Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.249.2023.3.AS

Czy Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wypłacane na rzecz Agencji wynagrodzenie tytułem obsługi i organizacji w imieniu Wnioskodawcy Konkursu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

20 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wypłacane na rzecz Agencji wynagrodzenie tytułem obsługi i organizacji w imieniu Wnioskodawcy Konkursu.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 23 sierpnia 2023 r. (data wpływu 28 sierpnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest jednym z wiodących producentów na rynku (…). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonych działań marketingowych i promocyjnych Wnioskodawca jest organizatorem konkursu. (…) O przyznaniu nagród i wyróżnień decyduje Jury konkursowe, które stanowi grono niezależnych ekspertów (…) W trosce o obiektywizm i bezstronność przedstawiciele organizatora nie zasiadają w Jury. (…)

Spółka zleciła organizację Konkursu Agencji reklamowej. Zgodnie z zawartą z Agencją umową jest ona zobowiązana do świadczenia na rzecz Spółki następujących usług, polegających na:

- zawarciu umów z osobami, które mają pełnić rolę jurorów w Konkursie oraz osobą która ma pełnić funkcję sekretarza Konkursu,

- organizacji i obsłudze obrad Jury - w tym miejsca, cateringu, organizacji przestrzeni na potrzeby obrad, montażu prac, przygotowania materiałów do zapoznania się z projektami przed posiedzeniem, koordynacji udziału członków jury, noclegu, podsumowania zgłoszonych projektów, projektów nagrodzonych, protokołu,

- wykonaniu prac kreatywnych i graficznych, których celem jest stworzenie koncepcji identyfikacji wizualnej Konkursu,

- opracowaniu koncepcji i idei kreatywnej, w tym scenariusza lub storyboardu materiału audiowizualnego w formie reportażu dotyczącego przeprowadzanego konkursu (w tym wywiadów ze zwycięzcami, uzasadnienia jury) (dalej: „Materiał Filmowy”),

- wyprodukowaniu, w tym montażu Materiału Filmowego i przekazaniu Spółce pliku emisyjnego z Materiałem Filmowym, który opublikowany został na stronie Spółki jak również w innych kanałach informacyjnych (np. ...),

- przekazaniu przyznanych w Konkursie laureatom nagród;

Za świadczone powyżej usługi ustalone zostało łączne wynagrodzenie należne Agencji za organizację Konkursu, którego poszczególne elementy składowe wskazane zostały w Kosztorysie będącym częścią umowy. W ramach kosztorysu Agencja reklamowa ponosi m.in. następujące koszty:

1)nagrody dla zwycięzców Konkursu (w tym koszty wyprodukowania pamiątkowych statuetek),

2)wynagrodzenie dla członków jury,

3)wydatki ponoszone w związku z obradami jury (w tym nocleg jury i catering),

4)wydatki na przygotowanie filmu, przestawiającego w skrócie obrady jury oraz będący ogłoszeniem zwycięzców.

Wskazane powyżej wydatki są ponoszone przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Agencję reklamową po zorganizowaniu Konkursu i zakończenia świadczenia usług przez Agencję.

Pismem z dnia 23 sierpnia 2023 r. (data wpływu 28 sierpnia 2023 r.) w odpowiedzi na wezwanie, doprecyzowali Państwo wniosek, wskazując m.in., że:

- Koszty związane z organizacją Konkursu są kosztami pośrednio związanymi z przychodami. Mają one w ocenie Spółki charakter kosztów reklamowych. Organizacja konkursu oraz cały przekaz marketingowy, który związany jest m.in. z ogłoszeniem wyników Konkursu ma na celu umocnienie pozycji Spółki na rynku (…). Jak zostało wskazane w stanie faktycznym Materiał Filmowy który jest elementem świadczonej przez Agencję usługi Organizacji Konkursu publikowany jest na stronie Spółki jak również w innych ogólnodostępnych kanałach informacyjnych (np. ...). Przykładowo, przyszły inwestor, który obejrzy Materiał Filmowy, gdzie wskazane zostaną możliwości wykorzystania w oryginalny sposób wyrobów zostanie zainspirowany widząc efekt końcowy wykorzystywanych materiałów Spółki do podjęcia decyzji o wykorzystaniu w procesie inwestycyjnym wyrobów. W związku z faktem, że w Materiale Filmowym wielokrotnie prezentowany jest logo/znak towarowy Spółki pierwszym skojarzeniem przy ewentualnym zakupie będzie Spółka jako producent.

