Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.443.2023.2.RG
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki o nr 1 oraz budynku trzykondygnacyjnego położonego na działce nr 2 wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2023 r., który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki o nr 1 oraz budynku trzykondygnacyjnego położonego na działce nr 2 wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym … w sprawie egzekucyjnej o sygn. … prowadzi z wniosku wierzyciela … Spółka Akcyjna z siedzibą w …, …, przeciwko dłużnikowi: …. Sp. z o.o., NIP: …, Regon: …, Nr KRS: …, …, ul. …, na podstawie tytułu wykonawczego, który stanowi: Bankowy tytuł egzekucyjny z dnia 18-04-2013r, sygn. akt … zaopatrzony w klauzulę wykonalności z dnia 22-05-2013 r. Postanowienie Sądu Rejonowego … z dnia 22-05-2013r, sygn. akt … zaopatrzony w klauzulę wykonalności z dnia 22-05-2013 r.
Egzekucja świadczenia pieniężnego prowadzona jest z nieruchomości. Przedmiot egzekucji to prawo wieczystego nieruchomości stanowiącej działki o nr ew. 1 oraz 2 o łącznej powierzchni 0,1550 ha położonej: …, ul. …, dla której Sąd Rejonowy w …. Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze KW ….
Właścicielem gruntu jest Gmina … natomiast użytkownikiem wieczystym oraz właścicielem budynku jest …Sp. z o.o. Użytkowanie wieczyste jest ustanowione do dnia 10.06.2093 r. Działka o nr ewidencyjnym 2 posiada powierzchnię 1.168 m2. Działka o nr ewidencyjnym 1 posiada powierzchnię 382 m2.
Niniejsza nieruchomość znajduje się na terenie miasta … przy ulicy …, w pobliżu skrzyżowania z ulicą …. Nieruchomość jest położona w pobliżu stacji PKP, poczty, ośrodka zdrowia, szkoły, przedszkola, kościoła i kilku obiektów handlowych. Niedaleko znajdują się zakłady metalowe … S.A. Całość centrum kulturalnego i administracyjnego oddalona jest o ok. 1,5 km. Na terenie, na którym znajduje się nieruchomość nie ma uchwalonego miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta … jednak przyjęto przeznaczenie określone w decyzji o warunkach zabudowy oraz dotychczasowe przeznaczenie i aktualne użytkowanie jako tereny zabudowy mieszkaniowej, wielorodzinnej.
Nieruchomość jest zabudowana budynkiem trzykondygnacyjnym, podpiwniczonym, oraz jest uzbrojona w energię elektryczną, wodę i kanalizację. Nieruchomość posiada dostęp do drogi publicznej przez działkę sąsiednią o nr ewidencyjnym 3 na której ustanowiono prawo przechodu i przejazdu po urządzonej na tej działce drodze okrawężnikowanej zgodnie z oznaczeniem na mapie w aktach księgi wieczystej o nr ….
Na nieruchomości zlokalizowany jest budynek trzykondygnacyjny, podpiwniczony, wybudowany w konstrukcji tradycyjnej, murowanej, ze stropodachem o konstrukcji żelbetowej. Budynek południowo- wschodnim narożnikiem przylega do budynku położonego na działce sąsiedniej.
Powierzchnia użytkowa ogółem wynosi 1.281,00 m2, w tym pomieszczenia parteru, I i II piętra 3 x 427,00 m2. Rok budowy to lata 60- te ub. wieku + rozbudowa (II) piętro - lata 70-te ub. wieku. Zmiana sposobu użytkowania - ok. 2010 r.
Biegły sądowy z uwagi na częściowe wykonanie robót budowlanych przyjął stopień zaawansowania robót na budowie na 50,00%. Z racji dewastacji obiektu, jego stopień zużycia określił na 70%.
Oszacowania nieruchomości dokonał rzeczoznawca majątkowy biegły sądowy ds. szacowania nieruchomości o podejściem porównawczym metodą porównywania parami.
Wartość prawa użytkowania wieczystego określono na kwotę 112.100,00 zł.
Wycenę budynku dokonano podejściem porównawczym metodą korygowania ceny średniej. Wartość budynku określono na kwotę 414.400,00 zł.
Łączna wartość całej nieruchomości wraz z zabudową została przez biegłego ustalona na kwotę 526.500,00 zł.
Dłużnik nie odbiera od komornika żadnej korespondencji. Nie ma z nim kontaktu. Nie odpowiada na pisma. Cała korespondencja kierowana do dłużnika na adres siedziby powraca po podwójnym awizowaniu do akt sprawy ze skutkiem doręczenia. Komornik nie ma jak ustalić w jakim zakresie były czynione ewentualne nakłady na nieruchomość.
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu, wskazał Pan:
1.Czy dłużna Spółka była/jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odp. Była, obecnie nie jest. Komornik nie ma wiedzy dlaczego podmiot został wykreślony.
