Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.426.2023.1.MB
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Programu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Programu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się za okresy miesięczne. Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest wydobycie(…). Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek innych niż „zwolnione”.
Spółka dokonuje ponadto sprzedaży zwolnionej, stanowi ona jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług. Proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem (ustalana według zasad określonych w art. 90 ust. 2 i dalsze ustawy o VAT) za ostatnie lata przekraczała (…)%, co - w związku z brzmieniem art. 90 ust. 4 oraz art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - daje Spółce pełne prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną z VAT).
Kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej jest posiadanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Podstawowy profil działalności Spółki realizowany jest za pośrednictwem (…) oddziałów, które z uwagi na specyfikę wykonywanych zadań wymagają zapewnienia kadry o kompetencjach odpowiadających realizowanym przez oddziały profilom działalności.
Jednym z oddziałów Spółki jest Ośrodek (…) (Oddział) pełniący funkcję centrum kompetencyjnego z zakresu teleinformatyki (IT) dla całej Grupy Kapitałowej Wnioskodawcy (świadczenia realizowane przez Oddział na rzecz innych spółek Grupy Kapitałowej Wnioskodawcy realizowane są odpłatnie i podlegają opodatkowaniu VAT). Współczesne otoczenie biznesowe w obszarze IT charakteryzuje z jednej strony, gwałtowny przyrost danych analitycznych, cyfryzacja, rozwój nowoczesnych technologii i automatyzacja produkcji, a z drugiej, wzrost zapotrzebowania na wyspecjalizowaną w tej dziedzinie kadrę pracowniczą.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obszaru IT w działalności Spółki Oddział opracował koncepcję wdrożenia programu (…) (Program), którego założeniem jest zwiększenie wpływu na kształtowanie lokalnego rynku specjalistów IT i docelowo zabezpieczenie przyszłej kadry pracowniczej spośród absolwentów szkół branżowych i technicznych do pracy w organizacji Spółki.
Realizacja Programu zakłada podejmowanie działań w zakresie rozwoju i modelowania kompetencji przyszłości, tj. kompetencje cyfrowe i społeczne z naciskiem na pracę w zespołach interdyscyplinarnych uczniów szkół ponadpodstawowych kształconych w zawodach informatycznych, a także zwiększenie świadomości uczniów szkół ponadpodstawowych na temat działalności Oddziału w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych i jego postrzegania jako potencjalnego pracodawcy w zawodach informatycznych.
W szczególności Program przewiduje:
1)kształcenie przyszłych, potencjalnych pracowników zgodnie z wymogami stawianymi przez zmieniające się otoczenie biznesowe i postęp technologiczny generujące pożądane kompetencje i umiejętności w następujących obszarach: cyberbezpieczeństwo, innowacje cyfrowe, analiza danych, automatyzacja procesów, technologia (...) oraz sztuczna inteligencja,
2)możliwość wybrania spośród uczniów przyszłych pracowników, w wyniku trafnej obserwacji ich pracy podczas ich kształcenia i nadzorowania w czasie realizowanych aktywności,
3)promocję własnej działalności w środowisku edukacyjnym,
4)realizację działań (…)
- wymianę wiedzy oraz współpracę pomiędzy uczestnikami Programu,
- możliwość znalezienia ciekawej i perspektywicznej pracy w obszarze IT na obszarze Okręgu, a docelowo w Spółce,
- stworzenie „środowiska IT” w obszarze Okręgu,
5)zbudowanie i zwiększenie świadomości, że Oddział to przedsiębiorca wykorzystujący aktualne technologie cyfrowe oraz potencjalny pracodawca w zawodach informatycznych.
W ramach Programu Spółka będzie obejmowała patronatem szkoły branżowe, które prowadzą działalność edukacyjną.
Realizacja Programu zakłada współpracę Spółki, jako Patrona Programu, z zainteresowanymi szkołami, która opierać się będzie na finansowaniu działalności tych placówek edukacyjnych w formie i na zasadach określonych w porozumieniach jakie zawierane będą przez Spółkę ze szkołami w formie pisemnej.
