Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.216.2023.3.DD

Czy wydatki na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu oraz wydatki na organizację spotkań dla liderów projektów stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 10 maja 2023 r., który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu oraz wydatki na organizację spotkań dla liderów projektów stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 21 lipca 2023 r., o ich uzupełnienie. Uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 9 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) należy do grupy (…), która jest jednym z wiodących dostawców zintegrowanych rozwiązań logistycznych na skalę globalną. Grupa specjalizuje się w (...). Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą.

Spółka cyklicznie organizuje wydarzenia „…” oraz „…” (dalej: Program), w ramach których realizowane są wybrane projekty wolontariatu pracowniczego. Zasady organizacji wydarzenia w 2023 r. zostały ujęte w „Regulaminie Programu … 2023” oraz w „Regulaminie dofinansowania i rozliczania projektów …”. Analogiczne regulaminy są przygotowywane dla „…”.

W ramach Programu pracownicy oraz współpracownicy Spółki (np. pracownicy klientów, pracownicy przewoźników, kurierzy) tworzą zespoły, przy czym co najmniej lider projektu lub jego zastępca musi być pracownikiem X sp. z o.o. Zespoły zgłaszają projekty do oceny. Zgłoszenia oceniane są przez Kapitułę Konkursu, która przyznaje określonej liczbie wybranych projektów wsparcie finansowe. Poziom dofinansowania jest skorelowany z oceną projektu. Beneficjentami projektów mogą być organizacje, np. szpitale, fundacje, stowarzyszenia lokalne, domy opieki, hospicja, schroniska dla zwierząt, domy dziecka, kluby lub gminy. Projekty mające na celu pomoc osobom indywidualnym nie są akceptowane. Projekty muszą zostać zrealizowane w z góry określonym terminie.

Celem Programu jest wsparcie pracowników oraz współpracowników Spółki w realizacji projektów dobroczynnych oraz promowanie działalności charytatywnej. Zaangażowanie w wolontariat ma służyć również lepszej integracji w ramach Spółki. Przykładowe projekty realizowane w ramach Programu: (…).

Projekty realizowane są przez pracowników w ramach ich czasu wolnego (nie w godzinach pracy).

Zakupy w ramach projektu muszą zostać udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi na Spółkę, w przeciwnym razie nie będą przyjmowane do rozliczenia. Lider projektu lub jego zastępca (pracownik Wnioskodawcy) odpowiada za prawidłową realizację projektu. Kwota dofinansowania może zostać wypłacona wyłącznie osobie, która jest pracownikiem Wnioskodawcy. Osoba ta odpowiada za rozliczenie finansowe projektu, a zwłaszcza dostarczenie faktur.

Zespoły, które otrzymają dofinansowanie muszą przygotować raport z działań według ustalonego wzoru oraz rozliczyć dofinansowanie na podstawie faktur i rachunków wystawionych na Spółkę w określonym terminie. W ramach rozliczenia projektu oprócz faktur (rachunków) dostarczana jest też dokumentacja fotograficzna realizacji projektu.

Rozliczenie się pracowników z przekazanych im kwot dofinansowania jest nadzorowane przez Zespół Finansów Krajowych działający w strukturach Wnioskodawcy. W przypadku braku przedstawienia do rozliczenia faktur/rachunków za dokonane w ramach realizacji projektu zakupy, nierozliczona kwota dofinansowania zostanie potrącona z wynagrodzenia pracownika, któremu wypłacono dofinansowanie.

Wydatki ponoszone w ramach projektów to przykładowo:

- koszty zakupu narzędzi do prac porządkowych,

- koszty zakupu karmy dla zwierząt,

- koszty zakupu sprzętu do zajęć dla dzieci i seniorów (np. instrumentów muzycznych),

- koszty wynajęcia sprzętu wykorzystywanego dla potrzeb projektów (np. dmuchańców dla dzieci),

- koszty ciepłych napojów i posiłku dla wolontariuszy pracujących w zimie,

- koszty gadżetów z logo Spółki rozdawanych w trakcie zajęć (np. kolorowanki, breloki, piórniki, zestawy do sadzenia roślin),

- koszty koszulek z logo Spółki przekazywanych wolontariuszom.

Dodatkowo, Spółka poniosła w 2022 roku koszty organizacji spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów, w tym koszty przejazdów na miejsce spotkania, koszty cateringu i noclegów. Spotkania takie mogą być też organizowane w przyszłości.

W piśmie z 4 sierpnia 2023 r. (data wpływu 9 sierpnia 2023 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:

1.W ramach Programu realizowane są projekty zgłaszane przez pracowników Spółki. We wniosku o dofinansowanie danego projektu Wnioskodawca (lider projektu) wskazuje kwotę dofinansowania, beneficjenta projektu oraz cel projektu, czyli na co zostaną przeznaczone uzyskane środki. Wobec tego każdy wydatek związany z Programem jest z góry zdefiniowany jako przeznaczony na realizację danego projektu.

Analogicznie w przypadku wydatków na organizację spotkania liderów – poniesione przez Spółkę wydatki były związane wyłącznie z organizacją tego spotkania i w momencie ich poniesienia przeznaczenie tych wydatków było już Spółce znane.

2.Działalność Spółki jest prowadzona na warunkach konkurencyjności.

3.Przedmiotem działalności Spółki jest głównie transport towarów (drogowy, kolejowy, morski oraz lotniczy) i usługi magazynowania, a więc klientami/kontrahentami Spółki są podmioty gospodarcze z właściwie wszystkich branż.

4.Działania podejmowane przez Spółkę w ramach CSR nie są skierowane do kontrahentów. Beneficjentami tych działań są organizacje pozarządowe, szpitale, placówki edukacyjne itp. Klienci i dostawcy Spółki są jednak zachęcani do współudziału w tych działaniach wraz z pracownikami Spółki. Jednym z kryteriów oceny czy dany projekt zostanie objęty Programem jest to, czy angażuje on poza pracownikami Spółki także jej klientów.

5.Bezpośrednim celem wydatków ponoszonych przez Spółkę w ramach Programu nie jest promocja Spółki. Działalność ta jest w przypadku Spółki ruchem oddolnym, zainicjowanym przez pracowników. Głównym jej celem jest stworzenie pracownikom warunków do działań prospołecznych o charakterze wolontariatu. Niemniej, działalność w ramach Programu pozwala też na budowanie wizerunku Spółki wobec jej klientów i kontrahentów jako podmiotu zaufanego i postępującego etycznie. Jednocześnie Spółka buduje swój wizerunek jako dobrego pracodawcy, stwarzającego swoim pracownikom możliwości działań społecznych. W perspektywie długofalowej działalność ta wpływa zatem na wizerunek Spółki, jednak kreowanie tego wizerunku nie jest celem samym w sobie podejmowanych przez Spółkę (a właściwie przez jej pracowników) działań. Spółka buduje w ten sposób swoją markę jako pracodawca.

6.W perspektywie długofalowej realizacja projektów pozwala na stworzenie wizerunku Spółki jako zaufanego pracodawcy, pozwalającego pracownikom realizować wybrane przez nich cele związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie jako osoby udzielające wsparcia innym. Poprzez te działania Spółka nie promuje świadczonych przez siebie usług, jednak buduje wizerunek etycznego, zaufanego podmiotu.

7.Działalność w zakresie CSR nie jest działalnością marketingową.

8.Działalność w zakresie CSR nie ma na celu zachęcenia klientów, w tym potencjalnych klientów, do nabywania usług Spółki. Działania te mają wpływ na klientów/kontrahentów w ten sposób, że są oni zachęcani do współudziału w tych działaniach, co pośrednio przyczynia się do budowania relacji.

9.Działalności w zakresie CSR nie towarzyszy publiczna kampania reklamowa/marketingowa dotycząca świadczonych przez Spółkę usług. Relacje z realizacji Programu są jednak zamieszczane na profilach Spółki w mediach społecznościowych, o Programie informowane są także media tradycyjne. W roku 2023 w związku z 15-leciem Programu na zlecenie Spółki ukazały się artykuły prasowe o Programie. Relacje z poszczególnych działań mogą być też zamieszczane w mediach społecznościowych na prywatnych profilach pracowników Spółki (Spółka nie ma jednak na to wpływu).

10.Program ma swój własny logotyp. Pracownicy uczestniczący w projektach otrzymują koszulki z logotypem Programu, na koszulkach jest też umieszczone logo Spółki. Dodatkowo, logo Spółki jest umieszczane na gadżetach rozdawanych beneficjentom projektów, związanych tematycznie z danym projektem (np. w przypadku zajęć świetlicowych dla dzieci takim gadżetem mogą być kolorowanki czy piórniki).

