Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.305.2023.1.MM

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan (dalej: “Wnioskodawca” lub “Podatnik”) obywatelem polskim. Jest Pan zatrudniony w spółce X (dalej: „pracodawca” lub “Spółka”).

W sierpniu 2016 r. podpisał Pan z pracodawcą umowę oddelegowania, na podstawie której wyjechał Pan do Republiki Południowej Afryki (dalej: „RPA”) w celu wykonywania tam pracy. Podczas pobytu w RPA na oddelegowaniu, polska umowa o pracę była zawieszona, zaś przebywał Pan na urlopie bezpłatnym. Jednocześnie podpisał Pan lokalną umowę o pracę z X Ltd. (dalej: „Spółka zagraniczna”) z siedzibą w Y. w RPA - umowa ta obowiązywała od dnia 15 września 2016 r., następnie była przedłużana aneksami z 30 stycznia 2018 r., 2 kwietnia 2019 r., 30 listopada 2020 r. oraz 9 listopada 2021 r. Łączny okres Pana pobytu w RPA wynosił niemal 7 lat: od września 2016 r. do lipca 2022 r. Przez cały ten okres, pozostawał Pan zatrudniony na lokalnej umowie o pracę zawartej ze Spółką zagraniczną.

Przed wyjazdem do RPA posiadał Pan miejsce zamieszkania wyłącznie na terytorium Polski.

W RPA przebywał Pan z żoną, zaś w 2018 r. urodziła się tam Pana córka, która po kilku latach zaczęła uczęszczać do lokalnego przedszkola. Podczas pobytu w RPA początkowo zamieszkiwał Pan w hotelu, następnie zaś wynajmował Pan domy w miejscu swojego pobytu w RPA (odpowiednie umowy najmu są w Pana posiadaniu). Ponadto, był Pan zintegrowany z lokalną społecznością, korzystał Pan z lokalnych usług, płacił rachunki i spędzał czas wolny w RPA.

Jednocześnie nie posiadał Pan w tym czasie stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Do Polski przylatywał Pan okazjonalnie, np. na okres świąt czy wakacji. Nie posiadał Pan w Polsce własnego mieszkania/domu, podczas przyjazdów do Polski zatrzymywał się Pan u rodziny.

Składał Pan zeznania podatkowe w RPA przez cały okres pobytu na oddelegowaniu.

W lipcu 2022 r. wraz z rodziną (małżonka oraz córka) wrócił Pan do Polski. Po powrocie do Polski, jest Pan zatrudniony w X na podstawie umowy o pracę (tj. przez tego samego pracodawcę, z którym pozostawał Pan w stosunku pracy przez wyjazdem na oddelegowanie do RPA i u którego przebywał na urlopie bezpłatnym podczas oddelegowania).

W zeznaniu podatkowym składanym w Polsce za 2022 r. uwzględnił Pan ogólnoświatowe dochody osiągnięte od momentu powrotu do Polski za okres lipiec - grudzień 2022 r. (w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania z RPA do Polski od lipca 2022 r. zaczął Pan podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i był Pan polskim rezydentem podatkowym).

Nie miał Pan w Polsce miejsca zamieszkania w okresie obejmującym:

trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz

okres od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Posiada Pan obywatelstwo polskie.

Na moment złożenia niniejszego wniosku nie posiada Pan certyfikatu rezydencji RPA, natomiast posiada inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, takie jak lokalna umowa o pracę zawarta ze spółką z siedzibą w RPA, a także umowy najmu domu, zeznania podatkowe składane w RPA, czy rachunki potwierdzające korzystanie z lokalnych usług.

Od lipca 2022 r. oraz w 2023 r. osiąga Pan przychody wyłącznie ze stosunku pracy w Polsce.

Nie ma Pan w momencie składania niniejszego wniosku o interpretację innych źródeł przychodów, w szczególności zagranicznych.

Nie osiąga Pan przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, zwolnionych od PIT oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dodatkowo informuje Pan, że nie przenosił ponownie miejsca zamieszkania na terytorium Polski i nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.

Pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym przysługuje Panu prawo do zwolnienia przychodów ze stosunku pracy w latach 2022-2025 do kwoty 85 528 zł rocznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem w opisanym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do zwolnienia przychodów ze stosunku pracy w latach 2022-2025 do kwoty 85 528 zł rocznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152, wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte m.in. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, przy czym zwolnienie obowiązuje w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Zgodnie z art. 21 ust. 39, przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie m.in. art. 21 ust. 1 pkt 152, nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, a także, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 43 zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)podatnik posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)podatnik nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 44, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie (m.in.) art. 21 ust. 1 pkt 152 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Brzmienie powołanych wyżej przepisów wskazuje, że skoro przeniósł Pan miejsce zamieszkania do Polski, to przysługuje Panu prawo do zwolnienia przychodu ze stosunku pracy z PIT w latach 2022-2025, przy spełnieniu określonych zastrzeżeń, opisanych w dalszej części wniosku.

