Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.327.2023.2.MŻA
Prawo do zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług opieki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług opieki. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 sierpnia 2023 r. (wpływ 25 sierpnia 2023 r.) o dokumenty wskazujące na sposób Państwa reprezentacji. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej. Przedmiotem działalności Podatnika jest między innymi świadczenie usług opieki (domowej) nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, które to usługi świadczone są w miejscu zamieszkania (gospodarstwach domowych) osób podopiecznych. Powyższe odpowiada pozycji PKD 88. 10.Z [zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)], która to pozycja stanowi przeważający przedmiot działalności Spółki i widnieje w dokumentach korporacyjnych Spółki oraz w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Spółka ma siedzibę w Polsce i w Polsce podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z wpisem ujawnionym w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT prowadzonym przez Ministerstwo Finansów Spółka widnieje jako podatnik VAT czynny i taki ma też status. Spółka posiada status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Spółka nie posiada statusu podmiotu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie posiada statusu: regionalnego ośrodka polityki społecznej; powiatowego centrum pomocy rodzinie; ośrodka pomocy społecznej; centrum usług społecznych; rodzinnego domu pomocy; ośrodka wsparcia i ośrodka interwencji kryzysowej; domu pomocy społecznej prowadzonego przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody; placówki opiekuńczo-wychowawczej i ośrodka adopcyjno-opiekuńczego; placówki specjalistycznego poradnictwa; innej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanej do rejestru prowadzonego przez wojewodę; specjalistycznego ośrodka wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Spółka rozważa wprowadzenie następującego rozwiązania:
1.Spółka planuje podjąć współpracę z jednym lub większą liczbą podmiotów zwanych w dalszej części („Wykonawcami”), których przedmiot działalności gospodarczej, status podatkowy oraz siedziba są analogiczne, jak w przypadku Spółki (1 powyżej).
2.Wykonawcy będą podpisywali umowy o świadczenie usług opieki domowej nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku (zwanymi dalej „ Osobami podopiecznymi”). Umowy te będą podpisywane bezpośrednio z Osobami podopiecznymi lub z osobami z ich najbliższego otoczenia (głównie z członkami ich rodzin). Usługi opieki domowej świadczone będą przez Wykonawców wyłącznie na rzecz indywidualnych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (na rzecz osób będących konsumentami). Zatem odbiorcami (beneficjentami) wspomnianych usług zawsze będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Osoby podopieczne będą zamieszkiwać na terytorium innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej (np. w Niemczech). Usługi świadczone będą w miejscu zamieszkania Osób podopiecznych (w prywatnych gospodarstwach domowych) zamieszkiwanych przez Osoby podopieczne i będących najczęściej własnością Osób podopiecznych lub członków ich rodzin.
Umowy z osobami fizycznymi, na rzecz których będą świadczone usługi opieki domowej (lub z osobami fizycznymi z ich najbliższego otoczenia) będą zawierane wyłącznie przez Wykonawców w swoim imieniu i na własne ryzyko oraz odpowiedzialność. Faktury z tytułu świadczonych przez Wykonawców usług opieki domowej będą wystawiane beneficjentom tych usług przez Wykonawców.
Przedmiotem wspomnianych usług opieki domowej będzie zaspokojenie podstawowych potrzeb Osób podopiecznych i zachowanie możliwie optymalnego poziomu ich samodzielności oraz wspieranie ich, a w razie konieczności zastępowanie w tych czynnościach, których nie są w stanie same wykonywać (z uwagi na ograniczenia wynikające z podeszłego wieku, schorzeń, niepełnosprawności). W zakres wspomnianych usług będą wchodziły między innymi następujące czynności:
- robienie zakupów na potrzeby Osób podopiecznych,
- utrzymywanie czystości w pomieszczeniach użytkowanych przez Osoby podopieczne,
- zmiana, pranie i prasowanie ubrań Osób podopiecznych,
- pomoc lub wyręczanie Osób podopiecznych przy podstawowej obsłudze urządzeń domowych,
- pielęgnacja ciała, tj.: mycie, kąpiele, golenie, mycie zębów, czesanie, pomoc przy czynnościach fizjologicznych,
- odżywianie: przygotowywanie posiłków, tj. gotowanie, nakrywanie do stołu, mycie naczyń oraz pomoc przy spożywaniu posiłków i napojów przez Osoby podopieczne,
- pomoc przy poruszaniu się: pomoc przy wstawaniu, siadaniu i kładzeniu się, zmianie odzieży, korzystaniu ze schodów,
- towarzyszenie przy wizytach lekarskich.
