Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.415.2023.1.MŻA
Nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku planowanym zakupem Nieruchomości, gdyż nie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nabyciem Nieruchomości. Uzupełnili go Państwo pismem z 22 sierpnia 2023 r. (data wpływu 22 sierpnia 2023 r.) oraz pismem z 22 sierpnia 2023 r. (data wpływu 25 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. w (…) zamierza nabyć na rzecz Skarbu Państwa w trwały zarząd nieruchomości na cele związane z obronnością i bezpieczeństwa, położone w (…), stanowiącej działki ewidencyjne nr: 1, 2, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 o łącznej powierzchni 32,9872 ha.
Przedmiotowe nieruchomości są własnością B. Sp. z o.o.
Należy wskazać, iż w odniesieniu do ww. nieruchomości:
1.13 października 2021 r. spółka B. nabyła od spółki C. nieruchomości (w tym zabudowane); sprzedaż korzystała ze zwolnienia z VAT - uzyskano interpretacje indywidualne wskazujące na możliwość zwolnienia ze sprzedaży - interpretacja indywidualna KIS z 29 października 2021 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.458.2021.2.PS;
2.2 marca 2023 r. B. wniosła aportem nabyte wcześniej nieruchomości do spółki D. Sp. z o.o. Ponownie dla dostawy nieruchomości przysługiwało zwolnienie z VAT. Natomiast strony transakcji złożyły zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania przy dostawie nieruchomości zabudowanych.
3.C. doliczyła wartość VAT na fakturze - D. Sp. z o.o. skorzystała z prawa do odliczenia w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Ani B. ani D. Sp. z o.o. nie ponosiły żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości zabudowanych - zgodnie ze złożonym oświadczeniem.
A. w (…) (zwany dalej: A) jako jednostka budżetowa podległa E. realizuje wydatki na podstawie planu finansowego wydatków. Na podstawie Zarządzenia Nr (…) z dnia 31 października 2013 roku w sprawie nadania statutów (…) Wnioskodawca realizuje następujące zadania:
- gospodarowanie nieruchomościami będącymi w trwałym zarządzie Ministra (..),
- dotyczące eksploatacji, inwestycji i remontów nieruchomości oraz związanej nimi infrastruktury technicznej, gospodarki energetycznej, komunalnej i ochrony środowiska,
- dotyczące zaopatrywania w ruchome składniki majątkowe niezbędne do wyposażenia i technicznego utrzymania nieruchomości,
- planowanie i koordynacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem infrastruktury wojskowej na wypadek mobilizacyjnego rozwinięcia i wojny,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z zakwaterowaniem wojska.
Jak wynika z powyższego A. nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż w ramach swoich kompetencji udostępnia energię elektryczną wykonawcom realizującym roboty i usługi związane z realizacją inwestycji budowlanych i remontów prowadzonych przez tut. Zarząd.
Inne działania, wykraczające poza statutowe uprawnienia (jak np. najem czy dzierżawa) wymagają uzyskania przez A. indywidualnej zgody Ministra (…) na taką działalność.
A. jako jednostka budżetowa sektora finansów publicznych, pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa.
Pomiędzy stronami, tj. A. a D. Sp. z o.o. powstała rozbieżność w zakresie złożenia oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT.
Powyższa rozbieżność była przedmiotem analizy Departamentu Podatku od Towarów i Usług Ministerstwa Finansów.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Część działek które zamierzają Państwo nabyć od D. Sp. z o.o. będzie wykorzystywana wyłącznie dla celów obronności i bezpieczeństwa państwa, a więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w przesłanym uzupełnieniu)
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej części nabytych działek, które nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie uzupełniającym)
Państwa zdaniem, A. w (…) w odniesieniu do tej części działek, które zostaną nabyte i będą służyły wyłącznie dla celów obronności i bezpieczeństwa państwa, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że nabyte nieruchomości nie będą służyły żadnej działalności opodatkowanej VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że:
- zamierzają Państwo nabyć na rzecz Skarbu Państwa w trwały zarząd nieruchomości na cele związane z obronnością i bezpieczeństwem;
- jako jednostka budżetowa podległa E. realizują Państwo wydatki na podstawie planu finansowego wydatków;
- na podstawie Zarządzenia Nr (…) z dnia 31 października 2013 roku w sprawie nadania statutów (…) realizują Państwo następujące zadania:
- gospodarowanie nieruchomościami będącymi w trwałym zarządzie (…),
- dotyczące eksploatacji, inwestycji i remontów nieruchomości oraz związanej nimi infrastruktury technicznej, gospodarki energetycznej, komunalnej i ochrony środowiska,
- dotyczące zaopatrywania w ruchome składniki majątkowe niezbędne do wyposażenia i technicznego utrzymania nieruchomości,
- planowanie i koordynacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem infrastruktury wojskowej na wypadek mobilizacyjnego rozwinięcia i wojny,
- realizowanie przedsięwzięć związanych z zakwaterowaniem wojska;
- nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej;
- są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT;
- część działek które zamierzają Państwo nabyć od D. Sp. z o.o. będzie wykorzystywana wyłącznie dla celów obronności i bezpieczeństwa państwa, a więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy A. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej części działek, które nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - część działek które zamierzają Państwo nabyć od D. Sp. z o.o. będzie wykorzystywana wyłącznie dla celów obronności i bezpieczeństwa państwa, a więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W związku z planowanym zakupem Nieruchomości, wykonują Państwo zadania własne wynikające z Zarządzenia Nr (…) z dnia 31 października 2013 roku w sprawie nadania statutów (...), tym samym zakupione Nieruchomości nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku planowanym zakupem Nieruchomości, gdyż nie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right