokonać zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej. W ocenie Wnioskodawcy zatem, fakt zwolnienia z akcyzy nie wyłącza obowiązku dokonania rejestracji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie dotyczącym zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 20, 3811 90 00, 2712 90 99, 2710 19 61 oraz 2710 19 62 wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie dotyczącym obowiązku dokonania rejestracji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
- nieprawidłowe w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej sprzedawanej koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią elektryczną (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 lit. b).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem analizy i oceny w niniejszym rozstrzygnięciu jest wyłącznie zwolnienie z podatku akcyzowego wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 20, 3811 90 00, 2712 90 99, 2710 19 61 oraz 2710 19 62 (tj. wyrobów wyszczególnionych w ostatecznie sprecyzowanym opisie zdarzenia przyszłego, wobec których chcą Państwo stosować zwolnienie), obowiązek dokonania rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych oraz zwolnienie z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej sprzedawanej koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią elektryczną.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:
- w poz. 27 - kod CN 2710, oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;
- w poz. 29 - kod CN 2712, wazelina; parafina, wosk mikrokrystaliczny, gacz parafinowy, ozokeryt, wosk montanowy, wosk torfowy, pozostałe woski mineralne i podobne produkty otrzymywane w drodze syntezy lub innych procesów, nawet barwione;
- w poz. 38 - kod CN 3811, środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne,
W załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącej wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono natomiast:
- w poz. 20 - od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów;
- w poz. 24a: ex 3811 - Środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, wyłącznie:
- 3811 11 10 - środki przeciwstukowe, na bazie tetraetyloołowiu
- 3811 11 90 - pozostałe środki przeciwstukowe, na bazie związków ołowiu
- 3811 19 00 - pozostałe środki przeciwstukowe
- 3811 90 00 - pozostałe.
W myśl art. 40 ust. 6 ustawy:
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:
e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Jak stanowi art. 3 ustawy:
1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
1) objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
3) objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
4) oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
5) objęte pozycją CN 3403;
6) objęte pozycją CN 3811;
7) objęte pozycją CN 3817;
8) oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
9) pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
10) pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2) podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
3) podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4) podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a) pośredniczący podmiot węglowy,
b) pośredniczący podmiot gazowy
- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
5) podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a) art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b) art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;
6) wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych.
W myśl art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
4) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
5) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub
6) importu przez podmiot pośredniczący, lub
7) importu przez podmiot zużywający, lub
8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.
Jak stanowi art. 32 ust. 5 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony)
Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Państwa wątpliwości dotyczą:
- zwolnienia od akcyzy wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 20, 3811 90 00, 2712 90 99, 2710 19 61 oraz 2710 19 62 wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej,
- zwolnienia z akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej sprzedawanej koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią,
- obowiązku rejestracji, pomimo zwolnienia od akcyzy w zakresie wyrobów energetycznych wykorzystywanych w produkcji energii elektrycznej.
Z przedstawionego we wniosku (oraz jego uzupełnieniu) opisu zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) wynika, że planują Państwo wytwarzanie energii elektrycznej w jednostkach kogeneracyjnych zwanych CHP, o łącznej mocy 5 MWe (elektrycznej) oraz 5 MWt (ciepła). Każda z czterech jednostek kogeneracyjnych składa się z silnika tłokowego wolnoobrotowego (500 obrotów/min) dwupaliwowego o mocy znamionowej (…) kWe i mocy cieplnej (…) kWt każdy. W skład układu technologicznego poza silnikiem tłokowym podłączonym do kogeneratora energii elektrycznej wchodzą dwa systemy odbioru ciepła. Pierwszy system odzyskuje ciepło z chłodzenia korpusu silnika, drugi zaś z ciepła spalin wylotowych. W tym rozwiązaniu parametr odzysku ciepła wynosi 90/70 st. C. Ciepło spalin wykorzystane będzie poprzez wymiennik do uzyskania parametrów wody sieciowej wymaganych przez odbiorców końcowych. Gorąca woda pochodząca z instalacji kogeneracyjnej połączona będzie za pomocą rur preizolowanych zakończonym wymiennikiem sprężonym z miejski systemem ciepłowniczym.
