Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.311.2023.2.EB

Brak opodatkowania dostawy działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

·braku opodatkowania dostawy działki nr (...)– jest prawidłowe,

·braku opodatkowania dostawy działek nr (...) – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy 6 działek. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 sierpnia 2023 r. (wpływ 25 sierpnia 2023 r.) oraz pismem z 30 sierpnia 2023 r. (data wpływu 4 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W drugiej połowie 2020 r. (...)(dalej zwana również: „Wnioskodawcą”), (…) oraz (…) powzięli informację o planowanym przygotowaniu i uchwaleniu nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, który miałby być punktem wyjścia do opracowywania i uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego dla części miasta (...), w którym sporą część miałyby zajmować tereny zielone i rekreacyjne.

Projekt tzw. „zielonej konstytucji” dla (...), zgodnie z uzyskanymi wówczas przez ww. informacjami, miał obejmować również działki, które do nich należą.

W związku z powyższym (…) oraz (…), aby zapobiec objęciu ich działek przez tzw. „zieloną konstytucję”, tj. by nie zostały one zakwalifikowane na tzw. tereny zielone – łąki (co jak wskazani powyżej było w planach Miasta), ww. wnioskiem z dnia 19 listopada 2020 r. zwrócili się do Prezydenta Miasta (...) o ustalenie warunków zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pod nazwą: „dwadzieścia pięć budynków mieszkalnych jednorodzinnych, „wolno stojących" na działkach nr (...) (stanowiącej własność (…) – nabyta przez ww. w roku 2010 w drodze sprzedaży, w związku z nabyciem tej działki ww. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) i (...)(stanowiącej własność (…) – nabyta przez ww. w roku 1994 w drodze umowy darowizny) oraz na części terenu działki nr (...) (stanowiącej własność (...) – nabyta przez ww. w roku 2015 w drodze sprzedaży, w związku z nabyciem tej działki ww. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) obręb (...) położonych przy ulicy (...).

Ww. wniosek został rozpatrzony pozytywnie i decyzją z dnia 7 Iipca 2021 r., znak sprawy: (...) Prezydent Miasta (...) ustalił warunki zabudowy dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego.

Następnie wnioskiem z dnia 10 września 2021 r. ww. wystąpili z wnioskiem o podział nieruchomość oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków m. (...), jako działki ewidencyjne nr (...), zgodnie z projektem podziału nieruchomości załączonym do ww. wniosku. Celem podziału miało być wydzielenie działek zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskiem z dnia 8 października 2021 r. ww. wystąpili z wnioskiem o wydanie decyzji administracyjnej zatwierdzającej podział nieruchomości oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków m. (...), jako działki ewidencyjne nr (...). Decyzją z dnia 11 października 2021 r. znak sprawy (...), Prezydent Miasta (...) zatwierdził podział nieruchomości położonej w (...), oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr:

·(...) zgodnie z mapą projektu podziału włączoną do zasobu Grodzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej pod nr (…) stanowiącą załącznik do ww. decyzji z zastrzeżeniem zapewnienia prawnie uregulowanego dostępu nowo powstałym w wyniku podziału działkom do drogi publicznej.

Wobec powyższego (…) oraz (…) wystąpili z wnioskami o pozwolenie na budowę, które następnie zostały rozpatrzone pozytywnie

-decyzją nr (…) z dnia 7 września 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww. obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 2 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczna na działkach nr ew. (...)/1, (...)/2, (…)/6obręb (…) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r. znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww. obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 3 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (…) i (...)/3 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r, znak sprawy (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww. obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 11 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (…)/16, (...)/11 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r. znak sprawy (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 7 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (…), (...)/7 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu).

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww. obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 6 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (…)/10, (…)/11 i (...)/6 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu).

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww. obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 5 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (…)/9, (...)/5 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 4 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (…)/8, (...)/4 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 10 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/15, (...)/10 obręb(...) – w ramach inwestycji pn. „(…)” wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 9 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/14, (...)/9 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu).

-decyzją nr (...)z dnia 29 listopada 2022 r. znak sprawy (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww. obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 8 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/13, (...)/8 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu).

-decyzją nr (…) z dnia 5 kwietnia 2023 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/21, (...)/22, (...)/26, (...)/27 obrębie (…) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu).

Na ww. działkach ich właściciele nie podejmowali jakichkolwiek innych niż ww. działań, w tym dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości, uatrakcyjnienia.

Pomimo uzyskania ww. decyzji, (…) oraz (…) nie zamierzają rozpoczynać realizacji ww. zamierzenia inwestycyjnego pod nazwą: „dwadzieścia pięć budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wolno stojących”. Na ww. działkach nie znajdują się budynki ani budowle.

Jeżeli znalazłby się kupiec na przedmiotowe działki, chcieliby mu je sprzedać. Jednakże w tym celu nie podejmowali dotychczas i nie zamierzają podejmować jakichkolwiek działań marketingowych. W przypadku zgłoszenia się do nich kupca, wówczas podjęliby decyzje o ich ewentualnej sprzedaży. Ww. dopuszczają możliwość sprzedaży wszystkich należących do nich działek, jak i poszczególnych.

Ww. dotychczas nie sprzedawali żadnych należących do siebie nieruchomości.

Przedmiotowe działki, od momentu wejścia w ich posiadanie przez (…) oraz (…) do chwili obecnej stoją odłogiem.

(…) oraz (…) – są to osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, nie są czynnymi podatnikami podatku VAT. Ww. środki pozyskane z ewentualnej sprzedaży działek zamierzają przeznaczyć na cele prywatne.

