Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.492.2023.1.KK

Skutki podatkowe otrzymania odszkodowania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania odszkodowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną, posiadającą obywatelstwo polskie, która nabyła w drodze spadku prawo do rekompensaty za mienie pozostawione przez Pani dziadka (…) we wsi (…), gm. (…), pow. (…), woj. (…) (obecnie terytorium Białorusi) (dalej określane jako tzw. „mienie zabużańskie”), na zasadach określonych przepisami ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Ustawa o mieniu zabużańskim”).

Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w (…) z dnia 29 marca 1991 r., sygn. akt (…), o stwierdzeniu nabycia spadku po dziadku, spadek po zmarłym w grudniu 1978 r. nabyły jego dzieci: E. M., M. B., B. K. oraz P. M. - Pani ojciec, po 1/4 każde. Nabyła Pani spadek po ojcu na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. akt (…), o stwierdzeniu nabycia spadku po P. M.

21 grudnia 2021 r. został złożony do Wojewody (…) wniosek w przedmiocie potwierdzenia Pani prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Polski, w którym wystąpiła o rekompensatę za nieruchomości pozostawione we wsi (…) przez dziadka. Po przeprowadzeniu postępowania z ww. wniosku, Wojewoda (…) decyzją nr (…) z dnia 23 marca 202 r. potwierdził, że posiada Pani udział 1/12 części prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia przez dziadka nieruchomości poza obecnymi granicami RP we wsi (…), określając jej wysokość zgodnie z art. 13 ustawy o mieniu zabużańskim. Formę realizacji prawa do rekompensaty miało stanowić świadczenie pieniężne wypłacone ze środków Funduszu Rekompensacyjnego. Decyzja Wojewody (…) nie została zaskarżona do organu wyższej instancji, w konsekwencji czego po jej uprawomocnieniu się, podlegała wykonaniu i 26 maja 2023 r. nastąpiła realizacja prawa do rekompensaty, tj. cała kwota świadczenia pieniężnego przyznanego tytułem rekompensaty, zgodnie z udzieloną dyspozycją, została wpłacona Pani na rachunek bankowy.

Pytania

1.Czy w związku z realizacją prawa do rekompensaty za pozostawione mienie zabużańskie i wypłatą Pani świadczenia pieniężnego, ma Pani obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.Czy w związku z ww. realizacją prawa do rekompensaty za pozostawione mienie zabużańskie, po Pani stronie powstały jakiekolwiek obowiązki w zakresie raportowania do organów podatkowych, tj. w szczególności obowiązek jej ujawnienia w zeznaniu podatkowym lub inne obowiązki sprawozdawcze?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Pani, w związku z realizacją prawa do rekompensaty za pozostawione mienie zabużańskie i wypłatą Pani świadczenia pieniężnego, nie ma Pani obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a także w związku z ww. realizacją nie powstały po Pani stronie jakiekolwiek obowiązki w zakresie raportowania do organów podatkowych, w szczególności nie powstał obowiązek zgłoszenia otrzymanej rekompensaty oraz obowiązek jej ujawnienia w zeznaniu podatkowym ani inne obowiązki sprawozdawcze, gdyż wynika to wprost z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm.).

Zwolnienie rekompensaty z opodatkowania.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Art. 21 ust. 1 pkt 30a tej ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu realizacji prawa do rekompensaty na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097), przez osoby uprawnione na podstawie tej ustawy. Z literalnej wykładni art. 21 ust. 1 pkt 30a ww. ustawy wynika, że w celu zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu uzyskanej rekompensaty za mienie zabużańskie, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. środki pieniężne stanowiące przedmiotowy przychód powinny zostać uzyskane przez uprawnioną do rekompensaty; pochodzić ze zrealizowania prawa do rekompensaty. W sprawie wyżej opisanej wskazane przesłanki są spełnione.

Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w (…) z dnia 29 marca 1991 r., sygn. akt (…), o stwierdzeniu nabycia spadku po M. M., spadek po zmarłym w grudniu 1978 r. nabyły jego dzieci: E. M., M. B., B. K. oraz P. M. - Pani ojciec po 1/4 każde. Spadek po ojcu nabyła Pani na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. akt (…), o stwierdzeniu nabycia spadku po P. M., a więc jest Pani spadkobiercą po dziadku, będącym właścicielem mienia zabużańskiego. Posiada Pani też obywatelstwo polskie. Wobec tego spełnia Pani przesłanki zawarte w art. 3 ust. 2 ustawy o mieniu zabużańskim, w konsekwencji posiada Pani prawo do rekompensaty. Wojewoda (…), decyzją nr (…), z dnia 23 marca 202 r. potwierdził, że posiada Pani w udział 1/12 części prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia przez dziadka nieruchomości poza obecnymi granicami RP we wsi (…) (po uwzględnieniu w podziale spadku Pani oraz Jej rodzeństwa), określając jej wysokość zgodnie z art. 13 ustawy o mieniu zabużańskim. Formę realizacji prawa do rekompensaty miało stanowić świadczenie pieniężne wypłacone ze środków Funduszu Rekompensacyjnego.

Podsumowując, w Pani ocenie, świadczenie otrzymane z tytułu realizacji prawa do rekompensaty za mienie zabużańskie, które otrzymała Pani na swój rachunek bankowy, stosownie do przypadającego Jej udziału spadkowego, korzysta w całości ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Brak obowiązków w zakresie raportowania do organów podatkowych.

W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy podatku dochodowego, którzy uzyskują przychody w ciągu roku podatkowego, są zobowiązani do złożenia z tego tytułu odpowiedniego rocznego zeznania podatkowego. Obowiązek ten nie dotyczy jednakże przychodów zwolnionych z opodatkowania, co wynika z faktu, że w stosunku do takich przychodów nie powstaje obowiązek zapłaty podatku. Jeżeli zatem podatnik uzyskał w roku podatkowym kwoty, które pozostają zwolnione lub nie podlegają w ogóle opodatkowaniu, to nie musi ujawniać ich w zeznaniu podatkowym. Mając powyższe na uwadze, po Pani stronie nie powstał obowiązek w zakresie raportowania do organów podatkowych, tj. w szczególności nie powstał obowiązek zgłoszenia organom otrzymanej rekompensaty, obowiązek jej ujawnienia w zeznaniu podatkowym lub inne obowiązki sprawozdawcze w związku z otrzymaniem świadczenia pieniężnego tytułem rekompensaty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Jednocześnie wskazać należy, że aktualnie obowiązująca ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2022 r., poz. 2647, ze zm.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że wydana interpretacja dotyczy Pani obowiązków podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym braku obowiązku wykazania  uzyskanej rekompensaty w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Organ podatkowy nie zajmował stanowiska w zakresie Pani obowiązków sprawozdawczych dotyczących innych podatków nieobjętych zakresem wniosku, o których wspomina Pani w pytaniu nr 2.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00