Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.417.2023.3.EC
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Panią za zakup materiałów wykorzystanych do modernizacji dachu, udokumentowanych fakturą imienną jest prawidłowe, oraz w odniesieniu do wydatków poniesionych na usługę modernizacji dachu udokumentowaną rachunkiem jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lipca 2023 r. (wpływ 20 lipca 2023 r.) oraz pismem z 30 lipca 2023 r. (wpływ 30 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 2023 r. Wnioskodawczyni stała się jednym ze współwłaścicieli domu jednorodzinnego, w którym od 2007 r. zamieszkuje wspólnie z rodziną. Budowa domu była zrealizowana na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez Starostę …. w ...
Dach budynku wykonany jest z następujących elementów: blachodachówka, folia paroprzepuszczalna, kontrłaty, krokwie. Strop jest ocieplony wełną mineralną.
Zimą 2022 r. małżonkowie zauważyli, że folia paroprzepuszczalna uległa skurczeniu i opadła. Z uwagi na brak izolacji podczas opadów, śnieg został nawiany na strych. Śnieg po rozpuszczeniu się wsiąkł w wełnę, która tym samym straciła swoje właściwości termoizolacyjne. Latem 2023 r. małżonkowie planowali wykonać modernizację dachu, mającą na celu zwiększenie izolacyjności oraz ograniczenie start ciepła.
Zostaną wykonane następujące prace:
-demontaż blachodachówki,
-ułożenie na całym dachu płyt …,
-nałożenie na płytach ……. papy,
-ponowne założenie tej samej blachodachówki, która była,
-wymiana okien dachowych o lepszej izolacyjności ciepła,
-uzupełnienie zniszczonej wełny mineralnej.
Wszystkie te prace wykona jedna firma (posiadająca NIP, REGON, wpisana do CEDiG). Za usługę dekarską zostanie wystawiona imienna faktura. Koszt tej robocizny wyniesie ok 40 000 zł. Będzie to największy wydatek, ponieważ materiały (papa, płyta …) zostały zakupione przez innych współwłaścicieli domu. Wszystkie wydatki zostaną pokryte z oszczędności, Wnioskodawczyni nie będzie korzystała z żadnego dofinansowania. Wnioskodawczyni pracuje na umowę o pracę, nie ma innych dochodów. Poniesione wydatki na usługę dekarską Wnioskodawczyni chciałaby odliczyć od podstawy obliczenia podatku w ramach wspólnego rozliczenia rocznego z małżonkiem (PIT-37). Mąż Wnioskodawczyni nie jest współwłaścicielem budynku i nie będzie korzystał z żadnego odliczenia. W przypadku zakwalifikowania poniesionych wydatków do przedsięwzięcia związanego z termomodernizacją budynku, kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł. Przedsięwzięcie będzie rozpoczęte i zakończone w 2023 r. Wszystkie wydatki będą udokumentowane fakturami imiennymi.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że współwłaścicielem budynku mieszkalnego stanie się w lipcu 2023 r. na podstawie aktu notarialnego, umowy darowizny od rodziców. Wnioskodawczyni stanie się właścicielem 1/2 części nieruchomości. Inwestycja termomodernizacyjna będzie wykonywana w późniejszym okresie, już po tym jak będzie współwłaścicielem nieruchomości. Budynek, w którym Wnioskodawczyni zamieszkuje to jest budynek jednorodzinny, wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w którym są więcej niż 2 lokale mieszkalne. W dniu 23 czerwca 2009 r. P. I. N. B. w ... wydał oświadczenie, że zostało złożone zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego, zrealizowanego w oparciu o decyzję o pozwoleniu na budowę. Organ nie zgłosił sprzeciwu do przystąpienia do użytkowania tego budynku mieszkalnego. Wydatki związane z przedsięwzięciem będą poniesione w okresie od sierpnia 2023 r. do października 2023 r. Celem inwestycji (uszczelnienie dachu, wymiana okien) jest ograniczenie ilości gazu, jaki jest niezbędny od ogrzania budynku. Cały proces modernizacji dachu będzie wykonany jednorazowo w ciągu 2-3 miesięcy. Całą inwestycję małżonkowie planują zakończyć maksymalnie do października 2023 r. Wydatki poniesione w związku z przedsięwzięciem nie zostaną odliczone od przychodu. Wnioskodawczyni jest podatnikiem odprowadzającym podatek od osób fizycznych. Jej jedyny dochód to umowa o pracę. Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Wydatki związane z zakupem materiałów będą udokumentowane imiennymi fakturami VAT. Jednak największy wydatek, związany z usługą dekarską, będzie udokumentowany rachunkiem (a nie fakturą), wystawionym przez firmę dekarską. Firma ta nie jest VATowcem. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i Wnioskodawczyni nie będzie korzystała z innych ulg. Cała modernizacja dachu ma na celu zmniejszenie strat ciepła, poprzez uszczelnienie dachu oraz wymianę okien dachowych. Pomiędzy Wnioskodawczynią i małżonkiem istnieje wspólność majątkowa.