Ww., poza ww. działkami, nie posiadają na ten moment innych nieruchomości z przeznaczeniem w przyszłości na sprzedaż (posiadają inne nieruchomości – zabudowane domami, w którym mieszkają lub działki rolne, na których prowadza gospodarkę).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy (ostatecznie zawarte w piśmie z 30 sierpnia 2023 r.) .

1.Na zadane pytanie: „Jakie działki (prosimy podać ich nr geodezyjne) mają być przedmiotem sprzedaży?

Odpowiedziała Pani „(...)rozważa sprzedaż działek o następujących numerach:

-(...)/5 o pow. (…) ha, obręb (...), obj. KW (…),

-(...)/6 o pow. (…) ha, obręb (...), obj. KW (…),

-(...)/7 o pow. (…) ha, obręb (...), obj. KW (…),

-(...)/8 o pow. (…) ha, obręb (...), obj. KW (…),

-(...)/9 o pow. (…) ha, obręb (...), obj. KW (...),

-(...)/10 o pow. (...)ha, obręb (...), obj. KW (...).

Działki o numerach: (...), powstały z podziału działki nr (...).

2.Na zadane pytanie: „W jaki dokładnie sposób wykorzystywała/wykorzystuje/będzie Pani wykorzystywała działki mające być przedmiotem sprzedaży, od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży? Prosimy o udzielenie odpowiedzi odrębnie dla każdej z działek będącej przedmiotem sprzedaży”.

Odpowiedziała Pani „Działka nr (...), obj. KW (...) – działka od momentu nabycia, przez cały okres jej posiadania (tj. od momentu nabycia do chwili obecnej) była i jest porośnięta trawą, którą Wnioskodawca okresowo kosił i nadal kosi celem utrzymania działki w należytym stanie; Wnioskodawca do momentu sprzedaży nadal będzie kosił trawę, nie zamierza wykorzystywać tej działki w żaden sposób;

Działka nr (...)/6 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) – działka od momentu nabycia, przez cały okres jej posiadania (tj. od momentu nabycia do chwili obecnej) była i jest porośnięta trawą, którą Wnioskodawca okresowo kosił i nadal kosi celem utrzymania działki w należytym stanie; Wnioskodawca do momentu sprzedaży nadal będzie kosił trawę, nie zamierza wykorzystywać tej działki w żaden sposób;

Działka nr (...)/7 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) – działka od momentu nabycia, przez cały okres jej posiadania (tj. od momentu nabycia do chwili obecnej) była i jest porośnięta trawą, którą Wnioskodawca okresowo kosił i nadal kosi celem utrzymania działki w należytym stanie; Wnioskodawca do momentu sprzedaży nadal będzie kosił trawę, nie zamierza wykorzystywać tej działki w żaden sposób;

Działka nr (...)/8 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) – działka od momentu nabycia, przez cały okres jej posiadania (tj. od momentu nabycia do chwili obecnej) była i jest porośnięta trawą, którą Wnioskodawca okresowo kosił i nadal kosi celem utrzymania działki w należytym stanie; Wnioskodawca do momentu sprzedaży nadal będzie kosił trawę, nie zamierza wykorzystywać tej działki w żaden sposób;

Działka nr (...)/9 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) – działka od momentu nabycia, przez cały okres jej posiadania (tj. od momentu nabycia do chwili obecnej) była i jest porośnięta trawą, którą Wnioskodawca okresowo kosił i nadal kosi celem utrzymania działki w należytym stanie; Wnioskodawca do momentu sprzedaży nadal będzie kosił trawę, nie zamierza wykorzystywać tej działki w żaden sposób;

Działka nr (...)/10 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) – działka od momentu nabycia, przez cały okres jej posiadania (tj. od momentu nabycia do chwili obecnej) była i jest porośnięta trawą, którą Wnioskodawca okresowo kosił i nadal kosi celem utrzymania działki w należytym stanie; Wnioskodawca do momentu sprzedaży nadal będzie kosił trawę, nie zamierza wykorzystywać tej działki w żaden sposób”.

3.Na zadane pytanie: „Czy ww. działki były/są/będą wykorzystywane przez Panią na cele działalności rolniczej? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

a)czy prowadziła Pani gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art 43 ust. 1 pkt 3 ustawy?

b)czy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego był/jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT?

Prosimy o udzielenie odpowiedzi odrębnie dla każdej z działek będącej przedmiotem sprzedaży”.

Odpowiedziała Pani „Ww. działki nie były, nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę na cele działalności rolniczej. Wnioskodawca nie prowadzi gospodarstwa rolnego jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wnioskodawca nie prowadzi gospodarstwa rolnego wobec czego nie była i nie jest też z tego tytułu zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT”.

4.Na zadane pytanie: „Czy z przedmiotowych działek dokonywane były/są/będą przez Panią zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych? Czy też przeznacza Pani produkty rolne z przedmiotowych działek wyłącznie na własne potrzeby?

Prosimy o udzielenie odpowiedzi odrębnie dla każdej z działek będącej przedmiotem zbycia”.

Odpowiedziała Pani „Na działce nr (...) o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) Wnioskodawca nie prowadził produkcji rolnej. Z działki tej nie była, nie jest i do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę nie będą dokonywane przez Wnioskodawcę zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać z działki produktów rolnych, a zatem wobec braku jakichkolwiek produktów rolnych (brak ich istnienia) nie są wykorzystywane na własne potrzeby.

