Wyrok SN z dnia 7 marca 2023 r., sygn. III USKP 62/22
Kwalifikacja pracy jako pracy górniczej uprawniającej do emerytury górniczej nie zależy od formalnej nazwy stanowiska pracy czy struktury organizacyjnej pracodawcy, lecz od rzeczywistego charakteru wykonywanych zadań oraz ich zgodności z wymogami ustawowymi określającymi prace górniczą. Rzeczywisty charakter wykonywanych zadań przez wnioskodawcę, odpowiedzialność i zakres obowiązków związanych z nadzorem nad robotami mechanicznymi pod ziemią, kwalifikują jego pracę jako pracę górniczą, uprawniając do przyznania emerytury górniczej.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Leszek Bielecki (przewodniczący)
SSN Romuald Dalewski
SSN Jarosław Sobutka (sprawozdawca)
w sprawie z odwołania M. M.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Legnicy
o emeryturę,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 7 marca 2023 r.,
skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu
z dnia 8 stycznia 2021 r., sygn. akt III AUa 1404/20,
I. oddala skargę kasacyjną,
II. zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Legnicy na rzecz M. M. kwotę 240,00 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 15 października 2019 r. znak: KGE-[…], Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Legnicy odmówił M. M. prawa do emerytury górniczej, wskazując w uzasadnieniu, że nie udowodnił on wymaganych 25 lat pracy górniczej, a jedynie 24 lata, 1 miesiąc i 29 dni. Organ rentowy wskazał, iż do okresów pracy górniczej nie uwzględnił wnioskodawcy okresu zatrudnienia w K. S.A w L. od 10 marca 2011 r. do 30 września 2016 r., ponieważ nie jest to praca określona w art. 50c ust. 1 pkt 5 ustawy emerytalnej.
Po rozpoznaniu odwołania wnioskodawcy od tej decyzji Sąd Okręgowy w Legnicy Wydział V Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, wyrokiem z dnia 1 czerwca 2020 r., zmienił zaskarżoną decyzję w ten sposób, że przyznał wnioskodawcy prawo do emerytury górniczej od dnia 12 września 2019 r. oraz stwierdził, iż organ rentowy nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie w przyznaniu prawa do świadczenia i zasądził od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Legnicy kwotę 180,00 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego. Sąd Okręgowy ustalił, że łączny okres pracy górniczej wnioskodawcy wynosi 28 lat, 9 miesięcy i 10 dni z uwzględnieniem okresu pracy w K. S.A. od 10 marca 2011 r. do 30 września 2016 r. tj. 4 lata, 7 miesięcy i 11 dni (po wyłączeniu okresów nieskładkowych (3.04.2015 r. - 17.04.2015 r., 13.07.2015 r. - 31.12.2015 r., 1.01.2016 r. - 10.01.2016 r., 11.01.2016 r. - 10.03.2016 r.), a od 1 kwietnia 2011 r. do 17 lutego 2016 r. - 28 lat, 11 miesięcy i 7 dni. W rozpoznawanej sprawie bezsporne było, że wnioskodawca posiada udowodnione okresy pracy górniczej w wymiarze 24 lat, 1 miesiąca i 29 dni, natomiast spór sprowadzał się do ustalenia, czy praca wnioskodawcy w K. w L., począwszy od 10 marca 2011 r. do 30 września 2016 r., może zostać uznana za pracę górniczą uprawniającą wnioskodawcę do emerytury górniczej. Sąd I instancji ustalił, iż na mocy porozumienia z dnia 17 maja 2011 r. dotychczasowy pracodawca wnioskodawcy, tj. K. S.A. Oddział Z. w P., przekazał nowemu pracodawcy wnioskodawcy, tj. K. S.A. (wcześniej: Biuro Zarządu) w L., realizowane przez siebie zadania, wynikające z umów o roboty górnicze, górniczo-budowlane oraz montażowe, wykonywane w ruchu K. S.A. O/Z. W wyniku tego porozumienia prace dotyczące realizacji inwestycji „G., w tym prace nadzorcze nad robotami mechanicznymi na terenie Oddziału Z., przejął do wykonania nowy podmiot – K. w L.. W sytuacji faktycznej wnioskodawcy nie zmieniło się nic, oprócz nazwy zatrudniającego go zakładu, nadal wykonywał te same czynności jak we wcześniejszym okresie – które to prace zostały uznane za pracę górniczą, uprawniającą wnioskodawcę do emerytury górniczej.