Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.65.2023.1.AZE

Czy Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją Programu, w ramach zawieranych ze szkołami porozumień, są dla Wnioskodawcy pośrednim kosztem uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją Programu, w ramach zawieranych ze szkołami porozumień, są dla Wnioskodawcy pośrednim kosztem uzyskania przychodów, który powinien być rozpoznany w rachunku podatkowym w dacie jego poniesienia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

X oraz określone spółki od niej zależne tworzą podatkową grupę kapitałową Y w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Rokiem podatkowym Y jest rok kalendarzowy, zaś spółką reprezentującą Y jest Z jako spółka dominująca (dalej: „Spółka”). Podstawa opodatkowania Y jest obliczana zgodnie z art. 7a ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1-3 ustawy o CIT. Przychody podlegające opodatkowaniu przez Y osiągane są zarówno ze źródła o charakterze operacyjnym, jak i ze źródła stanowiącego tzw. zyski kapitałowe (w marginalnym zakresie).

Kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej jest posiadanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Podstawowy profil działalności Spółki (wydobycie rud oraz produkcja metali) realizowany jest za pośrednictwem 11 oddziałów, które z uwagi na specyfikę wykonywanych zadań wymagają zapewnienia kadry o kompetencjach odpowiadających realizowanym przez oddziały profilom działalności.

Jednym z oddziałów Spółki jest C pełniący funkcję centrum kompetencyjnego z zakresu teleinformatyki (IT) dla całej Grupy Kapitałowej X (świadczenia realizowane przez C na rzecz innych spółek Grupy Kapitałowej X realizowane są odpłatnie, co generuje przychody opodatkowane CIT). Współczesne otoczenie biznesowe w obszarze IT charakteryzuje z jednej strony, gwałtowny przyrost danych analitycznych, cyfryzacja, rozwój nowoczesnych technologii i automatyzacja produkcji, a z drugiej, wzrost zapotrzebowania na wyspecjalizowaną w tej dziedzinie kadrę pracowniczą.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obszaru IT w działalności Spółki C opracował koncepcję wdrożenia programu „(…)” (Program), którego założeniem jest zwiększenie wpływu na kształtowanie lokalnego rynku specjalistów IT i docelowo zabezpieczenie przyszłej kadry pracowniczej spośród absolwentów szkół branżowych i technicznych do pracy w organizacji Spółki.

Realizacja Programu zakłada podejmowanie działań w zakresie rozwoju i modelowania kompetencji przyszłości, tj. kompetencje cyfrowe i społeczne z naciskiem na pracę w zespołach interdyscyplinarnych uczniów szkół ponadpodstawowych kształconych w zawodach informatycznych, a także zwiększenie świadomości uczniów szkół ponadpodstawowych na temat działalności C w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych i jego postrzegania jako potencjalnego pracodawcy w zawodach informatycznych.

W szczególności Program przewiduje:

1)kształcenie przyszłych, potencjalnych pracowników zgodnie z wymogami stawianymi przez zmieniające się otoczenie biznesowe i postęp technologiczny generujące pożądane kompetencje i umiejętności w następujących obszarach: cyberbezpieczeństwo, innowacje cyfrowe, analiza danych, automatyzacja procesów, technologia VR oraz sztuczna inteligencja,

2)możliwość wybrania spośród uczniów przyszłych pracowników, w wyniku trafnej obserwacji ich pracy podczas ich kształcenia i nadzorowania w czasie realizowanych aktywności,

3)promocję własnej działalności w środowisku edukacyjnym,

4)realizację działań CSR:

- wymianę wiedzy oraz współpracę pomiędzy uczestnikami Programu,

- możliwość znalezienia ciekawej i perspektywicznej pracy w obszarze IT na obszarze (….), a docelowo w Spółce,

- stworzenie „środowiska IT” w obszarze (…),

5)zbudowanie i zwiększenie świadomości, że C to przedsiębiorca wykorzystujący aktualne technologie cyfrowe oraz potencjalny pracodawca w zawodach informatycznych.

