Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.309.2023.2.MG

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy świadczonych usług. Uzupełnił go Pan pismami z 21 sierpnia 2023 r. (wpływ 28 sierpnia 2023 r.) oraz z brak daty (wpływ13 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą – artystyczną polegającą na kierowaniu orkiestrą. Wnioskodawca zatrudnia wykonawców na umowy zlecenia, które płatne są w formie honorariów. Wnioskodawca zapewnia na imprezach artystycznych skład orkiestry, tj. zatrudnia osoby, które są niezbędne do wykonywania utworu muzycznego na danej imprezie oraz ubiór, przejazdy na organizowane imprezy, układanie repertuaru dla każdej organizowanej imprezy. Wskazać należy, że repertuar tworzony jest w uzgodnieniu i konsultacji z organizatorem danej imprezy – usługi. Wskazana działalność sklasyfikowana jest jako działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana. Imprezy odbywają się w lokalach wynajętych lub udostępnionych przez organizatorów danej imprezy.

Występ orkiestry składa się z własnej twórczości artystycznej oraz artystycznych muzyków wykonawców, artystycznych wykonawców wokalnych i instrumentalnych. Orkiestra nie organizuje imprez, nie dokonuje sprzedaży biletów działając pod egidą instytucji, jako podmiot świadczący usługi kulturalne dla różnych podmiotów prawa publicznego. Wnioskodawca, jako wykonawca jest indywidualnym twórcą biorącym udział w koncertach, jako artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych.

Elementy składowe wykonywanych przedstawień artystycznych są kompozycje, jako wykonawcy utworu na danej imprezie.

Wnioskodawca, jako wykonawca prowadzi zespół wykonujący działalność artystyczną, która polega na muzycznej oprawie danego utworu na danych uroczystościach państwowych, kulturalnych, pogrzebowych, tj. odgrywanie hymnów państwowych, koncerty i przemarsze.

Usługi te są wykonywane na zlecenie Urzędów miast, gmin oraz firm organizujących imprezy instrumentalistów. Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca członków zespołu zatrudnia na umowy zlecenia. Wnioskodawca ze swojego dorobku, jako wykonawca danego utworu, w związku z długoletnią praktyką, czerpie inspiracje do wykonywania utworów co jest rezultatem powstania niezależnego, podobnych do zbliżonych uzewnętrznień utworu, który powstaje przez człowieka, co subiektywnie powstaje nowy utwór. Utwór ma charakter kreatywny noszący w sobie nowe wartości oparte na zaangażowaniu dyrygenta oraz wartościowych zdolności wykonawcy. Żaden z tworzonych utworów nie powstaje w zupełnej izolacji. Wnioskodawca jest dyrygentem utworzonej orkiestry i tym samym, jest indywidualnym twórcą i artystą wykonującym usługę, otrzymującym wynagrodzenie w formie honorarium. Jako dyrygent ma pomysły na daną interpretację oraz doprowadza do pobudzenia muzyków orkiestry do tworzenia emocji, które tworzą wyrazy artystyczne utworu. Jako dyrygent ruchami rąk wyrażane są schematy rytmiczne. Ruchy scalają cały zespół w celu wykonania danego utworu muzycznego. Ruchy dyrygenta pokrywają się z dynamiką utworu. Jak wskazano powyżej, wskutek ruchów, nadzoru dyrygenta nad orkiestrą powstaje utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskimart. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wnioskodawca, jako wykonawca odzwierciedla niepowtarzalność danego wykonywanego utworu. Indywidualność utworu wskazuje na istnienie więzi autora z danym utworem, aranżowanym, wynikającym tym samym z tworzenia autorskiego prawa osobistego.

Przedmiotem wniosku są usługi stanowiące, w ocenie Wnioskodawcy, usługi kulturalne.

Wnioskodawca wskazuje, że orkiestra wpisana jest do rejestru instytucji kulturalnych prowadzonych przez Prezydentów miast, jak również Wnioskodawcy „orkiestra” wpisana jest do rejestru chórów i orkiestr w (...) gdzie sklasyfikowana została jako usługa kulturalna.