11.Projekty realizowane w ramach Programu nie są związane z profilem działalności Spółki – nie są to projekty z obszaru działalności Spółki.

12.Uczestnicy (beneficjenci) projektów korzystają z nich nieodpłatnie.

13.Wolontariat pracowniczy jako przykład aktywności w obszarze CSR to element działalności firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju i jako taki uwzględniony jest w przygotowanym cyklicznie od 2010 r. raporcie ESG (raport pozwalający na ocenę danego podmiotu w kategoriach: środowisko, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny; w oparciu o te czynniki tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, państw i innych organizacji). Raporty ESG powstają co dwa lata, obecnie trwają prace nad najnowszym raportem.

14.Do tej pory zostało zorganizowane jedno spotkanie szkoleniowo-integracyjne dla liderów projektów. Stanowiło ono platformę do wymiany doświadczeń w zakresie wolontariatu pracowniczego. Dodatkowo zorganizowano szkolenia dla uczestników dotyczące prowadzenia projektów z zakresu wolontariatu pracowniczego, tworzenia dokumentacji fotograficznej takich projektów. Spółka planuje, że formuła przyszłych spotkań będzie analogiczna.

15.W perspektywie długofalowej, realizacja projektów pozwala na stworzenie wizerunku Spółki jako zaufanego pracodawcy, pozwalającego pracownikom realizować wybrane przez nich cele związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie jako osób udzielających wsparcia innym. Takie postrzeganie Spółki zabezpiecza ją przed utratą pracowników, która może skutkować zakłóceniami w kontynuowaniu prowadzonej przez Spółkę działalności. Tym samym realizacja projektów zabezpiecza źródło przychodów Spółki.

16.Działalność w zakresie CSR nie promuje Spółki jako dostawcy usług i nie ma na celu zachęcenia klientów, w tym potencjalnych klientów, do nabywania tych usług. Program przyczynia się jednak pośrednio do budowania wizerunku Spółki jako podmiotu etycznego i godnego zaufania wśród jej klientów i kontrahentów uczestniczących w Programie.

17.Beneficjenci projektów realizowanych przez Spółkę nie są zobowiązani do żadnych działań wzajemnych.

18.Spotkania liderów mają na celu przede wszystkim wymianę doświadczeń wśród uczestników i budowanie ich kompetencji w zakresie działań wolontariackich, co będzie miało wpływ na sposób realizacji projektów realizowanych w ramach Programu i skuteczność/efektywność tych projektów. Jednocześnie, możliwość wymiany doświadczeń sprawia, że pracownicy chętniej się angażują w wolontariat pracowniczy i czują się dodatkowo związani ze Spółką jako pracodawcą. Spotkania te są więc dodatkowym elementem wpływającym na postrzeganie Spółki przez jej pracowników, a także przez potencjalnych pracowników; pozytywne odczucia pracowników zabezpieczają Spółkę przed nieplanowanymi brakami kadrowymi. Tym samym Spółka działa w celu zabezpieczenia źródła swoich przychodów.

19.Wydatki opisane we wniosku nie są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym.

20.Wydatki opisane w wniosku są i będą finansowane ze środków własnych Spółki. Wydatki te nie zostały i nie zostaną Spółce w żaden sposób zwrócone.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Państwa uzupełnienia, która odnosi się jedynie do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Pytanie

Czy wydatki na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu oraz wydatki na organizację spotkań dla liderów projektów stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zarówno wydatki na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu, jak i wydatki na organizację spotkania integracyjno-szkoleniowego dla liderów projektów stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na gruncie przepisów ustawy o CIT przyjmuje się, że aby dany wydatek mógł zostać ujęty w kosztach uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki – wydatek ten:

1)został poniesiony przez podatnika, tj. pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

2)jest definitywny, tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3)poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

4)został właściwie udokumentowany,

5)nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że wydatki Wnioskodawcy na realizację projektów w ramach Programu będą poniesione przez niego w sposób definitywny oraz że zostaną należycie udokumentowane za pomocą faktur i rachunków, spełnione będą więc warunki nr 1, 2 i 4. Analizy wymaga zagadnienie celu poniesienia przedmiotowych wydatków, tj. kwestia ich związku przyczynowo-skutkowego z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów (warunek nr 3).