W kolejnym uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazuje, że pozostali współwłaściciele nieruchomości ponieśli dużo wcześniej jedynie koszty zakupy płyty …. oraz papy. W związku z czym wszystkie pozostałe koszty związane z modernizacją dachu poniesie Wnioskodawczyni.
Z informacji, które Wnioskodawczyni posiada na dzień złożenia uzupełnienia wniosku, na koszty te będą składały się wydatki związane z:
·zakupem okien dachowych - faktura imienna,
·zakup materiałów niezbędnych do wykonania usługi dekarskiej (wkręty, silikony, uszczelki itp.) - faktura imienna,
·zakup wełny mineralnej (jeśli zajdzie konieczność wymiany, małżonkowie przekonają się o tym dopiero w trakcie realizacji pracy) - faktura imienna,
·zakup arkuszy blachy płaskiej (uprzedzono Wnioskodawczynię, że część blach związanej z obróbką tzn. blacha płaska po jej demontażu może nie nadawać się do ponownego montażu, tak więc będzie zachodziła konieczność dokupienia jakiś arkuszy-) - faktura imienna,
·koszt robocizny, tj. zdjęcie blachodachówki, montaż płyt …., papy, wymiana okien dachowych, ponowne zamontowanie tej samej blachodachówki - rachunek (firma nie jest podatnikiem VAT-U),
·inne koszty materiałów, których na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie jest w stanie przewidzieć. Dekarz ostatecznie będzie w stanie to określić dopiero w trakcie robót. Jeżeli zajdzie taka konieczność, to materiały te będą ściśle związane z prowadzonymi pracami dekarskimi i będą zakupione na fakturę imienną.
Wszystkie imienne faktury będą wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie wydatki które Wnioskodawczyni by chciała odliczyć w ramach ulgi znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Według oceny Wnioskodawczyni, materiały te zostały wskazane w pkt 1.14. (jeśli chodzi o okna dachowe) oraz pkt 1.1., tj. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Jeśli zaś mowa o usługach - pkt 2.5. i 2.6. Całe przedsięwzięcie musi zacząć się od zdjęcia dotychczasowego pokrycia dachowego, tj. blachodachówki. Po demontażu blachodachówki, na obecnych krokwiach zostaną zamontowane płyty …, położona zostanie papa oraz nastąpi montaż tej samej blachodachówki, która na początku prac została zdemontowana. Jej stan jest dość dobry, brak śladów korozji - więc zostanie wykorzystany ten sam materiał. Zostaną też wymienione okna dachowe, te które ma mają już ponad 20 lat i przy okazji tego przedsięwzięcia zostaną wymienione na okna o lepszych parametrach izolacyjnych. Wszystkie te prace, tj. zdjęcie blachodachówki, montaż płyt i papy oraz ponowne założenie blachodachówki wykona ta sama firma, która wystawi jeden zbiorczy rachunek za wykonaną usługę.
Pytanie
1.Czy wydatki poniesione na usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej jaką jest dach, związane z demontażem i ponownym montażem blachodachówki, jak również ułożeniem płyt …, papy, można odliczyć od dochodu w ramach ulg podatkowej, związanej z termomodernizacją, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r.?
2.Czy ewentualnego odliczenia, o którym mowa powyżej, można dokonać przy wspólnym rozliczaniu się z małżonkiem, który to nie jest współwłaścicielem tego domu?
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawczyni uważa, że wydatki poniesione na termomodernizację dachu i poddasza pozwalają na skorzystanie z ulgi. Wszelkie planowane prace mają na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania domu. Wszelkie wydatki będą udokumentowane fakturą imienną i będą związane jedynie z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. W wyniku prowadzonych prac nie doszło do żadnych zmian w bryle budynku. Pisząc o budynku mieszkalnym, Wnioskodawczyni ma na myśli budynek jednorodzinny, w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Doprecyzowując, Wnioskodawczyni uważa, że może dokonać odliczenia od swojego dochodu (ulgi podatkowej), nawet przy wspólnym rozliczeniu rocznym z małżonkiem (PIT-37).
