Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.370.2023.1.RH
Możliwość zastosowania 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 16 września 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A. w branży informatycznej.
Jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz jest polskim rezydentem podatkowym.
Przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowany jest Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone w trakcie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej zgodnie z art. 6 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”).
Nie jest Pan wspólnikiem w żadnej spółce cywilnej ani spółce jawnej.
Pana przychody nie przekraczają kwoty 2.000.000 euro.
Nie stosuje Pan opodatkowania w formie karty podatkowej ani nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.
Nie osiąga Pan przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami samochodowymi.
Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Sytuacje wskazane w art. 8 ust. 1 pkt 5) ustawy o ryczałcie również u Pana nie występują.
Przeważający kod PKD działalności prowadzonej przez Pana to 62.01.Z „Działalność związana z oprogramowaniem”.
Jest Pan programistą tworzącym oprogramowanie komputerowe.
Czynności świadczone na rzecz kontrahentów w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej to m.in:
1.Aktywny udział w projektowaniu tworzonych aplikacji oraz w pracach programistycznych w technologii wykorzystywanej w przydzielonym zespole produktowym;
2.Opracowanie kodu według przydzielonych zadań zgodnie ze specyfikacją oraz wprowadzanie ulepszeń;
3.Tworzenie kodu o wysokiej złożoności na czas;
4.Utrzymywanie wysokiej jakości kodu;
5.Samodzielne projektowanie złożonych funkcji;
6.Testowanie wytworzonego kodu zgodnie z założeniami projektu;
7.Dokumentowanie wytworzonego kodu i podjętych decyzji;
8.Inne zadania zlecone przez przełożonego.
Świadczy Pan również usługi polegające na:
1.Projektowaniu, wytwarzaniu, testowaniu oprogramowania;
2.Utrzymywaniu kontaktów z klientami określonymi przez kontrahenta;
3.Świadczeniu usług konsultingowych w zakresie IT.
Wystąpił Pan z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii klasyfikacyjnej. W dniu …. w piśmie o znaku (...) Urząd Statystyczny wskazał, że czynności takie jak:
1.Aktywny udział w projektowaniu tworzonych aplikacji oraz w pracach programistycznych w technologii wykorzystywanej w przydzielonym zespole produktowym;
2.Opracowanie kodu według przydzielonych zadań zgodnie ze specyfikacją oraz wprowadzanie ulepszeń;
3.Tworzenie kodu o wysokiej złożoności na czas;
4.Utrzymywanie wysokiej jakości kodu;
5.Samodzielne projektowanie złożonych funkcji;
6.Testowanie wytworzonego kodu zgodnie z założeniami projektu;
7.Dokumentowanie wytworzonego kodu i podjętych decyzji;
8.Realizacja zleconych prac
– mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.
Klasyfikacja została dokonana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zmianami).
Uzupełnienie wniosku
Czynności opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w postaci:
1.projektowania, wytwarzania, testowania oprogramowania;
2.utrzymywania kontaktów z klientami określonymi przez kontrahenta;
3.świadczenia usług konsultingowych w zakresie IT
– mieszczą się w grupowaniu 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.
Świadczy Pan m.in. usługi polegające na:
1.projektowaniu, wytwarzaniu, testowaniu oprogramowania;
2.utrzymywaniu kontaktów z klientami określonymi przez kontrahenta;
3.świadczeniu usług konsultingowych w zakresie IT.
Podkreślenia wymaga, że uzyskana przez Pana opinia klasyfikacyjna Urzędu Statystycznego pokrywa się z czynnościami będącymi przedmiotem zapytania tut. organu. Mianowicie:
1.usługa projektowania odpowiada czynności wskazanej w punkcie 1 opinii klasyfikacyjnej, tj. aktywnemu udziałowi w projektowaniu tworzonych aplikacji;
2.usługa wytwarzania oprogramowania odpowiada czynności wskazanej w punkcie 3 opinii klasyfikacyjnej, tj. tworzeniu kodu o wysokiej złożoności;
3.usługa testowania oprogramowania odpowiada czynności wskazanej w punkcie 6 opinii klasyfikacyjnej, tj. testowaniu wytworzonego kodu.
Czynności polegające na utrzymywaniu kontaktów z klientami określonymi przez kontrahenta oraz świadczeniu usług konsultingowych w zakresie IT mają charakter pomocniczy i służebny względem usług projektowania, wytwarzania i testowania oprogramowania.
Pytanie
Czy dla przychodów uzyskiwanych przez Pana w ramach świadczenia usług, które opisane zostały w stanie faktycznym, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej prawidłowa będzie stawka podatku wynosząca 12%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana opinii, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług, które opisane zostały w stanie faktycznym, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowane powinny być stawką podatku wynosząca 12%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
3)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
4)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
5)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
6)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
7)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
b)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
c)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
d)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o ryczałcie, oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców.
W Pana opinii spełnione zostały wszystkie przesłanki pozytywne do wybrania opodatkowania w formie ryczałtu oraz nie została spełniona żadna przesłanka negatywna uniemożliwiająca opodatkowania przychodów w formie ryczałtu. Oznacza to, że Pana przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy o ryczałcie stawka podatkowa dla usług
związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) wynosi 12%. Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Usługi związane z oprogramowaniem klasyfikowane są w symbolu 62.01. Użycie symbolu „ex” z odniesieniem do symbolu PKWiU 62.01.1 oznacza, że wyłącznie
czynności sklasyfikowane w tym symbolu, tj. 62.01.1 opodatkowane są stawką 12%. W symbolu 62.01.1 wskazano „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.
Opinia klasyfikacyjna wydana przez Urząd Statystyczny wskazuje, że czynności wykonywane przez Pana mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.
Powyższa analiza, poparta opinią klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego, wskazuje, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczonych usług podlegają opodatkowaniu stawką 12%.
Na poparcie swojego stanowiska wskazuje Pan, że powyższa wykładnia przepisów przedstawiona została m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:
1.znak 0113-KDIPT2-1.4011.409.2023.2.DJD z dnia 10 sierpnia 2023 r.;
2.znak 0113-KDIPT2-1.4011.392.2023.2.MAP z dnia 9 sierpnia 2023 r.;
3.znak 0112-KDSL1-1.4011.215.2023.3.DS z dnia 9 sierpnia 2023 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy :
–stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
– zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right