Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.617.2023.1.MKA
Obowiązki płatnika w związku z zastosowaniem ulg dla młodych, na powrót, dla rodzin 4+, pracujących seniorów i 50% kup.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność wydawniczą, specjalizującym się w wydawaniu książek w formie e-booków. Spółka jest nowym wydawnictwem, gdyż działa na rynku od kilku miesięcy.
2. W celu prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej Spółka planuje zatrudnienie osób fizycznych na podstawie umów o pracę, które to osoby w ramach wykonywanych obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę będą tworzyć utwory stanowiące przedmiot praw własności intelektualnej, w szczególności dzieła autorskie w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.). Przykładem pracownika, którego Spółka chciałaby zatrudnić jest grafik, który tworzyłby projekty okładek, ilustracji, etc. do wydawanych przez Spółkę książek.
3. Wynagrodzenie pracownika tworzącego dzieła autorskie w ramach umowy o pracę określone w umowie o pracę będzie składało się z dwóch elementów:
a) honorarium autorskiego z tytułu przeniesienia własności autorskich praw majątkowych, do którego to wynagrodzenia Spółka zastosuje 50% koszty uzyskania przychodu,
oraz
b) wynagrodzenia za wykonywanie pozostałych obowiązków pracowniczych, do którego Spółka zastosuje pracownicze koszty uzyskania przychodu (w wysokości 250 lub 300 zł).
4. W stosunku do pracowników tworzących dzieła autorskie będą spełnione warunki do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskiego) i tym samym kwestia prawidłowości zastosowania 50% kosztów nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
5. Jednocześnie Spółka zakłada, że w niektórych przypadkach zatrudnieni przez nią pracownicy tworzący dzieła autorskie będą również spełniać warunki do zastosowania jednej z następujących ulg:
a) ulgi dla młodych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT,
b) ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT,
c) ulgi rodzin 4+, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 143 ustawy o PIT,
d) ulgi dla pracujących seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
6. Przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych przez Spółkę wynagrodzeń z tytułu umów o pracę, Spółka będzie stosowała ulgę dla młodych z mocy prawa, zaś pozostałe ulgi (tj. ulgę na powrót, ulgę dla rodzin 4+ oraz ulgę dla pracujących seniorów) Spółka będzie stosowała na wniosek zatrudnionego pracownika, który będzie spełniał warunki do zastosowania takiej ulgi. Spółka będzie stosowała ww. ulgi do osiągnięcia w danym roku limitu zwolnienia (wynoszącego dla każdej ulgi 85 528 zł), chyba, że wcześniej pracownik złoży Spółce oświadczenie o zaprzestaniu stosowania jednej z ww. ulg lub utraci prawo do takiej ulgi.
7. W konsekwencji Spółka zakłada, że część jej pracowników będzie uprawniona zarówno do zastosowania jednej z wyżej wymienionych ulg oraz do zastosowania do części wynagrodzenia z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich 50% koszty uzyskania przychodu. W takiej sytuacji, Spółka obliczając w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia takiego pracownika planuje postępować w następujący sposób:
a) w pierwszej kolejności do całości wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę, a więc również do honorarium autorskiego zastosuje zwolnienie wynikające z jednej z powyższych ulg, do której pracownik będzie miał prawo - aż do przekroczenia limitu ulgi wynoszącego 85 528 zł w danym roku (chyba, że pracownik złoży wcześniej oświadczenia o rezygnacji z ulgi lub nie utraci prawa do ulgi), oraz
b) po przekroczeniu limitu ulgi Spółka zastosuje w stosunku do części wynagrodzenia stanowiącego honorarium autorskie, 50% koszty uzyskania przychodu - do wysokości różnicy pomiędzy kwotą 120 000 zł a kwotą wykorzystanej ulgi (chyba, że pracownik złoży wcześniej wniosek o zaprzestanie stosowania 50% kosztów autorskich).
