Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.311.2023.2.KK

Podatek od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usługi szkoleniowej świadczonej na rzecz kontrahenta z Belgii oraz umieszczenia na fakturze adnotacji „NP”; prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej i noclegowej zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

prawidłowe – w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usługi szkoleniowej świadczonej na rzecz kontrahenta z Belgii oraz umieszczenia na fakturze adnotacji „NP”,

nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej i noclegowej zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej,

prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

określenia miejsca świadczenia dla usługi szkoleniowej świadczonej na rzecz kontrahenta z Belgii oraz umieszczenia na fakturze adnotacji „NP”,

prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej i noclegowej zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej,

prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej.

Uzupełnili go Państwo pismem z 19 czerwca 2023 r. (wpływ 28 czerwca 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 sierpnia 2023 r. (wpływ 21 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie, na zlecenie kontrahenta zagranicznego z Belgii (właściciela systemu X), świadczy usługę kompleksową: obowiązkowe szkolenie dla firm, które posiadają certyfikat X, w zakresie funkcjonowania systemu zapewnienia jakości Pelletu drzewnego, wg standardu X. Usługa świadczona jest na terenie Polski.

Kontrahent z Belgii nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce, jest natomiast zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Stowarzyszenie organizując to szkolenie kupuje następujące usługi i towary:

1)usługi gastronomiczne,

2)usługi noclegowe,

3)usługi szkoleniowe,

4)towary – materiały szkoleniowe.

Od faktur dokumentujących powyższe usługi i towary jest odliczany VAT naliczony na zasadach ogólnych. Po odbyciu konferencji/szkolenia Stowarzyszenie wystawia fakturę VAT ze stawką „NP” (nie podlega), traktując usługę jak sprzedaż poza terytorium Polski.

Na fakturze znajduje się adnotacja VAT „reverse charge” (obowiązek podatkowy po stronie nabywcy).

Doprecyzowanie opisu sprawy

a.Są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

b.Nie posiadają Państwo siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Belgii.

c.Kontrahent z Belgii jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nr VAT (…).

d.Kontrahent z Belgii nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

e.Państwa zdaniem, gdyby miejsce świadczenia usługi kompleksowej znajdowało się na terytorium kraju to przysługiwałoby Państwu odliczenie VAT od wydatków, na usługi gastronomiczne, noclegowe, szkoleniowe oraz materiały szkoleniowe jako stanowiące składniki usługi kompleksowej.

f.Posiadają Państwo następujące dokumenty, z których wynika związek nabywanych usług gastronomicznych, noclegowych, szkoleniowych oraz materiałów szkoleniowych ze świadczoną usługą kompleksową na rzecz kontrahenta z Belgii:

i.kontrakt ramowy z kontrahentem z Belgii,

ii.korespondencja mailowa z tym kontrahentem, w której zleca wykonanie usługi, o której mowa w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej,

iii.do wystawionej faktury za organizację szkolenia jest dołączany załącznik z wykazem poniesionych kosztów.

Pytania

1.Czy do powyższej usługi kompleksowej – szkolenia – zastosowano właściwą stawkę VAT „NP” (nie podlega), miejscem świadczenia usług szkoleniowych będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT?

2.Czy od faktur VAT dokumentujących nabywane usługi gastronomiczne, noclegowe, szkoleniowe oraz materiały zużyte podczas wykonywania powyższej usługi przysługuje podatnikowi odliczenie VAT naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 16 sierpnia 2023 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Z uwagi na to, że usługa kompleksowa jest wykonywana dla kontrahenta z Belgii, w Państwa ocenie, prawidłowa jest stawka „NP” (nie podlega VAT) – miejscem świadczenia usług szkoleniowych będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, gdyż co do zasady, gdy usługi są świadczone na rzecz podatnika, obowiązek rozliczenia VAT leży po stronie nabywcy usługi.

Zgodnie bowiem z art. 28b ustawy o VAT, za miejsce ich świadczenia uznaje się miejsce, gdzie kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy usługi świadczone są dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej innego niż siedziba nabywcy, za miejsce opodatkowania uznaje się stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast kiedy kontrahent nie posiada ani siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności – za miejsce świadczenia uznaje się stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce pobytu.

