Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.311.2023.2.MMA

W przypadku, gdy Sprzedająca wystawi na rzecz Kupującego fakturę/faktury dokumentujące zbycie Nieruchomości 1, 2, 3, 4 oraz 5 z wykazaną kwotą podatku, to Kupujący będzie mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury/tych faktur na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości 1, 2, 3, 4 oraz 5. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 sierpnia 2023 r. (wpływ 7 sierpnia 2023 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. Sp. z o.o.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. Sp. z o.o.,

Opis zdarzenia przyszłego

Opis nieruchomości będących przedmiotem sprzedaży.

Zainteresowana niebędąca stroną postępowania, B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Zainteresowana” lub „Sprzedająca”), jest jedynym właścicielem:

1.nieruchomości gruntowej położonej w województwie (...), powiecie (...), gminie (...), miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...), przy ul. (...), stanowiącej działkę gruntu oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków numerem 1/4, o obszarze 1,2636 ha, dla której Sąd Rejonowy (...), Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr (...) („Nieruchomość 1”);

2.nieruchomości gruntowej położonej w województwie (...), powiecie (...), gminie (...), miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...), przy ul. (...), stanowiącej działkę gruntu oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków numerem 2/6, o obszarze 0,8351 ha, dla której Sąd Rejonowy (...), Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr (...) („Nieruchomość 2”);

3.nieruchomości gruntowej położonej w województwie (...), powiecie (...), gminie (...), miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...), przy ul. (...), stanowiącej działkę gruntu oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków numerem 3, o obszarze 0,3909 ha, dla której Sąd Rejonowy (...), Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr (...) („Nieruchomość 3”);

4.nieruchomości gruntowej położonej w województwie (...), powiecie (...), gminie (...), miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...), przy ul. (...), stanowiącej działkę gruntu oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków numerem 4/12, o obszarze 1,7592 ha, dla której Sąd Rejonowy (...) Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr (...) („Nieruchomość 4”);

5.nieruchomości gruntowej położonej w województwie (...), powiecie (...), gminie (...), miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...), przy ul. (...), stanowiącej działkę gruntu oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków numerem 4/14, o obszarze 0,0544 ha, dla której Sąd Rejonowy (...),Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr (...) („Nieruchomość 5”).

Nieruchomość 1, Nieruchomość 2, Nieruchomość 3, Nieruchomość 4 i Nieruchomość 5 zwane są dalej łącznie „Nieruchomościami”.

Sprzedająca nabyła:

1.Nieruchomość 1 na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej 5 listopada 2020 r.;

2.Nieruchomość 2 na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 29 listopada 2019 r. oraz umowy przeniesienia własności sporządzonej 13 grudnia 2019 r.;

3.Nieruchomość 3 na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 10 czerwca 2019 r. i umowy przeniesienia współwłasności sporządzonej 14 czerwca 2019 r. oraz na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 15 czerwca 2019 r. i umowy przeniesienia własności sporządzonej 19 czerwca 2019 r.;

4.Nieruchomość 4 na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 5 listopada 2019 r. i umowy przeniesienia własności nieruchomości sporządzonej 3 grudnia 2019 r.;

5.Nieruchomość 5 na podstawie umowy sprzedaży i ustanowienia służebności sporządzonej 22 października 2020 roku za numerem Repertorium A (...) od Gminy - (...).

15 grudnia 2010 r. poprzednicy prawni Zainteresowanej zawarli umowę dzierżawy (jako wydzierżawiający) części Nieruchomości 4 celem budowy, rozbudowy i eksploatacji urządzeń i instalacji telekomunikacyjnych. Zainteresowana jako nabywca Nieruchomości 4 będącej przedmiotem umowy dzierżawy, wstąpiła z mocy prawa w stosunek dzierżawy w miejsce zbywców nieruchomości, stając się stroną umowy jako wydzierżawiający. Umowa dzierżawy została zawarta na czas określony (15 lat), a po upływie tego terminu ulega ona automatycznemu przedłużeniu na okres kolejnych 5 lat, chyba że którakolwiek ze stron złoży oświadczenie o braku woli przedłużenia obowiązywania umowy. Nieruchomości są niezabudowane - z wyjątkiem Nieruchomości 4, na której posadowiony jest wolno stojący maszt antenowy oraz budowla techniczna masztu antenowego - oraz są częściowo ogrodzone.

