Interpretacja
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2023 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP3.8220.14.2022.HTCE
1. Środki finansowe otrzymane na podstawie umowy zawartej z powiatem dotyczącej zapewnienia miejsc czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium RP z terenu objętego konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z wybraną formą opodatkowania. 2. Określenie wystąpienia związku przyczynowo-skutkowego z kosztami uzyskania przychodów a świadczeniem otrzymanym na podstawie umowy z powiatem.
Zmiana interpretacji indywidualnej
Szanowny Panie,
w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.445.2022.2.MT, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu wymienioną interpretację stwierdzając, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z 13 kwietnia 2022 r. (data wpływu 15 kwietnia 2022 r.), uzupełnionym pismem z 17 czerwca 2022 r. (data wpływu 22 czerwca 2022 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z zapewnieniem pomocy uchodźcom z Ukrainy oraz kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z zapewnieniem pomocy uchodźcom z Ukrainy oraz kosztów uzyskania przychodów.
Treść wniosku, uzupełnionego pismem z 17 czerwca 2022 r., jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wystąpił Pan z wnioskiem o interpretację, w związku z wystawianymi fakturami do zawartej umowy o finansowanie przez Powiat … zadań w ramach polecenia Wojewody …, co do czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od 24 lutego 2022 r., które przybyły na teren Województwa ….
W ośrodku wypoczynkowym, który prowadzi Pan w ramach swojej działalności gospodarczej od dnia 3 marca 2022 r. nadal przebywają osoby z Ukrainy. Zgodnie z zawartą umową za miesiąc marzec wystawił Pan fakturę ze stawką 8% (tytuł usługi hotelowej z wyżywieniem). Po konsultacji telefonicznej z infolinią skarbową otrzymał Pan informację, że zgodnie z Dz. U. poz. 1696 Rozporządzenia Ministra Finansów oraz Dz. U. Poz. 531 wprowadzającym § 10bd do Rozporządzenia Ministra Finansów, może Pan zastosować obniżoną do wysokości 0% stawkę VAT. W ślad za tym wystawił Pan korektę faktury zmniejszającej stawkę podatku VAT z 8% na 0%, co zakwestionowało Starostwo. Ponadto wystawił Pan kolejną fakturę ze stawką 0%. Złożył Pan wniosek o interpretację do przynależnego Urzędu Skarbowego, tj. Urzędu Skarbowego …. W odpowiedzi otrzymał Pan informację, że zastosowana stawka VAT 0% jest prawidłowa. Napisano również, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem władnym do udzielania odpowiedzi w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Organem, do którego należy skierować taki wniosek jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Wskazał Pan, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Formą opodatkowania Pana działalności gospodarczej jest podatek liniowy. W Pana ośrodku wypoczynkowym od 3 marca 2022 r. przebywają osoby z terenu Ukrainy na podstawie zawartej umowy Nr … o finansowaniu przez Powiat … zadań w ramach polecenia Wojewody …. Umowa zawarta jest z Powiatem … i dotyczy zapewnienia miejsc czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terenu objętego konfliktem zbrojnym w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od 24 lutego 2022 r. Za zakwaterowanie, zapewnienie dostępu do sanitariów wraz z wyżywieniem, Powiat … Starostwo … w … ul. … przekazuje Panu jako wykonawcy (na podstawie wystawionych faktur – jest Pan przedsiębiorcą) dofinansowanie stanowiące iloczyn liczby osób i kosztu osobodnia, który aktualnie wynosi 70 zł brutto. Dofinansowanie w ramach przedmiotowej umowy przekazywane jest na Pana rachunek firmowy. Koszty jakie ponosi Pan w ramach rozliczeń ww. umowy, to głównie: artykuły spożywcze, środki czystości, środki higieny, media typu światłowód, gaz, wynagrodzenia i inne koszty związane z funkcjonowaniem ośrodka wypoczynkowego, który w całości zajmują matki z dziećmi.
Według Pana informacji dofinansowanie (tak brzmi w umowie) jest to świadczenie pieniężne, które otrzymuje Pan w ramach art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego Państwa (Dz. U. poz. 583) - Działanie realizowane na podstawie umowy przez Wojewodę … (art. 12.1). Zgodnie z art. 52zh ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane świadczenie (dofinansowanie) zwalnia się z podatku dochodowego. W Pana przypadku otrzymane świadczenie (dofinansowanie) nie stanowi przychodu z Pana działalności, a poniesione w tym zakresie koszty nie stanowią kosztów Pana działalności gospodarczej, tym samym uzyskany dochód nie zwiększa podstawy dochodu z Pana działalności gospodarczej i od tego dochodu nie odprowadza Pan składki zdrowotnej do ZUS.
Pytania
1.Czy zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego Państwa (Dz. U. poz. 583) oraz art. 52zh ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane świadczenie (dofinansowanie) na podstawie zawartej umowy z Powiatem … realizującym zadania Wojewody … jest zwolnione z podatku dochodowego?
2.Czy poniesione koszty na realizację zawartej umowy stanowią tylko koszty tej umowy i nie są zaliczane do kosztów pozostałej działalności?
3.Czy od tak otrzymanego dochodu odprowadza Pan składkę zdrowotną do ZUS ?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i Nr 2.
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Otrzymane świadczenie (dofinansowanie) jest zwolnione z podatku dochodowego.
Ad. 2
Poniesione koszty na realizację umowy są związane jedynie z kosztami tej umowy, nie są zaliczane do kosztów pozostałej działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.445.2022.2.MT uznał Pana stanowisko we wniosku za prawidłowe.
Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej
Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[1].
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy PIT:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT:
Źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 1 ustawy PIT:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosowanie zaś do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a˗22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (usługi hotelarskie) zawarł Pan umowę w zakresie świadczenia usług zorganizowanego zakwaterowania dla cudzoziemców uciekających przed konfliktem zbrojnym na Ukrainie wraz z zagwarantowaniem dla nich wyżywienia. Umowa zawarta została z Powiatem … i dotyczy zapewnienia miejsc czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terenu objętego konfliktem zbrojnym w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od 24 lutego 2022 r. Umowa została zawarta z Powiatem … w celu wykonania polecenia Wojewody (działanie realizowane na podstawie umowy przez Wojewodę, art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Koszty jakie ponosi Pan w ramach rozliczeń ww. umowy, to głównie: artykuły spożywcze, środki czystości, środki higieny, media typu światłowód, gaz, wynagrodzenia i inne koszty związane z funkcjonowaniem ośrodka wypoczynkowego, który w całości zajmują matki z dziećmi. Za zakwaterowanie, zapewnienie dostępu do sanitariów wraz z wyżywieniem Starostwo Powiatowe przekazuje Panu jako wykonawcy-przedsiębiorcy (na podstawie wystawionych faktur) dofinansowanie za świadczona usługę stanowiące iloczyn liczby osób i kosztu osobodnia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy[2]:
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:
Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Stosownie natomiast do art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:
Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:
1)imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;
2)PESEL lub NIP składającego wniosek;
3)wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;
4)imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania oraz PESEL;
5)oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;
6)numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;
7)oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;
8)adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;
9)adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;
10)oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;
11)oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w drodze rozporządzenia określił wzór wniosku, zawierający wszystkie enumeratywnie określone przez prawodawcę elementy.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:
1.Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:
1)zakwaterowaniu;
2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;
3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;
4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;
5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;
6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;
7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;
8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.
Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy stanowi, że:
Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy:
Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:
1)nazwę i adres siedziby zamawiającego;
2)datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3)opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4)cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5)wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;
6)nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Stosownie natomiast do art. 52zi ustawy PIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583).
Ww. świadczenie jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Świadczenie to może być przyznane na okres nie dłuższy niż 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium RP, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia może być przedłużony.
Zwolnienie określone w art. 52zi ustawy PIT nie znajduje zastosowania do przychodów wynikających z realizacji pomocy obywatelom Ukrainy, w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Na jego podstawie wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy polegającą m. in na zakwaterowaniu czy zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego. W związku z realizacją tych zadań wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące, m. in. organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Zadania nałożone w trybie wydanego polecenia są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Jeżeli zatem podatnik uzyskuje przychody z tytułu świadczenia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, „za które wystawia faktury”, a usługi te są realizowane w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 52zi ustawy PIT.
Odrębną kwestią jest natomiast rozliczenie poniesionych przez Pana kosztów na realizację zawartej umowy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy PIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Z zasady ogólnej zawartej w powołanym przepisie wynika, że wydatek poniesiony przez podatnika może być uwzględniony przy ustalaniu dochodu do opodatkowania w sytuacji, gdy służy osiągnięciu przychodów, czyli istnieje związek przyczynowy, choćby pośredni, pomiędzy kosztem a możliwością uzyskania przychodów rozumianą również jako zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Jednocześnie wydatek ten nie może występować w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, określonych w art. 23 ustawy PIT. Również w judykaturze ugruntował się pogląd, w świetle którego kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Przy czym do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów konieczne jest nie tylko zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego ale i jego odpowiednie udokumentowanie.
Biorąc pod uwagę powyższe, na gruncie ustawy PIT istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:
•faktycznego poniesienia wydatku,
•istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
•braku dokonanego wydatku w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, zawartym w art. 23 ustawy PIT,
•odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.
Podkreślić należy, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek wymaga każdorazowo indywidualnej oceny z punktu widzenia związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Jednocześnie decyzję o tym co jest celowe i potrzebne, czyli racjonalnie uzasadnione w prowadzonej działalności gospodarczej, podejmuje podmiot prowadzący działalność. Dlatego też to obowiązkiem podatnika jest wykazanie, że dany wydatek spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu.
Sam fakt poniesienia danego wydatku w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nie jest jednak decydujący dla uznania, że spełnia on przesłankę celowości, wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy PIT. Nie każdy bowiem wydatek ponoszony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła.
W orzecznictwie sądowo-administracyjnym[3], wskazuje się, że:
(...) zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo - skutkowym. Poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów; wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku.
Jednocześnie w odniesieniu do kosztów nieobjętych wyłączeniem z art. 23 ust. 1 ustawy PIT, stwierdzić należy, że kwestia ich związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika stanowi jeden z istotnych elementów, które powinny być uwzględniane przy ocenie ich celowości – nie przesądza jednak samoistnie o możliwości zaliczenia tych kosztów do kategorii kosztów podatkowych.
W przypadku wymienionych kosztów jakie ponosi Pan na realizację zawartej z Powiatem … umowy należy przyjąć, że pomiędzy wydatkami na artykuły spożywcze, środki czystości, środki higieny, media typu światłowód, gaz, wynagrodzenia i inne koszty związane z funkcjonowaniem ośrodka wypoczynkowego, który w całości zajmują matki z dziećmi, a świadczeniem usług hotelarskich (z wyżywieniem) istnieje taki związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa powyżej. Tym samym skoro otrzymane przez Pana świadczenie wynikające z zawartej umowy z Powiatem … (na podstawie wystawionych na rzecz VAT) stanowi wynagrodzenie z tytułu świadczenia tych usług, poniesione przez Pana wydatki na realizację tejże umowy mogą zasadniczo stanowić koszt uzyskania przychodów.
W związku z tym, Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
W konsekwencji dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.445.2022.2.MT wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Pan we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.
•Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
•Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie stanu faktycznego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
•Wskazuję, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Pana we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
•Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:
zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
•Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Pana do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.
•Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, może Pan nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Pan zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).
•Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Pana do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Pana wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.
•Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Pana do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).
•Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[4] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[5]).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):
•w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi)
lub
•w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym,na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP(art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).
Skarga na pisemną interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).
[1] Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm., zwanej dalej „ustawą PIT”.
[2] Ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 poz. 583), zwana dalej „ustawą o pomocy obywatelom Ukrainy”.
[3] Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 października 2012 r. sygn. akt II FSK 430/11 oraz z 17 stycznia 2017 r. sygn. akt II FSK 3813/14.
[4] Dz. U. poz. 2193.
[5] Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right