Działalność w Internecie – w orzecznictwie i interpretacjach
Działalność w Internecie przybiera coraz szerszy zasięg. Oprócz tradycyjnej sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepów internetowych coraz popularniejszą formą działalności w Internecie jest prowadzenie blogów, kanałów czy platform internetowych, sprzedaż reklam na prowadzonych stronach internetowych, a także dzierżawa czy sprzedaż praw do stron i domen internetowych. Wszystkie te czynności wymagają prawidłowego rozliczenia w podatku dochodowym oraz VAT.
Podatki dochodowe. W przypadku gdy działalność w Internecie prowadzona jest przez podatnika PIT w ramach działalności gospodarczej, to przychody uzyskiwane z tego tytułu podlegają rozliczeniu w tym źródle przychodów. Podatnik może je opodatkowywać na zasadach ogólnych albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku tej drugiej formy opodatkowania stawka podatku zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Przykładowo, podatnicy prowadzącydziałalność gospodarczą w zakresie dzierżawy praw do stron i domen internetowych muszą ją opodatkowywać ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł. Z kolei podatnicy, którzy dokonują sprzedaży domen internetowych, powinni stosować stawkę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 3%. W przypadku podatników prowadzących sklepy internetowe wątpliwości budzi sposób ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. czy należy do niej wliczać kwoty otrzymane od nabywców na pokrycie kosztów przesyłki. Powinni oni wiedzieć, że takiego obowiązku nie ma tylko w przypadku, gdy w regulaminie sklepu wyraźnie zastrzeżono, że kupujący udziela sprzedawcy w chwili zakupu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego. Brak takiego zastrzeżenia skutkuje obowiązkiem rozliczenia podatku od otrzymanych wpłat.
Inaczej sytuacja przedstawia się, gdy podatnik prowadzi działalność w Internecie poza działalnością gospodarczą. Do takich osób należą np. blogerzy czy influencerzy. Takie osoby uzyskują przychody m.in. ztytułu wyświetlania reklam na prowadzonych przez nich kontach internetowych. Przychody te powinni zaliczać do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 updof, czyli tzw. najmu prywatnego. Bardzo popularną formą działalności w Internecie jest też streaming gier online. Podatnicy prowadzący taką działalność otrzymują od widzów dobrowolne wpłaty, ależy je zaliczać do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof.