Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.169.2023.2.JSU
Uznanie, że przemieszczenia wyrobów akcyzowych w opakowaniach jednostkowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie powinny odbywać się na podstawie dokumentu e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że przemieszczenia wyrobów akcyzowych w opakowaniach jednostkowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie powinny odbywać się na podstawie dokumentu e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, wpłynął 23 maja 2023 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 sierpnia 2023 r. (wpływ 22 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej - „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego zarejestrowanym w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych zgodnie z art. 16 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 143; dalej: Ustawa o akcyzie). Spółce zostały nadane numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy i uprawnionego wysyłającego.
W ramach działalności handlowej, Spółka dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych (dalej: WNT) i odsprzedaży wewnątrzwspólnotowych (dalej: WDT) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych z załącznika 2 do Ustawy o akcyzie oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90.
Zarówno nabycie w ramach WNT jak i sprzedaż w ramach WDT wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 przez Spółkę może odbywać się hurtowo np. na paletach oraz w pojedynczych opakowaniach jednostkowych: w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach czy beczkach. Opakowania jednostkowe nie przekraczają pojemności 210 litrów.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że może zdarzyć się, że Spółka będzie nabywać wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 20 90, zarówno takie, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86), jak również takie które nie spełniają tego warunku – więcej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC lub których więcej niż 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86).
Niemniej jednak wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 20 90 objęte przedmiotem wniosku o interpretację dotyczą wyłącznie tych, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86).
Pytania
1. Czy w opisanym stanie faktycznym wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 przez Spółkę, w opakowaniach jednostkowych typu: pojemniki spray, puszki, worki kanistry, baniaki oraz innych poniżej 210 litrów, z uwagi na nieprzemieszczanie ich luzem, nie podlega przemieszczeniu z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD?
2. W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi twierdzącej, czy art. 78 ust. 1 Ustawy o akcyzie znajduje zastosowanie do wyrobów, dla których przemieszczanie nie odbywa się z użyciem Systemu EMCS PL2 na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD?
3. W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi twierdzącej, czy w opisanym powyżej stanie faktycznym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego Spółka będzie zobowiązana zgodnie z art. 21 Ustawy o akcyzie do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłacania akcyzy na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy?
4. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie drugie, jeśli przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 w handlu luzem nie odbywa się z użyciem Systemu EMCS PL2, na podstawie jakiego dokumentu zajmowane jest zabezpieczenie np. na podstawie zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym czy faktury VAT o ile przemieszczenie nastąpi na podstawie faktury VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy przemieszczenia wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 w ramach WNT oraz WDT, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w opakowaniach jednostkowych przykładowo: w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach, beczkach czy innych, których objętość nie przekracza 210 litrów nie będą stanowić „przemieszczania luzem”, a co za tym idzie nie powinny odbywać się z użyciem Systemu EMCS PL2 na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Ad. 2
Według Wnioskodawcy art. 78 ust. 1 Ustawy o akcyzie nie ma zastosowania do wyrobów których przemieszczanie nie odbywa się z użyciem Systemu EMCS PL2 na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Ad. 3
Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 21 Ustawy o akcyzie, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie ona zobowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłacania akcyzy na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ad. 4
Według Spółki w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 nieprzemieszczanych w handlu luzem, gdzie ich przemieszczenie nie odbywa się z użyciem Systemu EMCS PL2 nie będzie zajmowane zabezpieczenie.
UZASADNIENIE
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1
W związku z implementacją do krajowych przepisów akcyzowych unijnych regulacji, od lutego 2023 r. zgodnie z art. 46pa Ustawy o akcyzie wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu odbywa się na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy o akcyzie są przemieszczane w ramach:
1. dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego;
2. nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a przez e-SAD Ustawy o akcyzie rozumie się elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy o akcyzie.
Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16b Ustawy o akcyzie dokument zastępujący e-SAD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16c Ustawy o akcyzie przez uprawnionego wysyłającego rozumie się podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Natomiast uprawniony odbiorca to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16d Ustawy o akcyzie podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Wyroby objęte pozycją CN 2710, na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 Ustawy o akcyzie, zakwalifikowane zostały do kategorii wyrobów energetycznych, które z kolei mieszczą się w zakresie definicji wyrobów akcyzowych zamieszczonej w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o akcyzie. W załączniku nr 2 do Ustawy o akcyzie w pozycji 20 zostały wymienione wyroby akcyzowe pod kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 jako oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
Ponadto, wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, których przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy od 13 lutego 2023 r. odbywa się na podstawie e-SAD znajduje się w załączniku nr 2 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636. W wykazie tym wymienione są produkty objęte kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90. Jednakże przy produktach objętych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 i 2710 20 90 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania stosują się jedynie do sytuacji, kiedy produkty te są przemieszczane luzem.
Ustawodawca nie precyzuje co dokładnie rozumiane jest pod pojęciem przemieszczania luzem. Natomiast Ministerstwo Finansów w komunikacie z dnia 1 lutego 2023 r. powołuje się na Komisję Europejską według której przemieszczanie luzem to przewóz niepakowanego wyrobu transportowanego w kontenerach stanowiących integralną część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów.
Według Wnioskodawcy przewóz luzem to przewóz nieopakowanych wyrobów przykładowo w mauzerach czy cysternach o pojemności przekraczającej 210 litrów.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy przemieszczanie nabywanych w ramach WNT oraz sprzedawanych w ramach WDT, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 w opakowaniach jednostkowych przykładowo: w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach, beczkach czy innych, których objętość nie przekracza 210 litrów nie będzie stanowić „przemieszczania luzem”, co za tym idzie ich przemieszczanie nie będzie odbywało się z użyciem systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2
Zgodnie z art. 78 ust. 1 w przypadku, gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
2a) (uchylony)
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.
4) (uchylony).
Ponadto, zgodnie z definicją uprawnionego odbiorcy wskazaną w art. 2 ust. 1 pkt 16d Ustawy o akcyzie uprawniony odbiorca to podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
W związku z powyższym według Spółki art. 78 ust. 1 Ustawy o akcyzie nie znajdzie zastosowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29, 2710 20 90 nieprzemieszczanych w handlu luzem w sposób określony w stanowisku Wnioskodawcy do pytania nr 1. Art 78 ust. 1 Ustawy o akcyzie dotyczy wyłącznie uprawnionego odbiorcy.
Natomiast uprawnionym odbiorcą jest podmiot który odbiera w ramach WNT wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyłącznie na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD.
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 3
W przypadku, gdy wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 są przemieszczane w opakowaniach jednostkowych przykładowo: w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach, beczkach czy innych, których objętość nie przekracza 210 litrów wówczas nie znajduje zastosowania art. 78 Ustawy o akcyzie, a co za tym idzie Spółka nie będzie zobowiązana do składania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, zabezpieczenia akcyzowego i deklaracji uproszczonej oraz nie będzie miała skróconego terminu zapłaty akcyzy (10 dni).
Zastosowanie znajdzie art. 21 Ustawy o akcyzie, zgodnie z którym podatnik bez wezwania organu podatkowego składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację podatkową według ustalonego wzoru oraz jest zobowiązany obliczyć i wpłacić akcyzę na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 4
Zgodnie z art. 63 ust. 1 Ustawy o akcyzie do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:
1) podmiot prowadzący skład podatkowy;
2) zarejestrowany odbiorca;
3) zarejestrowany wysyłający;
4) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
5) uprawniony odbiorca;
6) podmiot pośredniczący;
7) przedstawiciel podatkowy;
8) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
9) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
10) wysyłający podmiot zagraniczny;
11) podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3.
Według spółki w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 nieprzemieszczanych w handlu luzem, gdzie ich przemieszczenie nie odbywa się z użyciem Systemu EMCS PL2 nie będzie zajmowane zabezpieczenie bowiem nie znajdzie zastosowania art. 78 ust. 1 Ustawy o akcyzie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 27 pod kodem CN 2710 wskazane zostały oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), wskazano w poz. 20, oznaczone kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 – Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4 i 5a ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
2) terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy;
4) terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
5a) Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazano, że:
Dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.
W art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazano, że:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy zdefiniowano, że:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a-16d, 20 lit. f, 26 lit. d, 27, 28, 30b, 31 lit. g, 32 lit. f ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.:
16a) e-SAD - elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
b) alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.);
16b) dokument zastępujący e-SAD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD;
16c) uprawniony wysyłający - podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego;
16d) uprawniony odbiorca - podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę;
20) ubytki wyrobów akcyzowych – wszelkie straty:
f) wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, z wyłączeniem strat alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;
26) System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
d) przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.);
27) raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
28) dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosowany, gdy System jest niedostępny;
30b) alternatywny dowód dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD - wydane przez właściwe organy podatkowe na terytorium kraju lub przez właściwe władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej potwierdzenie, że przemieszczane wyroby akcyzowe zostały odebrane przez odbiorcę, zawierające w szczególności określenie rodzaju, ilości oraz kodów Nomenklatury Scalonej (CN) tych wyrobów, datę ich odbioru, a także dane identyfikacyjne podmiotu, który wyroby te odebrał;
31) podmiot wysyłający:
g) uprawnionego wysyłającego;
32) podmiot odbierający:
f) uprawnionego odbiorcę.
W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 10 ust. 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
Jak wynika z art. 10 ust. 4a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 6 czerwca 2023 r.:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wystawienia dokumentu handlowego.
Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 3a ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą w tym podmiot będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f.
Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
W myśl art. 21 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 40 ust. 5a ustawy obowiązującego od 6 czerwca 2023 r.:
W przypadku wyrobów akcyzowych:
1) o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,
2) o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)
-procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Stosownie do art. 46pa ustawy w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.:
Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu odbywa się na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1) dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego;
2) nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
Natomiast przepis art. 46pa ustawy w brzmieniu obowiązującym od 6 czerwca 2023 r. stanowi, że:
Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1) dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego,
2) nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego
-z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Z kolei zgodnie z art. 46pb ust. 1, 3, 5 i 6 ustawy:
1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w przypadkach, o których mowa w art. 46pa, rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki określonego w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD i kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez uprawnionego odbiorcę w miejscu odbioru określonym w e-SAD lub w dokumencie zastępującym e-SAD.
3. W przypadkach, o których mowa w art. 46pa, uprawniony wysyłający podaje osobom uczestniczącym w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych numer referencyjny nadany e-SAD, na podstawie którego odbywa się przemieszczanie. Na żądanie organu podatkowego osoby uczestniczące w tym przemieszczaniu powinny podać ten numer referencyjny.
5. W przypadkach, o których mowa w art. 46pa, jeżeli przemieszczanie odbywa się na podstawie dokumentu zastępującego e-SAD, dokument ten powinien być załączony do przemieszczanych wyrobów.
6. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przed wyprowadzeniem tych wyrobów z miejsca wysyłki następuje automatyczne odnotowanie:
1) obciążenia zabezpieczenia generalnego złożonego przez uprawnionego odbiorcę na terytorium kraju kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, albo
2) objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym tego podmiotu - po przekazaniu przez ten podmiot złożonego na piśmie oświadczenia w sprawie zabezpieczenia akcyzowego, którym będą objęte nabywane wewnątrzwspólnotowo przez ten podmiot wyroby akcyzowe.
Stosownie do art. 46pc ust. 1 i 2 ustawy:
1. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 1, jeżeli projekt e-SAD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny. Po nadaniu numeru referencyjnego dokument ten jest automatycznie przesyłany do uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju oraz do władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, e-SAD jest przekazywany do Systemu przez właściwe dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a następnie jest automatycznie przekazywany do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju.
Art. 46pd ust. 1-9 ustawy stanowi że:
1. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli uprawniony odbiorca na terytorium kraju otrzyma z Systemu informację o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych:
1) niezwłocznie przesyła do Systemu powiadomienie o ich przybyciu;
2) nie dokonuje rozładunku wyrobów akcyzowych do momentu przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, uprawniony odbiorca na terytorium kraju przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:
1) przeprowadzeniu kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych albo
2) zakończeniu przemieszczania wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji, o której mowa w ust. 1
- nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych.
3. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, następuje po rozładunku, z chwilą wpisu do ewidencji wyrobów, które uprawniony odbiorca odebrał.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli:
1) projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane,
2) został wypełniony obowiązek, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3
- raport odbioru jest przesyłany z Systemu do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju oraz do władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
5. W przypadku gdy wyroby akcyzowe nabywane wewnątrzwspólnotowo przez uprawnionego odbiorcę na terytorium kraju będącego jednocześnie podmiotem prowadzącym skład podatkowy są wprowadzane do składu podatkowego i obejmowane procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a projekt raportu odbioru zawiera prawidłowe i kompletne dane, raport odbioru jest przesyłany z Systemu do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju oraz do władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru następuje:
1) automatyczne odnotowanie zwolnienia z obciążenia zabezpieczenia generalnego w kwocie akcyzy lub w kwocie akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie zwolnienia odebranych wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym oraz
2) automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy lub kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
7. W przypadku spełnienia warunków, o których mowa w ust. 4, oraz wypełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 37o ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, jeżeli opłata paliwowa jest należna, następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym.
8. Jeżeli:
1) projekt raportu odbioru zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane albo
2) w przypadku, o którym mowa w ust. 5, z użyciem Systemu są przemieszczane wyroby akcyzowe objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i nie jest możliwe odnotowanie:
a) obciążenia w należnej wysokości zabezpieczenia generalnego albo
b) objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym, albo
c) objęcia wyrobów akcyzowych zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego
-informacja o błędach jest automatycznie wysyłana z Systemu do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju.
