Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.502.2023.1.WN
Brak prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2011 r. (wcześniej dla celów podatku VAT był zarejestrowany Urząd Miejski, który jest tożsamym z Miastem podatnikiem). Od 1 stycznia 2017 r., zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280), Miasto rozlicza się wspólnie ze 116 jednostkami budżetowymi (w tym Urzędem Miejskim) z tytuł podatku od towarów i usług. Miasto poprzez Urząd Miejski i jednostki budżetowe realizuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowane stawkami VAT oraz zwolnione z tego podatku), jak również czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (są to zadania publiczne realizowane w sferze władztwa publicznego).
Miasto, w związku z naborem w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.1. Odnawialne źródła energii, dla poddziałania: 4.1.1 Odnawialne źródła energii -ZIT, otrzymało dofinansowanie do projektu pn.: „……….” (dalej: „Projekt”).
Projekt obejmuje działania związane z budową infrastruktury służącej do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Miasta znajdującym się na obszarze ZIT Subregionu Centralnego. Projekt obejmie …. instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy elektrycznej 0,85994 MW (859,94 kW). Głównym celem na obszarze realizacji projektu jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych, a w konsekwencji redukcja niskiej emisji głównego problemu środowiskowego na terenie Miasta.
W ramach realizacji Projektu, Miasto zawiera umowy z mieszkańcami miasta (uczestnikami Projektu), którzy wyrazili chęć montażu na własnej posesji mikroinstalacji OZE (instalacji fotowoltaicznej), w celu ustalenia wzajemnych praw i obowiązków organizacyjnych i finansowych (w tym: określenia mocy zainstalowanej oraz kwoty wkładu własnego uczestnika Projektu). Miasto, poprzez wyłonionego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawcę, dokonuje montażu mikroinstalacji OZE na nieruchomości uczestnika Projektu w zamian za wniesienie przez niego wkładu własnego za realizację inwestycji, stanowiącego nie mniej niż 25% całkowitej wartości kosztów kwalifikowalnych budowy mikroinstalacji OZE oraz 100% kosztów niekwalifikowalnych związanych z realizacją umowy. Dofinansowanie budowy mikroinstalacji OZE przez Urząd Marszałkowski Województwa wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych, lecz nie więcej niż 14.000 zł. Miasto ze środków własnych pokrywa 15% kosztów kwalifikowalnych związanych z ogólną obsługą Projektu, w tym: pełnienie funkcji Inżyniera Projektu, zarządzanie Projektem i przygotowanie Projektu, kampania promocyjno-informacyjna - wykonanie tabliczek pamiątkowych dla uczestników Projektu, tablicy pamiątkowej i informacyjnej.
Zarówno kwota dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa, jak również wydatki ponoszone przez Miasto są środkami publicznymi.
W ramach przedsięwzięcia Miasto przyjmuje na siebie następujące obowiązki:
1)Wyłonienie uczestnika Projektu i komunikację z nim,
2)Przygotowanie wniosku o dofinansowanie i dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację Projektu,
3)Realizację i koordynację Projektu, tj. m.in. wyłonienie wykonawcy mikroinstalacji OZE i Inżyniera Projektu,
4)Protokolarny odbiór robót / instalacji,
5)Zapłatę faktur wystawionych przez wykonawcę na Miasto, które jest odbiorcą i płatnikiem faktur,
6)Udostępnienie rachunku bankowego dla osób wnoszących wkład własny, przyjmowany wyłącznie przelewem na wyodrębniony rachunek bankowy Miasta,
7)Składanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej RPO WSL 2014-2020.
Za użytkowanie mikroinstalacji OZE, Miasto nie będzie pobierać żadnych opłat od uczestnika Projektu.
Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład mikroinstalacji OZE, pozostaną własnością Miasta, a po upływie okresu trwałości Projektu (5 lat od zakończenia Projektu), własność całości mikroinstalacji zostanie przeniesiona nieodpłatnie na uczestnika Projektu (właściciela posesji), na podstawie protokołu przekazania.
