Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.24.2022.10.MAZ

Zwolnienie od akcyzy, na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

 1) ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 26 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z … r., sygn. akt …;

 2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 26 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31, zakupionego w okresie od lipca do sierpnia 2021 r., wpłynął 28 stycznia 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 marca 2022 r. (wpływ 28 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

ABC (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Uczelnia”) działa w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Podstawowymi zadaniami uczelni są: … .

Wnioskodawca jest jedną z pięciu obecnie, publicznych uczelni kształcących studentów na kierunku … . Uczelnia prowadzi XYZ (dalej jako: „XYZ”), który wchodzi w strukturę Uczelni i realizuje zadania statutowe Uczelni. Nieprzerwanie od … roku kształci studentów specjalizacji … . Na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych … Uczelnia otrzymuje dotację, którą przyznaje Minister Infrastruktury.

Do statków powietrznych Uczelnia dokonuje zakupu paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31, które co do zasady korzysta ze zwolnienia z akcyzy ze względu na jej przeznaczenie. Dostawa jest dokonywana przez podmiot pośredniczący (…) do podmiotu zużywającego (Uczelnia). Takiego zakupu Uczelnia dokonała też w lipcu i sierpniu 2021 r.

Uczelnia w celu nabycia prawa do korzystania ze zwolnienia z akcyzy paliwa lotniczego ze względu na przeznaczenie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Stosowne potwierdzenie rejestracji AKC-PR Uczelnia uzyskała … 20XX r.

W związku ze zmianą przepisów, wynikającą z art. 7 ustawy z dnia 10.12.2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, podmiot, który przed 01.02.2021 r. złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjne i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia zostaje wpisany - zarejestrowany w CRPA po uzupełnieniu zgłoszenia rejestracyjnego.

W dniu 15 czerwca 2021 r. ówczesny Dyrektor XYZ na formularzu WRR001 złożył wniosek o zarejestrowanie siebie na PUESC (sprawa nr …). Ponownie zgłoszenie rejestracyjne zostało złożone na PUESC dla Wnioskodawcy w dniu 17 sierpnia 2021 r. na formularzu WPE0001 (sprawa nr …) i kolejny raz na formularzu WRP0002 (sprawa nr …). Ostatecznie Wnioskodawca został wpisany do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych z dniem … września 2021 r.

W uzupełnieniu wniosku z 28 marca 2022 r., w odpowiedzi na zadane przez Organ w wezwaniu pytania, Wnioskodawca podał, że:

1. Wnioskodawca wyjaśnia, że wobec sytuacji, iż wniosek na formularzu WRR0001 (sprawa nr …) był składany przez byłego już pracownika pana …, Uczelnia nie jest w stanie wskazać, czy po złożeniu ww. wniosku otrzymała dokument w postaci Urzędowego Potwierdzenia Odbioru z przyjęciem do przetwarzania (UPO). Wskazać jednak należy, że z informacji, które otrzymała Uczelnia od … w piśmie z dnia 10.01.2022 r., znak: …, wynika, że sprawa zainicjowana ww. wnioskiem została rozpatrzona pozytywnie w dniu 15.06.2021 r. Stąd też niewątpliwie ww. wniosek został przyjęty.

2. Uczelnia złożyła formularz WRP002 (sprawa nr … w dniu … września 2022 r. i w tym też dniu Uczelnia otrzymała Urzędowe Potwierdzenie Odbioru z przyjęciem do przetwarzania (UPO).

3. W formularzu WRP0002 Uczelnia podała dane, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.), wskazując jako właściwy dla Uczelni organ podatkowy w zakresie akcyzy – Naczelnika Urzędu Skarbowego w … .

4.W związku z wątpliwościami co do daty wpisu Uczelni w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, Uczelnia wystąpiła w dniu 9 grudnia 2021 r. z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego datę dokonania przez Wnioskodawcę zgłoszenia rejestracyjnego, wymaganego na podstawie art. 32 ust. 6, w związku z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.) oraz okresu obowiązywania tego zgłoszenia. W dniu 20 grudnia 2021 r. Uczelnia otrzymała zaświadczenie od …, które potwierdziło rejestrację Uczelni w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA). W przedmiotowym zaświadczeniu nie została podana data rejestracji, stąd też Uczelnia w dniu 28 grudnia 2021 r. złożyła ponowny wniosek do … o wydanie zaświadczenia potwierdzającego datę dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. W odpowiedzi na niniejszy wniosek, … w piśmie z dnia 10 stycznia 2022 r. (znak sprawy: …) wskazał, że:

„Procedura rejestracji reprezentacji dla ABC na PUESC, została rozpoczęta złożeniem wniosku na formularzu WPE0001 w dniu 17 sierpnia 2021 roku (sprawa nr … została rozpatrzona pozytywnie … września 2021 roku).