Na działce nr (...)/6 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) Wnioskodawca nie prowadził produkcji rolnej. Z działki tej nie była, nie jest i do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę nie będą dokonywane zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać z działki produktów rolnych, a zatem wobec braku jakichkolwiek produktów rolnych (brak ich istnienia) nie są wykorzystywane na własne potrzeby.

Na działce nr (...)/7 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) Wnioskodawca nie prowadził produkcji rolnej. Z działki tej nie były, nie są i do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę nie będą dokonywane zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać z działki produktów rolnych, a zatem wobec braku jakichkolwiek produktów rolnych (brak ich istnienia) nie są wykorzystywane na własne potrzeby.

Na działce nr (...)/8 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) Wnioskodawca nie prowadził produkcji rolnej. Z działki tej nie była, nie jest i do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę nie będą dokonywane zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać z działki produktów rolnych, a zatem wobec braku jakichkolwiek produktów rolnych (brak ich istnienia) nie są wykorzystywane na własne potrzeby.

Na działce nr (...)/9 o pow. (...) ha, obręb (...), obj. KW (...) Wnioskodawca nie prowadził produkcji rolnej. Z działki tej nie była, nie jest i do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę nie będą dokonywane zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać z działki produktów rolnych, a zatem wobec braku jakichkolwiek produktów rolnych (brak ich istnienia) nie są wykorzystywane na własne potrzeby.

Na działce nr (...)/10 o pow. (...) ha, obręb (...). obj. KW (...) Wnioskodawca nie prowadził produkcji rolnej. Z działki tej nie była, nie jest i do momentu sprzedaży przez Wnioskodawcę nie będą dokonywane przez wnioskodawcę zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać z działki produktów rolnych, a zatem wobec braku jakichkolwiek produktów rolnych (brak ich istnienia) nie są wykorzystywane na własne potrzeby”.

5.Na zadane pytanie: „Czy wystąpiła Pani (lub Pani pełnomocnik) o wyłączenie gruntu z produkcji rolnej?”

Odpowiedziała Pani „Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o wyłączenie gruntu z produkcji rolnej.

Wnioskodawca wraz z (...) wnioskiem z dnia 19 listopada 2020 r. zwrócili się do Prezydenta Miasta (...) o ustalenie warunków zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pod nazwą: „dwadzieścia pięć budynków mieszkalnych jednorodzinnych, „wolno stojących” na działkach nr (...) (stanowiącej własność (...) – nabyta przez ww. w roku 2010 w drodze sprzedaży, w związku z nabyciem tej działki ww. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) i (...) (stanowiącej własność (...) – nabyta przez ww. w roku 1994 w drodze umowy darowizny) oraz na części terenu działki nr (...) (stanowiącej własność (...) – nabyta przez ww. w roku 2015 w drodze sprzedaży, w związku z nabyciem tej działki ww. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) położonych (...)”.

6.Na zadane pytanie: „Czy działka/ działki będące przedmiotem zbycia były/są/będą przedmiotem umowy najmu, dzierżawy itp.? Jeśli tak, to prosimy wskazać okres, w którym działki były/są/będą oddane w najem lub dzierżawę, czy były to czynności odpłatne oraz na jaki cel były/są/będą oddane w najem lub dzierżawę? Prosimy o udzielenie odpowiedzi odrębnie dla każdej z działek będącej przedmiotem zbycia”.

Odpowiedziała Pani „Działka nr (...) nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, itp. Wnioskodawca do dnia sprzedaży działki nie planuje zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tej nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym ani nieodpłatnym.

Działka nr (...)/6 (...) nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, itp. Wnioskodawca do dnia sprzedaży działki nie planuje zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tej nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym ani nieodpłatnym.

Działka nr (...)/7 (...) nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, itp. Wnioskodawca do dnia sprzedaży działki nie planuje zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tej nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym ani nieodpłatnym.

Działka nr (...)/8 (...) nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, itp. Wnioskodawca do dnia sprzedaży działki nie planuje zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tej nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym ani nieodpłatnym.

Działka nr (...)/9 (...) nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, itp. Wnioskodawca do dnia sprzedaży działki nie planuje zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tej nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym ani nieodpłatnym.

Działka nr (...)/10 (...) nie była, nie jest i nie będzie przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, itp. Wnioskodawca do dnia sprzedaży działki nie planuje zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tej nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym ani nieodpłatnym”.

7.Na zadane pytanie: „Czy dla działki nr (...) zostało również wydane pozwolenie na budowę lub czy do dnia sprzedaży zostanie wydane pozwolenie na budowę?”

Odpowiedziała Pani „Dla działki nr (...) została wydana wyłącznie decyzja ustalająca warunki zabudowy. Do dnia sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza podejmować jakichkolwiek działań w celu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę dla tej działki – wobec czego do dnia sprzedaży nie zostanie wydane pozwolenie na budowę (brak wniosku)”.

8.Na zadane pytanie: „W jakim celu wystąpiła Pani (lub Pani pełnomocnik) z wnioskiem o pozwolenie na budowę na działkach, które mają być przedmiotem sprzedaży?”

Odpowiedziała Pani „W drugiej połowie 2020 r. (...) powzięli informację o planowanym przygotowaniu i uchwaleniu nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, który miałby być punktem wyjścia do opracowywania i uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego dla części miasta (...), w którym sporą część miałyby zajmować tereny zielone i rekreacyjne.