Koszty można podzielić na koszty bezpośrednio związane z przychodami i tzw. koszty pośrednie. Pierwsza grupa kosztów charakteryzuje się bezpośrednim związkiem z uzyskaniem konkretnych przychodów i możliwością przypisania do określonych wyrobów lub usług podatnika. Koszty pośrednie to natomiast wydatki, których nie da się przypisać wprost do konkretnych przychodów, jednak są związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniają się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów.

Odnosząc powyższe do sytuacji Wnioskodawcy, wydatki poniesione na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu należy uznać za koszty pośrednie, które choć nie mogą być powiązane z uzyskaniem konkretnych przychodów, niewątpliwie prowadzą do osiągnięcia przychodów. Finansowanie przez Wnioskodawcę realizacji dobroczynnych projektów w ramach Programu stanowi bowiem działanie z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: CSR).

CSR to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

W 2010 r. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) opublikowała normę ISO 26000, która ma za zadanie uporządkować wiedzę na temat CSR. ISO 26000 stanowi praktyczny przewodnik po zasadach odpowiedzialnego biznesu i wyróżnia następujące obszary społecznej odpowiedzialności biznesu: (1) ład organizacyjny, (2) prawa człowieka, (3) stosunki pracy, (4) środowisko, (5) sprawiedliwe praktyki rynkowe, (6) relacje z konsumentami, (7) zaangażowanie społeczne.

Wśród narzędzi CSR wymienia się m.in.: działalność na rzecz lokalnej społeczności, działania proekologiczne, inwestycyjne, kampanie społeczne, programy dla pracowników oraz wolontariat pracowniczy.

Z badania „Menedżerowie CSR 2020” opracowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu wynika, że firmy stosujące zasady CSR odnotowują następujące korzyści w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorstwami:

- podniesienie poziomu zaangażowania pracowników;

- zwiększenie rozpoznawalności marki jako odpowiedzialnej/zrównoważonej;

- podniesienie poziomu świadomości pracowników w zakresie etyki;

- poprawa relacji ze społecznościami lokalnymi;

- podniesienie poziomu zaufania klientów;

- większe zaufanie/zainteresowanie/atrakcyjność dla inwestorów;

- wdrożenie nowych innowacyjnych rozwiązań (np. produkty, usługi, procesy);

- większa konkurencyjność firmy;

- poprawa reputacji.

Na korzyści, jakie osiągają przedsiębiorstwa dzięki przyjęciu strategii zarządzania CSR wskazuje także Komunikat Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowany do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”, w którym stwierdzono, że Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Zdaniem Wnioskodawcy finansowanie przez niego realizacji projektów w ramach Programu wpisuje się w definicję działań CSR. Różnorodne inicjatywy, które są objęte Programem, skierowane są do lokalnej społeczności i mają na celu jej wsparcie i rozwój. Spółka zapewniając środki na realizację projektów prezentuje się jako podmiot wrażliwy społecznie uwzględniający swój wpływ na otoczenie, co jest zgodne z założeniami strategii zarządzania CSR.

Ponadto, Wnioskodawca stawia sobie za cel promowanie dobroczynności wśród swoich pracowników oraz innych osób, np. pracowników kontrahentów, co wpływa na upowszechnianie wartości związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i zaangażowaniem społecznym. Wspólna realizacja projektów przez zgłoszone zespoły sprzyja integracji, a więc stanowi inwestycję w pracowników, co także wpisuje się w definicję strategii CSR.

Wspieranie przez Spółkę realizacji projektów w ramach Programu wpływa zatem na poprawę wizerunku firmy i wzrostu jej konkurencyjności, a pośrednio na wielkość oraz zabezpieczenie uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów.

Elementem strategii zarządzania CSR jest również organizacja spotkań integracyjno-szkoleniowych dla liderów projektów. Imprezy te są ściśle związane z prowadzonym Programem i umożliwiają koordynację działań oraz wymianę doświadczeń osób odpowiedzialnych za realizację projektów charytatywnych. Spotkania szkoleniowo-integracyjne sprzyjają bardziej skutecznemu niesieniu pomocy społeczności lokalnej, są również ważnym elementem budowania identyfikacji pracowników z wartościami propagowanymi przez Spółkę i promowania dobroczynności. Ponadto, wpływają także na pogłębianie relacji i integrację pomiędzy liderami, co ma wpływ także na ich zachowania na gruncie zawodowym.