Uczestnik Projektu w okresie obowiązywania umowy zobowiązuje się do wykonywania na własny koszt niezbędnych napraw, przeglądów, czyszczenia i prac konserwatorskich mikroinstalacji OZE oraz do pokrycia kosztów ubezpieczenia zamontowanej mikroinstalacji.
Miasto, realizując Projekt, współfinansowany w 75% ze środków europejskich, w ramach którego montuje i podpina mikroinstalacje OZE na nieruchomościach, będących własnością uczestników Projektów, którzy przejmą po upływie 5 lat własność zamontowanych instalacji, nie wykonuje z tego tytułu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm. - dalej: „ustawa o VAT”). Miasto nie zamierza realizować dostawy i montażu mikroinstalcji OZE w sposób ciągły, nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudnić pracowników w tym celu, realizowane świadczenia nie mają charakteru stałego. W realizacji Projektu Miasto ponosi ryzyko strat i nie ma perspektywy zysku. Jego celem jest ograniczenie niskiej emisji i poprawa jakości powietrza atmosferycznego na terenie gminy, a tym samym poprawa poziomu życia mieszkańców.
Wkład własny mieszkańców, ani dofinansowanie nie stanowi zapłaty za usługi opodatkowane podatkiem VAT, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Takie stanowisko jest potwierdzone przez wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2023 r. sygn. I FSK 1454/18 oraz zostało zaprezentowane w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiego z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21.
Dla oceny kwalifikowalności wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług oraz złożenia stosowanego oświadczenia o kwalifikowalności podatku, biorąc pod uwagę powyższe, Miasto stoi na stanowisku, iż realizując przedmiotowy Projekt nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach:
a)otrzymanych od wykonawcy mikroinstalacji OZE na nieruchomościach uczestników Projektu,
b)otrzymanych od wykonawców umów związanych z ogólną obsługą Projektu (w zakresie: pełnienie funkcji Inżyniera Projektu, zarządzanie Projektem i przygotowanie Projektu, kampania promocyjno-informacyjna - wykonanie tabliczek pamiątkowych dla uczestników Projektu, tablicy pamiątkowej i informacyjnej),
ze względu na brak związku z działalnością gospodarczą Miasta (o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT), opodatkowaną podatkiem VAT (nie spełnienie warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Pytanie
Czy w związku z realizacją Projektu pn. „…….” dofinansowanego (w 75% kosztów kwalifikowanych) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020, Beneficjentowi - Miastu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawcy mikroinstalacji OZE na nieruchomościach będących własnością uczestników Projektu, partycypowanych w co najmniej 25% przez uczestników Projektu oraz w fakturach otrzymanych od wykonawców części ogólnej Projektu (w zakresie: pełnienie funkcji Inżyniera Projektu, zarządzanie Projektem i przygotowanie Projektu, kampania promocyjno-informacyjna - wykonanie tabliczek pamiątkowych dla uczestników Projektu, tablicy pamiątkowej i informacyjnej)?
Państwa stanowisko w sprawie
Na podstawie art. 86 ust. 1 uptu, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Działania Miasta, realizującego przedmiotowy Projekt ograniczają się do wyłonienia uczestnika Projektu (właściciela nieruchomości, który wyraził chęć zainstalowania mikroinstalacji OZE), wykonawcy minkroinstalacji OZE, Inżyniera Projektu, udostępnienia rachunku bankowego dla osób wnoszących wkład własny, odbioru robót / instalacji, a także rozliczenia faktur wydatkowych dotyczących Projektu, przygotowanie wniosku o dofinansowanie i dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację Projektu, składanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej oraz rozliczenie Projekt. Działalność ta nie wpisuje się także w definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Wkład własny mieszkańców, ani dofinansowanie nie stanowi zapłaty za usługi opodatkowane podatkiem VAT, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Miasto nie zamierza realizować dostawy i montażu mikroinstalacji w sposób ciągły, nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudnić pracowników w tym celu, realizowane świadczenia nie mają charakteru stałego. W realizacji projektu Miasto ponosi ryzyko strat i nie ma perspektywy zysku. Jego celem jest ograniczenie niskiej emisji i poprawa jakości powietrza atmosferycznego na terenie gminy, a tym samym poprawa poziomu życia mieszkańców, co wpisuje się raczej w zadania publiczne, do których zostało powołane. Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z realizacją projektu pn. „…….” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020, Miastu jako Beneficjentowi projektu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy dostawie i montażu mikroinstalacji OZE na nieruchomościach uczestników Projektu, ze względu na brak związku z działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie podatek od towarów i usług zawarty w zakupach robót / towarów/ usług powinien stanowić wydatek/koszt kwalifikowalny przedmiotowego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W przepisie tym wskazano, że
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Z treści wniosku wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2011 r. W związku z naborem w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.1. Odnawialne źródła energii, dla poddziałania: 4.1.1 Odnawialne źródła energii - ZIT, otrzymali Państwo dofinansowanie do projektu pn.: „…”.
