Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.217.2023.1.MAZ
Możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych, które będą nabywane na terytorium kraju oraz importowane, a następnie zużywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 5 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 5 lipca 2023 r., dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych, które będą nabywane na terytorium kraju oraz importowane, a następnie zużywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest podmiotem prawa polskiego z siedzibą w … . Zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym, przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest produkcja … (kod PKD - … [Polska Klasyfikacja Działalności wprowadzona została na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD); Dz.U.2007.251.1885 z dnia 2007.12.31.]), w szczególności w zakresie produkcji wózków widłowych. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka obecnie nabywa oleje hydrauliczne HLP68, HLP46 oraz HVLP32 będące wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy akcyzowej, klasyfikowane do kodu CN 2710 19 83 (dalej jako: „oleje smarowe”), od podmiotów krajowych prowadzących składy podatkowe, w ilości ok. … tys. litrów miesięcznie, z podatkiem akcyzowym uwzględnionym w cenie nabywanych olejów smarowych.
Nabywane oleje smarowe Spółka wykorzystuje w toku produkcji wózków widłowych (niebędących wyrobami akcyzowymi) do napełniania instalacji hydraulicznych wózków widłowych. Na żadnym etapie procesu produkcyjnego wózków widłowych oleje smarowe nie są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.
Spółka nie jest obecnie zarejestrowana do celów akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej jako: „CRPA”) – Spółka nie jest podatnikiem podatku akcyzowego ani nie posiada innego statusu akcyzowego w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Mając na uwadze fakt, iż zużywane przez Spółkę oleje smarowe stosowane są w procesie produkcji do napełniania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, tj. przeznaczone są do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, Wnioskodawca w stosunku do przyszłych nabyć olejów smarowych rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia ws. zwolnień [rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178 ze zm.] (dalej jako: „zwolnienie od akcyzy”), w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9, przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy akcyzowej.
Ponadto Spółka w przyszłości rozważa nabywanie przedmiotowych olejów smarowych zużywanych w ramach prowadzonej działalności od dostawców z państw trzecich, niebędących członkami Unii Europejskiej, w drodze importu towarów. Wnioskodawca wskazuje, iż prognozowany wolumen nabywanych olejów smarowych nie powinien przekroczyć 20 tys. litrów miesięcznie.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla zużywanych przez Spółkę olejów smarowych, Wnioskodawca planuje spełnić szereg obowiązków natury formalnej, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej, w szczególności Spółka zamierza:
- dokonać rejestracji w CRPA, jako podmiot zużywający, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej;
- w przypadku nabycia krajowego, nabywać oleje smarowe ze składu podatkowego/od podmiotu pośredniczącego posiadającego złożone stosowne zabezpieczenie akcyzowe;
- w przypadku nabycia krajowego przemieszczać oleje smarowe lub preparaty smarowe na podstawie dokumentu e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;
- w przypadku nabycia krajowego potwierdzać odbiór olejów smarowych poprzez przesłanie do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;
- w przypadku importu, oprócz rejestracji w CRPA jako podmiot zużywający, wypełniać odpowiednie obowiązki wynikające z przepisów prawa celnego.
Poza obowiązkami, które warunkują możliwość zastosowania zwolnienia wymienionego w treści § 6 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień, Spółka planuje dodatkowo prowadzić ewidencję wyrobów zwolnionych od akcyzy, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej.
Wnioskodawca nie wyklucza również możliwości nabywania olejów smarowych w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od dostawców unijnych, jednakże Spółka wskazuje, iż jest świadoma, że w takich sytuacjach nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od akcyzy, a wewnątrzwspólnotowe nabycie olejów smarowych będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą oraz może wiązać się z obowiązkiem uzyskania statusu podmiotu przywożącego w rozumieniu Prawa energetycznego [Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2022.1385 t.j. z dnia 2022.07.01)]. W związku z powyższym, scenariusz nabywania olejów smarowych w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pytania
1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, w odniesieniu do nabywanych krajowo, a następnie zużywanych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, olejów smarowych do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w treści § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień?
2. Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, w odniesieniu do nabywanych od dostawców nieunijnych w drodze importu, a następnie zużywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej olejów smarowych do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w treści § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do nabywanych krajowo, a następnie zużywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, olejów smarowych do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w treści § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień
2. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do nabywanych od dostawców nieunijnych w drodze importu, a następnie zużywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej olejów smarowych do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w treści § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej, pod pozycją 27 jako wyroby akcyzowe zostały wskazane wyroby należące do grupowania Nomenklatury Scalonej 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Powyższe oznacza, że wyroby klasyfikowane do grupowania Nomenklatury Scalonej 2710 klasyfikowane są zasadniczo jako wyroby akcyzowe.