Dodatkowo należy wskazać, że wydatki na dofinansowanie programów dobroczynnych w ramach Programu, jak również wydatki na organizację spotkań integracyjno-szkoleniowych dla liderów projektów nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W szczególności, nie można uznać, że wydatki na realizację działań z zakresu CSR są wydatkami na reprezentację. Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. Za wydatki na reprezentację należy jednak uznać bez wątpienia koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego obrazu podatnika u obecnych lub przyszłych kontrahentów oraz klientów. Jak wskazał NSA w wyroku z 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/11) reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Działania Wnioskodawcy polegające na finansowaniu realizacji projektów w ramach Programu nie są skierowane ani do istniejących, ani do potencjalnych klientów. Inicjatywy dobroczynne wspierające lokalne organizacje pozostają bez wpływu na możliwość zawarcia umowy bądź negocjacji jej warunków z ewentualnymi kontrahentami. Podobnie wydatki na organizację spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów z pewnością nie mają na celu stworzenia pozytywnego obrazu Spółki w oczach kontrahentów. Spotkania te są przeznaczone dla osób zaangażowanych w realizowanie projektów dobroczynnych w ramach Programu, czyli przede wszystkim dla pracowników Spółki. Ponadto, nawet jeśli takimi liderami byliby uczestniczący w Programie pracownicy kontrahentów, np. kurierzy czy kierowcy, co do zasady nie są oni odpowiedzialni za kształtowanie relacji biznesowych Spółki, ich udział w spotkaniach integracyjno-szkoleniowych nie miałby więc wpływu na negocjacje z kontrahentami.

Wobec powyższego zarówno wydatki poniesione na dofinansowanie realizacji projektów w ramach Programu, jak i wydatki na organizację spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów należy uznać za poniesione w celu osiągnięcia, zachowania oraz zabezpieczenia przychodów i jako takie mogą one zostać ujęte w kosztach uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Stanowisko, zgodnie z którym wydatki poniesione na działania z zakresu CSR stanowią koszty uzyskania przychodów, znalazło również akceptację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS). Potwierdzają to m.in. interpretacje indywidualne z:

- 31 marca 2023 r. (0114-KDIP2-3.4010.36.2019.11.S/SP),

- 10 listopada 2022 r. (0114-KDIP2-2.4010.38.2022.2.KW),

- 14 lipca 2022 r. (0111-KDIB1-1.4010.20.2022.3.SG).

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Państwa stanowiska, która odnosi się jedynie do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1). W pozostałym zakresie wniosku, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów. Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a.„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b.„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c.„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Słowo „reprezentacja”, w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o CIT stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach programu CSR nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Beneficjenci projektów realizowanych przez Spółkę nie są zobowiązani do żadnych działań wzajemnych. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania mają na celu zwiększenie Państwa rozpoznawalności jako działacza społecznego oraz stworzenie wizerunku Spółki jako zaufanego pracodawcy, pozwalającego pracownikom realizować wybrane przez nich cele związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie jako osób udzielających wsparcia innym, co nie stanowi działania jednostronnego.

Jak wynika z opisu sprawy w związku z prowadzoną działalnością Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu tzw. CSR.

CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.

Głównym celem Programu w ramach CSR w Państwa Spółce jest stworzenie pracownikom warunków do działań prospołecznych o charakterze wolontariatu, a więc wsparcie pracowników oraz współpracowników Spółki w realizacji projektów dobroczynnych oraz promowanie działalności charytatywnej. Zaangażowanie w wolontariat ma służyć również lepszej integracji w ramach Spółki. Działalność w ramach Programu pozwala też na budowanie wizerunku Spółki wobec jej klientów i kontrahentów jako podmiotu zaufanego i postępującego etycznie. Jednocześnie Spółka buduje swój wizerunek jako dobrego pracodawcy, stwarzającego swoim pracownikom możliwości działań społecznych. W perspektywie długofalowej działalność ta wpływa zatem na wizerunek Spółki. Spółka buduje w ten sposób swoją markę jako pracodawca.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że cyklicznie organizujecie Państwo wydarzenia „…” oraz „…” (dalej: Program), w ramach których realizowane są wybrane projekty wolontariatu pracowniczego. W ramach Programu pracownicy oraz współpracownicy Spółki (np. pracownicy klientów, pracownicy przewoźników, kurierzy) tworzą zespoły, przy czym co najmniej lider projektu lub jego zastępca musi być Państwa pracownikiem. Beneficjentami projektów mogą być organizacje, np. szpitale, fundacje, stowarzyszenia lokalne, domy opieki, hospicja, schroniska dla zwierząt, domy dziecka, kluby lub gminy.