Program zakłada dwie możliwe formy finansowania działalności szkół przez Patrona, tj. przekazywanie środków pieniężnych na wskazany cel oraz zakupionych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych towarów i usług, o które wnioskuje szkoła i które są konieczne do realizacji działań objętych Programem. W szczególności przewiduje się wydatki na:
- zajęcia tematyczne (koła zainteresowań) prowadzone przez studentów i wykładowców współpracujących uczelni odbywające się w szkołach lub na uczelni,
- wykłady prowadzone w formie zdalnej przez kadrę współpracujących uczelni,
- konferencje naukowe, sympozja, seminaria, fora dyskusyjne,
- prezentacja ścieżek zawodowych w IT na przykładzie Oddziału odbywających się w ramach planowych zajęć szkolnych,
- spotkania, warsztaty umiejętności interpersonalnych,
- program staży wakacyjnych oraz płatne staże dla uczestników Programu,
- praktyki uczniowskie,
- podnoszenie kwalifikacji dla nauczycieli,
- wsparcie szkół w tworzeniu i modyfikacji programów nauczania,
- udział w spotkaniach rekrutacyjnych i akcjach promujących szkołę objętą patronatem,
- wsparcie szkoły w zakresie wyposażenia pracowni i sal w niezbędne pomoce dydaktyczne i zgodnie z potrzebami szkoły,
- organizację wizyt zawodoznawczych,
- zakup usług i towarów niezbędnych do realizacji wymienionych powyżej działań (…).
Dodatkowo Spółka zobowiązuje się do uzgadniania ze szkołą objętą Programem szczegółowego harmonogramu zadań realizowanych w danym roku szkolnym, jak również uzgadniania ze szkołą kosztów planowanych zadań w ramach Programu.
Z kolei szkoła objęta Programem Spółki zobowiązuje się do:
- prowadzenia kształcenia w zawodach uwzględniających potrzeby Spółki w zakresie kwalifikacji pracowników,
- zapewniania odpowiednio przygotowanej kadry nauczycieli do prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych,
- wyposażania pracowni i warsztatów w niezbędne środki i pomoce dydaktyczne, z uwzględnieniem aktualnych możliwości finansowych,
- współpracy ze Spółką w tworzeniu i modyfikacji programów nauczania,
- zapewnienia nadzoru pedagogicznego nad praktyczną nauką zawodu i praktykami zawodowymi,
- przekazywania danych statystycznych, które pozwolą na ocenę efektywności programu, np. szczegółowe dane na temat ocen uzyskiwanych przez uczniów w klasach patronackich.
Zgodnie z założeniami Programu, wydatki ponoszone na podstawie zawieranych porozumień mają przynieść Spółce efekty w postaci możliwości pozyskania w przyszłości wykwalifikowanej kadry pracowniczej, odpowiednio wykształconej pod kątem jej działalności, zgodnej z profilem i oczekiwaniami Oddziału. Co istotne Spółka nie zawiera odrębnych umów z uczniami klas objętych Programem. W szczególności nie są oni zobowiązani do podjęcia automatycznego zatrudnienia u Wnioskodawcy po zakończeniu edukacji w szkole objętej projektem.
W celu realizacji Programu zakłada się współpracę Spółki z innymi podmiotami, tj. w szczególności z uczelniami wyższymi i innymi podmiotami, które będą świadczyć na rzecz Spółki usługi lub dostarczać towary konieczne do realizacji celów Programu (…).
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Programu, dokumentowane są fakturami (wystawianymi przez czynnych podatników VAT), na których wykazany jest podatek VAT i nie obejmują przypadków, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT (w odniesieniu do których podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT).
Pytanie
Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Państwa na realizację Programu przedstawionego w opisie sprawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację niniejszego Programu.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Warto przy tym podkreślić, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zarówno bezpośredni, jak i pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym:
- o związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży, lub też gdy nabywane usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy (bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika),
- o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganym przez podatnika obrotem podlegającym opodatkowaniu (stawkami innymi niż ZW).