Wytworzona energia elektryczna będzie wykorzystana w 50% na potrzeby zakładu oraz w 50% wprowadzona będzie do systemu energetycznego zgodnie z wydanymi warunkami przyłączeniowymi do sieci.
Planują Państwo zakup wyrobów energetycznych, które będą używane do wytworzenia energii elektrycznej. Zakup poniżej wskazanych wyrobów nastąpi na podstawie faktur VAT od wytwórców.
Jak zostało przez Państwa wskazane w uzupełnieniu wniosku, przewidują Państwo zakup następujących wyrobów energetycznych, względem których zamierzają Państwo stosować zwolnienie będące przedmiotem wątpliwości:
- ciekłe frakcje węglowodorowe pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 27 10 19 20 oraz CN 38 11 90 00;
- parafinowe frakcje pochodzące z recyklingu tworzyw sztucznych o kodzie CN 2712 90 99;
- olej opałowy ciężki o kodzie CN 2710 19 61 oraz CN 2710 19 62.
Ponadto, co również wynika z uzupełnionego opisu zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany i nie jest to przedmiotem analizy i oceny), nabycie każdego z wyrobów energetycznych nastąpi w sposób wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku akcyzowym, jak również przy ich nabyciu zostaną spełnione wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.
W kontekście niniejszej sprawy (Państwa wątpliwości), zwolnienie w zakresie wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej należy rozpatrzyć w oparciu o art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Jak wyżej wskazano, przepis ten zwalnia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13. W przypadku niniejszej sprawy, ust. 12 oraz 13 nie ma zastosowania, więc spełnienie przez Państwa tych warunków nie będzie analizowane.
W związku z powyższym, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie wskazanego przepisu wymaga w Państwa przypadku, aby:
- zużywane były wyroby energetyczne,
- zużycie wyrobów energetycznych odbywało się w procesie produkcji energii elektrycznej,
- nabycie lub dostarczenie wyrobów energetycznych następowało wyłącznie w sposób wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy,
- spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że wszystkie wymienione przez Państwa wyroby, które planują Państwo wykorzystać w przedstawionych we wniosku okolicznościach, są wyrobami energetycznymi w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Jak wynika z wniosku, wskazane wyroby energetyczne są wykorzystywane w procesie produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z energią cieplną, w agregatach kogeneracyjnych. Podali Państwo, że te wyroby energetyczne są zużywane w całości w procesie produkcji energii elektrycznej. Fakt, że wyroby energetyczne są wykorzystywane w silnikach o charakterze kogeneracyjnym, gdzie poza energią elektryczną produkowane jest ciepło, nie stanowi przeszkody w uznaniu, że następuje zużycie tych wyrobów w procesie produkcji energii elektrycznej. Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazuje bowiem, że ciepło jest odzyskiwane z chłodzenia korpusu silnika oraz z ciepła spalin wylotowych. Silniki bowiem, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego, są agregatami kogeneracyjnymi, czyli urządzeniami, które łącznie, w związku z takim, a nie innym ich rozwiązaniem konstrukcyjnym, wytwarzają energię elektryczną oraz cieplną. Przy takiej konstrukcji silników niemożliwe jest oddzielenie procesu wytwarzania energii elektrycznej od procesu wytwarzania energii cieplnej. W konsekwencji należy uznać, że wyroby energetyczne wskazane we wniosku są zużywane w procesie wytwarzania energii elektrycznej.
Ponadto, co wynika wprost z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, wyroby energetyczne wymienione we wniosku będą nabywane w sposób, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku akcyzowym, a także przy nabyciu wskazanych wyrobów spełnią Państwo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.