[Przychody uzyskiwane w Polsce] (1) Zwolnieniu podlegają m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy oraz (2) przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu nie uwzględnia się przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, a także zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Główne źródło Pana przychodów stanowią przychody z umowy o pracę, zgodnie z punktem (1) oraz nie osiąga Pan przychodów opisanych w punkcie (2). Przesłanka ta jest zatem spełniona.

[Status rezydencji po powrocie do Polski] Od momentu powrotu do Polski – w lipcu 2022 r. – podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Znajduje się tu bowiem Pana centrum interesów osobistych (rodzina), oraz gospodarczych (główne źródło dochodu). Ponadto, Pana pobyt w Polsce od momentu powrotu z RPA do Polski ma charakter permanentny. Przesłanka nieograniczonego obowiązku podatkowego po powrocie do Polski jest zatem spełniona.

[Okres przebywania poza Polską] W okresie wrzesień 2016 r. – lipiec 2022 r. przebywał Pan wraz z rodziną w RPA gdzie był Pan zatrudniony. Oznacza to, że nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w określonym przez przepisy Ustawy o PIT okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przesłanka dotycząca okresu przebywania poza Polską, niezbędna do skorzystania ze zwolnienia, jest zatem spełniona.

[Obywatelstwo i okresy pobytu w Polsce] Posiada Pan obywatelstwo polskie. Ponadto, posiadał Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu poza Polską, opisany w punkcie poprzednim i obejmujący trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz okres od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym okresie przebywał Pan bowiem w RPA. Przesłanka dotycząca miejsca zamieszkania przed okresem pobytu poza Polską jest zatem spełniona.

[Udowodnienie miejsca zamieszkania poza Polską] Zgodnie z przepisami Ustawy o PIT przytoczonymi powyżej, w celu skorzystania ze zwolnienia powinien Pan posiadać certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia. W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku o interpretację, poinformował Pan, że nie jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji, potwierdzającego status rezydenta podatkowego RPA w okresie wrzesień 2016 r. - lipiec 2022 r. Niemniej jednak, posiada Pan inne dokumenty pozwalające udokumentować Pana miejsce zamieszkania na terytorium RPA. Przede wszystkim był Pan zatrudniony na podstawie lokalnej umowy o pracę z X Pty Ltd. z siedzibą w Y. w RPA. Jednocześnie przebywał Pan na urlopie bezpłatnym u swojego pracodawcy w Polsce. W RPA przebywał Pan z żoną, zaś w 2018 r. urodziła się tam Pana córka, która po kilku latach zaczęła uczęszczać do lokalnego przedszkola. Wynajmował Pan domy w trakcie swojego pobytu w RPA (na dowód posiada odpowiednie umowy najmu). Ponadto był Pan zintegrowany z lokalną społecznością, korzystał z lokalnych usług, płacił rachunki, składał zeznania podatkowe i spędzał czas wolny w RPA. Jednocześnie nie posiadał Pan w tym czasie stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Do kraju przylatywał Pan okazjonalnie, np. na okres świąt, czy wakacji. Zatrzymywał się wówczas u rodziny.

Dodatkowo, podnosi Pan, że posiadanie certyfikatu rezydencji nie jest konieczne dla udokumentowania posiadania miejsca zamieszkania poza Polską w okresie wymaganym do skorzystania ze zwolnienia. Wynika to z użycia przez ustawodawcę spójnika lub w treści art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o PIT, co oznacza, że podatnik może posiadać (1) certyfikat rezydencji lub (2) inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania. Tym samym, w celu skorzystania ze zwolnienia dopuszczalne są obie kategorie dowodów. Zatem Podatnik nie ma obowiązku posiadania obydwu typów dowodów opisanych w art. 21 ust. 43 pkt 4 Ustawy o PIT. Co więcej, może Pan udokumentować swoją rezydencję chociażby jednym dowodem innym niż certyfikat rezydencji, co jest bezpośrednim efektem użycia liczby pojedynczej przy słowach certyfikat rezydencji lub inny dowódw treści przepisu.

Stanowisko to zostało potwierdzone między innymi, w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

z dnia 27 czerwca 2022 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.349.2022.3.AC)

z dnia 22 listopada 2022 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.933.2022.2.AC)

Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Południowej Afryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 10 listopada 1993 r., określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Południowej Afryce" oznacza każdą osobę fizyczną posiadającą zwykłe miejsce zamieszkania w Afryce Południowej.

Tym samym, brak Pana związków z Polską oraz faktyczne miejsce zamieszkania w RPA spełniają przesłankę niezbędną do skorzystania ze zwolnienia.

