Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.244.2023.2.AW
Określenie czy w związku z dokonywaniem sprzedaży poza terytorium Polski tj. nie podlegającej w Polsce opodatkowaniu VAT, wyłączeniu bądź ograniczeniu ulegnie prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych: • wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski, • z całokształtem działalności Spółki tj. takich, które dotyczą zarówno sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i tych, których Spółka dokonuje poza terytorium Polski.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 28 czerwca 2023 r. dotyczący określenia czy w związku z dokonywaniem przez Państwa sprzedaży poza terytorium Polski tj. nie podlegającej w Polsce opodatkowaniu VAT, wyłączeniu bądź ograniczeniu ulegnie prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych:
- wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski,
- z całokształtem działalności Spółki tj. takich, które dotyczą zarówno sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i tych, których Państwo dokonujecie poza terytorium Polski.
- wpłynął 28 czerwca 2023 r. Przedmiotowy wniosek został przez Państwa uzupełniony pismem z 24 sierpnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (uzupełnione pismem z dnia 24 sierpnia 2023 r.)
Wnioskodawca (dalej jako Wnioskodawca lub Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej Polska). Spółka zajmuje się głównie działalnością polegającą na sprzedaży szeroko pojętych militariów, artykułów hobbystycznych i outdoorowych. Ponieważ jest to działalność podlegająca opodatkowaniu VAT Spółce na zasadach ogólnych przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów służących tej działalności (z zastrzeżeniami wynikającymi z przepisów szczególnych np. art. 88 ustawy o VAT, czy z ograniczeniami wynikającymi z art. 86a ustawy o VAT).
W związku z prowadzoną działalnością Spółka zamierza też nabywać towary od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej (dalej: Chiny) tj. od tamtejszego dostawcy (dalej również: „Dostawca”). Następnie towar ten zamierza sprzedać innemu podmiotowi (dalej również: „Nabywca”) - nabywcy mającemu siedzibę i prowadzącemu działalność na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (dalej również: USA). Ze względu na rodzaj tych towarów ich sprzedaż na terytorium Polski podlegałaby opodatkowaniu VAT - nie korzystałaby ze zwolnienia od podatku.
W ramach przedmiotowej transakcji, transport odbywał będzie się bezpośrednio pomiędzy Dostawcą a Nabywcą, tj. z terytorium Chin na terytorium USA. W czasie transportu z Chin do USA, kiedy towar znajduje się de facto na statku (na morzu), zgodnie z ustaleniami zawartymi pomiędzy Wnioskodawcą, a Nabywcą, dochodzić będzie do przeniesienia praw i obowiązków związanych z przedmiotowymi towarami (w tym prawa do rozporządzania jak właściciel przedmiotowymi towarami oraz wszelkie ryzyka z nimi związane), a więc dojdzie do przeniesienie praw do dysponowania tymi towarami jak właściciel w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
Dokonanie w powyższym znaczeniu dostawy na morzu oznacza dokonanie jej na wodach międzynarodowych, tj. poza wodami terytorialnymi jakiegokolwiek państwa.
Podkreślić należy, iż przedmiotowe towary, w ramach analizowanej transakcji, w żadnym momencie nie znajdują się na terytorium Polski. W szczególności transport tych towarów nie rozpoczyna się, ani też nie kończy się na terytorium Polski, a także nie dochodzi do ich tranzytu przez terytorium Polski. W związku z przeprowadzeniem wyżej opisanej transakcji Wnioskodawca dokonuje zarówno zakupów związanych z tą transakcją tj. zakupu towarów podlegających dalszej odsprzedaży, ale również innych towarów i usług (np. koszty rozmów telefonicznych, delegacji, inne), jak również zakupu towarów i usług, które związane są z całokształtem prowadzonej działalności tj. zarówno z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i ze sprzedażą towarów dokonywaną poza Polską np. koszty utrzymania biura Spółki, koszty mediów itp.
Wnioskodawca w tym miejscu dodatkowo wyjaśnia, że brak opodatkowania VAT w Polsce wyżej opisanych dostaw tj. sprzedaży dokonywanej na wodach międzynarodowych jest w niniejszym wniosku elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i nie jest przedmiotem złożonego zapytania. W celu potwierdzenia zasadności stanowiska w tym przedmiocie tj. tego, że w takich okolicznościach tego rodzaju dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, Wnioskodawca wystąpił w dniu (...).2023 r. z odrębnym wnioskiem o interpretację indywidualną.
Spółka będzie posiadała dokumenty, z których wynika/będzie wynikał związek nabyć (o których mowa we wniosku i których dotyczą przedstawione pytania) z czynnościami wykonanymi przez Spółkę poza terytorium kraju.