Ad 2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że VAT naliczony od zakupionych usług dotyczących wykonanej usługi kompleksowej podlega odliczeniu na poniższych zasadach:

zakupione usługi gastronomiczne i noclegowe, podlegają odliczeniu w świetle art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług – podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu za wyjątkiem sytuacji kiedy usługi te są nabywane w celu ich dalszej odsprzedaży;

zakupione usługi szkoleniowe – VAT odliczany na zasadach ogólnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT;

zakupione materiały pomocnicze – VAT odliczany na zasadach ogólnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

prawidłowe – w zakresie określenia miejsca świadczenia dla usługi szkoleniowej świadczonej na rzecz kontrahenta z Belgii oraz umieszczenia na fakturze adnotacji „NP”,

nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej i noclegowej zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej,

prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w art. 8 ust. 2a ustawy wskazano, że:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Regulacje prawne w zakresie określania miejsca świadczenia usług, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106a ustawy:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1)sprzedaży, z wyjątkiem:

a)przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,

a)czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;

2)dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b)państwa trzeciego;

3)dostawy towarów i świadczenia usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tych procedur, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest Rzeczpospolita Polska;

4)sprzedaży na odległość towarów importowanych, rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tej procedury, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tego rozdziału jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, w tym w pkt 1-18 wymieniono:

Faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem;

16)w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a)obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub

b)w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

c)wyrazy „metoda kasowa”;

17)w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 – wyraz „samofakturowanie”;

18)w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy ,,odwrotne obciążenie”.

Natomiast w myśl art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy:

Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a – danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Z opisu sprawy wynika, że na zlecenie kontrahenta zagranicznego z Belgii (właściciela systemu X) świadczą Państwo usługę kompleksową: obowiązkowe szkolenie dla firm, które posiadają certyfikat X, w zakresie funkcjonowania systemu zapewnienia jakości Pelletu drzewnego, wg standardu X. Usługa świadczona jest na terenie Polski.

Kontrahent z Belgii nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce, jest natomiast zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Organizując to szkolenie kupują Państwo następujące usługi i towary, tj.:

1)usługi gastronomiczne,

2)usługi noclegowe,

3)usługi szkoleniowe,

4)towary – materiały szkoleniowe.

Od faktur dokumentujących powyższe usługi i towary jest odliczany VAT naliczony na zasadach ogólnych. Po odbyciu konferencji/szkolenia wystawiają Państwo fakturę VAT ze stawką „NP” (nie podlega), traktując usługę jak sprzedaż poza terytorium Polski.

Na fakturze znajduje się adnotacja VAT „reverse charge” (obowiązek podatkowy po stronie nabywcy).

Są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nie posiadają Państwo siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Belgii.

Kontrahent z Belgii jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy, nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Gdyby miejsce świadczenia usługi kompleksowej znajdowało się na terytorium kraju to przysługiwałoby Państwu odliczenie VAT od wydatków, na usługi gastronomiczne, noclegowe, szkoleniowe oraz materiały szkoleniowe jako stanowiące składniki usługi kompleksowej.

Posiadają Państwo następujące dokumenty, z których wynika związek nabywanych usług gastronomicznych, noclegowych, szkoleniowych oraz materiałów szkoleniowych ze świadczoną usługą kompleksową na rzecz kontrahenta z Belgii:

kontrakt ramowy z kontrahentem z Belgii,

korespondencja mailowa z tym kontrahentem, w której zleca wykonanie usługi, o której mowa w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej,

do wystawionej faktury za organizację szkolenia jest dołączany załącznik z wykazem poniesionych kosztów.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Państwa dotyczą w pierwszej kolejności określenia, czy do świadczonej przez Państwa usługi kompleksowej – szkolenia – zastosowano właściwą stawkę VAT „NP” (nie podlega), gdyż miejscem świadczenia usług szkoleniowych będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy.