Procedura aktualizacji danych firmy, została rozpoczęta złożeniem wniosku na formularzu WRP0002 w dniu … września 2021 roku (sprawa nr … została zakończona pozytywnie … września 2021 roku i ABC została wpisana do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych)”.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Uczelnia, dokonując w okresie od lipca 2021 r. do sierpnia 2021 r. zakupu paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31 na potrzeby statków lotniczych do kształcenia studentów, i nie będąc w tym okresie zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, miała prawo do skorzystania z zakupów tego paliwa bez akcyzy, korzystając ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1, ust. 6, w związku z art. 16. ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego Uczelnia, dokonując w okresie od lipca 2021 r. do sierpnia 2021 r. zakupu paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31, na potrzeby statków lotniczych, do kształcenia studentów, i nie będąc w tym okresie zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, miała prawo do skorzystania z zakupów tego paliwa bez akcyzy, korzystając ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1, ust. 6 w związku z art. 16. ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako: „Ustawa”).

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 Ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 3 Ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Z kolei zgodnie z art. 32 ust. 6 Ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1. Uczelnia takiego zgłoszenia rejestracyjnego dokonała i stosowne potwierdzenie rejestracji AKC-PR Uczelnia uzyskała … 20XX r., które zostało wydane na podstawie art. 16 ust. 3 Ustawy.

W ocenie Uczelni, literalna interpretacja przepisów Ustawy, w tym nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 10.12.2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, wskazuje iż dla konieczności korzystania z ww. zwolnienia w okresie od lipca do sierpnia 2021 [r.] nie było niezbędne zarejestrowanie się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych w terminie do 30 czerwca 2021 [r.], wydłużonym później komunikatem do 31 sierpnia 2021 r. Z treści powyższych przepisów wynika, że dla korzystania ze zwolnienia konieczne było dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego, a Uczelnia takie zgłoszenie dokonała już w 20XX r. W ocenie Uczelni wymóg zarejestrowania w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych na potrzeby korzystania z ww. zwolnienia nie wynika również z art. 7 ustawy nowelizującej.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek 8 kwietnia 2022 r. – wydałem interpretację indywidualną, znak: 0111-KDIB3-3.4013.24.2022.2.MAZ, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe. Interpretację doręczono Państwu 12 kwietnia 2022 r.

Skarga na interpretację indywidualną

11 maja 2022 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Skarga wpłynęła 16 maja 2022 r. Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w ... oddalił Państwa skargę wyrokiem z … 2022 r., sygn. akt … .

Wnieśli Państwo skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z … 2023 r., sygn. akt …, uchylił w całości zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., a także interpretację indywidualną z 8 kwietnia 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.24.2022.2.MAZ.

Wyrok NSA uchylający interpretację indywidualną wpłynął do Organu 19 czerwca 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259, ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyroku;

- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania uchylonej interpretacji, tj. w dniu 8 kwietnia 2022 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 został wymieniony:

Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

 a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

 b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów.

W myśl art. 16 ust. 2 ustawy:

W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:

 1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;

 2) adres zamieszkania lub siedziby;

 3) adres miejsca prowadzenia działalności;

 4) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;

 5) określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;

 6) wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy;

 7) w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju - również dane jego oddziału na terytorium kraju, w tym nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, oraz adres jego siedziby;

 8) w przypadku podmiotu zagranicznego reprezentowanego przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5 lub 5a - również dane podmiotu zagranicznego, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 16 ust. 3ba ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 1a, rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych następuje po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego spełniającego warunki, o których mowa w ust. 2-2c oraz przepisach wydanych na podstawie art. 20.

W myśl art. 16 ust. 3c ustawy:

Właściwy dyrektor izby administracji skarbowej publikuje, bez zbędnej zwłoki, na PUESC aktualne listy zarejestrowanych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych pośredniczących podmiotów węglowych oraz pośredniczących podmiotów gazowych obejmujące następujące dane: imię i nazwisko lub nazwę, adres miejsca wykonywania działalności gospodarczej lub adres siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Jak stanowi art. 7 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 72; dalej jako: „ustawa zmieniająca”):

Podmiot, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia, zostaje zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych z chwilą uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem dokonania tego uzupełnienia do dnia 30 czerwca 2021 r. Przepisy art. 16 ust. 2b i 2c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej:

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2021 r., z wyjątkiem:

1) art. 4, który wchodzi w życie z dniem 31 stycznia 2021 r.;

2) art. 5, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 r.

Stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych zawiera dane, o których mowa w art. 16 ust. 2 i 2a.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy:

Na wniosek:

1) podmiotu zarejestrowanego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych,

2) innego podmiotu mającego interes prawny w uzyskaniu informacji o zarejestrowaniu danego podmiotu w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych

-właściwy dyrektor izby administracji skarbowej wydaje zaświadczenie stwierdzające, czy dany podmiot jest podmiotem zarejestrowanym w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

Państwa wątpliwość dotyczy zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31, zakupionego w okresie od lipca do sierpnia 2021 r., na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z brzmieniem art. 32 ust. 6 oraz art. 16 ust. 1 ustawy.

Dla możliwości zastosowania – na mocy art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy – zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31, niezbędne jest m.in. dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy. Wymóg złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynika wprost z treści art. 32 ust. 6 ustawy i w przedmiotowej sprawie dotyczy wyłącznie faktu dokonania zgłoszenia, a nie następującej po nim czynności rejestracji w CRPA.

Jak wskazał w niniejszej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z … 2023 r., znak: …: „Sam wpis do CRPA, w ujęciu analizowanej tu regulacji, jest jedynie wtórny względem realizowanego wymogu w postaci dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Zatem okoliczność obejmująca rejestrację w CRPA, w określonym czasie, stanowi kwestię pochodną i zasadniczo obojętną z punktu widzenia tak ukształtowanego przepisu przewidującego zwolnienie od akcyzy”.

Zauważyć należy, że wątpliwości Wnioskodawcy związane są z treścią art. 7 ustawy zmieniającej, który wszedł w życie 1 lutego 2021 r. Przepis ten nałożył na podmioty, które przed wejściem w życie ustawy zmieniającej dokonały zgłoszenia rejestracyjnego, obowiązek uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego. Takie uzupełnienie jest równoznaczne z rejestracją w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Przy czym tego obowiązku uzupełnienia danych należało dokonać do 30 czerwca 2021 r.

Z uwagi na bardzo dużą liczbę zgłoszeń o rejestrację w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej jako: „CRPA”), Ministerstwo Finansów opublikowało 25 czerwca 2021 r. komunikat, zgodnie z którym: „Podmioty, które do 30 czerwca 2021 roku rozpoczną proces rejestracji, dotyczący uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R, i nie będą zarejestrowane w CRPA, mogą nadal prowadzić działalność gospodarczą w akcyzie do 31 sierpnia br. – na podstawie otrzymanego dokumentu UPO”. Tym samym dokument UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru), którym dysponował podmiot zużywający, do 31 sierpnia 2021 r. spełniał rolę dokumentu potwierdzającego rejestrację.

Jak podał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, ówczesny Dyrektor XYZ złożył 15 czerwca 2021 r., na formularzu WRR0001, wniosek o zarejestrowanie siebie na PUESC. Przy czym Wnioskodawca – wskazując, że ten wniosek został złożony przez byłego pracownika – nie miał możliwości potwierdzenia, że otrzymał dokument UPO. Natomiast w uzupełnieniu wniosku Uczelnia podała, że z pisma … z 10 stycznia 2022 r. wynika, że sprawa zainicjowana ww. wnioskiem została rozpatrzona pozytywnie w dniu 15 czerwca 2021 r.

W swoim piśmie ... stwierdził, że procedura rejestracji reprezentacji dla Wnioskodawcy na PUESC została rozpoczęta złożeniem wniosku na formularzu WPE0001 w dniu 17 sierpnia 2021 roku. Złożenie kolejnego wniosku WPE0001 17 sierpnia 2021 r. umożliwiło wystąpienie z wnioskiem WRP0002 (aktualizacja danych firmy), co nastąpiło … września 2021 r., a wynikiem tego było wpisanie Uczelni do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych dopiero … września 2021 r.

W wyroku z … 2023 r., znak: …, odnosząc się do treści art. 7 ustawy zmieniającej, Naczelny sąd Administracyjny stwierdził, że:

„Z powodu niedochowania wymogów procedury uzupełniającej z art. 7 ustawy nowelizującej, czyli w istocie „tylko” z uwagi na brak dokonania zgłoszenia właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej przez PUESC (art. 16 ust. 2b u.p.a.), w terminie do 30 czerwca 2021 r., danych właściwego dla ... naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy, od czego zależała możliwość zarejestrowania w CRPA w tym terminie, Sąd pierwszej instancji zaakceptował pogląd Dyrektora KIS, że … nie mogła korzystać ze zwolnienia akcyzowego w lipcu i sierpniu 2021 r.