Od oddania do użytkowania ww. masztu i budowli po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budowle te były już posadowione na Nieruchomości 4 w momencie gdy Zaineresowana dokonała ich nabycia (tj. w 2019 r.). Na ww. budowle nie ponoszono wydatków na ulepszenie. Nieruchomości są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta (...) położonej w rejonie (...) oraz ulic (...) i (...) przyjętego 28 marca 2018 r. na podstawie uchwały nr (...) Rady Miejskiej w (...), zgodnie z którym znajdują się na obszarze oznaczonym symbolem 1P/U (przeznaczenie podstawowe terenu: zabudowa produkcyjna, składy i magazyny oraz zabudowa usługowa z wyłączeniem usług kultury, oświaty, zdrowia, sportu i rekreacji) a działki o nr ewidencyjnym 1/4 i 3 dodatkowo (tj. poza wskazanym powyżej obszarem) położone są w jednostce urbanistycznej oznaczonej symbolem 1KDZ (istniejące ulice zbiorcze; przeznaczenie podstawowe terenu: ulice wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego).

17 października 2019 r. poprzednicy prawni Zainteresowanej zawarli umowę o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej obiektu - centrum magazynowo - usługowe w lokalizacji działki ewidencyjnej nr 1/4 (Nieruchomość 1). 30 lipca 2020 r. Zainteresowana zawarła również umowę o przyłączenie do sieci gazowej, której przedmiotem jest przyłączenie do sieci gazowej instalacji gazowej zlokalizowanej na działce ewidencyjnej nr 4/12 (Nieruchomość 4). Zarówno sieć dystrybucyjna, jak i sieć gazowa nie stanowią własności właściciela gruntu (Sprzedającej). Status sprzedawcy i nabywcy Nieruchomości dla celów VAT i opis planowanej transakcji. Sprzedająca jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług („VAT”) i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych (PKD: 41.10.Z - realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków), która stanowi przeważającą działalność gospodarczą Zainteresowanej.

Sprzedająca planuje zawrzeć przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości z podmiotem trzecim („Podmiot trzeci”). Następnie, na mocy umowy cesji między tym Podmiotem trzecim a Wnioskodawcą, prawa i obowiązki wynikające z ww. umowy przedwstępnej zostaną przeniesione na Wnioskodawcę. W konsekwencji, w opisywanym zdarzeniu przyszłym nabywcą Nieruchomości będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i planuje wykorzystywać Nieruchomości wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem właściwa kwalifikacja opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji jako czynności opodatkowanej lub nieopodatkowanej VAT będzie jedną z przesłanek do rozpoznania lub nierozpoznania przez Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Opis działań podjętych w odniesieniu do Nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży. W odniesieniu do Nieruchomości i inwestycji na Nieruchomościach wydano szereg decyzji i zaświadczeń, w tym m.in. decyzję (...) Miasta (...) z 19 listopada 2020 r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą Zainteresowanej pozwolenia na budowę budynku magazynowo - usługowego z częścią socjalno-biurową wraz z instalacjami zewnętrznymi: wody, wody do celów przeciwpożarowych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, elektrycznej i oświetlenia terenu oraz rozbiórki budynków mieszkalnych i gospodarczych wraz z etapowaniem inwestycji, na nieruchomościach położonych w (...) przy ul. (...), działki nr ew. 4/14, 4/12, 3, 2/6, 1/4 w obrębie (...). Zainteresowana zawarła również umowę z architektem w przedmiocie wykonania usługi polegającej na zaprojektowaniu inwestycji (budowa budynku hali magazynowo - produkcyjno - usługowej wraz z infrastrukturą zewnętrzną, realizowaną w (...) przy ul. (...) na działkach o numerach ewidencyjnych 1/4, 2/6, 3, 4/12 i 4/14). Zainteresowana nabyła autorskie prawa majątkowe oraz prawa zależne, w tym prawa do udzielania zezwolenia na wykonywanie praw zależnych do dokumentacji projektowej w zw. z ww. inwestycją.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Z tytułu nabycia Nieruchomości 1, 2 oraz 5 Sprzedającej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie Nieruchomości 3 oraz 4 nie podlegało opodatkowaniu VAT, więc z tego tytułu Sprzedającej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nieruchomości były zakupem inwestycyjnym Sprzedającej z przeznaczeniem na ich odsprzedaż lub ewentualną realizację projektu inwestycyjnego przez Sprzedającą. Od momentu nabycia do momentu planowanej transakcji sprzedaży, Sprzedająca wynajmowała ww. Nieruchomości (od 2020 r.). W 2020 r. Sprzedająca wynajmowała również powierzchnię w ramach świadczonej usługi reklamowej. Nieruchomości 1, 2, 3 oraz 5 nie były wykorzystywane przez Sprzedającą wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT.