Pytanie
Czy obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń pracowników, którzy jednocześnie korzystają z jednej z opisanych w zdarzeniu przyszłym ulg oraz mają prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu Spółka:
a) prawidłowo zastosuje zwolnienie od opodatkowania wynikające z jednej z ulg przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 148, art. 21 ust. 1 pkt 152, 153 lub 154 ustawy o PIT do przychodów pracownika wynikających z umowy o pracę, a więc również do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskie) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł
oraz
b) po zaprzestaniu stosowania zwolnienia wynikającego z ww. ulg - prawidłowo zastosuje 50% koszty uzyskania przychodu do wyodrębnionej części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskie), z zastrzeżeniem, że suma kosztów autorskich oraz przychodów objętych jedną z ww. ulg nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120 000 zł?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń pracowników, którzy jednocześnie będą korzystać z jednej z ulg oraz będą mieli prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu Spółka:
a) prawidłowo zastosuje zwolnienie od opodatkowania wynikające z jednej z ulg przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 148, art. 21 ust. 1 pkt 152, 153 lub 154 ustawy o PIT do przychodów pracownika wynikających z umowy o pracę, a więc również do części wynagrodzenia za przeniesienie majątkowych praw autorskich (honorarium autorskie) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł,
oraz
b) po zaprzestaniu stosowania zwolnienia wynikającego z ww. ulg - prawidłowo zastosuje 50% koszty uzyskania przychodu do wyodrębnionej części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskie), z zastrzeżeniem, że suma kosztów autorskich oraz przychodów objętych jedną z ww. ulg nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120 000 zł.
Stanowisko Spółki wynika z następujących okoliczności:
UZASADNIENIE STANOWISKA
Ulga dla młodych, ulga dla rodzin 4+, ulga dla powracających, ulga dla pracujących seniorów
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT wolne od podatku są przychody:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
- z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),
- z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe,
- z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,
otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł (ulga dla młodych).
Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są również przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
- z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (ulga na powrót).
Natomiast ulga dla podatników przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o PIT stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
- z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,
osiągnięte przez podatnika, który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej (ulga dla rodzin 4+).
W myśl zaś art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT wolne od podatku są z kolei przychody:
ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
-z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
-z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
-z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,
otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje określonych w ustawie o PIT świadczeń emerytalnych.
Jak wynika z przedstawionych powyżej regulacji cechą wspólną wszystkich wymienionych powyżej ulg podatkowych jest zwolnienie w ramach każdej z tych ulg przychodów uzyskiwanych ze stosunku pracy. W konsekwencji, jeżeli wynagrodzenia otrzymywane przez pracowników Spółki, w tym wyodrębnione w umowie o pracę wynagrodzenie za przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez pracownika utworów autorskich (honorarium autorskie), będzie stanowiło przychód ze stosunku pracy - to Spółka prawidłowo zastosuje zwolnienie do całości tego wynagrodzenia, w tym również do honorarium autorskiego.
Definicja przychodu ze stosunku pracy została uregulowana przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzeni za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przytoczona definicja przychodu ze stosunku pracy jest definicją bardzo szeroką, obejmującą wszelkie możliwe przysporzenia, które podatnik (pracownik) otrzymuje z tego powodu, iż wykonuje pracę (jest zatrudniony) na podstawie umowy o pracę. W konsekwencji już sama definicja przychodu podatkowego z tytułu stosunku pracy wskazuje, że obejmuje ona również wyodrębnione w umowie o pracę wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych przez pracownika w ramach umowy o pracę - określone w umowie o pracę jako honorarium autorskie. Jak wynika z przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego Spółka określi w umowie o pracę wynagrodzenie, które zostanie podzielone na dwa elementy - tj. wynagrodzenie za przeniesienie majątkowych praw autorskich oraz wynagrodzenie za wykonywanie pozostałych obowiązków pracownika. Podział wynagrodzenia na dwie części i wyodrębnienie honorarium autorskiego za przeniesienie autorskich praw majątkowych do stworzonych przez pracownika w ramach umowy o pracę utworów, nie zmienia kwalifikacji tej części wynagrodzenia pracownika i tym samym nie powoduje zaliczenia wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskiego) do innego źródła niż przychody ze stosunku pracy. W konsekwencji powyższego, jeżeli Spółka zastosuje jedną z ww. ulg podatkowych, to powinna stosować ją do całości wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę, w tym również do honorarium autorskiego.