Projekt tzw. „zielonej konstytucji” dla (...), zgodnie z uzyskanymi wówczas przez ww. informacjami, miał obejmować również działki, które do nich należą.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na budowę na przedmiotowych działkach w celu uchronienia nieruchomości przed zakwalifikowaniem jej jako tereny zielone wyłączone spod zabudowy (co mogło nastąpić zgodnie z projektem tzw. „zielonej konstytucji” dla (...))”.

9.Na zadane pytanie: „Czy w odniesieniu do działek będących przedmiotem sprzedaży ponosiła/będzie Pani ponosiła do dnia sprzedaży jakiekolwiek nakłady w celu ich uatrakcyjnienia (np.: uzbrojenie działek w przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej elektroenergetycznej lub wystąpienie z wnioskiem o dokonanie przyłączy; ogrodzenie; uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności działek)? Jeśli tak, to prosimy wskazać jakie to były/będą nakłady?”

Odpowiedziała Pani „Wnioskodawca wraz z (...) wystąpili z wnioskiem z dnia 19 listopada 2020 r. o ustalenie warunków zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pod nazwą: „dwadzieścia pięć budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wolno stojących” na działkach nr (...)(stanowiącej własność (...) – nabyta przez ww. w roku 2010 w drodze sprzedaży, w związku z nabyciem tej działki ww. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) i (...) (stanowiącej własność (...) – nabyta przez ww. w roku 1994 w drodze umowy darowizny) oraz na części terenu działki nr (...) (stanowiącej własność (...)– nabyta przez ww. w roku 2015 w drodze sprzedaży, w związku z nabyciem tej działki ww. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) obręb (...) położonych przy ulicy (...).

Ww. wniosek został rozpatrzony pozytywnie i decyzją z dnia 7 lipca 2021 r., znak sprawy: (...) Prezydent Miasta (...) ustalił warunki zabudowy dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego.

Następnie wnioskiem z dnia 10 września 2021 r. ww. wystąpili z wnioskiem o podział nieruchomości oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków m. (...), jako działki ewidencyjne nr (...), (...)/3, (...), położone(...), zgodnie z projektem podziału nieruchomości załączonym do ww. wniosku. Celem podziału miało być wydzielenie działek zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskiem z dnia 8 października 2021 r. ww. wystąpili z wnioskiem o wydanie decyzji administracyjnej zatwierdzającej podział nieruchomości oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków m. (...), jako działki ewidencyjne nr (...), (...)/3, (...). Decyzją z dnia 11 października 2021 r., znak sprawy: (...), Prezydent Miasta (...) zatwierdził podział nieruchomości położonej w (...), oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr:

(...) zgodnie z mapą projektu podziału włączoną do zasobu Grodzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej pod nr (...) stanowiącą załącznik do ww. decyzji z zastrzeżeniem zapewnienia prawnie uregulowanego dostępu nowo powstałym w wyniku podziału działkom do drogi publicznej.

Wobec powyższego, (...) wystąpili z wnioskami o pozwolenie na budowę, które następnie zostały rozpatrzone pozytywnie:

-decyzją nr (...) z dnia 7 września 2022 r., znak sprawy: (...)(decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 2 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/1, (...)/2, (...)/6 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 3 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/7 i (...)/3 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 11 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/16, (...)/11 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 7 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/12, (...)/7 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (...)z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 6 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/10, (...)/11 i (...)/6 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 28 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 5 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/9, (...)/5 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (...)z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy: (...)(decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 4 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/8, (...)/4 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (...)z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy: (...)(decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 10 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/15, (...)/10 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (…) z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 9 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/14, (...)/9 obręb (...) przy ul. (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (...)z dnia 29 listopada 2022 r., znak sprawy: (...)(decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący (nr 8 TYP B) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/13, (...)/8 obręb (...) przy ul. (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu),

-decyzją nr (...)z dnia 5 kwietnia 2023 r., znak sprawy: (…) (decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww., obejmujące budynek mieszkalny jednorodzinny, wolnostojący wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr ew. (...)/21, (...)/22, (...)/26, (...)/27 obręb (...) – w ramach inwestycji pn. „(…)”, wg zatwierdzonego projektu).

Poza ww. czynnościami, Wnioskodawca nie ponosił i nie będzie ponosił do dnia sprzedaży jakichkolwiek nakładów w celu ich uatrakcyjnienia, w tym Wnioskodawca nie podejmował i nie będzie podejmować jakichkolwiek działań w zakresie uzbrojenia przedmiotowych działek w przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej elektroenergetycznej, nie występował i nie będzie też występować z wnioskiem o dokonanie przyłączy; Wnioskodawca nie występował i nie będzie dokonywał ogrodzenia przedmiotowych działek; Wnioskodawca nie uzyskiwał i nie będzie uzyskiwał decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej; Wnioskodawca nie podejmował i nie będzie podejmował innych działań zmierzających do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności działek”.

10.Na zadane pytanie: „Czy z potencjalnym nabywcą/potencjalnymi nabywcami zamierza Pani zawrzeć przedwstępną umowę sprzedaży ww. działek? Jeśli tak, to prosimy o podanie informacji dla każdej z działek:

a)jakie warunki będzie zawierać umowa przedwstępna sprzedaży, zawarta z potencjalnym nabywcą? Prosimy o szczegółowe opisanie, jakie postanowienia dotyczące planowanej transakcji sprzedaży działek będą wynikać z zawartej umowy przedwstępnej [np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp. - należy konkretnie i jednoznacznie wskazać jakie to są/będą dokumenty, przez kogo (jaki organ) zostały/zostaną wydane],

b)jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień umowy przedwstępnej będą ciążyć na Pani, a jakie na stronie kupującej? Prosimy o szczegółowe opisanie.

c)czy w ramach ww. umowy przedwstępnej zamierza Pani udzielić jakichkolwiek pełnomocnictw dla kupującego? Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to prosimy o wskazanie w jakim zakresie (do jakich czynności) udzieli Pani pełnomocnictwa dla kupującego (prosimy o enumeratywne wymienienie zakresu tego pełnomocnictwa) w związku z zamierzoną sprzedażą?

d)czy po zawarciu ww. umowy przedwstępnej strona kupująca na działce/działkach będzie dokonywać inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą jej atrakcyjność jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie?

e)czy nabywca poniesie/będzie ponosić jakiekolwiek nakłady finansowe związane z działką/działkami od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej?”