3.Spółka zawrze z jednym lub większą liczbą Wykonawców umowy o współpracy (umowy o podwykonawstwo). Na ich podstawie działając jako podwykonawca będzie świadczyła na rzecz Osób podopiecznych usługi opieki domowej opisane w pkt 2 powyżej i na warunkach opisanych w pkt 2 powyżej, zatrudniając i kierując w tym celu osoby fizyczne (opiekunów) do kraju, w którym świadczone mają być przedmiotowe usługi. Wnioskodawca będzie zatrudniał personel w swoim imieniu oraz na własne ryzyko.
Zarówno Wykonawcy, jak i Spółka nie będą występowali w charakterze pośredników i nie będą świadczyli usług pośrednictwa.
Z tytułu usług opieki domowej świadczonych przez Spółkę (w ramach podwykonawstwa) Spółka będzie wystawiała Wykonawcom faktury i otrzymywała od Wykonawców ustalone umownie wynagrodzenie.
Pytanie
Czy Spółka postąpi prawidłowo w sytuacji, gdy do wynagrodzenia z tytułu opisanych powyżej usług opieki domowej należnego od Wykonawców nie będzie doliczała podatku od towarów i usług korzystając ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, postąpią Państwo prawidłowo w sytuacji, gdy do wynagrodzenia z tytułu opisanych powyżej usług opieki domowej należnego od Wykonawców nie będą doliczać podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
UZASADNIENIE
Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług „Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną”.
Aby skorzystać ze wspomnianego zwolnienia przedmiotowego konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:
1.podatnik musi świadczyć usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku,
2.wspomniane usługi muszą być świadczone w miejscu zamieszkania osób, nad którymi sprawowana jest opieka,
3.podatnik nie może posiadać statusu podmiotu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług.
W ocenie Spółki wskazane powyżej warunki zostały przez nią spełnione, ponieważ:
Ad. 1
Spółka zamierza świadczyć usługi opieki domowej, których celem będzie zaspokojenie podstawowych potrzeb Osób podopiecznych i zachowanie możliwie optymalnego poziomu ich samodzielności oraz wspieranie ich, a w razie konieczności zastępowanie w tych czynnościach, których nie są w stanie same wykonywać (z uwagi na ograniczenia wynikające z podeszłego wieku, schorzeń, niepełnosprawności). Przykładowy zakres wspomnianych usług wskazany został w pkt 1 niniejszego wniosku, przy czym jego analiza prowadzi do wniosku, że planowane przez Spółkę usługi składają się na opiekę (domową) w powszechnym oraz specjalistycznym rozumieniu, np. w rozumieniu definicji dostępnej w: Dorota Tatarska, Katarzyna Wieczorowska-Tobis, Elżbieta Szwałkiewicz (red.). Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. Podręcznik dla opiekunów medycznych, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014, s. 15, ISBN 978-83-200-3816-3, zgodnie z którą opieka to „dawanie oparcia, wsparcia, zaspokajanie potrzeb (właściwości ludzkich, będących potrzebą), których jednostka nie umie, nie może lub nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić, żeby zachować równowagę biologiczną i psychiczną, przeżyć, zachować zdrowie i życia (...)”.
W ramach podwykonawstwa Spółka będzie świadczyła Usługi opieki domowej wyłącznie na rzecz indywidualnych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (na rzecz osób będących konsumentami). Zatem odbiorcami (beneficjentami) wspomnianych usług zawsze będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Przedmiotem współpracy Spółki oraz Wykonawców, w ramach zawartej umowy o podwykonawstwo będą wyłącznie usługi opieki domowej. Żaden z ww. podmiotów nie będzie występował w innej roli niż wykonawca i podwykonawca, w szczególności nie będzie występował np. w charakterze pośrednika.
Ad. 2
Jak wspomniano w ramach opisu zdarzenia przyszłego, opisane w niniejszym wniosku usługi będą świadczonew miejscu zamieszkania Osób podopiecznych, tj. w zamieszkiwanych przez nie prywatnych gospodarstwach domowych (będących najczęściej własnością Osób podopiecznych lub członków ich rodzin).
Ad. 3
Jak wspomniano w ramach opisu zdarzenia przyszłego, Spółka nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług.
Całokształt wspomnianych powyżej okoliczności w ocenie Spółki wskazuje, że może ona skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie jest zobowiązana do doliczania podatku od towarowi usług do wynagrodzenia z tytułu usług opieki domowej, które planuje świadczyć.
Mając na uwadze fakt, że stosowanie prawa kształtuje się w procesie jego wykładni, a w szczególności wykładni dokonywanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Spółka, której zależy na uniknięciu negatywnych skutków błędnego działania w obszarze projektowanych i podejmowanych przez siebie działań gospodarczych, kieruje się utrwalonym poglądem, którego przykładem jest pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2021 roku, znak 0114-KDIP4-2.4012.564.2021.2.AA., czy też pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2022 roku, znak 0114-KDIP4-2.4012.79.2022.1.AA. Jednocześnie Spółka wskazuje, że jeden z podmiotów (Wykonawców), z którym współpracę Spółka rozważa pozyskał indywidualną interpretację prawa podatkowego, z której wynika, że świadcząc opisane w niniejsze wniosku usług opieki domowej samodzielnie bądź przez podwykonawcę, jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług (Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 maja 2023, znak 0113 - KDIPT1-14012.117.2023.3.WL).