- Koszt organizacji Konkursu są kosztami pośrednio związanymi z przychodami. Biorąc pod uwagę charakter zatem kosztów, nie ma możliwości żeby jednoznacznie powiązać poniesione koszty z uzyskiwanymi przychodami Spółki.

Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 5, w ocenie Spółki, koszty te mają charakter kosztów reklamowych/promocyjnych. Zgodnie z definicją słownikową pod pojęciem reklamy rozumieć należy ogół działań zmierzających do rozpowszechniania pochlebnych informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług, informacjach o miejscach i możliwościach ich nabycia - w celu zwrócenia uwagi na towar lub usługę i zachęcenia do ich zakupu.

Spółka nie ma wątpliwości, że wszystkie działania podejmowana w ramach organizacji konkursu mają na celu rozpowszechnienie informacji o Spółce i promocji wyrobów Spółki. W pierwszej kolejności świadczy o tym grono do którego skierowany jest bezpośrednio konkurs w ramach zadania konkursowego (…) - to te podmioty mają jeden z decydujących głosów w ramach podejmowanej inwestycji w zakresie wykorzystywanych materiałów, w tym wyborze producentów materiałów. (…) Po drugie, jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 5, przyszły inwestor, który obejrzy Materiał Filmowy, gdzie wskazane zostaną możliwości wykorzystania w oryginalny sposób wyrobów zostanie zainspirowany, widzące efekt końcowy wykorzystywanych materiałów Spółki, do podjęcia decyzji o wykorzystaniu w procesie inwestycyjnym wyrobów. W związku z faktem, że w Materiale Filmowym wielokrotnie prezentowany jest logo/znak towarowy Spółki pierwszym skojarzeniem przy ewentualnym zakupie będzie Spółka jako producent.

Biorąc pod uwagę powyższe przykłady, organizowany przez Spółkę Konkurs przyczynia się pośrednio do zwiększenia efektywności/wyniku finansowego/sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ w związku z organizowanym Konkursem i równoległym do niego przekazem medialnym więcej osób jest w stanie zapoznać się z zaletami wyrobów ceramicznych, poznać ich specyfikę oraz możliwości wykorzystania w inwestycjach (…).

- Spółka nabywa kompleksową usługę Organizacji Konkursu, która, jak zostało wskazane we wniosku, udokumentowana jest jedną fakturą VAT wystawioną przez Agencję, gdzie nabywcą kompleksowej usługi Organizacji konkursu jest Wnioskodawca.

- Jak zostało już opisane w odpowiedzi na pytanie nr 5 i 6, koszty te mają charakter kosztów reklamowych/promocyjnych. Poprzez reklamę i promocję, Spółka może dotrzeć do potencjalnych klientów, zachęcić ich do zakupu wyrobów, co przełoży się w sposób pośredni na osiągane przez Spółkę przychody.

Pytanie

Czy Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wypłacane na rzecz Agencji wynagrodzenie tytułem obsługi i organizacji w imieniu Wnioskodawcy Konkursu?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów całość wynagrodzenia ponoszonego przez Spółkę rzecz Agencji wynagrodzenie tytułem obsługi i organizacji w imieniu Wnioskodawcy Konkursu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z wypracowanym przez orzecznictwo i doktrynę stanowiskiem, aby zatem wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą zostać spełnione następujące warunki:

a) został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (kosztu uzyskania przychodu podatnika nie stanowią wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

b) jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

c) pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

d) poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

e) został właściwie udokumentowany,

f) nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ad a)

Wnioskodawca płaci należne wynagrodzenie Agencji z własnych środków finansowych i poniesiony wydatek nie jest w żaden sposób refinansowany przez inny podmiot.