Według klasyfikacji 90.03.Z – działalność gospodarcza prowadzona jako indywidualna działalność gospodarcza, jako podmiot działalności gospodarczej.

Wnioskodawca działa w swoim imieniu i na własny rachunek, gdzie przedstawienia artystyczne przyczyniają się do upowszechnienia dorobku kulturalnego.

Wnioskodawcy, jako wykonawcy na podstawie umów z zamawiającym, należne jest honorarium i Wnioskodawca wystawia na wskazane usługi rachunek. Wskazać należy, że usługi świadczone są dla Urzędów miast m.in. (...) oraz dla wymogów zakładów pogrzebowych.

Nie są udzielane licencje. Wnioskodawca nie będzie i nie świadczy usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy (przedstawione w uzupełnieniu z 21 sierpnia 2023 r.)

Wnioskodawca w zapytaniu przedstawił stan faktyczny, iż na dzień wystąpienia o zapytanie nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Wykonuje usługi jako prowadzący działalność gospodarczą – artystyczną polegającą na kierowaniu orkiestrą.

Członkowie orkiestry zatrudniani są na umowach zleceń wykonawcy. Zatrudnienia członków orkiestry – zatrudniani są w ilościach zależnych od niezbędnych do wykonania danych otworów muzycznych.

Ubiór wykonawców, przejazdy na organizowane imprezy pokrywa podatnik. Repertuar układany jest dla każdej imprezy z osobna i uzgadniany i konsultowany przez organizatora danej imprezy – usługi.

Imprezy odbywają się w lokalach wynajętych lub udostępnionych przez organizatorów danej imprezy. Występ orkiestry składa się z własnej twórczości artystycznej oraz artystycznych muzyków wykonawców wokalnych i instrumentalnych.

Orkiestra nie organizuje imprez, nie dokonuje sprzedaży biletów, gdzie jak wskazano powyżej działa pod egidą instytucji. Orkiestra świadczy wyłącznie usługi kulturalne dla rożnych podmiotów prawa publicznego.

Podatnik zatrudniający osoby jako skład orkiestry jest twórcą biorącym udział w koncertach jako artysta wykonawca. Elementy składowe wykonywanych przedstawień artystycznych-muzycznych wykonuje utwory artystyczne, które są kompozycją danego utworu na danej imprezie artystycznej.

Podatnik jako wykonawca, dyrygent opracowuje muzyczną oprawę danego utworu na daną uroczystość państwową, kulturalną, pogrzebową, gdzie między innymi wykonuje odegranie hymnu państwowego, przemarsze orkiestry, koncerty.

Inspiracje do wykonywania utworu czerpane z długoletniej praktyki do wykonania utworu co jest rezultatem powstania niezależnego utworu, subiektywnie powstaje nowy otwór, kreatywny niosący nowe wartości oparte na zaangażowaniu dyrygenta i wartości zdolności wykonawców.

Żaden z tworzonych otworów nie powstaje z zupełnej izolacji. Jako dyrygent utworzonej orkiestry jest Pan twórca i artystą wykonującym usługę, mającym pomysł na dana interpretację i tym samym pobudza muzyków utworzonej orkiestry, dąży się do tworzenia emocji tworząc wyraz artystyczny utworu.

Jako dyrygent ruchami rąk wyrażane są schematy rytmiczne, co tym samym tworzy się utwór, który jest odzwierciedleniem niepowtarzalności utworu, gdzie – w ocenie Wnioskodawcy – powstaje utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych statuuje uznanie w zapisach art. 1 ust. 1 wskazanej ustawy.

Niepowtarzalność wykonania jako autora — wykonawcy jest indywidualność powstania utworu.

Orkiestra wpisana jest do rejestrów instytucji kulturalnych prowadzonych przez Prezydentów miast, gdzie rejestry chórów, orkiestr sklasyfikowane są jako usługi kulturalne. Za prowadzenie orkiestry Wnioskodawca otrzymuje honorarium i na tej podstawie wystawiana jest faktura. Nie są udzielane licencje.