Wnioskodawczyni zauważa, że w pierwszym swym zapytaniu napisała, że firma dekarska wystawi imienną fakturę. Dopiero po otrzymaniu wezwania do uzupełnienia braków formalnych, skontaktowała się telefonicznie z właścicielem firmy, aby potwierdzić tę informację. Dopiero na etapie uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni uzyskała informację, że nie będzie to faktura, a rachunek, ponieważ firma nie jest podatnikiem VATu. Stąd ta rozbieżność w opisywanym stanie faktycznym. Doprecyzowując więc, zakup materiałów; których Wnioskodawczyni będzie dokonywała, będzie udokumentowany fakturami imiennymi wystawionymi na Jej dane, zaś sama usługa dekarska będzie udokumentowana rachunkiem. Materiały, które zostały zakupione wcześniej przez pozostałych współwłaścicieli, nie będą brane pod uwagę przy rozliczeniu przez Nią ewentualnej ulgi.
Interpretacja indywidualna powinna określać, czy wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię dotyczące zarówno materiałów, które zakupiła osobiście (wymienione w pkt A), jak i koszty robocizny (które również poniesie Wnioskodawczyni), pozwalają Jej na skorzystanie z ulgi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 273). Zgodnie z treścią pkt 1 załącznika:
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi wymienione w pkt 2 załącznika:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zatem, podatnik będzie miał prawo do ulgi termomodernizacyjnej, jeśli budynek, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem, będzie miał status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zgodnego z definicją określoną w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni stanie się w lipcu 2023 r. współwłaścicielem nieruchomości, na podstawie aktu notarialnego – umowy darowizny od rodziców. Będzie to budynek jednorodzinny, wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. W dniu 23 czerwca 2009 r. zostało wydane zaświadczenie, że zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego zostało złożone. Latem Wnioskodawczyni wraz z mężem planowała wykonać modernizację dachu, mającą na celu zwiększenie izolacyjności oraz ograniczenie start ciepła. Cały proces modernizacji dachu będzie wykonany jednorazowo w ciągu 2-3 miesięcy. Całą inwestycję małżonkowie planują zakończyć maksymalnie do października 2023 r. Wydatki poniesione w związku z przedsięwzięciem nie zostaną odliczone od przychodu. Wnioskodawczyni jest podatnikiem odprowadzającym podatek od osób fizycznych. Jej jedyny dochód to umowa o pracę. Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i Wnioskodawczyni nie będzie korzystała z innych ulg. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na zakup okien dachowych, zakup materiałów niezbędnych do wykonania usługi dekarskiej, zakup wełny mineralnej, zakup arkuszy blachy płaskiej i zakup innych materiałów ściśle związanych z pracami dekarskimi, będą udokumentowane fakturami VAT imiennymi. Wszystkie imienne faktury będą wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast koszt robocizny obejmujący zdjęcie blachodachówki, montaż płyt …., papy, wymiana okien dachowych, ponowne zamontowanie tej samej blachodachówki będą udokumentowane rachunkiem, ponieważ firma wykonująca usługę nie jest podatnikiem VAT-u). Wnioskodawczyni uważa, że wszystkie wydatki, które chciałaby odliczyć w ramach ulgi znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesione przez Panią wydatki na zakup okien dachowych, zakup materiałów niezbędnych do wykonania usługi dekarskiej, zakup wełny mineralnej, zakup arkuszy blachy płaskiej i zakup innych materiałów ściśle związanych z pracami dekarskimi dotyczącymi termomodernizacji dachu, udokumentowane imiennymi fakturami VAT wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, mieszczą się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, poniesione w 2023 r. ww. wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne może Pani, rozliczając się wspólnie z mężem, odliczyć od uzyskanego przez Panią dochodu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W tej części Pani stanowisko jest prawidłowe.
Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że wydatki poniesione na usługę termomodernizacji dachu, czyli koszt robocizny (usługę dekarską obejmującą zdjęcie blachodachówki, montaż płyt …., papy, wymianę okien dachowych, ponowne zamontowanie tej samej blachodachówki) zostaną udokumentowane rachunkami. Nadmienić należy, że odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Zatem, jeżeli nie wypełni Pani warunków ulgi, tzn. nie będzie posiadała faktur VAT, o których mowa w art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również na usługę termomodernizacji dachu, lecz rachunki, to wydatki te nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W tej części Pani stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Panią zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right