Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.327.2023.1.ASZ
Możliwość odliczenia w całości podatku naliczonego VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia w całości podatku naliczonego VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi od dnia 1 stycznia 2017 r. Obecnie Wnioskodawca składa JPK-V7M(2) za miesięczne okresy rozliczeniowe.
Gmina wykonuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, wśród których znajdują się zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zawarte w art 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W ramach struktury Gminy działają jednostki budżetowe, nieposiadające osobowości prawnej, powołane przez Gminę do realizacji jej zadań własnych. Do jednostek budżetowych realizujących zadania Gminy należy zaliczyć m.in. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji zwany dalej „MOSiR”.
Gmina jest również podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, która poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego, jako organu władzy publicznej, realizuje działalność na podstawie umów cywilnoprawnych.
W związku z wnioskiem Gminy o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Polskiego Ładu - planu odbudowy gospodarki po pandemii COVID-19, zwanego dalej „(…)”, złożonym przez Gminę z przeznaczeniem na realizację inwestycji: Rozbudowa i przebudowa infrastruktury sportowej na terenie miasta, Gmina została zakwalifikowana przez Prezesa Rady Ministrów do otrzymania Promesy Inwestycyjnej z Banku Gospodarstwa Krajowego tzw. Wstępnej Promesy, w celu zapewnienia dofinansowania z Programu na realizację powyższej inwestycji.
Przedmiotem inwestycji w obszarze Infrastruktury sportowej jest rozbudowa i przebudowa infrastruktury sportowej na terenie miasta, polegająca na: „(…)”, wielofunkcyjnego obiektu sportowego wybudowanego w latach 1956-1961, na około 15 000 widzów, od wielu lat nieremontowanego.
Właścicielem Stadionu jest Gmina, która administrowanie tym obiektem i pobieranie pożytków z jego użytkowania powierzyła MOSiR, przekazując obiekt w trwały zarząd.+
Rozbudowa i przebudowa Stadionu obejmować będzie w szczególności:
- bieżnie (bieżnia okrężna i prosta),
- boisko trawiaste,
- skocznie,
- rzutnie,
- wyposażenie lekkoatletyczne,
- uzbrojenie w niezbędną infrastrukturę techniczną,
- budowę i przebudowę trybun i zadaszenia części trybun stadionu,
- montaż pawilonu dla obserwatorów, komentatorów, spikerów,
- montaż pawilonów sanitarnych,
- oświetlenie pawilonów, trybun i ciągów komunikacyjnych prowadzących do trybun,
- inne instalacje elektrotechniczne w tym nagłośnieniowa,
- ciągi komunikacyjne od bramy wejściowej na stadion w tym na koronie stadionu,
- odwodnienie wraz z odprowadzeniem wody deszczowej.
Faktury zakupowe z naliczonym podatkiem VAT dotyczące realizowanej inwestycji będą wystawiane na Nabywcę - Gminę. Właścicielem majątku powstałego w ramach Programu będzie nadal Gmina. Gmina nie zamierza prowadzić działalności w zakresie wykorzystania efektów inwestycji samodzielnie tj. przez jej urząd, lecz zakłada kontynuację-przekazanie ich w trwały zarząd scentralizowanej jednostce budżetowej MOSiR.
MOSiR będzie ponosił koszty funkcjonowania Stadionu, który zamierza wykorzystywać tylko do działalności odpłatnej - sprzedaży opodatkowanej, w szczególności:
- wynajem stadionu na imprezy sportowo-rekreacyjne (całość z płytą główną, bieżnią i trybunami),
- wynajem płyty głównej za godzinę (trening, mecz sparingowy bez kibiców),
- wynajem bieżni lekkoatletycznej za godzinę (trening, zawody szkolne ponadpodstawowe bez udziału kibiców),
- ryczałt za wodę podczas wynajmu ( za 1 dzień),
- ryczałt za energię elektryczną podczas wynajmu ( za 1 dzień).
Wysokość stawki, odpłatności za 1 godz., 1 dzień, 1 imprezę, ryczałt będzie ustalana na wniosek MOSiR w drodze Zarządzenia Prezydenta Miasta.
Obecnie MOSiR prowadzi działalność m. in. na następujących obiektach:
- Kryta Pływalnia,
- Basen,
- Lodowisko sezonowe,
- Stadion Sportowy,
- Boiska sportowe z zapleczem,
- Kąpielisko,
- Miejska Hala Sportowa,
- Hala gimnastyczna,
- Place zabaw.