Pytania

1.Czy planowana sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 5 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała opodatkowaniu VAT?

2.Czy planowana sprzedaż Nieruchomości 4 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała zwolnieniu od VAT, z którego Zainteresowana będzie uprawniona zrezygnować poprzez złożenie wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT?

3.Czy w przypadku gdy planowana sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 5 będzie podlegała opodatkowaniu VAT oraz w stosunku do Nieruchomości 4 Zainteresowana zrezygnuje ze stosowania zwolnienia od VAT i wybierze wraz z Wnioskodawcą opodatkowanie transakcji VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury lub faktur dokumentujących sprzedaż Nieruchomości?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Planowana sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 5 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała opodatkowaniu VAT i nie będzie do niej znajdować zastosowanie żadne ze zwolnień od VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Planowana sprzedaż Nieruchomości 4 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała zwolnieniu od VAT, z którego Zainteresowana będzie uprawniona zrezygnować poprzez złożenie wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury lub faktur dokumentujących sprzedaż Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy.

Uwagi ogólne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Budynki, budowle i grunty spełniają więc definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być wykonana przez podatnika VAT.

Sprzedająca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych. Sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającą będzie wypełniać definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, a Sprzedająca w związku z przedmiotową sprzedażą będzie działała jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.

Zatem sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, chyba że zastosowanie znajdzie zwolnienie od VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawy towarów, których przedmiotem są nieruchomości niezabudowane, przy czym opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa tych, które stanowią tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Natomiast dostawy pozostałych gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego lub nie wydano decyzji o warunkach zabudowy podlegają zwolnieniu od VAT.

Nieruchomość 1, Nieruchomość 2, Nieruchomość 3 i Nieruchomość 5 są gruntami niezabudowanymi. Obszar na którym znajdują się ww. nieruchomości w obowiązującej uchwale (...) Rady Miejskiej w (...) z 28 marca 2018 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta (...) położonej w rejonie (...) oraz ulic (...) i (...) jest przeznaczony pod zabudowę produkcyjną, składy i magazyny oraz zabudowę usługową z wyłączeniem usług kultury, oświaty, zdrowia, sportu i rekreacji. Działka o nr ewidencyjnym 1/4 (Nieruchomość 1) poza wskazanym powyżej obszarem położona jest również w jednostce urbanistycznej przeznaczonej pod ulice wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego.

Nieruchomość 1, Nieruchomość 2, Nieruchomość 3 i Nieruchomość 5 są częściowo ogrodzone. Nieruchomość 1 przyłączona jest do sieci dystrybucyjnej. Sieć dystrybucyjna nie stanowi własności właściciela gruntu (Zainteresowanej).

Gruntem niezabudowanym dla celów VAT jest grunt, na którym nie znajdują się budynki i budowle (lub ich części) w rozumieniu Ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane („Prawo budowlane”). Dla klasyfikacji gruntu jako gruntu niezabudowanego, co do zasady, nie mają zatem znaczenia inne naniesienia na gruncie niż ww. budynki i budowle, np. urządzenia budowlane.

Ogrodzenie lub brama posadowione na gruncie zasadniczo nie wpływają na klasyfikację gruntu dla celów VAT, gdyż nie stanowią budowli, ale urządzenie budowlane w myśl Prawa budowlanego (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 kwietnia 2012 r., I FSK 918/11 oraz z 20 września 2013 r., I FSK 1384/12, zgodnie z którymi sprzedaży działki gruntu ogrodzonej siatką z oczywistych względów nie można traktować jako dostawy budowli; sensem ekonomicznym tej czynności jest sprzedaż gruntu, a nie ogrodzenia; siatka ogrodzeniowa nie pełni samodzielnych funkcji budowlanych i nie można zakwalifikować jej do budowli w rozumieniu Prawa budowlanego; w rozumieniu Prawa budowlanego ogrodzenie nie jest budowlą lecz jedynie urządzeniem budowlanym).

Zdaniem Wnioskodawcy, znajdujące się na działce części infrastruktury (np. sieci) nie stanowiące własności właściciela gruntu nie mogą być przedmiotem zbycia przez tego właściciela. Niezależnie od faktu, czy fragmenty sieci stanowią budowlę, czy też nie, ich klasyfikacja według Prawa budowlanego nie ma wpływu na konsekwencje podatkowe dostawy gruntu. W tym przypadku nie dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi obiektami jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem sprzedaży będzie tylko sam grunt (por. interpretacja indywidualna z 14 czerwca 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.151.2019.3.JO).