Pytanie

Czy do świadczonych usług znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy? (pytanie sformułowane we wniosku z 20 czerwca 2023 r.)

Czy w zakresie wykonywanych usług Wnioskodawca korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia zawartego w zapisie ustawy od towarów i usług – art. 44 ust. 1 pkt 33? (pytanie ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 21 sierpnia 2023 r.)

W tym miejscu należy wskazać, że w zadanym przez Pana pytaniu zawartym w uzupełnieniu powołał się Pan na przepis art. 44 ust. 1 pkt 33 ustawy. Zaznaczyć należy, że wskazany przez Pana przepis nie istnieje. Zatem uznano to za oczywistą omyłkę pisarską.

W pierwotnie zadanym przez Pana pytaniu powołał się Pan na art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy i to właśnie ten przepis jest przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 21 sierpnia 2023 r.)

Ustawa o prawach autorskich i pokrewnych art. 1 ust. 1 z dnia 4 lutego 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 880 ze zm.) wskazuje, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalonej w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania utworu w świetle powołanej ustawy art. 2 par. 19 o prawach autorskich, gdzie jako Wnioskodawca traktowany jest jako twórca indywidualny i artystyczny podlegający zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku –jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5) działalności agencji informacyjnych;

6) usług wydawniczych;

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8) usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

W sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, np. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.):

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Podsumowując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie, analizując możliwość zwolnienia świadczonych usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, wskazać należy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), zwanej dalej ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Według art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2) plastyczne;

3) fotograficzne;

4) lutnicze;

5) wzornictwa przemysłowego;

6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7) muzyczne i słowno-muzyczne;

8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9) audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Na mocy art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z treści ww. przepisów można zatem wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą – artystyczną polegającą na kierowaniu orkiestrą. Wnioskodawca zatrudnia wykonawców (członków orkiestry) na umowy zlecenia, które płatne są w formie honorariów. Wnioskodawca zapewnia na imprezach artystycznych skład orkiestry, tj. zatrudnia osoby, które są niezbędne do wykonywania utworu muzycznego na danej imprezie oraz ubiór, przejazdy na organizowane imprezy, układanie repertuaru dla każdej organizowanej imprezy. Wskazać należy, że repertuar tworzony jest w uzgodnieniu i konsultacji z organizatorem danej imprezy – usługi. Wskazana działalność sklasyfikowana jest jako działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana. Imprezy odbywają się w lokalach wynajętych lub udostępnionych przez organizatorów danej imprezy. Występ orkiestry składa się z własnej twórczości artystycznej oraz artystycznych muzyków wykonawców, artystycznych wykonawców wokalnych i instrumentalnych. Orkiestra nie organizuje imprez, nie dokonuje sprzedaży biletów działając pod egidą instytucji, jako podmiot świadczący usługi kulturalne dla różnych podmiotów prawa publicznego. Wnioskodawca, jako wykonawca jest indywidualnym twórcą biorącym udział w koncertach, jako artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych. Elementy składowe wykonywanych przedstawień artystycznych są Jego kompozycje, jako wykonawcy utworu na danej imprezie. Wnioskodawca, jako wykonawca prowadzi zespół wykonujący działalność artystyczną, która polega na muzycznej oprawie danego utworu na danych uroczystościach państwowych, kulturalnych, pogrzebowych, tj. odgrywanie hymnów państwowych, koncerty i przemarsze.

