Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.466.2023.1.KS
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu (obliczone na podstawie proporcji - współczynnik).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”?
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. (dalej A.) to samorządowa instytucja kultury. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
A. działa w szczególności na podstawie:
1)ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40);
2)ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194);
3)ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270);
4)ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120).
Mieści się w dwóch lokalizacjach: (...).
A. złożyło wniosek i uzyskało środki na dofinansowanie Projektu pn. „...”, który realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (działanie - Infrastruktura kultury; poddziałanie - Instytucje Kultury) Umowa nr …
W ramach projektu przewidziano zakup:
a)2 szt. projektorów laserowych;
b)oprogramowania wraz z zespołem komputerów;
c)systemu wystawienniczego z aplikacją multimedialną.
Zakup systemu projekcyjnego o rozdzielczości co najmniej 4K pozwoli na wyświetlanie na całej kopule pokazów astronomicznych, filmów popularnonaukowych oraz innych dzieł filmowych przygotowanych w technologii fulldome, grafik i animacji o różnorodnej tematyce, obrazów generowanych w czasie rzeczywistym, pozwoli w znaczący sposób na rozszerzenie oferty kulturalnej A.. System projekcyjny tworzą bowiem projektory i współpracujący z nimi zestaw komputerów oraz oprogramowanie astronomiczne pozwalające na prowadzenie pokazów astronomicznych na żywo za pomocą dostosowanego interfejsu oraz na wykorzystanie obrazów astronomicznych do ilustracji koncertów i spotkań kulturalnych odbywających się w sali projekcyjnej A. Kolekcja ... znajdująca się w ... jest jedną z większych kolekcji prezentowanych zwiedzającym na terenie naszego kraju. (...) W ramach projektu planowany jest zakup systemu wystawienniczego z aplikacją multimedialną - systemu wystawienniczego do prezentacji ..., zapewniający odpowiedni poziom oświetlenia i wilgotności, umożliwiający prezentację całej kolekcji znajdującej się w .... W obudowie gabloty wmontowany zostanie ekran dotykowy z aplikacją umożliwiającą wyświetlanie informacji o prezentowanych okazach. Zakup aparatury projekcyjnej wraz z oprogramowaniem pozwoli na organizację występów artystycznych, w tym kameralnych koncertów, odczytów poezji i innych spektakli wspartych efektami świetlnymi, w tym także laserowymi oraz dźwiękiem. Nowoczesny, cyfrowy system projekcyjny zapewnieni możliwość organizacji oraz prezentacji najwyższej jakości projekcji a zarazem pozwoli na dostosowanie systemu A. do potrzeb poszczególnych prezenterów i artystów. Modernizacja wystawy w ... i poprawa jej wizualnej atrakcyjności ma stać się zaproszeniem do rozwijania zainteresowań a także pewnej artystycznej wrażliwości i wyrażania jej poprzez różne dziedziny sztuki. Budynek ... jak i teren wokół jest doskonałym miejscem na organizowanie plenerów malarskich, rzeźbiarskich oraz do prowadzenia różnego rodzaju warsztatów artystycznych.
Główne cele projektu to:
1.Zwiększenie ilości osób korzystających z oferty A. poprzez modernizację aparatury projekcyjnej w A. oraz utworzenie nowoczesnej, multimedialnej ekspozycji w ..., w formacie „…”.
2.Zwiększenie atrakcyjności A. poprzez rozbudowę oferty edukacyjnej w obszarze kultury dotyczącej pokazów, koncertów, spektakli i wystaw.
3.Efektywne wykorzystanie zasobów kultury w mieście dzięki modernizacji ekspozycji w ... i utworzenie na II piętrze „…”.
Interesariusze projektu to mieszkańcy, innych gmin z województwa i ościennych oraz turyści. Zakup niezbędnego sprzętu oraz wyposażenia pozwoli na:
-wzbogacenie oferty kulturalnej miasta poprzez stworzenie turystom i mieszkańcom innowacyjnej, atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu z bogatą ofertą kulturalną,
-stworzenie miejsca przyczyniającego się do rozwoju intelektualnego lokalnej społeczności poprzez stworzenie nowoczesnej oraz dobrze wyposażonej bazy kulturalnej,
-umożliwienie dostępu do nowoczesnych technologii multimedialnych,
-podniesienie walorów estetycznych oraz atrakcyjności turystycznej i kulturalnej,
-zapewnienie lepszej dostępności do atrakcji dla osób niepełnosprawnych.