Stanowisko prezentowane przez Spółkę potwierdza również konstrukcja formularza PIT-11, który stanowi informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. W części E formularza PlT-11 „Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki na ubezpieczenia społeczne" ustawodawca przewidział możliwość wyodrębnienia w ramach przychodów ze stosunku pracy także przychodów za przeniesienie autorskich praw majątkowych, do których płatnik zastosował 50% koszty autorskie. Tak więc również konstrukcja formularza PIT-11 potwierdza, że honoraria autorskie, czyli wyodrębniona w umowie o pracę część wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych stanowią przychód ze stosunku pracy, a tym samym również do wynikających z umowy o pracę honorariów autorskich Spółka będzie miała prawo stosować zwolnienie wynikające z jednej z wymienionych powyżej ulg podatkowych.
50% koszty uzyskania przychodów
50% koszty uzyskania przychodów stosuje się do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich oraz praw pokrewnych przez artystów wykonawców, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT), przy czym wysokość 50% kosztów autorskich nie może przekroczyć kwoty 120 000 zł w skali roku.
Dodatkowo również zastosowanie jednej z wyżej wymienionych ulg podatkowych, tj. ulgi dla młodych, ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ czy też ulgi dla pracujących seniorów wpływa na wysokość 50% kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 9aa ustawy o PIT w przypadku korzystania z jednej z tych ulg i 50% kosztów autorskich - suma kwot zwolnionych w ramach ww. ulg oraz zastosowanych 50% kosztów autorskich nie może w roku podatkowym przekroczyć łącznie kwoty 120 000 zł.
W związku z powyższym, zdaniem Spółki, Spółka prawidłowo po wykorzystaniu przez pracownika kwoty ulgi, zastosuje 50% koszty autorskie (do części wynagrodzenia stanowiącego honorarium autorskie) do wysokości kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą 120 000 zł a kwotą wykorzystanej przez pracownika ulgi.
Podsumowanie
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym Spółka prawidłowo zastosuje ww. ulgi obejmując nimi także honoraria autorskie do wysokości limitu wynoszącego 85 528 zł (chyba, że pracownik przed osiągnięciem tego limitu utraci prawo do ulgi lub złoży oświadczenie o zaprzestaniu przez Spółkę stosowania ulgi), zaś od nadwyżki ponad kwotę zwolnioną od opodatkowania w ramach ww. ulg Spółka prawidłowo zastosuje 50% koszty autorskie w stosunku do części wyodrębnionego w umowie o pracę wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich (honorarium autorskiego).
Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska zaprezentowanego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:
1)wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
2)nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
3)wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł - w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
4)nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.
W myśl art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1)z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;
2)z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;
3)z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Stosownie do art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie z art. 22 ust. 9aa ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, suma łącznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W opisie wniosku podali Państwo, że planują Państwo zatrudnienie osób fizycznych na podstawie umów o pracę, które w ramach obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę będą tworzyć utwory stanowiące przedmiot praw własności intelektualnej, w szczególności dzieła autorskie w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o Prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.).
Wynagrodzenie pracownika tworzącego dzieła autorskie w ramach umowy o pracę określone w umowie o pracę będzie składało się z dwóch elementów honorarium autorskiego z tytułu przeniesienia własności autorskich praw majątkowych, do którego to wynagrodzenia Spółka zastosuje 50% koszty uzyskania przychodu oraz wynagrodzenia za wykonywanie pozostałych obowiązków pracowniczych, do którego Spółka zastosuje pracownicze koszty uzyskania przychodu (w wysokości 250 lub 300 zł).