Odpowiedziała Pani „Wnioskodawca nie zamierza zawierać z potencjalnym nabywcą/potencjalnymi nabywcami przedwstępnych umów sprzedaży działek o numerach:

-(...)/5,

-(...)/6,

-(...)/7,

-(...)/8,

-(...)/9,

-(...)/10.

Natomiast z uwagi na to, że (...) ma prawo pierwokupu Wnioskodawca będzie zawierać umowy warunkowe sprzedaży każdej z działek o numerach:

-(...)/5,

-(...)/6,

-(...)/7,

-(...)/8,

-(...)/9,

-(...)/10.

Wnioskodawca nie zamierza określać jakichkolwiek postanowień dotyczących planowanych transakcji sprzedaży działek o numerach:

-(...)/5,

-(...)/6,

-(...)/7,

-(...)/8,

-(...)/9,

-(...)/10.

(w tym nie zamierza wprowadzać jakichkolwiek postanowień w zakresie uzyskania zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.).

Warunkiem umów warunkowych sprzedaży działek o numerach (...), zawieranych z potencjalnymi nabywcami (potencjalnym nabywcą) będzie wyłącznie fakt nieskorzystania z prawa do pierwokupu. Przy nieskorzystaniu z (...) z prawa pierwokupu, strony umów warunkowych sprzedaży będą zawierały umowy/umowę przeniesienia własności.

Wnioskodawca nie zamierza zawierać z potencjalnym nabywcą/potencjalnymi nabywcami przedwstępnych umów sprzedaży działek o numerach (...), (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy warunkowe sprzedaży/umowę warunkową sprzedaży. Przy nieskorzystaniu z (...) z prawa pierwokupu, strony umów warunkowych sprzedaży będą zawierały umowy/umowę przeniesienia własności.

Wobec powyższego, tj. braku zamiaru zawierania umów/umowy przedwstępnych sprzedaży działek o numerach (...), (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10, Wnioskodawca nie będzie udzielać kupującym/kupującemu jakichkolwiek pełnomocnictw.

Wobec planów zawarcia umów/umowy sprzedaży warunkowych (działek o numerach (...), (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10,) Wnioskodawca również nie zamierza udzielać kupującym/kupującemu jakichkolwiek pełnomocnictw.

Do dnia sprzedaży działek o numerach (...), (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10 i faktycznego przejścia własności tych działek na kupujących/kupującego, strona kupująca nie będzie na żadnej z tych działek dokonywać jakichkolwiek inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą jej atrakcyjność (jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie). Natomiast Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać, jakie działania na ww. działkach będą wykonywać potencjalni kupujący.

Wnioskodawca nie zamierza zawierać przedwstępnych umów sprzedaży działek o numerach (...), (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10. Zamierza zawierać umowy sprzedaży warunkowej. Potencjalni nabywcy ww. działek nie będą ponosić jakichkolwiek nakładów finansowych związanych z działkami od momentu podpisania umowy sprzedaży warunkowej do momentu zawarcia umowy finalnej”.

11.Na zadane pytanie: „Czy udzielała/planuje Pani udzielić innej osobie/innemu podmiotowi pełnomocnictwa, czy jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w Pani imieniu w związku z planowaną transakcją sprzedaży działek? Jeżeli tak, prosimy wskazać zakres tego pełnomocnictwa, w tym jakie konkretnie czynności podejmuje/będzie podejmował podmiot działający jako Pani pełnomocnik w związku z planowaną transakcją sprzedaży działek (np. wystąpienia o warunki zabudowy, pozwolenie na budowę)”.

Odpowiedziała Pani „Wnioskodawca nie udzielał i nie będzie udzielać innym osobom/innemu podmiotowi/potencjalnym nabywcom/potencjalnemu nabywcy jakichkolwiek pełnomocnictw, jak również jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do prowadzenia w jego imieniu w związku z planowanymi transakcjami sprzedaży działek”.

Pytanie

Czy sprzedaż przedmiotowych działek będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dalej również: „podatek VAT”)?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, ewentualna sprzedaż działek należących do Wnioskodawcy (czy to osobne w zakresie poszczególnych działek, kilku z nich czy też wszystkie działki razem) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem będzie dokonywana w ramach zarządu jego majątkiem prywatnym.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tej ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikiem, o którym mowa w ww. ust. 1, jest także jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej stanowiąca przedsiębiorstwo w spadku w okresie od otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia:

1)zarządu sukcesyjnego albo

2)uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 przejście NIP na następcę prawnego ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Stosownie do ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynność związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie z ww. orzeczeniami, nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach prywatnych. Liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 października 2007 r., w sprawie o sygn. akt I FPS 3/07 wskazano kryteria, jakimi należy kierować się przy określaniu, czy w danym przypadku mamy do czynienia z działalnością gospodarczą, czy też z zarządzaniem majątkiem prywatnym. Stwierdzenie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik VAT wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Przejawem zaś aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, mogącej wskazywać, iż jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności.