2.Czy nabycie przez dłużną Spółkę prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy ww. transakcje zostały udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
Odp. Brak danych.
3.Czy z tytułu nabycia prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.
Odp. Brak danych.
4.Na której z działek nr 1 i nr 2 posadowiony jest ww. budynek trzykondygnacyjny?
Odp. Budynek jest posadowiony na działce nr 2. Działka 1 jest niezabudowana.
5.Jeżeli któraś z ww. działek wchodzących w skład nieruchomości na dzień sprzedaży w trybie egzekucji będzie niezabudowana to należy wskazać.
a)jaki jest numer działki niezabudowanej?
Odp. Działka 1 jest niezabudowana.
b)czy na dzień sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?
Odp. Nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
c)w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, proszę wskazać czy dla ww. działki została/zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r., poz. 977)?
Odp. Brak danych.
d)czy niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej?
Odp. Brak danych. Działka stanowi plac. Nie jest tu prowadzona żadna działalność. Do działki mają swobodny dostęp osoby trzecie. Spółka nie prowadzi tu działalności.
e)czy niezabudowana działka była wykorzystywana przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
Odp. Brak danych.
f)w jaki sposób, do jakich celów niezabudowana działka była/ jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę?
Odp. Brak danych. Jest to pusta działka.
g)czy niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaka działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, do której była/jest/będzie wykorzystywana niezabudowana działka, dłużna Spółka wykonywała / wykonuje - należy podać podstawę prawna zwolnienia?
Odp. Brak danych.
h)czy niezabudowana działka była/jest/będzie do dnia sprzedaży udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu, dzierżawy?
Odp. Brak danych. Najprawdopodobniej nie jest. Jest pusta, nie prowadzi nikt tam działalności.
Jeżeli tak, to:
i)czy udostępnianie to miało/ma/będzie miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
Odp. Brak danych.
6.Czy budynek trzykondygnacyjny położony na przedmiotowej nieruchomości jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlanej, t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 682 ze zm.)?
Odp. Tak
7.Czy budynek trzykondygnacyjny położony na nieruchomości, który będzie przedmiotem sprzedaży w trybie egzekucji, jest trwale związany z gruntem?
Odp. Tak
8.Czy budynek trzykondygnacyjny został nabyty czy wybudowany przez dłużną Spółkę?
Odp. Został nabyty. Poprzednio był to budynek dom -pawilon handlowy.
9.Czy z tytułu nabycia/wybudowania ww. budynku dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
Odp. Brak danych.
Odp. Brak danych.
10.Czy ww. budynek był/jest/ będzie do dnia zbycia wykorzystywany przez dłużna Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której był/jest/będzie wykorzystywany ww. budynek, wykonywała dłużna Spółka - należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Odp. Brak danych.
11.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku lub jego części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, należy wskazać dokładną datę pierwszego zasiedlenia.
Odp. Brak danych.
12.Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynku, to należy wskazać w jakiej części?
Odp. Brak danych.
13.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynku? Należy wskazać dokładną datę.
Odp. Brak danych.
14.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 11 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku lub i jego części?
Odp. Brak danych.
15.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku lub jego części a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odp. Brak danych.
16.W przypadku wskazania, że ww. budynek był nabyty przez dłużną Spółkę, to należy wskazać czy ww. budynek przed jego nabyciem przez dłużną Spółkę był wykorzystywany przez poprzedniego właściciela/ poprzednich właścicieli?
Odp. Tak, był wykorzystywany jako pawilon-dom handlowy.
17.Czy ww. budynek był/jest/będzie do dnia sprzedaży przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.?
Odp. Nie jest. Obecnie to pustostan ze swobodnym dostępem osób trzecich.
18.Czy dłużna Spółka ponosiła nakłady na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej tego budynku?
Odp. Brak danych. Przeprowadzany był tam w przeszłości remont więc nakłady mogły być czynione. Komornik nie ma jednak możliwości tego dokładnie ustalić.
19.W związku z podaną informacją iż nieruchomość jest uzbrojona w energię elektryczną wodę i kanalizację należy wskazać, czy na działce/działkach znajdują się sieci: elektryczna, wodociągowa i kanalizacyjna czy przyłącza do tych sieci?
Odp. Znajdują się przyłącza tych sieci.
a)jeżeli na działce/działkach znajdują się ww. sieci, to czy są one budowanymi w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 czy urządzeniami budowlanymi, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo Budowlane
Odp. Są one urządzeniami tych sieci.
b)jeżeli na działce/działkach znajdują się przyłącza do tych sieci, to czy są one budowlami w rozumieniu przepisów art.3 pkt 3 czy urządzeniami budowanymi, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane?
Odp. Są one urządzeniami budowlanymi.