Usługi te są wykonywane na zlecenie Urzędów miast, gmin oraz firm organizujących imprezy instrumentalistów. Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca członków zespołu zatrudnia na umowy zlecenia. Wnioskodawca ze swojego dorobku, jako wykonawca danego utworu, w związku z długoletnią praktyką, czerpie inspiracje do wykonywania utworów co jest rezultatem powstania niezależnego, podobnych do zbliżonych uzewnętrznień utworu, który powstaje przez człowieka, co subiektywnie powstaje nowy utwór. Utwór ma charakter kreatywny noszący w sobie nowe wartości oparte na zaangażowaniu dyrygenta oraz wartościowych zdolności wykonawcy. Żaden z tworzonych utworów nie powstaje w zupełnej izolacji. Wnioskodawca jest dyrygentem utworzonej orkiestry i tym samym, jest indywidualnym twórcą i artystą wykonującym usługę, otrzymującym wynagrodzenie w formie honorarium. Jako dyrygent ma pomysły na daną interpretację oraz doprowadza do pobudzenia muzyków orkiestry do tworzenia emocji, które tworzą wyrazy artystyczne utworu. Jako dyrygent ruchami rąk wyrażane są schematy rytmiczne. Ruchy scalają cały zespół w celu wykonania danego utworu muzycznego. Ruchy dyrygenta pokrywają się z dynamiką utworu. Jak wskazano powyżej, wskutek ruchów, nadzoru dyrygenta nad orkiestrą powstaje utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskimart. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca, jako wykonawca odzwierciedla niepowtarzalność danego wykonywanego utworu. Indywidualność utworu wskazuje na istnienie więzi autora z danym utworem, aranżowanym, wynikającym tym samym z tworzenia autorskiego prawa osobistego. Przedmiotem wniosku są usługi stanowiące, w ocenie Wnioskodawcy, usługi kulturalne. Wnioskodawca wskazuje, że orkiestra wpisana jest do rejestru instytucji kulturalnych prowadzonych przez Prezydentów miast, jak również Wnioskodawcy „orkiestra” wpisana jest do rejestru chórów i orkiestr w (...), gdzie sklasyfikowana została jako usługa kulturalna. Według klasyfikacji 90.03.Z – działalność gospodarcza prowadzona jako indywidualna działalność gospodarcza, jako podmiot działalności gospodarczej. Wnioskodawca działa w swoim imieniu i na własny rachunek, gdzie przedstawienia artystyczne przyczyniają się do upowszechnienia dorobku kulturalnego. Wnioskodawcy, jako wykonawcy, na podstawie umów z zamawiającym, należne jest honorarium i Wnioskodawca wystawia na wskazane usługi rachunek. Wskazać należy, że usługi świadczone są dla Urzędów miast m.in. (...) oraz dla wymogów zakładów pogrzebowych. Nie są udzielane licencje. Wnioskodawca nie będzie i nie świadczy usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w zakresie wykonywanych usług korzysta i będzie Pan korzystać ze zwolnienia zawartego w zapisie ustawy od towarów i usług – art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b.

Jak wskazano wyżej, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą – artystyczną, polegającą na kierowaniu orkiestrą. Wnioskodawca, jako wykonawca jest indywidualnym twórcą biorącym udział w koncertach, jako artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych. Wnioskodawca jest dyrygentem utworzonej orkiestry i tym samym, jest indywidualnym twórcą i artystą wykonującym usługę, otrzymującym wynagrodzenie w formie honorarium. Wnioskodawca, jako wykonawca prowadzi zespół wykonujący działalność artystyczną, która polega na muzycznej oprawie danego utworu na danych uroczystościach państwowych, kulturalnych, pogrzebowych, tj. odgrywanie hymnów państwowych, koncerty i przemarsze. Usługi te są wykonywane na zlecenie Urzędów miast, gmin oraz firm organizujących imprezy instrumentalistów. Wnioskodawca członków zespołu zatrudnia na umowy zlecenia. Będące przedmiotem wniosku usługi stanowią usługi kulturalne. Wnioskodawca – jako orkiestra wpisana jest do rejestru instytucji kulturalnych prowadzonych przez Prezydentów miast. Wnioskodawca nie będzie i nie świadczy usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca świadczy usługi kulturalne jako indywidualny twórca – artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane są w formie honorarium, to usługi te korzystają i będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00