Mając na względzie treść wyżej przytoczonych przepisów i orzeczeń wskazać należy, iż Wnioskodawca – (...) nie spełnia przesłanek do uznania Jej za podatnika podatku VAT. Przedmiotowa transakcja nie będzie zatem podlegała opodatkowaniu podatkiemVAT W tym miejscu wskazać należy, iż ww. nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatkuVAT.

Przedmiotowe działki zostały nabyte przez ww. w drodze darowizny.

Ww. uzyskała decyzję o warunkach zabudowy, decyzję zatwierdzającą podział m.in. Jej nieruchomości oraz decyzje o pozwoleniach na budowę, jednakże działania podjęte w celu ich uzyskania związane były z próbą zapobiegnięcia objęciu ich przez tzw. „zieloną konstytucję”, tj. by nie zostały one zakwalifikowane na tzw. tereny zielone – łąki.

Ww. rozważa sprzedaż działek, a środki pieniężne z ich ewentualnej sprzedaży zamierzają przeznaczyć na cele prywatne.

Od dnia nabycia ww. działek, nie były one przez jego właściciela wykorzystywane, stały odłogiem. Ww. nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości i z tego tytułu nie odprowadzał podatku VAT.

W związku z planami ewentualnej sprzedaży działek, ww. nie planuje podejmować działań marketingowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie:

·braku opodatkowania dostawy działki nr (...)/5 – jest prawidłowe,

·braku opodatkowania dostawy działek nr (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10 – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

W myśl art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Do celów ust. 1 lit. b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem w kwestii opodatkowania sprzedaży działek istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży ww. gruntu podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywnie działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W rozumieniu powyższych twierdzeń pomóc mogą zapisy orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zatem ustalić, czy w analizowanej sprawie w odniesieniu do opisanej czynności sprzedaży działek, będzie Pani spełniać przesłanki do uznania Pani za podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wyjaśniono wyżej – odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, jak i stanowiska judykatury – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną).

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podejmowała Pani działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że:

w roku 2015, nabyła Pani – w drodze darowizny – działkę o nr (...)/4;

w drugiej połowie 2020 r. dowiedziała się Pani o planowanym przygotowaniu i uchwaleniu nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, który miałby być punktem wyjścia do opracowywania i uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego dla części miasta (...), w którym sporą część miałyby zajmować tereny zielone i rekreacyjne. Projekt miał obejmować również działki, które do Pani należą;

w związku z powyższym wniosła Pani o ustalenie warunków zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pod nazwą: „(…)” na działce nr (...) należącej do Pani oraz działkach należących do innych osób;

7 lipca 2021 r. wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy dla opisanego zamierzenia inwestycyjnego;

11 października 2021 r. zatwierdzono podział nieruchomości przeznaczonych pod opisaną inwestycję, w tym należącej do Pani działki nr (...)/4, która została podzielona na działki:

(...)/5 o pow. (...),

(...)/6 o pow. (...),

(...)/7 o pow. (...),

(...)/8 o pow. (...),

(...)/9 o (...),

(...)/10 o pow. (...).

Następnie wnioskiem z 10 września 2021 r. ww. wystąpili z wnioskiem o podział nieruchomości oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków m. (...), jako działki ewidencyjne nr (...), zgodnie z projektem podziału nieruchomości załączonym do ww. wniosku. Celem podziału miało być wydzielenie działek zgodnie z wydaną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wobec powyższego:

wystąpiła Pani wraz z właścicielami sąsiednich działek z wnioskami o pozwolenie na budowę, które zostały rozpatrzone pozytywnie – wydano decyzje zatwierdzające projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę, obejmujące budynki mieszkalne jednorodzinne wraz z infrastrukturą techniczną, wg zatwierdzonych projektów;

pomimo uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę nie zamierza Pani rozpoczynać realizacji opisanego zamierzenia inwestycyjnego;

na ww. działkach nie znajdują się budynki, ani budowle;

opisane działki nie były wykorzystywane w żaden sposób, nie pobierała Pani dopłat rolnych. Działki były porośnięte zwykłą trawą, którą okresowo Pani kosiła celem utrzymania działek w należytym stanie;

opisane działki nie były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy. Nie planuje Pani zawierania jakichkolwiek umów najmu, dzierżawy dotyczących tych nieruchomości na rzecz osób trzecich, ani o charakterze odpłatnym, ani nieodpłatnym;

na ww. działkach nie podejmowała Pani jakichkolwiek innych działań, poza opisanymi powyżej, w tym dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości, uatrakcyjnienia;

nie zamierza Pani przed sprzedażą działek podejmować ani osobiście, ani za pośrednictwem osób trzecich, jakichkolwiek innych czynności wymagających zaangażowania środków finansowych czy też zmierzających do podniesienia wartości przedmiotowych działek (m.in. nie zamierza Pani wykonywać żadnych przyłączy mediów ani ogradzać terenu);

nie zamierza Pani zawierać z potencjalnym nabywcą/potencjalnymi nabywcami przedwstępnych umów sprzedaży ww. działek;

będzie Pani zawierać umowy warunkowe sprzedaży każdej z działek z uwagi na to, że (...)ma prawo pierwokupu;

do dnia sprzedaży ww. działek i faktycznego przejścia własności tych działek na kupujących/kupującego, strona kupująca nie będzie na żadnej z tych działek dokonywać jakichkolwiek inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą jej atrakcyjność (jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie);

