Czy każde szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy
Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?
Do czasu pracy nie jest zaliczany czas wszystkich szkoleń, w których udział bierze pracownik.
Zaliczeniu do czasu pracy podlega czas szkoleń odbywanych na polecenie pracodawcy oraz szkoleń, do których zorganizowania obowiązany jest pracodawca.
Według art. 9413 kodeksu pracy, jeżeli obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego, lub z regulaminu, lub przepisów prawa, lub z umowy o pracę oraz w przypadku szkoleń odbywanych przez pracownika na podstawie polecenia przełożonego, szkolenia takie odbywają się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy.
A zatem, nie każde szkolenie zaliczane jest do czasu pracy.
Do czasu pracy zaliczane są:
- szkolenia niezbędne do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku, których przeprowadzenie jest wynikiem realizowania obowiązku pracodawcy wynikającego z prawa powszechnego (ustawy, rozporządzenia), UZP lub innego porozumienia zbiorowego, regulaminu (np. regulamin pracy) lub umowy o pracę,
- szkolenia, w których pracownik uczestniczy na polecenie pracodawcy.
Aby czas szkolenia przypadający poza godzinami pracy pracownika był wliczany do czasu pracy musi się ono odbywać na polecenie pracodawcy (polecenie służbowe) lub łącznie spełnione muszą być następujące warunki:
- szkolenie jest niezbędne do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku,
- pracodawca jest obowiązany do przeprowadzenia tego szkolenia (ma je zorganizować lub umożliwić uczestnictwo pracownika w szkoleniu),
- obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkolenia wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego, lub z regulaminu, lub przepisów prawa, lub umowy o pracę.
We wskazanych w pytaniu przypadkach nie występuje polecenie pracodawcy. Ocenić zatem należy, czy te szkolenia nie wchodzą do drugiej grupy przypadków – pracodawca jest obowiązany do ich zapewnienia. Z pytania nie wynika, by takie okoliczności zachodziły. Zgoda na opłacenie szkolenia w ramach dobrowolnie podjętych ustaleń w zakresie podnoszenia kwalifikacji przez pracownika nie jest sama w sobie wynikiem realizowania przez pracodawcę obowiązku. Podobnie zorganizowanie szkolenia wewnętrznego z dobrowolnym uczestnictwem pracowników.
Marek Rotkiewicz
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.