Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.297.2023.1.KK

Przychody ze świadczenia usług prawnych, sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 69 opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez radcę (adwokata).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%. Uzupełnił go Pan 9 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Od dnia 2 lipca 2020 r. osiąga Pan dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa PIT”), tj. pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności w zakresie świadczenia pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze („Prawo o adwokaturze”) - działalność prawnicza „(PKWiU 69.10.Z)”, zarówno na rzecz osób prawnych, jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz prowadzeniu szkoleń (Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane 85.59.B). Jest Pan adwokatem.

Zawarł Pan w dniu 1 lutego 2022 r. umowę zlecenia (dalej: „Umowa”) w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: „k.c.”), zgodnie z którą jest Pan zleceniodawcą, natomiast zleceniobiorcą jest osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych, wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata (dalej: „Radca”). Umowa zawierała uregulowania stanowiące, że:

Umowa będzie zawarta od dnia 1 lutego 2022 r. na czas nieokreślony;

za realizację zlecenia Radcy należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia;

dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia Radca po każdej poradzie prześle informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia;

Umowa nie przewiduje minimalnego wymiaru realizacji zlecenia; wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Pana;

przedmiotem umowy będzie udzielanie porad prawnych z zakresu przepisów dotyczących prawa ochrony danych osobowych, w tym w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”), prawa cywilnego, prawa własności intelektualnej oraz prawa nowych technologii w zakresie, w jakim powyższe obszary związane są z prowadzoną przez Zleceniodawcę działalnością polegającą na świadczeniu usług pomocy prawnej.

Będzie mieć Pan prawo zażądać dokładnej specyfikacji w razie powzięcia wątpliwości co do uzasadnienia poświęcenia wskazanego przez Radcę czasu na realizację zlecenia.

Będzie Pan wykorzystywał porady uzyskane od Radcy do wykonywania własnych czynności w ramach świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu Prawo o adwokaturze. Od dnia 1 lutego 2022 r. będzie Pan spełniał warunki do opłacania w roku podatkowym ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”) i nie będzie prowadził działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na mocy art. 8 Ustawy.

Dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Osiąga Pan przychody ze świadczenia usług prawnych - działalności prawniczej (PKWiU 69). Złożył Pan właściwemu miejscowo Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego w dniu 1 lutego 2022 r.

Pytanie

Czy jeżeli Umowa została zawarta w wariancie opisanym we wniosku i jest wykonywana od 1 lutego 2022 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez radcę (adwokata) są wykorzystywane przez Pana do wykonywania przez niego działalności prawniczej, przychody ze świadczenia usług prawnych - działalności prawniczej (PKWiU 69), podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, Umowa zawarta w wariancie opisanym we wniosku, jest i będzie wykonywana od 1 lutego 2022 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są i będą wykorzystywane przez Pana do wykonywania przez niego działalności prawniczej, zatem przychody z działalności prawniczej (PKWiU 69), osiągnięte po 1 lutym 2022 r., mogą i w przyszłości będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę Prawnego. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”) w brzmieniu zmienionym ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 12 Ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1)17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,

2)15% przychodów ze świadczenia usług m.in. prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez m.in. doradców podatkowych, radców prawnych i adwokatów, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Od 1 lutego 2022 r. zatrudnia Pan Radcę na podstawie umowy zlecenia (Umowy).

Art. 4 w ust. 1 pkt 11 Ustawy nie określa minimalnego wymiaru, w jakim osoba wykonująca czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy ma być zatrudniona. Wynika z tego, kierując się wykładnią literalną, że jeżeli w ciągu roku podatkowego spełnione są i będą łącznie dwa warunki:

1.zatrudnia Pan i będzie zatrudniać inną osobę (tu: Radcę Prawnego) na podstawie m.in. umowy zlecenia (tu: Umowy); oraz