W ramach Programu Spółka będzie obejmowała patronatem szkoły branżowe, które prowadzą działalność edukacyjną.

Realizacja Programu zakłada współpracę Spółki, jako Patrona Programu, z zainteresowanymi szkołami, która opierać się będzie na finansowaniu działalności tych placówek edukacyjnych w formie i na zasadach określonych w porozumieniach jakie zawierane będą przez Spółkę ze szkołami w formie pisemnej.

Program zakłada dwie możliwe formy finansowania działalności szkół przez Patrona, tj. przekazywanie środków pieniężnych na wskazany cel oraz zakupionych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych towarów i usług, o które wnioskuje szkoła i które są konieczne do realizacji działań objętych Programem. W szczególności przewiduje się wydatki na:

- zajęcia tematyczne (koła zainteresowań) prowadzone przez studentów i wykładowców współpracujących uczelni odbywające się w szkołach lub na uczelni,

- wykłady prowadzone w formie zdalnej przez kadrę współpracujących uczelni,

- konferencje naukowe, sympozja, seminaria, fora dyskusyjne,

- prezentacja ścieżek zawodowych w IT na przykładzie C odbywających się w ramach planowych zajęć szkolnych,

- spotkania, warsztaty umiejętności interpersonalnych,

- program staży wakacyjnych oraz płatne staże dla uczestników Programu

- praktyki uczniowskie,

- podnoszenie kwalifikacji dla nauczycieli,

- wsparcie szkół w tworzeniu i modyfikacji programów nauczania,

- udział w spotkaniach rekrutacyjnych i akcjach promujących szkołę objętą patronatem,

- wsparcie szkoły w zakresie wyposażenia pracowni i sal w niezbędne pomoce dydaktyczne i zgodnie z potrzebami szkoły,

- organizację wizyt zawodoznawczych,

- zakup usług i towarów niezbędnych do realizacji wymienionych powyżej działań, w szczególności: usług transportowych, usług cateringowych, gadżetów firmowych, nagród przeznaczonych dla uczniów biorących udział w konkursach lub wyróżnionych w ramach realizacji Programu, a także najem obiektów (np. związanych z organizacją warsztatów, konferencji), wynagrodzenia dla opiekunów w trakcie zajęć, wynagrodzenia dla prowadzących zajęcia, wykłady seminaria itp.

Dodatkowo Spółka zobowiązuje się do uzgadniania ze szkołą objętą programem szczegółowego harmonogramu zadań realizowanych w danym roku szkolnym, jak również uzgadniania ze szkołą kosztów planowanych zadań w ramach Programu.

Wydatki związane z realizacją Programu dokumentowane będą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i ujmowane w księgach rachunkowych na podstawie tych dokumentów (potwierdzających poniesienie wydatku).

Z kolei szkoła objęta Programem Spółki zobowiązuje się do:

- prowadzenia kształcenia w zawodach uwzględniających potrzeby Spółki w zakresie kwalifikacji pracowników,

- zapewniania odpowiednio przygotowanej kadry nauczycieli do prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych,

- wyposażania pracowni i warsztatów w niezbędne środki i pomoce dydaktyczne, z uwzględnieniem aktualnych możliwości finansowych,

- współpracy ze Spółką w tworzeniu i modyfikacji programów nauczania,

- zapewnienia nadzoru pedagogicznego nad praktyczną nauką zawodu i praktykami zawodowymi,

- przekazywania danych statystycznych, które pozwolą na ocenę efektywności programu, np. szczegółowe dane na temat ocen uzyskiwanych przez uczniów w klasach patronackich.

Zgodnie z założeniami Programu, wydatki ponoszone na podstawie zawieranych porozumień mają przynieść Spółce efekty w postaci możliwości pozyskania w przyszłości wykwalifikowanej kadry pracowniczej, odpowiednio wykształconej pod kątem jej działalności, zgodnej z profilem i oczekiwaniami C. Co istotne Spółka nie zawiera odrębnych umów z uczniami klas objętych Programem. W szczególności nie są oni zobowiązani do podjęcia automatycznego zatrudnienia u Wnioskodawcy po zakończeniu edukacji w szkole objętej projektem.

