Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.553.2023.2.AK

PIT - dotyczy skutków podatkowych połączenia spółek.

Uwzględnienie skargi i zmiana interpretacji indywidualnej

Szanowna Pani:

1)uwzględniam w całości Pani skargę na interpretację indywidualną z 1 sierpnia 2023 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.553.2023.1.AK;

2)stwierdzam, że w sprawie wydania dla Pani tej interpretacji nie doszło do rażącego naruszenia prawa;

3)zmieniam z urzędu zaskarżoną interpretację - uznaję, że stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku z 1 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych połączenia spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w czterech spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, które są polskimi rezydentami podatkowymi i opodatkowują swoje przychody w Polsce. Spółki te nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W chwili obecnej planowane jest połączenie dwóch Spółek, zgodnie z poniższym:

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka Przejmująca") mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka Przejmowana") mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, przy czym obie zwane są łącznie dalej: „Spółkami". Spółki są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4) Ustawy o CIT.

Spółki od roku obrotowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2023 dokonały wyboru opodatkowania na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: Ustawa o CIT), tj. ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (zwanym dalej „Ryczałtem"). W tym celu złożyły w swoim Urzędzie Skarbowym w ustawowym terminie zawiadomienie według ustalonego wzoru ZAW-RD, informujące o dokonanym wyborze. Deklaracja opodatkowania w tej formie została poprzedzona weryfikacją spełnienia warunków, które uprawniają do opodatkowania ryczałtem. Spółki od 1 stycznia 2023 r. oraz po dzień złożenia niniejszego wniosku spełnia wszystkie wymogi Ustawy o CIT, przewidziane dla opodatkowania swojego dochodu Ryczałtem, wymienione w art. 28j Ustawy o CIT, a także nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające Ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28l Ustawy o CIT.

Rokiem obrotowym Spółek jest rok kalendarzowy. Spółki planują dokonać połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej k.s.h.) przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Spółka Przejmowana w wyniku połączenia zostanie wykreślona z rejestru przedsiębiorców KRS. Planuje się, że połączenie zostanie rozliczone metodą łączenia udziałów. Na skutek połączenia Spółka przejmująca będzie następcą prawnym i podatkowym Spółki Przejmowanej.

Połączenie zostanie przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa handlowego, a na gruncie prawa bilansowego połączenie zostanie rozliczone metodą łączenia udziałów, co oznacza, że sumowaniu podlegać będą wartości księgowe poszczególnych składników aktywów i pasywów. Najważniejszą zaletą tej metody jest brak konieczności dokonywania wyceny aktywów i pasywów (czyli składników majątkowych) według ich wartości godziwej na dzień konsolidacji, która jest kosztownym i pracochłonnym procesem. W metodzie łączenia udziałów wykorzystuje się informacje wprost pochodzące z ksiąg rachunkowych podmiotów, które się łączą i nie następuje ich przeszacowanie, urynkowienie wartości czy jakakolwiek inna zmiana wartości składników przejmowanego majątku.

Na skutek planowanego połączenia nie dojdzie do aktualizacji wartości podatkowej po stronie Spółki Przejmującej (nie dojdzie do zwiększenia wartości podatkowej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wartości innych składników przejętego majątku do wartości rynkowej), lecz dojdzie do kontynuacji ich wyceny w Spółce Przejmującej. W ramach połączenia nie przewiduje się jakichkolwiek dopłat, o których mowa w art. 492 § 2 oraz § 3 Kodeksu spółek handlowych.

Po połączeniu udziałowcami Spółki Przejmowanej będą nadal wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, a Spółka Przejmująca nie będzie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Ani głównym, ani jednym z głównych celów połączenia nie jest chęć osiągnięcia korzyści podatkowej, uchylania się ani unikania opodatkowania przez którykolwiek z podmiotów uczestniczących w połączeniu.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż przedmiotowe połączenie dokonane zostanie z przyczyn ekonomicznych, tj. ma na celu m.in. uproszczenie grupy kapitałowej. Biorąc pod uwagę, iż obie Spółki wykonują działalność gospodarczą w podobnym zakresie, zasadne jest skonsolidowanie tej aktywności w jednym podmiocie.

Planowane połączenie przyczyni się do zmniejszenia kosztów prowadzonej działalności, ograniczenia obowiązków sprawozdawczych oraz zwiększenia przejrzystości grupy dla podmiotów zewnętrznych, w tym udzielających wsparcia finansowego, w szczególności instytucji finansowych.