Zakupione towary i usługi również dla potrzeb całokształtu prowadzonej działalności opisanej we wniosku nie są/nie będą, określone w wyłączeniach zawartych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w związku z dokonywaniem przez Wnioskodawcę sprzedaży poza terytorium Polski tj. nie podlegającej w Polsce opodatkowaniu VAT, wyłączeniu bądź ograniczeniu ulegnie prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski?
2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w związku z dokonywaniem przez Wnioskodawcę sprzedaży poza terytorium Polski tj. nie podlegającej w Polsce opodatkowaniu VAT, wyłączeniu bądź ograniczeniu ulegnie prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z całokształtem działalności Spółki tj. takich, które dotyczą zarówno sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i tych, których Wnioskodawca dokonuje poza terytorium Polski?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski.
2.W ocenie Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z całokształtem działalności Spółki tj. takich, które dotyczą zarówno sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i tych, których Wnioskodawca będzie dokonywał na wodach międzynarodowych tj. poza terytorium Polski.
Uzasadnienie własnego stanowiska
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi zasadniczo przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych, przykładowo przywołanych w opisie stanu faktycznego tj. art. 88 ustawy o VAT, czy z ograniczeniami wynikającymi z art. 86a ustawy o VAT.
Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
A zatem podatnik podatku od towarów i usług dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o ile spełnione są określone warunki. Przywołany przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT uprawnia zatem do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik wykazuje podatek należny z tytułu wykonywania na terenie kraju czynności opodatkowanych VAT, ale jeśli wykazuje fakt dokonywania dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju (por. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 14 sierpnia 2018 r., nr 0115-KDIT1-3.4012.347.2018.2.AT oraz z dnia 19 marca 2020 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.39.2020.1.MC).
Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności należy wskazać, że nabywane od zewnętrznych (chińskich) dostawców towary będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę tj. do ich sprzedaży. Nabywane towary i usługi mają umożliwić Wnioskodawcy sprzedaż militariów, artykułów hobbystycznych i outdoorowych, dokonywanej również poza terytorium kraju. Gdyby sprzedaż przedmiotowych towarów nastąpiła na terytorium Polski, zostałaby rozpoznana dla celów VAT jako dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym podatek naliczony związany z tą sprzedażą podlegałby odliczeniu zgodnie z zasadami ogólnymi.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych. Poniżej Wnioskodawca przedstawia przykładowe interpretacje potwierdzające prawidłowość jego stanowiska.
- Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 sierpnia 2020 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.480.2020.2.JSZ
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w niniejszej sprawie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku ze świadczeniem usług na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli - zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą dotyczyć świadczenia usług przez Wnioskodawcę opodatkowanych poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
- Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.53.2021.2.RM
Zatem skoro nabywane w Polsce towary i usługi będą wykorzystywane do produkcji Produktów Gotowych, sprzedawanych przez Wnioskodawcę poza terytorium kraju (w Stanach Zjednoczonych) i jednocześnie jak wskazano, gdyby sprzedaż towarów poza terytorium kraju (tj. poza terytorium UE) podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania lecz byłaby opodatkowana według podstawowej stawki podatku, i Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których będzie wynikać związek odliczonego podatku z dostawami towarów (Produktów Gotowych) poza terytorium kraju - Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem na terytorium kraju towarów i usług służących do wytworzenia Produktów Gotowych, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. W świetle powyższego, odnosząc się do pytania nr 1), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski.
W związku ze sprzedażą towarów na wodach międzynarodowych, nie podlegającą opodatkowaniu VAT na terytorium Polski, ale hipotetycznie podlegającą takiemu opodatkowaniu (gdyby była prowadzona w Polsce) Wnioskodawca dokonuje nie tylko zakupu samych towarów od dostawcy chińskiego (które podlegają następnie odsprzedaży), ale również szeregu innych zakupów związanych z całokształtem prowadzonej działalności (a więc również ze sprzedażą opodatkowaną na terytorium Polski). Jak wskazano przedstawiając stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, tego rodzaju zakupami są wydatki ponoszone przykładowo na utrzymanie biura, koszty mediów itp. Zatem skoro zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą nie podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce, ale która prowadzona w Polsce podlegałby tu opodatkowaniu VAT, tym bardziej przysługuje mu również prawo do odliczenia VAT od zakupów, które związane są zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem na terytorium Polski, jak i czynności, które nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce ale podlegałyby takiemu podatkowi, gdyby miejscem ich świadczenia i opodatkowania była Polska.