W celu realizacji Programu zakłada się współpracę Spółki z innymi podmiotami, tj. w szczególności z uczelniami wyższymi i innymi podmiotami, które będą świadczyć na rzecz Spółki usługi lub dostarczać towary konieczne do realizacji celów Programu „(…)”.

Wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację Programu objęte niniejszym wnioskiem nie są objęte dyspozycją art. 16 ustawy o CIT.

Wnioskodawca informuje ponadto, że posiada interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 17 maja 2019 r. o nr 0114-KDIP2- 2.4010.132.2019.1.AM, wskazującą, że wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację programu, którego celem jest wsparcie kształcenia uczniów w specjalizacjach zawodowych pożądanych przez Spółkę z uwagi na jej profil działalności (technik górnik, technik mechanik, technik elektryk, górnik, elektryk, technik górnictwa podziemnego, technik wiertnik, technik hutnik, górnik eksploatacji podziemnej, operator maszyn i urządzeń hutniczych, wiertacz) w ramach umów zawieranych ze szkołami stanowią koszt podatkowy o charakterze pośrednim, który winien być rozpoznany w dacie jego ujęcia w księgach rachunkowych. Jednakże z uwagi na fakt, iż opisane w niniejszym wniosku działania finansowane przez Spółkę nie zostały objęte przedmiotem wydanej interpretacji, pomimo iż w ocenie Wnioskodawcy wpisują się w przedstawiony zakres Programu, zasadne jest ponowne wystąpienie z wnioskiem w odniesieniu do wskazanych w opisie sprawy działań Spółki na rzecz szkół objętych Programem.

Pytanie

Czy Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją Programu, w ramach zawieranych ze szkołami porozumień, są dla Wnioskodawcy pośrednim kosztem uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z realizacją Programu, w ramach zawieranych ze szkołami porozumień, są dla Wnioskodawcy pośrednim kosztem uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wydatki na partnerstwo są ponoszone przez Spółkę i ekonomicznie obciążają Jej majątek. Wnioskodawca ponosi te wydatki w sposób definitywny, bowiem nie podlegają one zwrotowi na rzecz Spółki.

Powyższe wydatki pozostają również w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników jest niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z panującymi na rynku pracy trudnościami ze znalezieniem pracowników wykwalifikowanych w branży IT, będącej przedmiotem działalności C, Spółka postanowiła podjąć działania w postaci przyjętego Programu, w celu zapewnienia sobie w przyszłości kompetentnej kadry pracowniczej o określonych kwalifikacjach i umiejętnościach, które są niezbędne w bieżącej działalności Spółki.

Aby wydatki zostały uznane za związane z przychodami, nie muszą one skutkować uzyskaniem konkretnego identyfikowalnego przychodu Spółki. Jednak celowość ich poniesienia przejawiać się będzie w dążeniu Spółki do zabezpieczenia źródła przychodów, przez zapewnienie przyszłych, wykwalifikowanych zasobów ludzkich pozwalających, co najmniej na utrzymanie wolumenów produkcji, a co za tym idzie przychodów z działalności.

Z powyższych względów nie ulega wątpliwości, iż w/w wydatki powinny być uznane za zmierzające do zabezpieczenia/zachowania źródła przychodów Spółki.

Jak wskazano w opisie sprawy, wydatki są właściwie udokumentowane. Jednocześnie nie znajdują się one w grupie kosztów, które zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z tym, wydatki związane z realizacją Programu spełniają wszystkie warunki niezbędne do uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Ze względu na rodzaj związku z przychodami, kosztami podatkowymi mogą być zarówno koszty, które bezpośrednio przyczyniają się do osiągnięcia przychodów, jak i koszty, które jedynie w pośredni sposób mają wpływ na generowanie przychodów.