Jednocześnie, stosownie do treści art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 [ustawy akcyzowej], do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy akcyzowej, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 oraz objęte pozycją CN 3403.
Jak wynika z brzmienia przepisów ustawy akcyzowej, oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 83, jako wyroby energetyczne będące wyrobami akcyzowymi, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
W myśl treści art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów.
Jednocześnie artykuł 39 ust. 1 ustawy akcyzowej zawiera delegację ustawową umożliwiającą ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych wprowadzenie w drodze rozporządzenia zwolnień od akcyzy. Korzystając z owej delegacji Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U.2021.1178 z dnia 2021.06.30), regulujące szereg zwolnień od podatku akcyzowego, w tym zwolnienie przewidziane dla olejów smarowych.
Zgodnie z treścią § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.
Przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej odnoszą się do rodzajów (kierunków) dostaw olejów smarowych pomiędzy podmiotami posiadającymi poszczególne przewidziane w ustawie statusy akcyzowe, tj.:
Zwolnienie od akcyzy (...) stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
6) importu przez podmiot pośredniczący, lub
7) importu przez podmiot zużywający, lub
8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.
Z kolei jak stanowi art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy akcyzowej:
5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony).
6.Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.
W praktyce ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, wynikającego z § 6 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień od akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 (w tym CN 2710 19 83), CN 2710 20 90 oraz preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, w przypadku odpowiedniego przeznaczenia wyrobów akcyzowych oraz spełnienia warunków formalnych, wyszczególnionych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 oraz w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca podnosi, iż w odniesieniu do importowanych oraz nabywanych krajowo, a następnie zużywanych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, olejów smarowych do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej - będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
W pierwszej kolejności Spółka wskazuje, iż główną materialną przesłanką określającą możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie (poza właściwą klasyfikacją do odpowiedniego kodu Nomenklatury Scalonej) jest przeznaczenie zużywanych olejów smarowych. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje oleje smarowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 83 do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, celem ich prawidłowego funkcjonowania.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, spełnia on materialny warunek przeznaczenia olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, CN 2710 20 90 do celów innych niż:
- jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;
- do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.
Niemniej jednak Spółka jest świadoma faktu, że skorzystanie z tego zwolnienia wymaga spełnienia szeregu dodatkowych obowiązków natury formalnej oraz nabycia w określonych schematach dostaw, aby zobowiązanie w podatku akcyzowym nie powstało.
Wnioskodawca wskazuje, iż spełni warunek nabywania olejów smarowych w odpowiednich schematach dostawy wskazanych w treści 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej.
Obecnie Wnioskodawca nabywa oleje smarowe z akcyzą wliczoną w cenę, od dostawców krajowych posiadających zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W przyszłości, Spółka nie wyklucza możliwości nabywania zwolnionych od akcyzy olejów smarowych od podmiotów pośredniczących. Ponadto Wnioskodawca zamierza również nabywać oleje smarowe w drodze importu od dostawców z krajów trzecich, niebędących członkami Unii Europejskiej. Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w CRPA jako podmiot zużywający oleje smarowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na cele jego zużycia uprawniające do skorzystania z tego zwolnienia.
W konsekwencji należy uznać, iż na potrzeby przyszłych dostaw, zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie oleje smarowe będą dostarczane Spółce według następujących schematów dostaw wskazanych w art. 32 ust. 3 pkt 1, pkt 3 i pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, tj.:
- dostarczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
- dostarczenie wyrobów akcyzowych od podmiotu pośredniczącego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
- import wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający.
Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż warunek dostawy olejów smarowych w przypadkach, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej będzie spełniony. Powyższy warunek będzie spełniony zarówno w przypadku dostaw krajowych od podmiotów prowadzących składy podatkowe lub podmiotów pośredniczących, jak i w przypadku bezpośredniego importu zwolnionych olejów smarowych przez podmiot zużywający.
W dalszej kolejności, w celu możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień od akcyzy, należy spełnić warunki formalne wskazane w treści art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy akcyzowej.
Art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy akcyzowej wskazuje, iż warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym.
Niemniej jednak należy zauważyć, że co do zasady art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy wymaga złożenia zabezpieczenia akcyzowego względem wyrobów zwolnionych od akcyzy, przemieszczanych na podstawie e-DD, złożonego przez odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Jednocześnie należy wskazać, że podmiot zużywający nie został wymieniony w art. 63 ust. 1 ustawy, wśród podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Niemniej jednak, w przypadku nabyć krajowych, obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego spoczywa na podmiocie pośredniczącym oraz podmiocie prowadzącym skład podatkowy, od których Spółka zamierza nabywać zwolnione od akcyzy oleje smarowe. W konsekwencji obowiązek objęcia zabezpieczeniem akcyzowym olejów smarowych będących przedmiotem zwolnienia nie będzie odnosił się do Wnioskodawcy.