2.osoba ta wykonuje i będzie wykonywać czynności związane z istotą Pana zawodu, to świadczy Pan i będzie świadczył usługi doradztwa prawnego inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Tym samym, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy, jest i będzie uprawniony do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów. Fakt, że zatrudnia/będzie zatrudniać Pan na podstawie umowy zlecenia (Umowy) inną osobę (Radcę), stanowi element opisu zdarzenia przyszłego. Jedynym elementem podlegającym ocenie może być, czy wykonywanie przez Radcę Umowy należy uznać za „wykonywanie czynności związanych z istotą Pana zawodu”. Pojęcie „czynności związanych z istotą zawodu" nie jest pojęciem zdefiniowanym, toteż należy rozumieć je dosłownie. Pojęcie „związek” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN oznacza „stosunek rzeczy, zjawisk, itp. łączących się ze sobą, wpływających, oddziałowujących na siebie: łączność powiązanie, zależność”, zaś „istota” oznacza to co jest w czymś zasadnicze, podstawowe, grunt, założenie". Tym samym, przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług pomocy prawnej, które Pan świadczy. Nie będą takimi czynnościami, np. czynności kuriera dostarczającego dokumenty, czy sekretarki. Będą takimi czynnościami natomiast czynności merytorycznie związane z istotą świadczenia pomocy prawnej. Potwierdza to artykuł „WYJAŚNIENIE MINISTERSTWA FINANSÓW. Kiedy ryczałt dla prawnika według 15%, a kiedy 17% stawki?”, Gazeta Podatkowa nr 91 (1757) z dnia 12 listopada 2020 r., w którym wskazano, że: „Ministerstwo przykładowo wskazało, że 15% stawka podatku znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów osiąganych przez radcę prawnego, który zatrudnia osoby wykonujące czynności związane z istotą tego zawodu, czyli, np. aplikanta na podstawie umowy zlecenia. Konsekwentnie, zatrudniając sekretarkę, czy księgową, radca taki zostanie uznany za wykonującego wolny zawód, czego efektem będzie stosowanie 17% stawki podatku do uzyskiwanych przez niego przychodów". Zatrudnienie Radcy (adwokata) na podstawie Umowy w odniesieniu do powyższego przykładu odpowiada zatrudnieniu aplikanta, a nie personelu „pomocniczego” (sekretarki, księgowej). W praktyce Radca może więc udzielać na mocy tak skonstruowanej Umowy porad różnego rodzaju, tj. m.in.:

1.przedstawiać swoją ocenę uregulowań prawa w obszarach, w których do pojęć prawa cywilnego, prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej czy własności intelektualnej inne regulacje, w ramach których udziela Pan porad prawnych, odwołują się bezpośrednio;

2.przedstawiać swoją ocenę uregulowań umownych (w świetle prawa cywilnego w szczególności zobowiązań, prawa autorskiego oraz prawa własności intelektualnej), w zakresie, w jakim prawo cywilne oraz autorskie wpływa na obowiązki klientów oraz możliwość zastosowania poszczególnych regulacji;

3.przedstawiać merytorycznie uwarunkowania prawne (np. regulacje dotyczące ochrony danych osobowych, zmiany w zakresie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy), wskazywać publikacje wraz z komentarzem Zleceniobiorcy, potrzebne i wykorzystywane przez Pana do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia pomocy prawnej.

W takich sytuacjach Radca prezentuje i będzie Panu prezentować swoją ocenę, która bezpośrednio rzutuje i rzutować będzie na treść udzielanych przez niego w ramach udzielania porad prawnych. Tym samym, opinie dostarczone przez Radcę wpływają i wpływać będą na zasadnicze elementy usług pomocy prawnej oraz udzielanych przez Pana porad prawnych, które Pan świadczy i zatrudnienie Radcy w tym charakterze na podstawie Umowy, sprawia i będzie sprawiać, że nie świadczy i nie będzie Pan świadczyć usług w ramach wolnych zawodów. Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 marca 2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.976.202.2.AP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu należy odnieść się do art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy adwokat wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

W konsekwencji, aby podatnik mógł zastosować 15% stawkę ryczałtu powinien spełnić dwie przesłanki:

a)zatrudnić osobę fizyczną,

b)osoba zatrudniona powinna wykonywać czynności związane z istotą zawodu wykonywanego przez pracodawcę.

Zatem zatrudnienie przez adwokata osoby fizycznej, która wykonuje czynności związane z istotą tego zawodu powoduje, że adwokat nie wykonuje działalności osobiście.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której osiąga przychody m.in. ze świadczenia usług prawnych sklasyfikowanych do działu PKWiU 69USŁUGI PRAWNE, RACHUNKOWO-KSIĘGOWE I DORADZTWA PODATKOWEGO. Jest Pan adwokatem. W dniu 1 lutego 2022 r. zawarł Pan umowę zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. Kodeksu cywilnego. Zleceniobiorcą umowy jest osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata. Przedmiotem umowy jest udzielanie porad prawnych z zakresu przepisów dotyczących prawa ochrony danych osobowych, prawa cywilnego, prawa własności intelektualnej oraz prawa nowych technologii. Porady uzyskane od zleceniobiorcy służą Panu do wykonywania własnych czynności w ramach świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu Prawo o adwokaturze.

Nie występują u Pana negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jednocześnie spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Złożył Pan właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli zatrudnia Pana radcę (adwokata) na podstawie umowy zlecenia oraz zleca mu Pan wykonywanie usług prawnych, które wykonuje na Pana rzecz, wskazuje, że nie świadczy Pan usług w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, przychody uzyskiwane przez Pana od 1 lutego 2022 r. ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług prawnych, sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 69 mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez radcę (adwokata).

W efekcie powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej sekcji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja nie odnosi się do świadczonych przez Pana pozostałych usług, gdyż nie były one przedmiotem zapytania.

Odnosząc się do powołanej interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651,ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00