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że Nieruchomość 1, Nieruchomość 2, Nieruchomość 3 i Nieruchomość 5 są niezabudowane i stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT do ich sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy.

Planowana sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 5 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie więc podlegała opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawy budynków, budowli lub ich części dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Natomiast dostawy budynków, budowli lub ich części niedokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia oraz gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata podlegają zwolnieniu od VAT.

Na Nieruchomości 4 posadowiony jest wolno stojący maszt antenowy oraz budowla techniczna masztu antenowego. Od oddania do użytkowania ww. masztu i budowli po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budowle te były już posadowione na Nieruchomości 4 w momencie gdy Zaineresowana dokonała ich nabycia (tj. w 2019 r.). Na ww. budowle nie ponoszono wydatków na ulepszenie.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że dostawa Nieruchomości 4 nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą Nieruchomości 4 upłynął okres dłuższy niż 2 lata, więc zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do jej sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy.

Skoro do sprzedaży znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, to analiza możliwości zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT jest bezprzedmiotowa (zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT wyłącza zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT).

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Dokonujący dostawy Nieruchomości 4 (Zainteresowana) i nabywca Nieruchomości 4 (Wnioskodawca) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Należy więc wskazać, że jeżeli przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości 4 Zainteresowana i Wnioskodawca złożą zgodne oświadczenie (w sposób wskazany w art. 43 ust. 10 pkt 2 lit a. lub lit. b Ustawy o VAT), że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części, to zwolnienie, o którym w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, w skutek rezygnacji Zainteresowanej, nie znajdzie zastosowania do sprzedaży Nieruchomości 4 na rzecz Wnioskodawcy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wyjątkami określonymi w Ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jeżeli zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia podatku naliczonego dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających podatkowi VAT.

Ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych przewidzianych w art. 88 Ustawy o VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest i na dzień dokonania nabycia Nieruchomości będzie czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje zrealizować (wybudować) inwestycję na nabytych Nieruchomościach, a następnie planuje wykorzystywać inwestycję w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT oraz niepodlegającej zwolnieniu od VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, po dokonaniu nabycia Nieruchomości i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia przedmiotowych Nieruchomości, gdyż spełnione będą warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca będzie mógł zrealizować, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 Ustawy o VAT oraz - w odniesieniu do Nieruchomości 4 - pod warunkiem zrezygnowania przez Zainteresowaną ze zwolnienia od VAT i złożenia wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT o wyborze opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego:

przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na Kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a Kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W myśl art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:

umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 389 § 1 Kodeksu cywilnego:

umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

Stosownie do art. 389 § 2 Kodeksu cywilnego:

jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.

Tym samym, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że Sprzedająca jest jedynym właścicielem: Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3, Nieruchomości 4 oraz Nieruchomości 5.

Sprzedająca nabyła:

1.Nieruchomość 1 na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej 5 listopada 2020 r.;

2.Nieruchomość 2 na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 29 listopada 2019 r. oraz umowy przeniesienia własności sporządzonej 13 grudnia 2019 r.;

3.Nieruchomość 3 na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 10 czerwca 2019 r. i umowy przeniesienia współwłasności sporządzonej 14 czerwca 2019 r. oraz na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 15 czerwca 2019 r. i umowy przeniesienia własności sporządzonej 19 czerwca 2019 r.;

4.Nieruchomość 5 na podstawie umowy sprzedaży i ustanowienia służebności sporządzonej 22 października 2020 roku za numerem Repertorium A (...) od Gminy - Miasta (...).