Tym samym, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy wskazać, że Spółka jako podmiot zużywający, który będzie nabywać oleje smarowe od dostawców krajowych, jak i dokonywać importu olejów smarowych z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na mocy § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego względem przemieszczanych olejów smarowych.
Stosownie do treści art. 32 ust. 5 pkt 2 [ustawy], warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
W związku z powyższym, w przypadku nabycia krajowego olejów smarowych, Spółka zamierza przemieszczać te wyroby na podstawie dokumentu e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, które będą wystawiane przez podmioty prowadzące składy podatkowe lub podmioty pośredniczące. Natomiast zakończenie przemieszczania będzie odbywało się w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy akcyzowej, tj. poprzez potwierdzenie odbioru tych wyrobów, przez sporządzenie i przesłanie (nie później niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych) do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
Aby należycie wypełnić ten warunek Spółka wyznaczy pracowników, którzy na podstawie odpowiednich pełnomocnictw zostaną zarejestrowani w Systemie EMCS, w celu obsługi dokumentów e-DD oraz sporządzania raportów odbioru.
Co więcej, stosownie do treści art. 32 ust. 6 [ustawy], warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Tak jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w CRPA jako podmiot zużywający. W efekcie należy stwierdzić, iż niniejszy warunek formalny zostanie spełniony przez Wnioskodawcę.
Spółka pragnie podkreślić, iż kolejne warunki formalne, tj. wskazane w art. 32 ust. 12, 13 ustawy akcyzowej odnoszą się do podmiotów zużywających będącymi osobami fizycznymi, stąd nie znajdą zastosowania do Wnioskodawcy.
W zakresie importowanych olejów smarowych Wnioskodawca wskazuje, iż treść art. 32 ust. 3 pkt 7 ustawy akcyzowej przewiduje zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie w przypadku ich importu przez podmiot zużywający.
W konsekwencji Wnioskodawca, aby móc skorzystać z przedmiotowego zwolnienia planuje:
- spełnić podstawowe materialne warunki zwolnienia (klasyfikacja olejów smarowych do kodu CN 2710 19 83 oraz ich przeznaczenie na cele inne niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników);
- dokonać rejestracji Spółki w CRPA jako podmiot zużywający;
- prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (jest to obowiązek wynikający z przepisów ustawy akcyzowej, jednakże nie warunkuje on możliwości zastosowania zwolnienia);
- wypełniać obowiązki wynikające z przepisów prawa celnego, w szczególności składać zgłoszenia celne, w których, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy akcyzowej, będzie umieszczać informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte zwolnieniem od akcyzy.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy będzie on mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych pochodzących z importu w przypadku spełnienia ww. obowiązków. W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sprawie objętej wnioskiem, w zakresie olejów smarowych, spełnione będą warunki formalne zwolnienia od akcyzy olejów smarowych wskazane w § 6 ust. 2 rozporządzenia ws. zwolnień od podatku akcyzowego.
Podobne stanowisko znajduje także uzasadnienie we wcześniej wydanych interpretacjach indywidualnych, w szczególności w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.218.2022.2.JS; organ stwierdził, że: „możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień względem olejów smarowych (w tym olejów oznaczonych kodem CN 2710 19 99) została przez ustawodawcę uwarunkowana odpowiednim przeznaczeniem tych wyrobów akcyzowych, a także spełnieniem warunków formalnych wyszczególnionych w ustawie. Przy czym, zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 7 ustawy, zwolnienie to znajduje zastosowanie m.in. w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub importu olejów przez podmiot zużywający. (...) Powyższe oznacza, że - w okolicznościach opisanej sprawy - warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień będzie zużycie przez Wnioskodawcę, występującego jako podmiot zużywający, nabywanych olejów smarowych do celów objętych zwolnieniem, tj. celów innych niż napędowe lub opalowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników; przy spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy”.
W podobnym stanie faktycznym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził bowiem, że w przypadku olejów smarowych (w tym oleju o kodzie CN 2710 19 83) nabytych do produkcji wyrobów nieakcyzowych (w omawianym przypadku - do czyszczenia instalacji produkcyjnej wykorzystywanej podczas tej produkcji wyrobu nieakcyzowego) należy uznać, że wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia ws. zwolnień.