W analizowanej sprawie w pierwszej kolejności należy ustalić czy świadczona przez Państwa kompleksowa usługa szkolenia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że w analizowanym przypadku do świadczonej przez Państwa kompleksowej usługi szkoleniowej (obowiązkowe szkolenie dla firm, które posiadają certyfikat X, w zakresie funkcjonowania systemu zapewnienia jakości Pelletu drzewnego, wg standardu X), nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Wskazali bowiem Państwo, że świadczą kompleksową usługę szkoleniową rzecz kontrahenta z Belgii, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zatem w odniesieniu do świadczonej przez Państwa usługi zastosowanie znajdzie ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia, wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym miejscem świadczenia (opodatkowania) kompleksowej usługi szkoleniowej, świadczonej przez Państwa na rzecz kontrahenta z Belgii jest miejsce siedziby działalności gospodarczej kontrahenta belgijskiego, tj. terytorium Belgii. Zatem świadczona przez Państwa ww. usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Wobec powyższego, są Państwo zobowiązani do udokumentowania świadczonej przez Państwa na rzecz kontrahenta z Belgii, kompleksowej usługi szkoleniowej niepodlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski, fakturą, która stosownie do art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy, nie będzie zawierała stawki i kwoty podatku. Przy czym, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy, faktura ta powinna być opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”. Jednocześnie wskazać należy, że mogą Państwo na ww. fakturze umieścić adnotację „NP”, ponieważ przepisy nie sprzeciwiają się umieszczeniu na fakturze dodatkowych adnotacji.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy z faktur VAT dokumentujących nabywane usługi gastronomiczne, noclegowe, szkoleniowe oraz materiały szkoleniowe, zużyte podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazuje, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z ww. prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a)(uchylona)

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Z powyższego przepisu wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (tj. w związku z tzw. refakturą usługi).

Jak wynika z treści art. 88 ust. 3a ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b)(uchylona)

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)(uchylony)

4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)(uchylony)

7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, jak stanowi art. 86 ust. 8 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

1)dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

2)(uchylony);

3)dostawy towarów, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16.

Z treści art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Przepis ten winien być rozumiany w ten sposób, że upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny z tytułu wykonywania na terytorium kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale gdy wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które opodatkowane są poza terytorium kraju.

Przepis ten wprowadza dwa podstawowe warunki, których łączne spełnienie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z czynnościami świadczonymi poza terytorium kraju:

-pierwszym z nich jest to, aby hipotetycznie – w przypadku wykonywania takich samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem świadczenie poza terytorium kraju powinno mieć charakter sprzedaży opodatkowanej;

-drugi z tych warunków dotyczy posiadania przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Wskazane warunki dotyczące skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług odzwierciedlają zapisy art. 168 i art. 169 lit. a dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1 ze zm.) – zwanej dalej Dyrektywą.

W myśl art. 168 Dyrektywy:

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

a)VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika;

b)VAT należnego od transakcji uznanych za dostawy towarów i świadczenie usług zgodnie z art. 18 lit. a) i art. 27;

c)VAT należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) pkt (i);

d)VAT należnego od transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów zgodnie z art. 21 i 22;

e)VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 169 lit. a Dyrektywy:

Poza prawem do odliczenia, o którym mowa w art. 168, podatnik ma prawo do odliczenia VAT określonego w tym artykule, jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do następujących celów transakcji podatnika, innych niż te, które są zwolnione zgodnie z art. 284, związanych z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, dokonywanych poza terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny lub został zapłacony, w odniesieniu do których VAT podlegałby odliczeniu, gdyby transakcje te miały miejsce na terytorium tego państwa członkowskiego.