W przypadku wskazania, że ww. sieci: elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa lub przyłącza do tych sieci są budowlami, to należy wskazać:
Odp. Jak wyjaśnił biegły sądowy są one urządzeniami budowlanymi a nie budowlami więc na pozostałe pytania Pan nie odpowiada. Ponadto brak danych w tym zakresie.
20.Wyjaśnienie. Brak możliwości pozyskania wszystkich danych. Jako komornik podejmował Pan działania mające na celu pozyskanie ww. danych. W tym celu wezwał Pan spółkę do złożenia wyjaśnień. Wszelka korespondencja nie jest przez spółkę odbierana i po podwójnym awizowaniu powraca do akt sprawy. Ze spółką nie ma żadnego kontaktu. Nie odpowiada na pisma. Komornik nie ma jak ustalić w jakim zakresie były czynione ewentualne nakłady na nieruchomość. Ponadto na okoliczność postawionych przez Organ pytań wysłuchano biegłego sądowego Pana …, który sporządził operat szacunkowy. Z powyższego wysłuchania sporządzono protokół. Działania komornika są więc dokumentowane.
Odpowiedź na pyt. nr 19 wyjaśnia Pan, że budynek posadowiony jest wyłącznie na działce nr 2 a w zakresie pytań 20-29 jak wyjaśnił biegły sądowy są one urządzeniami budowlanymi a nie budowlami.
Pytanie
Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości będących przedmiotem egzekucji należy odprowadzić podatek od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W związku z faktem, że około 2010 r. dłużnik przeprowadzał remont obiektu i czynił na nieruchomość nakłady a biegły określił zaawansowanie prac na około 50% w Pana ocenie zatem zachodzi konieczność do ustalonej przez biegłego wartości nieruchomości doliczyć podatek VAT w stawce 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.
Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.
Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 6 i pkt 7 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że - jako Komornik Sądowy - zamierza Pan dokonać transakcji zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa wieczystego użytkowania działek o nr 1 oraz 2. Budynek jest posadowiony na działce nr 2. Działka 1 jest niezabudowana. Na nieruchomości znajdują się przyłącza tych sieci, które są urządzeniami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Właścicielem gruntu jest Gmina … natomiast użytkownikiem wieczystym oraz właścicielem budynku jest Spółka z o.o.
W związku z powyższym, transakcja zbycia w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego działek o nr 1 oraz 2 oraz prawa własności położonych na działce nr 2 budynku i urządzeń budowlanych będzie stanowiła zbycie składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem przy dostawie ww. nieruchomości spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, dostawa przez Pana jako komornika prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 oraz prawa własności położonych na działce nr 2 budynku i urządzeń budowlanych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
W myśl art. 146ea ustawy:
W roku 2023:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.
W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w drodze licytacji komorniczej prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki o nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1pkt 9 ustawy. Opis sprawy nie pozwala także na dokonanie oceny czy sprzedaż budynku trzykondygnacyjnego wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, jako komornik podejmował Pan działania mające na celu pozyskanie informacji, o które Organ wystąpił w wezwaniu, niezbędnych do oceny możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy prawa użytkowania wieczystego nr 1 oraz budynku trzykondygnacyjnego położonego na działce nr 2 wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki. Jednakże nie posiada Pan informacji m.in. czy dla niezabudowanej działki została/zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego i czy niezabudowana działka była/ jest/ będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej oraz nie ma Pan jak ustalić w jakim zakresie były czynione ewentualne nakłady na nieruchomość. W tym celu wezwał Pan spółkę do złożenia wyjaśnień. Wszelka korespondencja nie jest przez spółkę odbierana i po podwójnym awizowaniu powraca do akt sprawy. Ze spółką nie ma żadnego kontaktu i nie odpowiada na pisma. Na okoliczność postawionych przez Organ pytań wysłuchano biegłego sądowego, który sporządził operat szacunkowy. Z powyższego wysłuchania sporządzono protokół. Pana działania, jako komornika są dokumentowane.
Zatem pomimo udokumentowanych przez Pana działań, zmierzających do określenia istotnych dla sprawy faktów, działania te nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do planowanej dostawy nieruchomości zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10, pkt 10a oraz pkt 2 ustawy.
W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.
Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.
Zatem, dostawa w drodze egzekucji komorniczej prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki o nr 1 oraz budynku trzykondygnacyjnego położonego na działce nr 2 wraz z prawem użytkowania wieczystego tej działki i przyłączy sieci elektrycznej, wodociągowej i kanalizacyjnej będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.
Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Wskazać także należy, że kwestie dotyczące określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych od 1 lipca 2020 r. nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Określenie stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być dokonane wyłącznie w ramach wydawania wiążącej informacji stawkowej, określonej w art. 42a ustawy.
Zatem Organ nie jest uprawniony do dokonania oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy działek dokonanej po 30 czerwca 2020 r.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right