W świetle powyższego, stanowisko Spółki należy uznać za uzasadnione.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.
Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:
1.Spółka ma siedzibę w Polsce i w Polsce podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu;
2.prowadzą Państwo działalność gospodarczą w ramach której świadczą Państwo usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz osobami niepełnosprawnymi, tj. pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych;
3.planują Państwo podjąć współpracę z jednym lub większą liczbą podmiotów, których przedmiot działalności gospodarczej, status podatkowy oraz siedziba są analogiczne, jak w Państwa przypadku;
4.Wykonawcy będą podpisywali umowy o świadczenie usług opieki domowej nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku. Umowy te będą podpisywane bezpośrednio z Osobami podopiecznymi lub z osobami z ich najbliższego otoczenia (głównie z członkami ich rodzin). Usługi opieki domowej świadczone będą przez Wykonawców wyłącznie na rzecz indywidualnych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej;
5.Osoby podopieczne będą zamieszkiwać na terytorium innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej (np. w Niemczech). Usługi świadczone będą w miejscu zamieszkania Osób podopiecznych (w prywatnych gospodarstwach domowych) zamieszkiwanych przez Osoby podopieczne i będących najczęściej własnością Osób podopiecznych lub członków ich rodzin;
6.Umowy z osobami fizycznymi, na rzecz których będą świadczone usługi opieki domowej (lub z osobami fizycznymi z ich najbliższego otoczenia) będą zawierane wyłącznie przez Wykonawców w swoim imieniu i na własne ryzyko oraz odpowiedzialność. Faktury z tytułu świadczonych przez Wykonawców usług opieki domowej będą wystawiane beneficjentom tych usług przez Wykonawców;
7.przedmiotem usług opieki domowej będzie zaspokojenie podstawowych potrzeb Osób podopiecznych i zachowanie możliwie optymalnego poziomu ich samodzielności oraz wspieranie ich, a w razie konieczności zastępowanie w tych czynnościach, których nie są w stanie same wykonywać (z uwagi na ograniczenia wynikające z podeszłego wieku, schorzeń, niepełnosprawności);
8.zawrą Państwo z jednym lub większą liczbą Wykonawców umowy o współpracy (umowy o podwykonawstwo). Na ich podstawie działając jako podwykonawca będą Państwo świadczyć na rzecz Osób podopiecznych usługi opieki domowej, zatrudniając i kierując w tym celu osoby fizyczne (opiekunów) do kraju, w którym świadczone mają być przedmiotowe usługi. Będą Państwo zatrudniać personel w swoim imieniu oraz na własne ryzyko;
9.zarówno Wykonawcy, jak i Państwo nie będą występowali w charakterze pośredników i nie będą świadczyli usług pośrednictwa;
10. z tytułu usług opieki domowej świadczonych przez Państwa (w ramach podwykonawstwa) będą Państwo wystawiać Wykonawcom faktury i otrzymywać od Wykonawców ustalone umownie wynagrodzenie;
11. nie są Państwo podmiotem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy postąpią Państwo prawidłowo w sytuacji, gdy do wynagrodzenia z tytułu opisanych usług opieki domowej należnego od Wykonawców nie będą Państwo doliczali podatku od towarów i usług korzystając ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.
Wskazać należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:
a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
b)wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
- domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
- placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
c)placówki specjalistycznego poradnictwa,
d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, piecza, kuratela (…)”.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia, bądź nie, warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, gdyż odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.
Analizując powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.
Z treści wniosku wynika, że nie posiadają Państwo statusu podmiotu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, w związku z tym świadczone przez Państwa usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie została spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku.
Odnosząc się natomiast do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, należy wskazać, że powyższym zwolnieniem są objęte usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.
W świetle powołanych powyżej przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi polegające na sprawowaniu nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu zamieszkania takich osób, świadczone na rzecz Wykonawców, których będą Państwo podwykonawcą, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.
Jednocześnie, bez znaczenia dla możliwości skorzystania z ww. zwolnienia od podatku jest okoliczność, że będą Państwo wykonywać ww. usługi jako podwykonawca, gdyż realizować będą Państwo usługi opieki domowej w stosunku do podopiecznego w miejscu jego zamieszkania, z którym Wykonawca będzie zawierał umowę o świadczenie usług opisanych we wniosku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right