Dotychczasowo udziały w kapitale zakładowym Spółki Przejmującej zostały objęte częściowo w zamian za wkład gotówkowy, częściowo zaś pokryte aportem (wkład niepieniężny). Tożsama sytuacja miała miejsce w Spółce Przejmowanej. Udziały w Spółce Przejmowanej, jak i Przejmującej, przez jej obecnych Wspólników nie były nabyte ani objęte w wyniku wymiany udziałów, łączenia bądź podziału Spółek.

Wnioskodawczyni posiada udziały zarówno w Spółce Przejmowanej, jak i Przejmującej, a przyjęta przez nią wartość kosztów objęcia udziałów przydzielonych przez Spółkę Przejmującą w związku dokonywanym połączeniem, która pozostanie w rachunku podatkowym Wnioskodawczyni do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów, nie będzie wyższa aniżeli wartość udziałów w Spółce Przejmowanej.

Pytanie

Czy w związku z planowanym połączeniem Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do rozpoznania przychodu podatkowego?

Pani stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawczyni objęcie, wskutek połączenia Spółek, udziałów w kapitale Spółki przejmującej nie spowoduje powstania dla Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym w momencie połączenia nie będzie ciążył na Wnioskodawczyni obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przepisy Kodeksu spółek handlowych przewidują, iż spółki kapitałowe mogą łączyć się między sobą oraz ze spółkami osobowymi (przy czym spółka osobowa nie może być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną). Połączenie spółek może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, w art. 9 ust. 1, iż: „opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przychodami zaś, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń".

Zgodnie z normą art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, źródłami przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c. Ustawodawca, w art. 17 ust. 1 powołanej Ustawy wskazuje, iż na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (pkt 4). Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy o PIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także, w przypadku połączenia lub podziału podmiotów - dopłaty w gotówce otrzymane przez wspólników podmiotu przejmowanego, podmiotów łączonych lub dzielonych.

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2022 roku przepisu art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy o PIT zapisu, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także w przypadku połączenia spółek lub spółek niebędących osobami prawnymi albo podziału spółek w innych przypadkach niż określone w pkt 7 - ustalona na dzień poprzedzający dzień połączenia lub podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie odpowiednio udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 albo udziałów w spółce niebędącej osobą prawną; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.

Zgodnie zaś z treścią art. 5a pkt 29a ustawy PIT, ilekroć w ustawie PIT jest mowa o wartości emisyjnej udziałów oznacza to cenę, po jakiej obejmowane są udziały, określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku - w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów.

Norma art. 24 ust. 8 powołanego przepisu stanowi natomiast, iż w przypadku połączenia spółek lub podziału spółek, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a, z zastrzeżeniem ust. 8da i 8db, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

1)art. 22 ust. 1f-jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;

2)art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;

3)wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

Stosownie do art. 24 ust. 8da Ustawy o PIT, przepis ust. 8 ma zastosowanie wyłącznie, w przypadku, gdy:

1)spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3)spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 8db Ustawy o PIT, przepisu ust. 8 nie stosuje się, jeżeli:

1)udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub

2)przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Zgodnie z art. 24 ust. 8dc ww. ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 8b pkt 3 i 4 oraz ust. 8db, ciężar dowodu, że udziały (akcje) nie zostały nabyte lub objęte w wyniku transakcji wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku łączenia lub podziału podmiotów oraz wartość udziałów (akcji) odpowiada wartości określonej w tych przepisach, spoczywa na wspólniku.

Jednocześnie zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 19 cytowanej ustawy, przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Ustęp 20 precyzuje, że jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Analiza cytowanych powyższej przepisów Ustawy o PIT prowadzi do wniosku, że w przypadku połączenia spółek, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej, stanowiący nadwyżkę wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w spółce przejmowanej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia spółek. Opodatkowanie tego dochodu (przychodu) zostało odsunięte w czasie do momentu, w którym dojdzie do odpłatnego zbycia udziałów nabytych w wyniku połączenia. Tym samym, w świetle przepisów Ustawy o PIT, fakt połączenia spółek pozostaje dla ich wspólników (będących osobami fizycznymi) zdarzeniem neutralnym podatkowo w momencie połączenia spółek.