Nieruchomości są niezabudowane. Nieruchomości są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta (...), zgodnie z którym znajdują się na obszarze oznaczonym symbolem 1P/U (przeznaczenie podstawowe terenu: zabudowa produkcyjna, składy i magazyny oraz zabudowa usługowa z wyłączeniem usług kultury, oświaty, zdrowia, sportu i rekreacji) a działki o nr ewidencyjnym 1/4 i 3 dodatkowo (tj. poza wskazanym powyżej obszarem) położone są w jednostce urbanistycznej oznaczonej symbolem 1KDZ (istniejące ulice zbiorcze; przeznaczenie podstawowe terenu: ulice wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego). Sprzedająca jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych (PKD: 41.10.Z - realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków), która stanowi przeważającą działalność gospodarczą Zainteresowanej. Sprzedająca planuje zawrzeć przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości z podmiotem trzecim. Następnie, na mocy umowy cesji między tym Podmiotem trzecim a Wnioskodawcą prawa i obowiązki wynikające z ww. umowy przedwstępnej zostaną przeniesione na Wnioskodawcę. Z tytułu nabycia Nieruchomości 1, 2 oraz 5 Sprzedającej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie Nieruchomości 3 nie podlegało opodatkowaniu VAT, więc z tego tytułu Sprzedającej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nieruchomości były zakupem inwestycyjnym Sprzedającej z przeznaczeniem na ich odsprzedaż lub ewentualną realizację projektu inwestycyjnego przez Sprzedającą. Od momentu nabycia do momentu planowanej transakcji sprzedaży, Sprzedająca wynajmowała ww. Nieruchomości (od 2020 r.). W 2020 r. Sprzedająca wynajmowała również powierzchnię w ramach świadczonej usługi reklamowej. Nieruchomości 1, 2, 3 oraz 5 nie były wykorzystywane przez Sprzedającą wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii, czy planowana sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 5 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Na wstępie należy wskazać, że czynność sprzedaży ww. Nieruchomości przez Sprzedającą posiadającą osobowość prawną, spełniać będzie definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy. Dostawa ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ wszystkie działania Zainteresowanej jako podmiotu dokonującego tej dostawy są realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Sprzedająca jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych (PKD: 41.10.Z - realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków), która stanowi przeważającą działalność gospodarczą Zainteresowanej. Nieruchomości zostały nabyte z przeznaczeniem na ich odsprzedaż lub ewentualną realizację projektu inwestycyjnego. Sprzedaż Nieruchomości będzie następować w ramach działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Tym samym dostawa ww. Nieruchomości będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977):

kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/3 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Jak wskazano w opisie sprawy, Nieruchomości są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta (...), zgodnie z którym znajdują się na obszarze oznaczonym symbolem 1P/U (przeznaczenie podstawowe terenu: zabudowa produkcyjna, składy i magazyny oraz zabudowa usługowa z wyłączeniem usług kultury, oświaty, zdrowia, sportu i rekreacji) a działki o nr ewidencyjnym 1/4 i 3 dodatkowo (tj. poza wskazanym powyżej obszarem) położone są w jednostce urbanistycznej oznaczonej symbolem 1KDZ (istniejące ulice zbiorcze; przeznaczenie podstawowe terenu: ulice wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego).

Zatem, działki stanowiące Nieruchomość 1, 2, 3 oraz 5, będące przedmiotem sprzedaży stanowią teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza, zastosowanie do ich dostawy zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Skoro w przypadku dostawy ww. nieruchomości nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania do tej dostawy zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z wniosku z tytułu nabycia Nieruchomości 1, 2 oraz 5 Sprzedającej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie Nieruchomości 3 nie podlegało opodatkowaniu VAT, więc z tego tytułu Sprzedającej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nieruchomości 1, 2, 3 oraz 5 nie były wykorzystywane przez Sprzedającą wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:

„zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Tym samym z uwagi na niespełnienie w stosunku do powyższej dostawy obu ww. warunków, sprzedaż ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że sprzedaż opisanych Nieruchomości 1, 2, 3 oraz 5, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w powiązaniu z art. 7 ust. 1 tej ustawy, i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, w konsekwencji czego, Sprzedająca będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT z tytułu sprzedaży tych Nieruchomości.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii, czy planowana sprzedaż Nieruchomości 4 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała zwolnieniu od VAT, z którego Zainteresowana będzie uprawniona zrezygnować poprzez złożenie wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedlenie - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy zwrócić uwagę, że ww. zwolnienie ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym, podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu na analogicznych zasadach jak budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”, „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