Powyższe zasady znajdują swe potwierdzenie w uregulowaniach zawartych w art. 168 Dyrektywy VAT. Stanowi on, iż jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić: VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.
W świetle powyższych zasad wnioskować należy, że w analizowanej sprawie istnieje związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi przez Państwa na finansowanie Programu dedykowanego do szkół objętych patronatem a sprzedażą opodatkowaną VAT. Wprawdzie wydatki te nie wpływają w sposób bezpośredni na generowanie sprzedaży z działalności gospodarczej, to jednak przyczyniają się do uzyskania obrotu w sposób pośredni związany z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, której działalność co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Celem realizacji Programu jest bowiem zabezpieczenie przyszłej kadry pracowniczej, bez której prowadzenie działalności gospodarczej nie byłoby możliwe. Dotyczy to w szczególności tych obszarów działalności Spółki, w których odnotowuje się stale wzrastający popyt na wyspecjalizowaną kadrę pracowniczą wynikający z potrzeb współczesnej gospodarki i kierunków rozwoju biznesu.
W związku z tym, stoją Państwo na stanowisku, że będą mieć Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją niniejszego Programu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, jak również w myśl zasady neutralności podatku VAT wyrażonej w art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że:
- Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się za okresy miesięczne.
- Kluczowym elementem prowadzenia Państwa działalności gospodarczej jest posiadanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Podstawowy profil działalności Państwa Spółki realizowany jest za pośrednictwem (…) oddziałów, które z uwagi na specyfikę wykonywanych zadań wymagają zapewnienia kadry o kompetencjach odpowiadających realizowanym przez oddziały profilom działalności.
- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obszaru IT w działalności Spółki Oddział opracował koncepcję wdrożenia programu (…) (Program), którego założeniem jest zwiększenie wpływu na kształtowanie lokalnego rynku specjalistów IT i docelowo zabezpieczenie przyszłej kadry pracowniczej spośród absolwentów szkół branżowych i technicznych do pracy w organizacji Spółki.
- W szczególności Program przewiduje m.in. kształcenie przyszłych, potencjalnych pracowników zgodnie z wymogami stawianymi przez zmieniające się otoczenie biznesowe i postęp technologiczny generujące pożądane kompetencje i umiejętności w następujących obszarach: cyberbezpieczeństwo, innowacje cyfrowe, analiza danych, automatyzacja procesów, technologia (...) oraz sztuczna inteligencja oraz możliwość wybrania spośród uczniów przyszłych pracowników, w wyniku trafnej obserwacji ich pracy podczas ich kształcenia i nadzorowania w czasie realizowanych aktywności, a także promocję własnej działalności w środowisku edukacyjnym i zbudowanie i zwiększenie świadomości, że Oddział to przedsiębiorca wykorzystujący aktualne technologie cyfrowe oraz potencjalny pracodawca w zawodach informatycznych.
- W ramach Programu będą Państwo obejmowali patronatem szkoły branżowe, które prowadzą działalność edukacyjną.
- Realizacja Programu zakłada współpracę Spółki, jako Patrona Programu, z zainteresowanymi szkołami, która opierać się będzie na finansowaniu działalności tych placówek edukacyjnych w formie i na zasadach określonych w porozumieniach jakie zawierane będą przez Państwa ze szkołami w formie pisemnej.
- Program zakłada dwie możliwe formy finansowania działalności szkół przez Patrona, tj. przekazywanie środków pieniężnych na wskazany cel oraz zakupionych przez Państwa od podmiotów zewnętrznych towarów i usług, o które wnioskuje szkoła i które są konieczne do realizacji działań objętych Programem. W szczególności przewiduje się wydatki m.in. na: zajęcia tematyczne (koła zainteresowań) prowadzone przez studentów i wykładowców współpracujących uczelni odbywające się w szkołach lub na uczelni oraz zakup usług i towarów niezbędnych do realizacji wymienionych powyżej działań, w szczególności: usług transportowych, usług cateringowych, gadżetów firmowych, nagród przeznaczonych dla uczniów biorących udział w konkursach lub wyróżnionych w ramach realizacji Programu, a także najem obiektów (np. związanych z organizacją warsztatów, konferencji), wynagrodzenia dla opiekunów w trakcie zajęć, wynagrodzenia dla prowadzących zajęcia, wykłady seminaria itp.