potencjalni nabywcy ww. działek nie będą ponosić jakichkolwiek nakładów finansowych związanych z działkami od momentu podpisania umowy sprzedaży warunkowej do momentu zawarcia umowy finalnej;

nie będzie Pani udzielać potencjalnym nabywcom/potencjalnemu nabywcy jakichkolwiek pełnomocnictw, jak również nie zamierza udzielać jakiejkolwiek innej osobie trzeciej pełnomocnictwa czy jakiegokolwiek innego umocowania do prowadzenia sprzedaży działek;

dla działki nr (...)/5 (...) została wydana wyłącznie decyzja ustalająca warunki zabudowy. Do dnia sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza podejmować jakichkolwiek działań w celu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę dla tej działki – wobec czego do dnia sprzedaży nie zostanie wydane pozwolenie na budowę (brak wniosku).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż opisanych działek o numerach (...)/5, (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, dostawa towarów (w tym nieruchomości gruntowych) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo.

Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar, z jakim została zrealizowana i okoliczności, w jakich ją wykonano. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie należy przeanalizować całokształt działań, jakie Pani podjęła/podejmie w odniesieniu do planowanej sprzedaży działek powstałych z podziału nieruchomości (działki (...)/4).

W niniejszej sprawie konieczne jest zatem ustalenie, czy w związku ze sprzedażą działek o numerach (...)/5, (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10 podjęła Pani/zamierza Pani podjąć aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowców w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący „działalność gospodarczą” w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle powołanych przepisów prawa oraz wyroków TSUE i NSA prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie wystąpiły okoliczności, które wskazują, że sprzedaż przez Panią ww. działek o nr (...) należy uznać za działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, która podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że w niedługim odstępie czasu od nabycia działki nr (...) (w ciągu kilku lat) dokonała Pani szeregu czynności zmierzających do podniesienia atrakcyjności posiadanej nieruchomości. Wskazała Pani, że w drugiej połowie 2020 r. dowiedziała się Pani o planowanym przygotowaniu i uchwaleniu nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, który miałby być punktem wyjścia do opracowywania i uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego dla części miasta (...), w którym sporą część miałyby zajmować tereny zielone i rekreacyjne. Projekt miał obejmować również działkę nr (...)/4, która do Pani należała. W związku z powyższym wniosła Pani o ustalenie warunków zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pod nazwą: „(…)” działce nr (...) należącej do Pani oraz działkach należących do innych osób. 7 lipca 2021 r. wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy dla opisanego zamierzenia inwestycyjnego. 11 października 2021 r. zatwierdzono podział nieruchomości przeznaczonych pod opisaną inwestycję, w tym należącej do Pani działki nr (...)/4. Działka nr (...)/4 została podzielona na 6 działek ewidencyjnych o nr (...)/5, (...)/6, (...)/7, (...)/8, (...)/9, (...)/10. Wobec powyższego, Pani oraz właściciele sąsiednich działek wystąpili z wnioskami o pozwolenie na budowę dotyczącą ww. inwestycji, tj. (…). Wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie – wydano decyzje zatwierdzające projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę, obejmujące budynki mieszkalne jednorodzinne wraz z infrastrukturą techniczną, wg zatwierdzonych projektów na należących do Pani działkach o nr (...). Dla działki nr (...)/5 została wydana wyłącznie decyzja ustalająca warunki zabudowy. Do dnia sprzedaży Wnioskodawca nie zamierza podejmować jakichkolwiek działań w celu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę dla tej działki – wobec czego do dnia sprzedaży nie zostanie wydane pozwolenie na budowę (brak wniosku). Opisane działki nie były wykorzystywane przez Panią w żaden sposób, nie pobierała Pani dopłat rolnych. Działki były porośnięte zwykłą trawą, którą okresowo Pani kosiła celem utrzymania działek w należytym stanie. Obecnie planuje Pani dokonać sprzedaży 6 działek, powstałych z podziału działki nr (...)/4.

Opisane powyżej działania, które zostały przez Panią podjęte w odniesieniu do działek (...) nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Całokształt podejmowanych przez Panią czynności wskazuje jednoznacznie na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami polegającą na wykorzystaniu majątku prywatnego dla celów zarobkowych. Zatem planowaną sprzedaż działek o nr (...) należy uznać za dokonaną w warunkach wskazujących na handlowy charakter.

Podejmowanie szeregu zorganizowanych działań, takich jak: uzyskanie warunków zabudowy na planowaną inwestycję dotyczącą budowy (…), podział gruntu na działki budowlane oraz uzyskanie pozwolenia na budowę w zakresie opisanej inwestycji, które nastąpiły w niedługim okresie od nabycia nieruchomości, stanowią ciąg następujących po sobie zdarzeń, które świadczą o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną).

Ponieważ w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia ze zbiorem zorganizowanych działań – sprzedaż działek o nr (...), o których mowa we wniosku, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują na zamiar sprzedaży przez Panią posiadanych działek w sposób profesjonalny i z zyskiem. Podjęła Pani czynności, których celem było uatrakcyjnienie przedmiotowych działek, w przeciwnym bowiem razie podjęte przez Panią czynności byłyby nieuzasadnione. Działania podejmowane przez Panią w celu podziału gruntu, i zmiany jego przeznaczenia oraz uzyskania pozwolenia na budowę służą niewątpliwie podwyższeniu rentowności transakcji i wskazują na zamiar maksymalizacji zysków. W efekcie podjętych przez Panią czynności, przedmiotem sprzedaży będzie grunt o zupełnie innym charakterze niż w chwili nabycia. Opisane przygotowania działek do sprzedaży są przejawem profesjonalnej i zorganizowanej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami. Powyższego nie zmienia okoliczność, że nie planuje Pani rozpoczęcia realizacji opisanego zamierzenia inwestycyjnego, gdyż znaczenie ma samo przygotowanie posiadanego gruntu pod kątem realizacji opisanej inwestycji. Z punktu widzenia potencjalnego kupującego, nabędzie on grunt gotowy do realizacji inwestycji.