Jednocześnie powyższa neutralność podatkowa wystąpi przy spełnieniu następujących warunków:

1)podmiotami przejmującymi i przejmowanymi są podmioty określone w art. 24 ust. 8da ustawy o PIT;

2)udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów;

3)przyjęta przez wspólnika spółki przejmowanej dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

W przekonaniu Wnioskodawczyni powyższe warunki zostaną spełnione. Po pierwsze oba podmioty są polskimi rezydentami podatkowymi, po drugie udziały w Spółce Przejmowanej nie zostały nabyte/objęte w wyniku wymiany udziałów czy otrzymane wskutek innego podziału/łączenia (warunek tzw. jednokrotności reorganizacji). Trzeci warunek odnosi się do wartości przydzielonych Wnioskodawczyni przez Spółkę Przejmującą udziałów. Wskazać należy, że na potrzeby powołanego przepisu ustawa nie definiuje pojęcia wartości przyjętej do celów podatkowych, jednak zdaniem Wnioskodawczyni przyjąć należy, że jest to wartość, która nie została wcześniej zaliczona w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, a jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty. Jest to zgodne także z definicją z art. 37 ust. 2 ustawy o rachunkowości, gdzie wskazuje się, że wartość podatkowa aktywów jest to kwota wpływająca na pomniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego w przypadku uzyskania z nich, w sposób pośredni lub bezpośredni, korzyści ekonomicznych. Innymi słowy, wartością podatkową przejętych udziałów będzie ta wartość, którą będzie potrącana przez Wnioskodawczynię w koszty uzyskania przychodów w momencie ich zbycia. Za tę wartość przejęta zostanie ta sama wartość jaka byłaby przyjęta przez Wnioskodawczynię dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do połączenia Spółek. Mówiąc inaczej, wartość podatkowa udziałów w Spółce Przejmującej objętych w wyniku połączenia za posiadane udziały w Spółce Przejmowanej będzie odpowiadała wartości podatkowej udziałów w Spółce Przejmowanej. Oznacza to, że również ten warunek neutralności podatkowej połączenia zostanie spełniony. Dla oceny wartości tych udziałów i ich wartości podatkowej istotne będzie wyłącznie odniesienie i porównanie wartości tych udziałów Spółki Przejmującej, które zostaną wydane w zamian za udziały Spółki Przejmowanej. Przepis odnosi się bowiem tylko do wartości udziałów Spółki Przejmowanej i tego jaka wartość dla celów podatkowych, za unicestwienie tych udziałów w procesie łączenia, będzie przyjęta przy rozliczeniu zbycia udziałów Spółki Przejmującej. Przepis pozostaje bowiem w związku z art. 24 ust. 5 pkt 7a) i w zw. z art. 24 ust. 8 Ustawy o PIT.

Jednocześnie wskutek braku dopłat w związku planowanym połączeniem (nie przewiduje się żadnych dopłat w gotówce) nie znajdzie zastosowanie art. 24 ust. 5 pkt 6 Ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawczyni, na moment połączenia Spółek nie wystąpi po Pani stronie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie rozpoznawany dopiero w momencie zbycia udziałów Spółki Przejmującej.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Pani wniosek - 1 sierpnia 2023 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP3-1.4011.553.2023.1.AK, w której uznałem Pani stanowisko za prawidłowe.

Interpretację doręczono Pani 7 sierpnia 2023 r.

Skarga na interpretację indywidualną

5 września 2023 r. wniosła Pani skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Skarga wpłynęła do mnie 5 września 2023 r.

Wniosła Pani o uchylenie interpretacji.

Wskazała Pani, że Organ wydał interpretację w stanie przyszłym odmiennym od prezentowanego, pominął istotne elementy zdarzenia przyszłego, a dodatkowo odstępując od uzasadnienia prawnego uniemożliwił weryfikację jego oceny prawnej i tym samym skarżona Interpretacja uchyla się od jakiejkolwiek kontroli prawnej.

Zmiana interpretacji indywidualnej w wyniku uwzględnienia skargi

Ponownie przeanalizowałem Pani sprawę. W rezultacie:

1)uwzględniam w całości Pani skargę,

2)stwierdzam, że w sprawie wydania dla Pani tej interpretacji nie doszło do rażącego naruszenia prawa;

3)zmieniam z urzędu zaskarżoną interpretację indywidualną - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pani stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14e § 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Zgodnie z art. 14e § 1a pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z 2020 r. poz. 2299 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 159).

W myśl art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259):

Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00