Projekt obejmuje działania związane z budową infrastruktury służącej do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Miasta. W ramach realizacji Projektu, Miasto zawiera umowy z mieszkańcami miasta (uczestnikami Projektu), którzy wyrazili chęć montażu na własnej posesji mikroinstalacji OZE (instalacji fotowoltaicznej), w celu ustalenia wzajemnych praw i obowiązków organizacyjnych i finansowych (w tym: określenia mocy zainstalowanej oraz kwoty wkładu własnego uczestnika Projektu). Miasto, poprzez wyłonionego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawcę, dokonuje montażu mikroinstalacji OZE na nieruchomości uczestnika Projektu w zamian za wniesienie przez niego wkładu własnego za realizację inwestycji, stanowiącego nie mniej niż 25 % całkowitej wartości kosztów kwalifikowalnych budowy mikroinstalacji OZE oraz 100% kosztów niekwalifikowalnych związanych z realizacją umowy. Dofinansowanie budowy mikroinstalacji OZE przez Urząd Marszałkowski Województwa wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych, lecz nie więcej niż 14.000 zł. Miasto ze środków własnych pokrywa 15% kosztów kwalifikowalnych związanych z ogólną obsługą Projektu, w tym: pełnienie funkcji Inżyniera Projektu, zarządzanie Projektem i przygotowanie Projektu, kampania promocyjno-informacyjna - wykonanie tabliczek pamiątkowych dla uczestników Projektu, tablicy pamiątkowej i informacyjnej.
Za użytkowanie mikroinstalacji OZE, Miasto nie będzie pobierać żadnych opłat od uczestnika Projektu.
Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład mikroinstalacji OZE, pozostaną własnością Miasta, a po upływie okresu trwałości Projektu (5 lat od zakończenia Projektu), własność całości mikroinstalacji zostanie przeniesiona nieodpłatnie na uczestnika Projektu (właściciela posesji), na podstawie protokołu przekazania.
Uczestnik Projektu w okresie obowiązywania umowy zobowiązuje się do wykonywania na własny koszt niezbędnych napraw, przeglądów, czyszczenia i prac konserwatorskich mikroinstalacji OZE oraz do pokrycia kosztów ubezpieczenia zamontowanej mikroinstalacji.
Miasto, realizując Projekt, współfinansowany w 75% ze środków europejskich, w ramach którego montuje i podpina mikroinstalacje OZE na nieruchomościach, będących własnością uczestników Projektów, którzy przejmą po upływie 5 lat własność zamontowanych instalacji, nie wykonuje z tego tytułu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Miasto nie zamierza realizować dostawy i montażu mikroinstalcji OZE w sposób ciągły, nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudnić pracowników w tym celu, realizowane świadczenia nie mają charakteru stałego. W realizacji Projektu Miasto ponosi ryzyko strat i nie ma perspektywy zysku. Jego celem jest ograniczenie niskiej emisji i poprawa jakości powietrza atmosferycznego na terenie gminy, a tym samym poprawa poziomu życia mieszkańców.
