Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.443.2023.2.MK
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2023 r. (wpływ 18 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
- uOP - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336);
- uFP - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.);
- uVAT - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Wnioskodawca, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP. Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (…), zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP);
2)udostępnianie obszaru parku (…) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku (…);
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT. Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT.
Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku (…) oraz koszty działalności.
Przychodami Parku są: dotacje z budżetu państwa, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe, przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej, przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych, przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze, przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej.
Wnioskodawca stara się o pozyskanie funduszy na realizację projektu (…). Rozległość Parku sprawia, że zadania edukacji przyrodniczej muszą być oddzielnie realizowane w trzech basenach (częściach) Parku.
(…) Ośrodek (…) obsługiwać będzie środkową część Parku (oddaloną 60 km od siedziby). Przebudowa Ośrodka wynika z przyjętego w Parku programu edukacyjnego. Obecnie budynki są w bardzo złym stanie technicznym i nie spełniają podstawowych funkcji edukacyjnych. Celem projektu jest: modernizacja, podniesienie standardu i doinwestowanie ośrodka, zmniejszenie natężenia presji zwiedzających na szlakach (skanalizowanie ruchu turystycznego), umożliwienie obsługi dużych grup (autokar, grupy szkolne) niezależnie od warunków pogodowych, lepsza obsługa turystów indywidualnych, wykorzystanie potencjału Ośrodka (…) (bliski kontakt ze zwierzętami, zajęcia związane z ochroną przyrody i działalnością człowieka). Dodatkowo planowane jest zagospodarowanie terenu wokół budynku tak aby na zagospodarowanym obszarze możliwe było prowadzenie zajęć związanych z ekologią lasu i terenów otwartych śródleśnych łąk i zrównoważonych obszarów wiejskich.
Przedsięwzięcie polega na: rozbiórce budynku administracyjno-mieszkalnego i rozbiórce dwóch budynków gospodarczych. W ich miejsce planuje się budowę budynku edukacyjnego oraz doposażenie go w niezbędny sprzęt do rozszerzenia i realizacji oferty edukacyjnej. Planowana jest też budowa budynku zaplecza gospodarczego (magazynowo-garażowego) służącego do obsługi budynku edukacyjnego (przechowywanie sprzętu, narzędzi edukacyjnych do warsztatów terenowych, itp.) wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu.
W ramach inwestycji przewidziano zagospodarowanie terenu wokół budynków poprzez zaprojektowanie: ogrodzenia terenu, miejsca gromadzenia odpadów stałych, utwardzenia terenu stanowiące dojścia i dojazdy do budynków, aranżacji strefy wejściowej i urządzenie terenów zieleni, rozbiórki istniejących zewnętrznych doziemnych instalacji i urządzeń. Przewiduje się wykonanie niezbędnej infrastruktury technicznej: zewn. doziemna instalacja elektryczna i teletechniczna wraz z wolnostojącymi panelami fotowoltaicznymi, zewn. doziemna instalacja wodociągowa wraz ze studnią, zewn. doziemna instalacja kanalizacji sanitarnej wraz z przydomową oczyszczalnią ścieków.
Po realizacji projektu baza edukacyjna Ośrodka będzie miejscem realizacji warsztatów, spotkań i konferencji o tematyce przyrodniczej, ekspozycji i wystaw, edukacji dotyczącej ochrony ex-situ w oparciu o działalność przylegającego do (…) Ośrodka (…) i Ośrodka (…). Za udostępnianie obiektu w trakcie wydarzeń oraz za zajęcia nie będą pobierane opłaty. Po modernizacji obiekt będzie całoroczny. Zmiany umożliwią organizację zajęć edukacyjnych dla dużych grup zwiedzających. W obiekcie edukacyjnym zostaną wydzielone: punkt informacji turystycznej, powierzchnia sali ekspozycyjnej, sala edukacyjno-warsztatowo-ekspozycyjna, magazyn oraz pomieszczenia biurowe. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W ramach przedsięwzięcia zaplanowany jest także zakup wyposażenia budynku Ośrodka i sprzętu niezbędnego do jego organizacji i funkcjonowania.
Realizacja programu edukacyjnego w Ośrodku odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii przekazu i informacji - interaktywnych narzędzi edukacyjnych. Planuje się też modernizację instalacji i otoczenia budynku aby dostosować obiekt do zwiększonej liczby użytkowników. Budynek garażowo-magazynowy będzie pełnił funkcję pomocniczą.
W ramach realizowanego projektu Park zapewni priorytetowe traktowanie zielonej infrastruktury, w tym w szczególności drzew. Ponadto Park dołoży starań, aby zachowanie i rozwój zielonej infrastruktury, zwłaszcza drzew, były uwzględniane w całym cyklu projektowym, m.in. przez stosowanie standardów ochrony zieleni, w tym właściwą organizację prac budowlanych. Projekt będzie odpowiadał zapisom przepisów: Karty (…) o prawach osób niepełnosprawnych, zasadzie równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności osób z niepełnosprawnościami, zasadzie równości kobiet i mężczyzn, zasadzie zrównoważonego rozwoju oraz zasadzie „nie czyń poważnych szkód” (DNSH - ang. Do No Significant Harm). Planowana inwestycja posiada dokumentację w zakresie: projektu zagospodarowania terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego oraz projektu wykonawczego. Gotowe są specyfikacje techniczne oraz kosztorysy inwestorskie. Ważne pozwolenie na budowę do IV kwartału 2024 roku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Nabyte towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia (…) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie „(…)”.
Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną, dostawą towarów i usług, którą prowadzi Wnioskodawca. Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowalny w projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6l ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że starają się Państwo o pozyskanie funduszy na realizację projektu pn. „(…)”. Celem projektu jest: modernizacja, podniesienie standardu i doinwestowanie ośrodka, zmniejszenie natężenia presji zwiedzających na szlakach (skanalizowanie ruchu turystycznego), umożliwienie obsługi dużych grup (autokar, grupy szkolne) niezależnie od warunków pogodowych, lepsza obsługa turystów indywidualnych, wykorzystanie potencjału Ośrodka (…) (bliski kontakt ze zwierzętami, zajęcia związane z ochroną przyrody i działalnością człowieka).
Po realizacji projektu baza edukacyjna Ośrodka będzie miejscem realizacji warsztatów, spotkań i konferencji o tematyce przyrodniczej, ekspozycji i wystaw, edukacji dotyczącej ochrony ex-situ w oparciu o działalność przylegającego do (…) Ośrodka (…) i Ośrodka (…). Za udostępnianie obiektu w trakcie wydarzeń oraz za zajęcia nie będą pobierane opłaty.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Zgodnie z Państwa wskazaniem nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem w analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu pn. „(…)”. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right