Ponadto zakładają Państwo, że w niektórych przypadkach zatrudnieni pracownicy tworzący dzieła autorskie będą również spełniać warunki do zastosowania jednej z następujących ulg:
a) ulgi dla młodych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT,
b) ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT,
c) ulgi dla rodzin 4+, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o PIT,
d) ulgi dla pracujących seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych przez Państwa wynagrodzeń z tytułu umów o pracę, będą Państwo stosowali ulgę dla młodych z mocy prawa, zaś pozostałe ulgi (tj. ulgę na powrót, ulgę dla rodzin 4+ oraz ulgę dla pracujących seniorów) będą Pastwo stosowali na wniosek zatrudnionego pracownika, który będzie spełniał warunki do zastosowania takiej ulgi. Spółka będzie stosowała ww. ulgi do osiągnięcia w danym roku limitu zwolnienia (wynoszącego dla każdej ulgi 85 528 zł), chyba, że wcześniej pracownik złoży Spółce oświadczenie o zaprzestaniu stosowania jednej z ww. ulg lub utraci prawo do takiej ulgi.
W związku powyższym powzięli Państwo wątpliwość czy obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń pracowników, którzy jednocześnie korzystają z jednej z opisanych w zdarzeniu przyszłym ulg oraz mają prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu prawidłowo zastosują Państwo zwolnienie od opodatkowania wynikające z jednej z ww. ulg do przychodów pracownika wynikających z umowy o pracę, a więc również do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskie) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł oraz czy po zaprzestaniu stosowania zwolnienia wynikającego z ww. ulg - prawidłowo zastosują Państwo 50% koszty uzyskania przychodu do wyodrębnionej części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskie), z zastrzeżeniem, że suma kosztów autorskich oraz przychodów objętych jedną z ww. ulg nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120 000 zł.
Mając na uwadze powyższe należy odnieść się do zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących ww. ulgi.
Ulga dla młodych została zapisana w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wolne od podatku dochodowego są przychody:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),
d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
W ramach ulgi na powrót, w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych reguluje ulgę dla rodzin 4+, w myśl którego:
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
1)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
2)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
3)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
4)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48;
O uldze dla pracujących seniorów stanowi art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Zatem podatnik spełniający warunki do zastosowania ulg wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 148, 152, 153 i 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może z nich skorzystać do przychodu w wysokości 85 528 zł.
Z treści przepisów regulujących ulgi wymienione przez Państwa we wniosku wynika, że każda z nich może mieć zastosowanie m.in. do przychodów ze stosunku pracy. Przychodami ze stosunku pracy są natomiast wszelkie świadczenia, które otrzymuje pracownik w związku z pozostawaniem w stosunku pracy lub jednym ze stosunków pokrewnych, które to świadczenia pokrywane są ze środków pracodawcy.
W opisanych przez Państwa zdarzeniach przyszłych osoby zatrudnione przez Państwa na podstawie umowy o pracę, będą uzyskiwały wynagrodzenie które będzie składało się z honorarium autorskiego w stosunku do którego zastosują Państwo 50% koszty uzyskania przychodów oraz wynagrodzenia za wykonywanie pozostałych obowiązków pracowniczych, do których zastosują Państwo pracownicze koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wyżej zacytowany przepis art. 22 ust. 9a zawiera ograniczenie wysokości 50% kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym. W myśl tego przepisu koszty te nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, czyli 120 000 zł.
Ponadto art. 22 ust. 9aa wprowadza limit 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do przychodów ze stosunku pracy w przypadku korzystania z ulg: dla młodych, na powrót, dla rodzin 4+ oraz dla pracujących seniorów. W myśl tego przepisu łączna suma 50% kosztów uzyskania przychodów oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. kwoty 120 000 zł.
Mając na uwadze powyższe obliczając w ciągu roku zaliczki od wynagrodzeń pracowników, którzy jednocześnie korzystają z jednej z opisanych w zdarzeniu przyszłym ulg oraz mają prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu winni Państwo do przychodów pracownika wynikających z umowy o pracę, a więc również do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskiego) zastosować zwolnienie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Jednocześnie po zaprzestaniu stosowania zwolnienia wynikającego z ww. ulg, 50 % koszty uzyskania przychodu do wyodrębnionej części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych (honorarium autorskie) mogą Państwo stosować do momentu, gdy suma przychodów objętych jedną z ww. ulg i 50% kosztów uzyskania przychodów nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 120 000 zł.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right