Celem Programu jest wsparcie pracowników oraz współpracowników Spółki w realizacji projektów dobroczynnych oraz promowanie działalności charytatywnej. Zaangażowanie w wolontariat ma służyć również lepszej integracji w ramach Spółki. Projekty realizowane są przez pracowników w ramach ich czasu wolnego (nie w godzinach pracy).

Zespoły, które otrzymają dofinansowanie muszą przygotować raport z działań według ustalonego wzoru oraz rozliczyć dofinansowanie na podstawie faktur i rachunków wystawionych na Spółkę w określonym terminie. W ramach rozliczenia projektu oprócz faktur (rachunków) dostarczana jest też dokumentacja fotograficzna realizacji projektu.

Wydatki ponoszone w ramach projektów to przykładowo:

- koszty zakupu narzędzi do prac porządkowych,

- koszty zakupu karmy dla zwierząt,

- koszty zakupu sprzętu do zajęć dla dzieci i seniorów (np. instrumentów muzycznych),

- koszty wynajęcia sprzętu wykorzystywanego dla potrzeb projektów (np. dmuchańców dla dzieci),

- koszty ciepłych napojów i posiłku dla wolontariuszy pracujących w zimie,

- koszty gadżetów z logo Spółki rozdawanych w trakcie zajęć (np. kolorowanki, breloki, piórniki, zestawy do sadzenia roślin),

- koszty koszulek z logo Spółki przekazywanych wolontariuszom.

Głównym celem Programu jest stworzenie pracownikom warunków do działań prospołecznych o charakterze wolontariatu. Niemniej, działalność w ramach Programu pozwala też na budowanie wizerunku Spółki wobec jej klientów i kontrahentów jako podmiotu zaufanego i postępującego etycznie. W perspektywie długofalowej działalność ta wpływa zatem na wizerunek Spółki. Spółka buduje w ten sposób swoją markę jako pracodawca. Działalność w zakresie CSR wpływają na Państwa klientów/kontrahentów w ten sposób, że są oni zachęcani do współudziału w tych działaniach, co pośrednio przyczynia się do budowania relacji. Relacje z realizacji Programu są zamieszczane na profilach Spółki w mediach społecznościowych, o Programie informowane są także media tradycyjne. W roku 2023 w związku z 15-leciem Programu na zlecenie Spółki ukazały się artykuły prasowe o Programie.

Program ma swój własny logotyp. Pracownicy uczestniczący w projektach otrzymują koszulki z logotypem Programu, na koszulkach jest też umieszczone logo Spółki. Dodatkowo, logo Spółki jest umieszczane na gadżetach rozdawanych beneficjentom projektów, związanych tematycznie z danym projektem (np. w przypadku zajęć świetlicowych dla dzieci takim gadżetem mogą być kolorowanki czy piórniki).

Dodatkowo, Spółka poniosła w 2022 r. koszty organizacji spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów, w tym koszty przejazdów na miejsce spotkania, koszty cateringu i noclegów. Stanowiło ono platformę do wymiany doświadczeń w zakresie wolontariatu pracowniczego. Dodatkowo zorganizowano szkolenia dla uczestników dotyczące prowadzenia projektów z zakresu wolontariatu pracowniczego, tworzenia dokumentacji fotograficznej takich projektów. Spółka planuje, że formuła przyszłych spotkań będzie analogiczna.

W perspektywie długofalowej, realizacja projektów pozwala na stworzenie wizerunku Spółki jako zaufanego pracodawcy, pozwalającego pracownikom realizować wybrane przez nich cele związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie jako osób udzielających wsparcia innym. Takie postrzeganie Spółki zabezpiecza ją przed utratą pracowników, która może skutkować zakłóceniami w kontynuowaniu prowadzonej przez Spółkę działalności. Tym samym realizacja projektów zabezpiecza źródło przychodów Spółki.