Natomiast w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Z okoliczności sprawy wynika, że Sprzedająca nabyła Nieruchomość 4 na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej 5 listopada 2019 r. i umowy przeniesienia własności nieruchomości sporządzonej w dniu 3 grudnia 2019 r. 15 grudnia 2010 r. poprzednicy prawni Zainteresowanej zawarli umowę dzierżawy (jako wydzierżawiający) części Nieruchomości 4 celem budowy, rozbudowy i eksploatacji urządzeń i instalacji telekomunikacyjnych. Zainteresowana jako nabywca Nieruchomości 4 będącej przedmiotem umowy dzierżawy, wstąpiła z mocy prawa w stosunek dzierżawy w miejsce zbywców nieruchomości, stając się stroną umowy jako wydzierżawiający. Umowa dzierżawy została zawarta na czas określony (15 lat), a po upływie tego terminu ulega ona automatycznemu przedłużeniu na okres kolejnych 5 lat, chyba że którakolwiek ze stron złoży oświadczenie o braku woli przedłużenia obowiązywania umowy. Na Nieruchomości 4 posadowiony jest wolno stojący maszt antenowy oraz budowla techniczna masztu antenowego - oraz są częściowo ogrodzone. Od oddania do użytkowania ww. masztu i budowli po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budowle te były już posadowione na Nieruchomości 4 w momencie gdy Zainteresowana dokonała ich nabycia (tj. w 2019 r.). Na ww. budowle nie ponoszono wydatków na ulepszenie. 30 lipca 2020 r. Zainteresowana zawarła również umowę o przyłączenie do sieci gazowej, której przedmiotem jest przyłączenie do sieci gazowej instalacji gazowej zlokalizowanej na działce ewidencyjnej nr 4/12 (Nieruchomość 4). Zarówno sieć dystrybucyjna, jak i sieć gazowa nie stanowią własności właściciela gruntu (Sprzedającej).

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego:

urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Przesłanka ta jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w art. 49 Kodeksu cywilnego urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa. W rezultacie więc urządzenia te przestają być częścią składową nieruchomości, na której zostały wybudowane i nie stanowią własności właściciela tej nieruchomości. Dotychczasowy właściciel traci ich własność na rzecz właściciela instalacji, do której zostały one przyłączone, czyli na rzecz przedsiębiorcy sieciowego. Zatem w niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją nabycia przez Kupującego działki gruntu wraz z naniesieniami niestanowiącymi własności Sprzedającej.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że sieć dystrybucyjna, jak i sieć gazowa nie stanowią części składowej ww. Nieruchomości. Tym samym obecność powyższych naniesień - nie powinna być uwzględniona przy rozstrzygnięciu, czy opisana sprzedaż działki będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT.

Należy zauważyć, że decydujące dla rozstrzygnięcia, czy w analizowanej sprawie dla planowanej dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, jest rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem budynków znajdujących się na ww. działce nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Jak Państwo wskazali, od oddania do użytkowania ww. masztu i budowli po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budowle te były już posadowione na Nieruchomości 4 w momencie gdy Zainteresowana dokonała ich nabycia (tj. w 2019 r.). Na ww. budowle nie ponoszono wydatków na ulepszenie.

Zatem z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie Sprzedająca nie ponosiła nakładów na ulepszenie budowli usytuowanych na Nieruchomości 4, to dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż Nieruchomości 4 - działki nr 4/12 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

Rozważają Państwo wraz ze Sprzedającą również rezygnację ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak już wyżej wskazano, zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, dostawca i nabywca mają możliwość rezygnacji z niniejszego zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania planowanej dostawy.

W związku z powyższym, jeśli przed dokonaniem dostawy Nieruchomości 4 (działki nr 4/12) będą spełnione warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, to transakcja sprzedaży nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

W konsekwencji transakcja sprzedaży Nieruchomości 4 (działki nr 4/12) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie będzie korzystała ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia przy spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.

Kolejne wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku gdy planowana sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3 i Nieruchomości 5 będzie podlegała opodatkowaniu VAT oraz w stosunku do Nieruchomości 4 Zainteresowana zrezygnuje ze stosowania zwolnienia od VAT i wybierze wraz z Wnioskodawcą opodatkowanie transakcji VAT, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury lub faktur dokumentujących sprzedaż Nieruchomości.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu:

zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Kupujący jest czynnym podatnikiem VAT i planuje wykorzystywać Nieruchomości wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano uprzednio, jeśli przed dokonaniem dostawy Nieruchomości - działki nr 4/12 (Nieruchomości 4) będą spełnione warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, to transakcja sprzedaży nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej sprzedaż Nieruchomości 1, 2, 3 oraz 5 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 2.

Mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia przedmiotowych Nieruchomości. W analizowanym przypadku będą spełnione – przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabyte przez Kupującego Nieruchomości będą służyły czynnościom opodatkowanym, a Kupujący jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, w przypadku, gdy Sprzedająca wystawi na rzecz Kupującego fakturę/faktury dokumentujące zbycie Nieruchomości 1, 2, 3, 4 oraz 5 z wykazaną kwotą podatku, to Kupujący będzie mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury/tych faktur na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

A zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00