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze wyżej przedstawione argumenty, należy uznać, iż Wnioskodawca, w odniesieniu do importowanych oraz nabywanych krajowo, a następnie zużywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej olejów smarowych do smarowania instalacji hydraulicznych wózków widłowych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy akcyzowej oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej - będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia ws. zwolnień.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanych pytań, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 27 załącznika nr 1, kod CN 2710, wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy wskazano, że:
Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (…).
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Określenie terytorium państwa trzeciego oznacza terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy:
Określenie import oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
- jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
- jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:
Określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy:
Użyte w ustawie określenie podmiot odbierający oznacza podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, który dokonał importu odpowiednio wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
W art. 3 ust. 1 ustawy zostało wskazane, że:
Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W art. 10 ust. 2 ustawy wskazano, że:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.
W myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178 ze zm., dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”):
Zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.
Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
6) importu przez podmiot pośredniczący, lub
7) importu przez podmiot zużywający, lub
8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.
Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nabywacie od podmiotów krajowych prowadzących składy podatkowe oleje hydrauliczne, będące wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy akcyzowej, klasyfikowane do kodu CN 2710 19 83 (dalej jako: „oleje smarowe”), z podatkiem akcyzowym uwzględnionym w cenie tych olejów. Oleje smarowe Spółka wykorzystuje w toku produkcji wózków widłowych, do napełniania ich instalacji hydraulicznych. Na etapie procesu produkcji wózków widłowych oleje smarowe są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Spółka nie jest obecnie zarejestrowana do celów akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej jako: „CRPA”). Wnioskodawca w stosunku do przyszłych nabyć olejów smarowych rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Ponadto Spółka rozważa nabywanie w przyszłości olejów smarowych zużywanych w ramach prowadzonej działalności od dostawców z państw trzecich, w drodze importu towarów. W celu umożliwienia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla zużywanych przez Spółkę olejów smarowych, Wnioskodawca planuje spełnić szereg obowiązków natury formalnej, o których mowa w art 32 ust. 5, 6 ustawy akcyzowej, w szczególności Spółka zamierza:
- dokonać rejestracji w CRPA, jako podmiot zużywający, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej;
- w przypadku nabycia krajowego, nabywać oleje smarowe ze składu podatkowego lub od podmiotu pośredniczącego posiadającego złożone stosowne zabezpieczenie akcyzowe;
- w przypadku nabycia krajowego przemieszczać oleje smarowe lub preparaty smarowe na podstawie dokumentu e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;
- w przypadku nabycia krajowego potwierdzać odbiór olejów smarowych poprzez przesłanie do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;
- w przypadku importu, oprócz rejestracji w CRPA jako podmiot zużywający, wypełniać odpowiednie obowiązki wynikające z przepisów prawa celnego.
Państwa wątpliwości – wyrażone w zadanych pytaniach – dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy olejów smarowych, które będą nabywane na terytorium kraju oraz importowane, a następnie zużywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego, Organ pragnie zauważyć, że przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień reguluje możliwość zwolnienia od akcyzy m.in. olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 2710 71 do 2710 19 99, gdy są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że w toku produkcji wykorzystuje olej smarowy o kodzie CN 2710 19 83, który nie jest przeznaczony do celów wykluczających możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Zastosowanie wskazanego zwolnienia od akcyzy jest możliwe m.in. w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 7 ustawy, dotyczących odpowiednio wyrobów akcyzowych:
- dostarczanych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego,
- dostarczanych od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
- importowanych przez podmiot zużywający.
Spółka podała, że chcąc skorzystać ze zwolnienia od akcyzy oleju smarowego będzie dokonywała nabycia ze składu podatkowego na terytorium kraju lub od podmiotu pośredniczącego, lub w drodze importu. Zatem Wnioskodawca będzie dokonywał nabycia w sposób wskazany w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 7 ustawy. Przy tym Spółka wykorzystując olej smarowy objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie, będzie zużywała go na cele uprawniające do zwolnienia, co oznacza, że będzie spełniała definicję podmiotu zużywającego.
Przy tym dla zastosowania omawianego zwolnienia od akcyzy niezbędne jest spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy. Natomiast warunki wymienione w przepisach art. 32 ust. 12 i 13 ustawy odnoszą się do podmiotu zużywającego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, co w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego nie znajduje zastosowania. Z kolei Spółka podała, że będzie spełniała warunki wymienione w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy w zakresie rejestracji w CRPA oraz prawidłowego dokumentowania przemieszczenia nabywanych olejów smarowych.
Reasumując – mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy wskazać, że Spółka jako podmiot zużywający, który będzie dokonywał nabycia olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 83 na terytorium kraju oraz w ramach importu olejów smarowych, będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia od akcyzy tych olejów na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Tym samym stanowisko Spółki w zakresie obu zadanych pytań należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right