6.8. Naczelny Sąd Administracyjny nie mógł uznać takiego podejścia za odpowiadające prawu z dwóch zasadniczych powodów.

6.8.1. Po pierwsze, jak już wcześniej wyjaśniono warunkiem korzystania z analizowanego w tej sprawie zwolnienia akcyzowego nie było uzyskanie wpisu-rejestracji w CRPA (zob. pkt 6.5 i 6.5.1 niniejszego uzasadnienia). Przy takiej ocenie tracił na istotnym znaczeniu przepis przejściowy art. 7 ustawy nowelizującej, który w gruncie rzeczy poświęcony był uzyskaniu rejestracji w CRPA przez podmioty, które dopełniły wymogu zgłoszenia z art. 16 ust. 1 u.p.a. w brzmieniu dotychczasowym (sprzed 1 lutego 2021 r.).

6.8.2. Po drugie, w okolicznościach sprawy objętej interpretacją indywidualną i oceną prawną tych okoliczności różnica w zakresie danych podlegających zgłoszeniu uzupełniającemu przez podmiot obowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na gruncie starych i nowych przepisów dotyczyła wskazania dodatkowo jedynie danych dotyczących właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.a., czyli wskazania właściwego dla ... naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy”.

Wobec powyższego, we wskazanym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny doszedł do następującej konkluzji w niniejszej sprawie:

„Z perspektywy stricte zgłoszenia rejestracyjnego niewypełnienie tego warunku, tzn. udzielenia informacji właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej, który naczelnik urzędu skarbowego jest właściwy w zakresie akcyzy dla podmiotu zarejestrowanego w poprzednich uwarunkowaniach prawnych, miało skutkować pozbawieniem ... prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy. Żadne inne elementy (z przyczyn już podanych pominąć w tym miejscu należało kwestię wpisu do CRPA) nie zostały w zaskarżonym wyroku wskazane jako uniemożliwiające skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy.

W tych okolicznościach faktycznych i prawnych Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że przy wydaniu interpretacji indywidualnej, która odnosiła się do oceny czy ... mogła skorzystać ze zwolnienia od akcyzy w lipcu i sierpniu 2021 r., właściwy dla tego zwolnienia wymóg, który generalnie podlegać musi wypełnieniu (jako prawem przewidziany obowiązek dokonania zgłoszenia odpowiadającego w pełnym zakresie nowym regulacjom prawnym - art. 16 ust. 1 i nast. u.p.a.), należało odczytać z poszanowaniem zasady proporcjonalności. Zasada ta ma umocowanie we wzorcach konstytucyjnych i prawie europejskim.

Stan sprawy wskazywał, że niedopełnienie w czasie prawem przewidzianym czynności obejmującej uzupełnienie danych uprzednio zgłoszonych jedynie o wskazanie właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy, nie mogło prowadzić do pozbawienia zwolnienia od akcyzy. Byłby to skutek nieproporcjonalny względem braku realizacji rzeczonego warunku formalnego. W takim ujęciu pozbawienie możliwości skorzystania ze zwolnienia następowałoby bowiem li tylko dlatego, że ... spóźniła się z podaniem danych o organie podatkowy dla niej właściwym w zakresie akcyzy i z jednoczesnym pominięciem, że właśnie u tego organu prowadzone były czynności odnoszące się do uprzednio złożonego zgłoszenia rejestracyjnego. Jeżeli w tym konkretnym przypadku miałaby za tym pójść konsekwencja w postaci pozbawienia prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy - zważywszy też na okoliczność, że kwestia właściwości organu stanowi element z urzędu rozważany, tak jak i przestrzegany - mechanizm ten byłby nieproporcjonalny do realizowanego nim celu i dlatego też nie mógł zyskać aprobaty w postępowaniu kasacyjnym”.

W świetle powyższego – uwzględniając ocenę prawną przedstawioną w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z … 2023 r., sygn. akt … – należy stwierdzić, że w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Uczelnia miała prawo do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 12 31, zakupionego w okresie od lipca do sierpnia 2021 r., na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z art. 32 ust. 6 oraz w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie będącym odpowiedzią na zadane we wniosku pytanie, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00