Zatem dokonując opisanych we wniosku czynności w odniesieniu do działek nr (...), podjęła Pani działania podobne do tych, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, o których mowa w orzeczeniu w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, tj. wykazała Pani aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, które wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W opisie sprawy wskazała Pani, że działkę nr (...)nabyła Pani w drodze darowizny. W świetle zaprezentowanych rozważań TSUE. Intencja towarzysząca pierwotnie nabywaniu majątku, nie wyklucza późniejszego odmiennego jego traktowania. Zgodnie z orzecznictwem, podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku osobistego. Sposób użytkowania opisanej nieruchomości nie wskazuje na to, aby wykorzystywała Pani opisane grunty jako majątek prywatny. Z opisu sprawy wynika, że po uzyskaniu informacji o planowanym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, dokonywała Pani świadomych, aktywnych działań zmierzających do podniesienia atrakcyjności posiadanej nieruchomości w celu osiągnięcia korzyści finansowej. Podjęte przez Panią działania nie miały na celu zaspokajania własnych potrzeb. Występując w roli inwestora, uzyskała Pani decyzję o warunkach zabudowy, a następnie dokonała podziału gruntu na 6 działek oraz uzyskała decyzję o pozwoleniu na budowę (...), wg zatwierdzonych projektów, na działkach powstałych z podziału działki nr (...)/4. Wykonując te wszystkie czynności podjęła Pani współpracę z właścicielami sąsiadujących działek. Takie działania stanowią aktywność porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomości. Zakres przygotowań realizowanych przez Panią we współpracy z właścicielami sąsiadujących działek wskazuje, że wykorzystanie posiadanego majątku nie ma charakteru osobistego (prywatnego), a profesjonalny. Zatem z okoliczności sprawy nie wynika, aby działki nr (...) przeznaczone do sprzedaży służyły do zaspokojenia Pani potrzeb osobistych w jakimkolwiek momencie od dnia ich nabycia.

Nabycie nieruchomości w drodze darowizny, a następnie dokonanie szeregu czynności takich jak przygotowanie zamierzenia inwestycyjnego polegającego na budowie (…), uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, podział działek i uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie sprzedaż tak przygotowanych działek, świadczą o profesjonalnym i zorganizowanym charakterze transakcji. Dokonanie opisanych we wniosku czynności pozwala na stwierdzenie, że zachowuje się Pani jak podmiot, którego przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót nieruchomościami. Powyższe czynności nie mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem Pani majątkiem osobistym, natomiast noszą znamiona działalności gospodarczej.

Zatem skoro sprzedaż działek nr (...) będzie wykraczać poza zakres zwykłego wykonywania prawa własności, to będzie ona stanowiła działalność gospodarczą podjętą w celach zarobkowych, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Pani wystąpi dla tej czynności w charakterze podatnika podatku VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji planowana sprzedaż 5 działek o nr (...) wpisuje się w katalog czynności, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do dostawy działki nr (...)/5, dla której została wydana wyłącznie decyzja ustalająca warunki zabudowy i do dnia sprzedaży nie zamierza Pani podejmować jakichkolwiek działań zmierzających do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, nie wystąpi Pani w charakterze podatnika wykonującego działalność gospodarczą, bowiem z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika taka Pani aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż działki nr (...)w Pani przypadku wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjęła Pani takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Nie podejmowała Pani żadnych czynności zmierzających do podniesienia wartości gruntu.

Zatem brak jest przesłanek pozwalających uznać Panią za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w związku z dostawą działki nr (...)/5.

W konsekwencji dokonując planowanej sprzedaży działki nr (...)/5, nie będzie Pani występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a będzie Pani jedynie korzystała z przysługującego Pani prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Tym samym sprzedaż przez Panią działki nr (...)nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Pani stanowisko w zakresie braku opodatkowania dostawy działki nr (...)/5 należało uznać za prawidłowe.

Z kolei w odniesieniu do kwestii opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek nr (...), która to czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy, należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że dla gruntu przeznaczonego do sprzedaży wydano decyzję o ustaleniu warunków zabudowy dla opisanego zamierzenia inwestycyjnego, polegającego na budowie (…) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wolnostojących.

W związku z tym, działki o nr (...) stanowią teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie sprzedaż tych nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:

zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku, nabycie działki nr (...) nastąpiło na podstawie umowy darowizny. Zatem, nabycie nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że nie został spełniony jeden z warunków konieczny do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Poza tym działki w całym okresie posiadania nie były przez Panią wykorzystywane w żaden inny sposób. Zatem nie można uznać, że grunt przeznaczony do sprzedaży był wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku. Tym samym, nie zostaną spełnione warunki zwolnienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że sprzedaż przez Panią 5 działek o nr (...) będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy, która nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy. Tym samym dostawa tych działek będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Zatem Pani stanowisko w odniesieniu do braku opodatkowania dostawy działek o nr (...) jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00