9. W przypadku gdy raport odbioru potwierdza odbiór większej ilości wyrobów akcyzowych niż ilość określona w e-SAD, w Systemie następuje automatyczne obciążenie zabezpieczenia generalnego uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju kwotą akcyzy lub kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych stanowiących nadwyżkę, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym.
Art. 46pf ustawy:
W przypadku braku raportu odbioru niebędącego skutkiem niedostępności Systemu zakończenie przemieszczania, o którym mowa w art. 46pa pkt 1, może nastąpić na podstawie alternatywnego dowodu dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD.
Art. 46pg ustawy:
Przepisy art. 46pa, art. 46pb ust. 1-3 i 5, art. 46pc, art. 46pd ust. 1-3, ust. 4 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i ust. 10, art. 46pe ust. 1 i 4 oraz art. 46pf stosuje się odpowiednio do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.
W myśl art. 63 ust. 1 ustawy:
Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:
1) podmiot prowadzący skład podatkowy;
4) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
8) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
9) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
10) wysyłający podmiot zagraniczny;
11) podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy:
1. W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
2a) (uchylony)
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 10. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy;
4) (uchylony).
Od dnia 13 lutego 2023 r. weszła w życie część przepisów zawartych w ustawie z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427). Nowelizacja ta wprowadziła zmiany wynikające z dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz. Urz. UE. L 2020 Nr 58, str. 4), która wprowadziła skomputeryzowanie procedur stosowanych do wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji, które mają być dostarczone do celów handlowych. Związane jest to z rozbudową systemu EMCS, a także z wprowadzeniem w przekształconej dyrektywie dwóch nowych funkcji podmiotów gospodarczych, tj. uprawnionego wysyłającego i uprawnionego odbiorcy, umożliwiających identyfikację tych podmiotów w systemie. Na poziomie regulacji wspólnotowych, zastąpiono także odniesienia do dokumentu papierowego, dołączanego dotychczas do wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji w jednym państwie członkowskim i przemieszczanych do innego państwa członkowskiego, odniesieniem do nowego elektronicznego uproszczonego administracyjnego dokumentu towarzyszącego – e-SAD. Przepisy te uregulowane zostały w art. 33-43 dyrektywy.
Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, których przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy od 13 lutego 2023 r. będzie odbywało się na podstawie e-SAD, z użyciem Systemu EMCS PL2, znajduje się w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniające dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE. L Nr 247, str. 2). W wykazie tym wymienione są wyroby energetyczne o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90, ale tylko te, których mniej niż 90 % objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65 % objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86), i które są przemieszczane w handlu luzem.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy Rady (UE) 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.Urz.UE.L Nr 283, str. 51):
Produkty objęte kodami CN 2710 12 do 2710 19 68 i 2710 20 do 2710 20 39 oraz 2710 20 90 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90 % objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65 % objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)). Jednakże przy produktach objętych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 i 2710 20 90 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90 % objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210○C i których co najmniej 65 % objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250○C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania stosują się jedynie do sytuacji, kiedy produkty te są przemieszczane luzem.
Zawężenie do wyrobów przemieszczanych w handlu luzem wynikające z art. 20 ust. 1 lit. c dyrektywy energetycznej 2003/96/WE i z rozporządzenia delegowanego 2022/1636, znalazło swoje odzwierciedlenie również w treści ustawy o podatku akcyzowym, której nowelizacja obowiązująca od 6 czerwca 2023 r. (ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2023 r. poz. 1059), doprecyzowała zasady przemieszczania wyrobów energetycznych w opakowaniach jednostkowych poprzez wprowadzenie m.in. regulacji art. 10 ust. 4a, art. 40 ust. 5a i modyfikację obowiązującego art. 40 ust. 5 i art. 46pa ustawy.
Powyższe oznacza, że przepisy dotyczące e-AD i e-SAD (przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania) mają zastosowanie do ww. wyrobów energetycznych, tylko wtedy gdy są one przemieszczane luzem.
Natomiast „Przemieszczanie w handlu luzem” to, zgodnie z wyjaśnieniami Komisji Europejskiej, przewóz niepakowanego wyrobu transportowanego w kontenerach stanowiących integralną część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach działalności handlowej, dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych i odsprzedaży wewnątrzwspólnotowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90.
Zarówno nabycie jak i sprzedaż ww. wyrobów akcyzowych może odbywać się hurtowo np. na paletach oraz w pojedynczych opakowaniach jednostkowych: w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach czy beczkach. Natomiast opakowania jednostkowe nie przekraczają pojemności 210 litrów.