Ostatnim ze wskazanych wyżej warunków, który jednocześnie jest przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3, jest obowiązek rejestracji. Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że jednym z warunków koniecznych do spełnienia, aby móc skorzystać ww. zwolnienia jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Należy wskazać, że nabywając wyroby energetyczne w sposób o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 3 (co zostało jednoznacznie wskazane w opisie zdarzenia przyszłego), są Państwo podmiotem zużywającym, a więc podmiotem, który ma obowiązek dokonania rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (rejestrze, który od 1 lutego 2021 r. zastąpił dotychczasowe zgłoszenie rejestracyjne AKC-R).
Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są Państwo zobowiązani do dokonania rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Oznacza to, że aby mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, muszą Państwo dokonać rejestracji.
Ponadto, jak wynika z okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego, będą Państwo zobowiązani do rejestracji również jako podmiot, który zużywa wyprodukowaną energię elektryczną, ponieważ będą Państwo wykonywać czynność wymienioną w art. 9 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy (uzależnioną od faktu posiadania bądź nie, koncesji).
W związku z powyższym, będą Państwo w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego zobowiązani do rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.
Tym samym, jeżeli wyroby energetyczne wymienione we wniosku będą nabywane w sposób, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 ustawy o podatku akcyzowym, a przy nabyciu wskazanych wyrobów spełnią Państwo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym oraz jeżeli dokonają Państwo rejestracji przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów - będą Państwo uprawnieni do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 3 należy uznać za prawidłowe.
W zakresie wątpliwości dotyczących zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej sprzedawanej koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią należy wskazać, że co do zasady że obrót energią elektryczną i jej zużycie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, pociągającą za sobą obowiązek zapłaty akcyzy na zasadach wynikających z art. 24 ustawy.
Zaznaczyć ponadto należy, że czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne przez podmiot wytwarzający. Czynności te bowiem nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz treści zadanego pytania wynika, że wytworzoną energię elektryczną będą Państwo zużywali w 50% na potrzeby zakładu a pozostałą część będą Państwo sprzedawać koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią poprzez wprowadzenie energii elektrycznej do systemu energetycznego zgodnie z wydanymi warunkami przyłączeniowymi do sieci.
Skoro więc będą Państwo sprzedawać energię elektryczną koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią, a czynność ta nie została wskazana w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - oznacza to, że nie podlega ona opodatkowaniu, co w konsekwencji oznacza, że nie można w tym przypadku rozpatrywać możliwości skorzystania ze zwolnienia.
Podzielić zatem należy Państwa opinię, że sprzedawana na zewnątrz podmiotowi posiadającemu koncesję energia elektryczna nie będzie mogła być objęta zwolnieniem, przy czym nie można się zgodzić z Państwa stanowiskiem, że sprzedaż energii na zewnątrz w sytuacji objętej wnioskiem wiązać się będzie z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 lit. b należy uznać całościowo za nieprawidłowe.
Końcowo należy jeszcze raz zaznaczyć, że przedmiotem oceny i analizy było zwolnienie z podatku akcyzowego wyrobów energetycznych klasyfikowanych wyłącznie do kodów CN 2710 19 20, 3811 90 00, 2712 90 99, 2710 19 61 oraz 2710 19 62 (zgodnie informacją wskazaną przez Państwa w ostatecznie uzupełnionym wniosku), obowiązek dokonania rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych oraz zwolnienie z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej sprzedawanej koncesjonowanemu podmiotowi obrotu energią elektryczną.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ informuje, że w zakresie części pytania oznaczonego we wniosku nr 2 lit. a zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto należy wskazać, że w niniejszej sprawie przedmiotem analizy i oceny nie była prawidłowość zaklasyfikowania wyrobów energetycznych do wskazanych kodów CN, jak również przedmiotem oceny nie było spełnienie warunków zwolnienia na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. warunków wskazanych w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 3 oraz ust. 5 ustawy.
Organ informuje również, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku - zadanego pytania Wnioskodawcy - w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami zawartymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.