Spotkania liderów mają na celu przede wszystkim wymianę doświadczeń wśród uczestników i budowanie ich kompetencji w zakresie działań wolontariackich, co będzie miało wpływ na sposób realizacji projektów realizowanych w ramach Programu i skuteczność/efektywność tych projektów. Jednocześnie, możliwość wymiany doświadczeń sprawia, że pracownicy chętniej się angażują w wolontariat pracowniczy i czują się dodatkowo związani ze Spółką jako pracodawcą. Spotkania te są więc dodatkowym elementem wpływającym na postrzeganie Spółki przez jej pracowników, a także przez potencjalnych pracowników; pozytywne odczucia pracowników zabezpieczają Spółkę przed nieplanowanymi brakami kadrowymi. Tym samym Spółka działa w celu zabezpieczenia źródła swoich przychodów.

Wydatki opisane we wniosku nie są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, różnorodne inicjatywy, które są objęte Programem, skierowane są do lokalnej społeczności i mają na celu jej wsparcie i rozwój. Zapewniając środki na realizację projektów prezentujecie się Państwo jako podmiot wrażliwy społecznie uwzględniający swój wpływ na otoczenie, co jest zgodne z założeniami strategii zarządzania CSR. Ponadto, stawiacie sobie Państwo za cel promowanie dobroczynności wśród swoich pracowników oraz innych osób, np. pracowników kontrahentów, co wpływa na upowszechnianie wartości związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i zaangażowaniem społecznym. Wspólna realizacja projektów przez zgłoszone zespoły sprzyja integracji, a więc stanowi inwestycję w pracowników, co także wpisuje się w definicję strategii CSR. Wspieranie przez Państwa realizacji projektów w ramach Programu wpływa zatem na poprawę wizerunku firmy i wzrostu jej konkurencyjności, a pośrednio na wielkość oraz zabezpieczenie uzyskiwanych przez Państwa przychodów.

Elementem strategii zarządzania CSR jest również organizacja spotkań integracyjno-szkoleniowych dla liderów projektów. Imprezy te są ściśle związane z prowadzonym Programem i umożliwiają koordynację działań oraz wymianę doświadczeń osób odpowiedzialnych za realizację projektów charytatywnych. Spotkania szkoleniowo-integracyjne sprzyjają bardziej skutecznemu niesieniu pomocy społeczności lokalnej, są również ważnym elementem budowania identyfikacji pracowników z wartościami propagowanymi przez Spółkę i promowania dobroczynności. Ponadto, wpływają także na pogłębianie relacji i integrację pomiędzy liderami, co ma wpływ także na ich zachowania na gruncie zawodowym.

Koszty poniesione Przez Państwa na organizację spotkań integracyjno-szkoleniowych nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, z zatem nie stanowią kosztów poniesionych na Państwa reprezentację. Państwa działania polegające na finansowaniu realizacji projektów w ramach Programu nie są bowiem skierowane, jak wskazali Państwo we wniosku, ani do istniejących, ani do potencjalnych klientów. Inicjatywy dobroczynne wspierające lokalne organizacje pozostają bez wpływu na możliwość zawarcia umowy bądź negocjacji jej warunków z ewentualnymi kontrahentami. Podobnie wydatki na organizację spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla liderów projektów nie mają na celu stworzenia pozytywnego wizerunku Spółki w oczach jej kontrahentów. Spotkania te są przeznaczone dla osób zaangażowanych w realizowanie projektów dobroczynnych w ramach Programu, czyli przede wszystkim dla Państwa pracowników. Ponadto, nawet jeśli takimi liderami byliby uczestniczący w Programie pracownicy kontrahentów, np. kurierzy czy kierowcy, co do zasady nie są oni odpowiedzialni za kształtowanie relacji biznesowych Spółki, ich udział w spotkaniach integracyjno-szkoleniowych nie miałby więc wpływu na negocjacje z kontrahentami.

Z powyższego wynika, że chętnie dzielicie się Państwo doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu. Państwa strategia biznesowa zakłada bycie podmiotem wrażliwym społecznie, uwzględnia wpływ Spółki na otoczenie, w którym funkcjonuje, jest częścią procesu zarządzania Spółką, które wykracza poza zakres typowych aktywności, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać, że wskazane we wniosku Państwa działania wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy.

Wobec tego Państwa wydatki poniesione na działania w obszarze CSR, tj. wydatki na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu oraz na organizację spotkań dla liderów projektów, spełniają/będą spełniały wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT, zatem mogą/będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zasadność zaliczenia wskazanych przez Państwa wydatków, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00