Wskazują Państwo, że wkład własny mieszkańców, ani dofinansowanie nie stanowi zapłaty za usługi opodatkowane podatkiem VAT, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją ww. Projektu przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawcy mikroinstalacji OZE na nieruchomościach będących własnością uczestników Projektu, partycypowanych w co najmniej 25% przez uczestników Projektu oraz w fakturach otrzymanych od wykonawców części ogólnej Projektu.
Rozstrzygnięcie będącej przedmiotem Państwa wątpliwości kwestii prawa/braku prawa do obniżenia przez Państwa podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawcy mikroinstalacji OZE na nieruchomościach będących własnością uczestników Projektu, wymaga uprzedniego rozważenia czy realizując opisany projekt wykonują Państwo czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc się do okoliczności sprawy zasadnym jest odwołanie się do wyroku TSUE z 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21 (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przeciwko Gminie O.).
W wyroku tym TSUE wskazał, iż aby czynności dokonywane przez gminę w ramach promowania odnawialnych źródeł energii były objęte zakresem stosowania dyrektywy 2006/112, powinny one, po pierwsze, stanowić dostawę lub świadczenie usług, które gmina ta wykonuje odpłatnie na rzecz swoich mieszkańców w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) i c) tej dyrektywy, a po drugie, być dokonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 rzeczonej dyrektywy, tak aby owa gmina działała również w charakterze podatnika (pkt 24).
W pkt 42 wyroku Trybunał wskazał, że art. 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.
TSUE wskazał, że w konsekwencji o ile w świetle powyższych rozważań należy uznać, że gmina O., nie wykonuje działalności wchodzącej w zakres stosowania dyrektywy 2006/112, nie jest konieczne ustalenie, czy działalność ta byłaby również wyłączona z tego zakresu stosowania na podstawie art. 13 ust. 1 tej dyrektywy.
Trybunał w przedmiocie dokonania dostawy towarów i świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej zauważył, że po pierwsze, podczas gdy przedsiębiorca dąży do stałego osiągania dochodu (zob. podobnie wyrok z dnia 20 stycznia 2021 r., AJFP Sibiu i DGRFP Braãov, C‑655/19, EU:C:2021:40, pkt 27–29 i przytoczone tam orzecznictwo), gmina O. wskazała we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, (…) że nie zamierza świadczyć regularnie usług instalacji systemów OZE i nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać pracowników w tym celu, co odróżnia niniejszą sprawę od spraw, w których świadczenia gminne miały charakter trwały (pkt 36).
Po drugie, (…) gmina O. wydaje się ograniczać do zaproponowania swoim mieszkańcom będącym właścicielami nieruchomości, którzy mogą być zainteresowani systemami OZE, w ramach programu regionalnego mającego na celu umożliwienie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, dostarczenia i zainstalowania u nich tych systemów OZE za pośrednictwem przedsiębiorstwa wybranego w wyniku przetargu, w zamian za ich udział nieprzekraczający 25% kosztów podlegających dofinansowaniu związanych z tą dostawą i z tą instalacją, podczas gdy owa gmina płaci danemu przedsiębiorstwu wynagrodzenie za te same dostawę i instalację po cenie rynkowej (pkt 37).
Tymczasem (…) jeżeli gmina odzyskuje – w drodze otrzymywanych przez nią wkładów – jedynie niewielką część poniesionych przez siebie kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych, taka różnica między tymi kosztami a kwotami otrzymanymi w zamian za oferowane usługi może sugerować, że wkłady te należy raczej uznać za opłatę aniżeli wynagrodzenie (zob. podobnie wyrok z dnia 12 maja 2016 r., Gemeente Borsele i Staatssecretaris van Financiën, C‑520/14, EU:C:2016:334, pkt 33 i przytoczone tam orzecznictwo). W konsekwencji nawet biorąc pod uwagę płatności przyznane gminie O. przez dane województwo, które wynoszą 75% kosztów podlegających dofinansowaniu, suma kwot otrzymanych od zainteresowanych właścicieli z jednej strony i od owego województwa z drugiej strony pozostaje strukturalnie niższa od łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez tę gminę, co nie odpowiada podejściu, jakie przyjąłby w danym wypadku instalator systemów OZE, który przy ustalaniu swoich cen starałby się zawrzeć w nich swoje koszty i osiągnąć marżę zysku. Natomiast wspomniana gmina ponosi jedynie ryzyko strat, nie mając perspektywy zysku.