W chwili obecnej przedsięwzięcie pn. „(…)” jest na następującym etapie:
- Gmina posiada Wstępną Promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu inwestycji strategicznych, która zapewnia dofinansowanie poniżej wartości netto,
- Zabezpieczone w planie środki własne,
- Trwają procedury przetargowe zmierzające do wyłonienia wykonawcy.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie mieć prawną możliwość odliczenia w całości podatku naliczonego VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując przedsięwzięcie polegające na „(…)”, będzie mieć prawną możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w ramach realizacji tegoż zadania.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Gmina zamierza kontynuować przekazanie efektów inwestycji w trwały zarząd dla scentralizowanej jednostki budżetowej MOSiR, do prowadzenia na zmodernizowanym Stadionie odpłatnej działalności na podstawie umów cywilnoprawnych, według cennika zgodnego z Zarządzeniem Prezydenta Miasta.
Odpłatna działalność związana ze Stadionem, będącym obiektem sportowym, będzie stanowić sprzedaż opodatkowaną stawkami VAT 8% np. PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, wstęp na imprezy sportowe, pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu lub 23% dla wynajmu komercyjnego.
MOSiR będzie jednostką wykorzystującą efekty inwestycji tj. jednostką organizacyjną Gminy, której efekty inwestycji zostały przekazane do wykorzystywania.
Reasumując, wobec związku zakupów dotyczących Rozbudowy i przebudowy Stadionu Miejskiego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (stawką 8% i 23%), zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości.
Mając prawo do odliczenia VAT, Gmina stoi na stanowisku, iż powinna go dokonać w oparciu o zasadę ogólną tj. zasadniczo według art 86 ust. 10 i 10 b ustawy o VAT, czyli co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy i Gmina otrzymała fakturę za wydatki inwestycyjne, czyli na bieżąco lub na podstawie art 86 ust. 13 tejże ustawy, czyli drogą korekty, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi (m.in. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji „MOSiR”) złożyła wniosek na dofinansowanie inwestycji pn. „(…)”. Właścicielem Stadionu jest Gmina, która administrowanie tym obiektem i pobieranie pożytków z jego użytkowania powierzyła MOSiR, przekazując obiekt w trwały zarząd. Faktury zakupowe z naliczonym podatkiem VAT dotyczące realizowanej inwestycji będą wystawiane na Nabywcę - Gminę. Właścicielem majątku powstałego w ramach Programu będzie Gmina.
Wątpliwości w niniejszej sprawie budzi możliwość odliczenia w całości podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.
Nawiązując więc do powyższego podkreślić należy, że jak wskazano już wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki wystąpi. Jak bowiem wskazała Gmina poprzez swoją jednostkę budżetową - MOSiR – zamierza wykorzystywać Stadion tylko do działalności odpłatnej - sprzedaży opodatkowanej, w szczególności:
- wynajem stadionu na imprezy sportowo-rekreacyjne (całość z płytą główną, bieżnią i trybunami),
- wynajem płyty głównej za godzinę (trening, mecz sparingowy bez kibiców),
- wynajem bieżni lekkoatletycznej za godzinę (trening, zawody szkolne ponadpodstawowe bez udziału kibiców),
- ryczałt za wodę podczas wynajmu ( za 1 dzień),
- ryczałt za energię elektryczną podczas wynajmu ( za 1 dzień).
W konsekwencji, ze względu na spełnienie przesłanek warunkujących prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, mają Państwo możliwość odliczenia całego podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.
Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na informacji wskazanej przez Państwa we wniosku, że scentralizowana jednostka budżetowa MOSiR zamierza wykorzystywać przebudowany stadion tylko do działalności odpłatnej - sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W tym miejscu Organ interpretacyjny zastrzega, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że infrastruktura rozbudowana i przebudowana w ramach Inwestycji nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. służy również do realizacji zadań własnych Gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności nie podlegały ocenie następujące kwestie :
- opodatkowanie odpłatnej działalności na zmodernizowanym Stadionie oraz
- sposób odliczenia podatku naliczonego związanego z przedsięwzięciem,
ponieważ Państwo nie zadali w tym zakresie pytań.
Kwestia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right