Podsumowując, biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, będzie miała ona prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku zakupami związanymi wyłącznie z nabyciem towarów od dostawcy na terytorium Chin, które przeznaczone są do sprzedaży nabywcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terytorium USA, jak również tych, które dotyczą zarówno zakupów związanych z tymi transakcjami, jak również z całokształtem działalności Spółki opodatkowanej VAT w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy:
przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...)
Na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Terytorialny charakter podatku od towarów i usług oznacza, że opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest ta dostawa. Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.
Stosowanie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei według art. 22 ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Z powołanych regulacji wynika, że miejscem opodatkowania dostawy towarów, co do zasady, jest miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki. Na ustalenie miejsca dostawy nie ma przy tym wpływu siedziba dostawcy (podatnika) istotne jest jedynie miejsce, gdzie towar jest przechowywany i z którego jest przewożony ostatecznie do nabywcy.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.
Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:
Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b) (uchylona)
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zamierzają Państwo nabyć towary od Dostawcy na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej, a następnie towary te zamierzają Państwo sprzedać innemu podmiotowi – nabywcy prowadzącemu działalność na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W ramach przedmiotowej transakcji, transport odbywał będzie się bezpośrednio pomiędzy Dostawcą a Nabywcą, tj. z terytorium Chin na terytorium USA. W czasie transportu z Chin do USA, kiedy towar znajduje się na statku (na morzu), zgodnie z ustaleniami zwartymi pomiędzy Państwem a Nabywcą, dochodzić będzie do przeniesienia prawa i obowiązków związanych z przedmiotowymi towarami (w tym prawa do rozporządzania jak właściciel przedmiotowymi towarami oraz wszelkie ryzyka z nimi związane). Dokonanie w powyższym znaczeniu dostawy na morzu oznacza dokonanie jej na wodach międzynarodowych, tj. poza wodami terytorialnymi jakiegokolwiek państwa. Przedmiotowe towary, w ramach analizowanej transakcji, w żadnym momencie nie znajdują się na terytorium Polski. Transport tych towarów nie rozpoczyna się, ani też nie kończy się na terytorium Polski, a także nie dochodzi do tranzytu przez terytorium Polski. W związku z przeprowadzeniem wyżej opisanej transakcji dokonują Państwo zarówno zakupów związanych z tą transakcją, tj. zakupu towarów podlegających dalszej odsprzedaży, ale również innych towarów i usług (np. koszty rozmów telefonicznych, delegacji, inne), jak również zakupu towarów i usług, które związane są z całokształtem prowadzonej działalności tj. zarówno z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i ze sprzedażą towarów dokonywaną poza Polską np. koszty utrzymania biura Spółki, koszty mediów itp. Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego opisane dostawy tj. sprzedaż dokonywana na wodach międzynarodowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Będą Państwo w posiadaniu dokumentów, z których wynika/będzie wynikał związek nabyć (o których mowa we wniosku i których dotyczą przedstawione pytania) z czynnościami wykonanymi przez Spółkę poza terytorium kraju. Zakupione towary i usługi również dla potrzeb całokształtu prowadzonej działalności opisanej we wniosku nie są/nie będą, określone w wyłączeniach zawartych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy w związku z dokonywaniem przez Państwa sprzedaży poza terytorium Polski tj. nie podlegającej w Polsce opodatkowaniu VAT, wyłączeniu bądź ograniczeniu ulegnie prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych:
- wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski,
- z całokształtem działalności Spółki tj. takich, które dotyczą zarówno sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i tych, których Wnioskodawca dokonuje poza terytorium Polski.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych zarówno ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski jak i z całokształtem Państwa działalności. Są Państwo czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność na terytorium Polski. Jak jednoznacznie wskazali Państwo we wniosku, do nabywanych towarów nie znajdą zastosowania ograniczenia wskazane w art. 86a i art. 88 ustawy. Podają Państwo, że ze względu na rodzaj tych towarów, ich sprzedaż na terytorium Polski podlegałaby opodatkowaniu VAT. Tym samym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów krajowych.
Zatem w związku z dokonywaniem przez Państwa sprzedaży poza terytorium Polski tj. nie podlegającej w Polsce opodatkowaniu VAT, nie ulegnie wyłączeniu bądź ograniczeniu prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych:
- wyłącznie ze sprzedażą towarów poza terytorium Polski,
- z całokształtem działalności Spółki tj. takich, które dotyczą zarówno sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce, jak i tych, których Wnioskodawca dokonuje poza terytorium Polski.
Zatem Państwa stanowisko należy całościowo uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy
‒stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają związek odliczonego podatku z czynnościami dostawy towarów poza terytorium kraju, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej. W postępowaniu o wydanie interpretacji Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, nie bada zatem dokumentów, na posiadanie których powołuje się podmiot wnioskujący.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right