Regulacja ta rozszerza prawo podatnika do dokonywania odliczeń wyłącznie podatku związanego z działalnością opodatkowaną podatnika, wyrażoną w art. 168 Dyrektywy, o prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych następnie w takich transakcjach podatnika, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT w kraju nabycia (kraju odliczenia podatku naliczonego). Transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu w kraju nabycia, mogą być zarówno czynności wykonane za granicą w związku z prowadzoną tam działalnością gospodarczą, jak i czynności wykonane w ramach działalności prowadzonej w kraju zakupu, w stosunku do których za miejsce powstania obowiązku podatkowego uważana jest zagranica.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy warunek związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez podatnika poza terytorium kraju, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach wykonywania przez niego takiej działalności.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej na terytorium Belgii, ponieważ gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, podatek ten podlegałyby odliczeniu. Ponadto posiadają Państwo dokumenty z których wynika związek odliczonego przez Państwa podatku z usługami szkoleniowymi (czynnościami opodatkowanymi), wykonywanymi na rzecz Kontrahenta belgijskiego. Wskazać jednak należy, że w odniesieniu do nabywanych przez Państwa towarów i usług, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wyrażonych w art. 88 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawodawca wprowadzając do ustawy art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c), umożliwił podatnikom odliczanie podatku VAT naliczonego od usług gastronomicznych i noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży na zasadach określonych w art. 8 ust. 2a ustawy.

Art. 8 ust. 2a ustawy jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.

Odnosząc się zatem do treści art. 8 ust. 2a ustawy, który wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy”, pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych. Wspomniana „fikcja prawna”, wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy, znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy dany podmiot pośredniczący w rzeczywistości nie jest konsumentem ostatecznym usługi, a jedynie przyjmuje się wtedy założenie, że taką usługę nabył od podmiotu świadczącego, a następnie sam ją wyświadczył na rzecz osoby trzeciej.

Przepis ten reguluje zatem takie sytuacje, kiedy podatnik, działając we własnym imieniu, zawiera umowę, na podstawie której zobowiązuje się do zrealizowania pewnego świadczenia, jednak faktycznie świadczenie to realizowane jest przez podmiot trzeci. W takim przypadku, gdy podmiot nabywa usługę, a następnie odsprzedaje ją kontrahentowi w tzw. „stanie nieprzetworzonym”, uznawany jest za podatnika, który usługę taką świadczy.

W przedmiotowej sprawie wskazali Państwo, że nabywają usługi noclegowe, które następnie sprzedają jako element usługi kompleksowej w postaci szkolenia. Skoro zatem nabywają Państwo usługi noclegowe w celu sprzedaży i realizacji innego świadczenia jakim jest kompleksowa usługa szkoleniowa, to nie można tu mówić o odprzedaży usługi noclegowej opodatkowanej u Państwa na podstawie w art. 8 ust. 2a ustawy.

Zatem w analizowanej sprawie, nie zostanie spełniony warunek określony w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy, a w konsekwencji nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie usługi noclegowej.

Również w odniesieniu do nabywanych przez Państwa usług gastronomicznych, które wchodzą w skład świadczonej przez Państwa kompleksowej usługi szkoleniowej nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia z faktury dokumentującej nabycie tych usług. Ustawodawca bowiem w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wprost wskazuje, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów, który nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie.

Zatem ponieważ nabyte przez Państwa usługi noclegowe i gastronomiczne mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku wykazanego na otrzymanych fakturach za ww. usługi, pomimo faktu, że usługi te związane są z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w odniesieniu do nabywanych przez Państwa usług szkoleniowych oraz towarów (materiałów zużytych podczas wykonywania usługi szkoleniowej) przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku wykazanego na otrzymanych fakturach, na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 8 ustawy, jeżeli w stosunku do nabywanych usług szkoleniowych nie zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy oraz pod warunkiem, że świadczone kompleksowe usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Podsumowując:

od faktur dokumentujących nabywane usługi gastronomiczne i noclegowe nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego,

od faktur dokumentujących nabywane towary (materiały zużyte podczas wykonywania usługi szkoleniowej) oraz usług szkoleniowych przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli w stosunku do nabywanych usług szkoleniowych nie zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, oraz pod warunkiem, że świadczone kompleksowe usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest:

nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej i noclegowej zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej,

prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usługi szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych zużytych podczas wykonywania kompleksowej usługi szkoleniowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00