Spółka podała, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i zostały jej nadane numery uprawnionego odbiorcy i uprawnionego wysyłającego.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 przez Spółkę, w opakowaniach jednostkowych poniżej 210 litrów, z uwagi na nieprzemieszczanie ich luzem, nie podlega przemieszczeniu z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Odnosząc się do tych wątpliwości, w kontekście przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz przepisów ustawy o podatku akcyzowym, w tym nowelizacji, które weszły w życie od 13 lutego 2023 r. i od 6 czerwca 2023 r., należy zauważyć, że jak już wcześniej wyjaśniono, przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetyczny o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), od 13 lutego 2023 r., odbywa się na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego (e-SAD), z użyciem Systemu EMCS PL2, w przypadku gdy ww. wyroby są przemieszczane w handlu luzem czyli przewożone jako niepakowany wyrób transportowany w kontenerach stanowiących integralną część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów.
W opisie sprawy podali Państwo, że zarówno nabycie jak i sprzedaż wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 przez Spółkę może odbywać się hurtowo np. na paletach oraz w pojedynczych opakowaniach jednostkowych: w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach czy beczkach – przy czym jak Państwo sami wskazali w opisie sprawy – opakowania jednostkowe nie przekraczają pojemności 210 litrów. Ponadto – jak wskazali Państwo w uzupełnieniu opisu sprawy – wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 20 90 (będące przedmiotem niniejszego wniosku) stanowią wyroby, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86).
Przenosząc powyższe ustalenia na grunt analizowanej sprawy, stwierdzić należy, że – jak słusznie Państwo zauważyli – przemieszczane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w opakowaniach jednostkowych (w pojemnikach spray, puszkach, workach, kanistrach, baniakach, beczkach czy innych), których objętość nie przekracza 210 litrów nie będą stanowić „przemieszczania luzem”. W konsekwencji, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej, nie mogą Państwo przemieszczać wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), które znajdują się w opakowaniach jednostkowych o pojemności poniżej 210 litrów, na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD lub lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Zatem, Państwa stanowisko oznaczone we wniosku nr 1 należało ocenić jako prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również zastosowania art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów, dla których przemieszczanie nie odbywa się z użyciem Systemu EMCS PL2 na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Aby odnieść się do tych wątpliwości należy wyjaśnić, że podatnikiem, u którego powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów jest podmiot, który będzie te wyroby odbierał na terytorium kraju i co do zasady to na tym podmiocie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 78 ustawy.
Należy jednocześnie zauważyć, że nowelizacja ustawy wprowadza z dniem 13 lutego 2023 r. m.in. pojęcie uprawnionego wysyłającego, uprawnionego odbiorcy, a także nowy dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2.
Przepis art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r. definiuje uprawnionego odbiorcę jako podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
W konsekwencji, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, obowiązek podatkowy powstanie z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone (art. 10 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.).
Zatem, jak wynika z powołanych przepisów, w przypadku braku zastosowania dokumentu e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, do nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), przemieszczanych w opakowaniach jednostkowych nieprzekraczających pojemności 210 litrów, nie będą miały zastosowania regulacje z art. 78 ust. 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 oceniono prawidłowo.
Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia czy, w opisanym stanie faktycznym, zgodnie z art. 21 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, Spółka będzie zobowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłacania akcyzy na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Do nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), w analizowanym przypadku znajdą zastosowanie przepisy ogólne, aktualnie obowiązującej ustawy. Przedmiotem opodatkowania ww. wyrobów akcyzowych w takim przypadku będzie ich nabycie wewnątrzwspólnotowe, czyli przemieszczenie z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy). Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wystawienia dokumentu handlowego (art. 10 ust. 4a ustawy). Podatnikiem akcyzy będzie osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonała czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (art. 13 ust. 1 ustawy).
W konsekwencji podmiot, który dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (podatnik) jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację podatkową według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić akcyzę na właściwy rachunek urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 oceniono prawidłowo.
Mają Państwo także wątpliwości na podstawie jakiego dokumentu zajmowane jest zabezpieczenie jeśli przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 w handlu luzem nie odbywa się z użyciem Systemu.
Odpowiadając na Państwa wątpliwości należy ponownie zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które nie będą przemieszczane na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD (z uwagi na pojemność opakowań, w których będą przemieszczane wyroby) nie będą miały zastosowania regulacje wynikające z art. 78 ust. 1 ustawy, a tym samym, Spółka nie będzie składała również, zabezpieczenia akcyzowego (na podstawie art. 78 ust. 1 pkt 3a ustawy).
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych przez Państwa we wniosku pytań, ściśle w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right