Ad b) i e)

Jak zostało wskazane w części zawierającej opis wydatków będących przedmiotem niniejszego wniosku są one ponoszone przez Spółkę definitywnie i są właściwie udokumentowane za pomocą faktury.

Ad c) i d)

W opinii Wnioskodawcy wydatki związane z organizacją konkursów są także związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz są lub będą ponoszone przez Spółkę w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów, lub mogą mieć wpływ na ich wielkość.

Zgodnie z wykładnią art. 15 ust. 1 i ust. 4b Ustawy o CIT, a także utrwalonym poglądem doktryny i orzecznictwa, jako wydatki „poniesione w celu osiągnięcia przychodów” powinny być kwalifikowane wszystkie wydatki dzięki poniesieniu, których zgodnie z zasadami racjonalności ekonomicznej, podatnik może oczekiwać uzyskania przychodów. Zgodnie z uchwałą 7 Sędziów NSA z dnia 18 czerwca 2007 r. (sygn. akt II FPS 8/06): „Ustawodawca posłużył się pojęciem „przychodów", a nie „przychodu". Liczba mnoga, w której użyto tego słowa, wskazuje, że aby wydatek można było uznać za koszt w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., nie jest konieczne wykazanie zależności między nim, a powstaniem lub powiększeniem konkretnego, mierzalnego przychodu”.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Po 1466/08), potwierdził prezentowane powyżej stanowisko: „Związek pomiędzy kosztem, a przychodem może być bezpośredni lub pośredni. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle związane z danymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie tych przychodów. W przypadku tego rodzaju kosztów nie zachodzi bezpośrednia relacja z przychodami. Koszty takie chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami.”

Biorąc pod uwagę powyższe, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie tego źródła przychodów. Aby zatem wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

Bez wątpienia działania Wnioskodawcy związane z organizacją Konkursu mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Celem organizacji Konkursu jest bowiem umocnienie pozycji Spółki na rynku i zwiększenie zainteresowania związanego z wykorzystaniem (…) materiałów, których jednym z producentów w Polsce jest Wnioskodawca. Konkurs, oraz późniejsze ogłaszanie wyników Konkursu mają na celu przybliżenie potencjalnym inwestorom, jak niezwykłym materiałem są wyroby i w jaki niespotykany sposób można je wykorzystać w procesie inwestycyjnym.

Mimo, iż prace konkursowe nie są ograniczone włącznie do materiałów których producentem jest Wnioskodawca, zdaniem Wnioskodawcy, bezsprzecznie i tak wpływa to na rozpoznawalność marki własnej Wnioskodawcy, co również może przekładać się na potencjalny wzrost przychodów. (…)

Wszystko to, w opinii Wnioskodawcy, przyczynia się do poprawy osiąganych przez Spółkę wyników finansowych i przesądza o tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na organizację Konkursu należy traktować jako wydatki ponoszone w celu uzyskania przychodów.

Ad f)

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.

Reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

W opinii Wnioskodawcy, wydatki te nie mają charakteru reprezentacyjnego i powinny stanowić koszty uzyskania przychodów bowiem ich celem nie jest uwypuklenie zasobności Spółki ani jej pozycji. Głównym celem przyświecającym Spółce przy organizacji Konkursu jest promowanie i reklama materiałów, których producentem jest Wnioskodawca.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów koszty ponoszone przez Spółkę na należne wynagrodzenie Agencji za usługę organizacji Konkursu na organizację Konkursu.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 listopada 2019 r. o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.445.2019.1.PB.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku Nr 1. W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00