Po trzecie, nie wydaje się ekonomicznie opłacalne, aby taki instalator systemów OZE obciążał odbiorców swoich dostaw towarów i świadczenia usług jedynie najwyżej jedną czwartą poniesionych przez siebie kosztów, oczekując jednocześnie rekompensaty w postaci dofinansowania za zasadniczą część pozostałych trzech czwartych tych kosztów. Taki mechanizm nie tylko stawiałby jego przepływy pieniężne w sytuacji strukturalnie deficytowej, ale ponadto stwarzałby nietypowy stopień niepewności dla podatnika, ponieważ kwestia, czy i w jakim zakresie osoba trzecia zwróci tak istotną część poniesionych kosztów, pozostaje faktycznie otwarta do czasu podjęcia przez tę osobę trzecią decyzji, co następuje po tym, jak sporne transakcje zostaną dokonane.
Analizując wskazane przez Państwa okoliczności zdarzenia przyszłego w kontekście przywołanych powyżej przepisów oraz orzeczenia TSUE z 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21 stwierdzić należy, że skoro:
-celem Projektu jest ograniczenie niskiej emisji i poprawa jakości powietrza atmosferycznego na terenie gminy, a tym samym poprawa poziomu życia mieszkańców,
-Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020,
-zadania merytoryczne Państwa w zakresie Projektu ograniczają się do:
- wyłonienia uczestnika Projektu (właściciela nieruchomości, który wyraził chęć zainstalowania mikroinstalacji OZE), wykonawcy minkroinstalacji OZE, Inżyniera Projektu,
- udostępnienia rachunku bankowego dla osób wnoszących wkład własny, odbioru robót / instalacji, a także rozliczenia faktur wydatkowych dotyczących Projektu,
- przygotowania wniosku o dofinansowanie i dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację Projektu,
- składania wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej oraz
- rozliczenie Projektu
-Mieszkańcy biorący udział w projekcie współfinansowanym w 75% ze środków europejskich, zgodnie z umową o dofinansowanie oraz umową podpisaną z Państwa Gminą zobowiązani są do wniesienia wkładu własnego w wysokości co najmniej 25% całkowitej wartości kosztów kwalifikowalnych budowy mikroinstalacji OZE oraz 100% kosztów niekwalifikowalnych związanych z realizacją umowy,
-nie zamierzają Państwo realizować dostawy i montażu mikroinstalacji w sposób ciągły, nie zatrudniają Państwo ani nie zamierzają zatrudnić pracowników w tym celu,
-realizowane świadczenia nie mają charakteru stałego,
-w realizacji projektu ponoszą Państwo ryzyko strat i nie ma perspektywy zysku,
-za użytkowanie mikroinstalacji OZE, nie będą Państwo pobierać żadnych opłat od uczestnika Projektu.
-po upływie okresu trwałości Projektu całość zestawu instalacji OZE zostanie bezpłatnie przekazana na własność Mieszkańca,
to realizacja przedmiotowego Projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo dokonywać dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku naliczonego związanego z Państwa wydatkami w ramach opisanego Projektu, bowiem w sytuacji kiedy stwierdzono, że Gmina nie dokonuje dostaw towarów ani świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT, to brak jest związku pomiędzy dokonywanymi przez Państwa zakupami dotyczącymi realizowanego Projektu a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” zawartego w fakturach:
a)otrzymanych od wykonawcy mikroinstalacji OZE na nieruchomościach uczestników Projektu,
b)otrzymanych od wykonawców umów związanych z ogólną obsługą Projektu (w zakresie: pełnienie funkcji Inżyniera Projektu, zarządzanie Projektem i przygotowanie Projektu, kampania promocyjno-informacyjna - wykonanie tabliczek pamiątkowych dla uczestników Projektu, tablicy pamiątkowej i informacyjnej).
Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki na realizację projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right