- Dodatkowo zobowiązują się Państwo do uzgadniania ze szkołą objętą Programem szczegółowego harmonogramu zadań realizowanych w danym roku szkolnym, jak również uzgadniania ze szkołą kosztów planowanych zadań w ramach Programu.
- Z kolei szkoła objęta Programem Spółki zobowiązuje się m. in. do prowadzenia kształcenia w zawodach uwzględniających potrzeby Spółki w zakresie kwalifikacji pracowników, współpracy z Państwem w tworzeniu i modyfikacji programów nauczania, przekazywania danych statystycznych, które pozwolą na ocenę efektywności programu, np. szczegółowe dane na temat ocen uzyskiwanych przez uczniów w klasach patronackich.
- Zgodnie z założeniami Programu, wydatki ponoszone na podstawie zawieranych porozumień mają przynieść Spółce efekty w postaci możliwości pozyskania w przyszłości wykwalifikowanej kadry pracowniczej, odpowiednio wykształconej pod kątem jej działalności, zgodnej z profilem i oczekiwaniami Oddziału (…).
- W celu realizacji Programu zakłada się Państwa współpracę z innymi podmiotami, tj. w szczególności z uczelniami wyższymi i innymi podmiotami, które będą świadczyć na Państwa rzecz usługi lub dostarczać towary konieczne do realizacji celów Programu (…).
- Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Programu, dokumentowane są fakturami (wystawianymi przez czynnych podatników VAT), na których wykazany jest podatek VAT i nie obejmują przypadków, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT (w odniesieniu do których podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT).
Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Państwa w związku z realizacją Programu.
Odnosząc się do opisanej we wniosku sprawy, należy zgodzić się z Państwem, że wydatki ponoszone przez Państwa w związku z realizacją Programu mają pośredni związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Celem realizacji przez Państwa Programu jest zabezpieczenie przyszłej kadry pracowniczej, która ma niewątpliwie wpływ na prowadzenie przez Państwa działalności. Kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej przez Państwa jest posiadanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej, która z uwagi na specyfikę wykonywanych zadań wymaga zapewnienia kadry o kompetencjach odpowiadających realizowanym przez Państwa oddziały profilom działalności. Program – zgodnie z Państwa oczekiwaniami – ma zapewnić Państwu możliwość pozyskania w przyszłości wykwalifikowanej kadry pracowniczej, odpowiednio wykształconej pod kątem Państwa działalności, zgodnej z profilem i oczekiwaniami Oddziału (…).
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy dotyczących odliczenia podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Państwa z tytułu realizacji Programu mają pośredni związek z Państwa działalnością gospodarczą, przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – zwiększone możliwości pozyskania wykwalifikowanej kadry pracowniczej przyczynia się do uzyskania obrotu w sposób pośredni związany z ogólnym funkcjonowaniem Państwa działalności.
Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Programu, należy jeszcze raz wskazać, że z treści cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawę dokonania odliczenia stanowi faktura wystawiona przez uprawniony podmiot i dokumentująca czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego zostały/zostaną spełnione. Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazali Państwo, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją Programu, dokumentowane są fakturami (wystawianymi przez czynnych podatników VAT), na których wykazany jest podatek VAT i nie obejmują przypadków, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Wskazali Państwo również, że świadczone przez Państwa w ramach działalności gospodarczej usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym mając na uwadze fakt, że dokonywane przez Państwa wydatki realizacji Programu mają pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, to tym samym przysługuje/ będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Państwa w związku z realizacją Programu pn. (…).
Prawo do odliczenia przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem, że nie wystąpi żadna z negatywnych przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right