Co do zasady do kosztów bezpośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami należy zaliczyć wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy w związku z charakterem prowadzonej działalności, tj. konkretne koszty, do których można przypisać konkretne przychody, np. koszty materiałów wykorzystywanych w trakcie produkcji. Natomiast koszty pośrednie to takie koszty, które dotyczą wydatków nie odnoszących się wprost do konkretnych źródeł przychodów. Są to koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale nie mające wprost odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, np. koszty ogólno-administracyjne, szkolenia pracowników itp.

Z uwagi na swój charakter wydatki na realizacje Programu stanowią koszty związane z całokształtem działalności Spółki i są ponoszone w szczególności w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z realizacją Programu, powinny być uznane za koszty pośrednio związane z działalnością gospodarczą Spółki i jako takie, powinny być potrącane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie ich poniesienia, na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, czyli ujęcia (zaksięgowania) poniesionego wydatku w księgach rachunkowych Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Należy przy tym zauważyć, że definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, koszty podatkowe można podzielić na:

- bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),

- inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach, których wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, świadczenia na rzecz pracowników. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

W myśl art. 15 ust. 4b ww. ustawy:

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

– są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Jak stanowi art. 15 ust. 4c tej ustawy:

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy:

koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie zaś z art. 15 ust. 4e omawianej ustawy:

za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obszaru IT w działalności Spółki C opracował koncepcję wdrożenia programu „(…)”, którego założeniem jest zwiększenie wpływu na kształtowanie lokalnego rynku specjalistów IT i docelowo zabezpieczenie przyszłej kadry pracowniczej spośród absolwentów szkół branżowych i technicznych do pracy w organizacji Spółki.

Realizacja Programu zakłada podejmowanie działań w zakresie rozwoju i modelowania kompetencji przyszłości, tj. kompetencje cyfrowe i społeczne z naciskiem na pracę w zespołach interdyscyplinarnych uczniów szkół ponadpodstawowych kształconych w zawodach informatycznych, a także zwiększenie świadomości uczniów szkół ponadpodstawowych na temat działalności C w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych i jego postrzegania jako potencjalnego pracodawcy w zawodach informatycznych.

W ramach Programu Spółka będzie obejmowała patronatem szkoły branżowe, które prowadzą działalność edukacyjną.

Realizacja Programu zakłada współpracę Spółki, jako Patrona Programu, z zainteresowanymi szkołami, która opierać się będzie na finansowaniu działalności tych placówek edukacyjnych w formie i na zasadach określonych w porozumieniach jakie zawierane będą przez Spółkę ze szkołami w formie pisemnej.

Zgodnie z założeniami Programu, wydatki ponoszone na podstawie zawieranych porozumień mają przynieść Spółce efekty w postaci możliwości pozyskania w przyszłości wykwalifikowanej kadry pracowniczej, odpowiednio wykształconej pod kątem jej działalności, zgodnej z profilem i oczekiwaniami C.

W celu realizacji Programu zakłada się współpracę Spółki z innymi podmiotami, tj. w szczególności z uczelniami wyższymi i innymi podmiotami, które będą świadczyć na rzecz Spółki usługi lub dostarczać towary konieczne do realizacji celów Programu „(…)”.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Spółkę wydatkami związanymi z realizacją Programu a prowadzoną działalnością gospodarczą (osiąganiem przychodów). Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy – wydatki poniesione na podstawie zawieranych porozumień mają przynieść Spółce efekty w postaci możliwości pozyskania w przyszłości wykwalifikowanej kadry pracowniczej, odpowiednio wykształconej pod kątem jej działalności, zgodnej z profilem i oczekiwaniami C. Jednocześnie wydatki te nie znajdują się w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, wymienione we wniosku wydatki związane z realizacją opisanego Programu Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej powyżej ustawy. Jednocześnie opisane wydatki na realizację Programu nie stanowią kosztów bezpośrednio związanych z konkretnymi przychodami. Należy uznać, że są to wydatki związane z całokształtem prowadzonej przez Spółkę działalności, ponoszone w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Oznacza to, że wydatki na realizację Programu stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w dacie ich poniesienia.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00