Obecnie potrzeby interesariuszy nie są zaspokojone w odniesieniu do projektu. W wyniku realizacji projektu rozszerzona zostanie dotychczasowa oferta kulturalna o nowe elementy. Realizacja projektu wzbogaci jakościowo dotychczasową ofertę kulturalną poprzez:
-zmianę sposobu udostępnienia/prezentacji zasobów instytucji kultury w oparciu o innowacyjne rozwiązania, dotychczas nie były stosowane w jednostce;
-wprowadzenie elementów budowania świadomości i tożsamości;
-wprowadzenie elementów edukacji dotyczącej kultury (np. warsztaty kreatywne).
A. dysponuje znaczącym potencjałem, który można lepiej wykorzystać i rozwinąć modernizując zasoby techniczne oraz poszerzając jego ofertę edukacyjną i popularyzatorską skierowaną do mieszkańców regionu i odwiedzających go turystów.
Data rozpoczęcia realizacji projektu: …01.2023 r.
Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: …07.2023 r.
Data finansowego zakończenia projektu: …12.2023 r.
Wartość ogółem: … zł
Wydatki kwalifikowalne: … zł
Dofinansowanie (80,99 % kosztów kwalifikowalnych): … zł.
Faktury związane z realizacją projektu wystawiane są na …A.
A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną w postaci biletów wstępu do A. oraz sprzedaży towarów m. in. pocztówek, gadżetów, książek itp. W zakresie usług kulturalnych stosuje zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 33 (organizacja wydarzeń kulturalnych) ustawy o podatku od towarów i usług. Instytucja dokonuje odliczenia 100% podatku naliczonego VAT od faktur zakupu towarów i usług. Stosuje współczynnik obliczony na podstawie danych za 2022 r., który wyniósł 99,34%, w zaokrągleniu 100 % zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu „...” będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. głównie sprzedaży biletów wstępu (stawka VAT 8%) pośrednio sprzedaży towarów odwiedzającym i w marginalnym zakresie sprzedaży zwolnionej, tj. organizacji i współorganizacji wydarzeń kulturalnych.
Pytanie
Czy A. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zgodnie z art. 90 ust. 4 proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Zgodnie z art. 90 ust. 5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Zgodnie z art. 90 ust. 6 do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Zgodnie z art. 90 ust. 8. podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Zgodnie z art. 90 ust. 9 przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
Zgodnie z art. 90 ust. 9a przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podsumowując: A. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą. Dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w postaci sprzedaży biletów wstępu, sprzedaży towarów w kasach i organizacji wydarzeń kulturalnych. Wszelkie wydatki poniesione na realizację projektu służą tej sprzedaży. Współczynnik ustalony na podstawie danych za 2022 r. zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 wyniósł 100%.
Z uwagi na powyższe A. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Według art. 90 ust. 6 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Stosownie do art. 90 ust. 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.:
Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.
Przepis art. 90 ust. 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r. stanowi, że:
Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Stosownie do art. 90 ust. 9 ustawy:
Przepis ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
Na podstawie art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Przepis art. 90 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r. stanowi, że:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo samorządową instytucją kultury oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożyli Państwo wniosek i uzyskali środki na dofinansowanie Projektu pn. „...”. Faktury związane z realizacją projektu wystawiane są na Państwa. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych. Prowadzą Państwo sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną w postaci biletów wstępu do A. oraz sprzedaży towarów m. in. pocztówek, gadżetów, książek itp. W zakresie usług kulturalnych stosują Państwo zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 33 (organizacja wydarzeń kulturalnych) ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonują Państwo odliczenia 100% podatku naliczonego VAT od faktur zakupu towarów i usług. Stosują Państwo współczynnik obliczony na podstawie danych za 2022 r., który wyniósł 99,34%, w zaokrągleniu 100 % zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu „...” będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. głównie sprzedaży biletów wstępu (stawka VAT 8%) pośrednio sprzedaży towarów odwiedzającym i w marginalnym zakresie sprzedaży zwolnionej, tj. organizacji i współorganizacji wydarzeń kulturalnych.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „...”.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzą do stwierdzenia, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. głównie sprzedaży biletów wstępu pośrednio sprzedaży towarów odwiedzającym oraz w marginalnym zakresie czynnościom zwolnionym, tj. organizacji i współorganizacji wydarzeń kulturalnych. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wyliczona zgodnie z ust. 3 tego artykułu wynosi 99,34%. Tym samym, zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy wynosi ona 100%.
Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzam, że przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem pn. „...”.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right