[Limit przychodów podlegających zwolnieniu] Dodatkowo, podkreśla Pan, że zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami Ustawy o PIT, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że zwolnienie z PIT wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy o PIT dotyczy takiej części przychodu, która mieści się w limicie kwotowym ustalonym przez ustawodawcę w wysokości 85 528 zł. Przekroczenie przez przychód tej granicznej wartości nie oznacza utraty prawa do zwolnienia z PIT całej wysokości przychodu, lecz jedynie nadwyżki ponad kwotę 85 528 zł.

W tym kontekście, w przypadku, gdyby osiągnął Pan w poszczególnych latach z okresu 2022-2025 przychód ze stosunku pracy w przykładowej wysokości:

80 000 zł, to cały ten przychód będzie zwolniony z PIT, ponieważ jego wysokość nie przekracza ustalonego w przepisie limitu kwotowego,

200 000 zł, to przychód ten będzie zwolniony z PIT do limitu 85 528 zł, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę będzie opodatkowana według ogólnych zasad (Wnioskodawca pomija szczegółowe kwestie związane z tymi zasadami opodatkowania nadwyżki przychodu ponad 85 528 zł, ponieważ ta kwestia nie jest bezpośrednio przedmiotem niniejszego wniosku).

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym spełnione zostają wszystkie przesłanki pozwalające Panu skorzystać ze zwolnienia z PIT przychodów ze stosunku pracy osiąganych w latach 2022-2025, do kwoty 85 528 zł rocznie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 Ustawy o PIT. W niniejszej sprawie nie występuje żadna okoliczność, która w związku z opisanym przeniesieniem Pana miejsca zamieszkania do Polski uniemożliwiłaby zastosowanie niniejszego zwolnienia w latach 2022-2025.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub - na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W opisie zdarzenia wskazał Pan, że w sierpniu 2016 r. podpisał Pan z pracodawcą umowę oddelegowania, na podstawie której wyjechał Pan do Republiki Południowej Afryki (dalej: „RPA”) w celu wykonywania tam pracy. Podczas pobytu w RPA na oddelegowaniu, polska umowa o pracę była zawieszona, zaś przebywał Pan na urlopie bezpłatnym. Jednocześnie podpisał Pan lokalną umowę o pracę z X Ltd. (dalej: „Spółka zagraniczna”) z siedzibą w Y. w RPA - umowa ta obowiązywała od dnia 15 września 2016 r., następnie była przedłużana aneksami z 30 stycznia 2018 r., 2 kwietnia 2019 r., 30 listopada 2020 r. oraz 9 listopada 2021 r. Łączny okres Pana pobytu w RPA wynosił niemal 7 lat: od września 2016 r. do lipca 2022 r. Przez cały ten okres, pozostawał Pan zatrudniony na lokalnej umowie o pracę zawartej ze Spółką zagraniczną.

Przed wyjazdem do RPA posiadał Pan miejsce zamieszkania wyłącznie na terytorium Polski.

W RPA przebywał Pan z żoną, zaś w 2018 r. urodziła się tam Pana córka, która po kilku latach zaczęła uczęszczać do lokalnego przedszkola. Podczas pobytu w RPA początkowo zamieszkiwał Pan w hotelu, następnie zaś wynajmował Pan domy w miejscu swojego pobytu w RPA (odpowiednie umowy najmu są w Pana posiadaniu). Ponadto, był Pan zintegrowany z lokalną społecznością, korzystał Pan z lokalnych usług, płacił rachunki i spędzał czas wolny w RPA.

Jednocześnie nie posiadał Pan w tym czasie stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Do Polski przylatywał Pan okazjonalnie, np. na okres świąt czy wakacji. Nie posiadał Pan w Polsce własnego mieszkania/domu, podczas przyjazdów do Polski zatrzymywał się Pan u rodziny.

Składał Pan zeznania podatkowe w RPA przez cały okres swojego pobytu na oddelegowaniu.

W lipcu 2022 r. wraz z rodziną (małżonka oraz córka) wrócił Pan do Polski. Po powrocie do Polski, jest Pan zatrudniony w X na podstawie umowy o pracę (tj. przez tego samego pracodawcę, z którym pozostawał Pan w stosunku pracy przez wyjazdem na oddelegowanie do RPA i u którego przebywał na urlopie bezpłatnym podczas oddelegowania).

W zeznaniu podatkowym składanym w Polsce za 2022 r. uwzględnił Pan ogólnoświatowe dochody osiągnięte od momentu powrotu do Polski za okres lipiec - grudzień 2022 r. (w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania z RPA do Polski od lipca 2022 r. zaczął Pan podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i był Pan polskim rezydentem podatkowym).

Nie miał Pan w Polsce miejsca zamieszkania w okresie obejmującym:

trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz

okres od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Posiada Pan obywatelstwo polskie.

Na moment złożenia niniejszego wniosku nie posiada Pan certyfikatu rezydencji RPA, natomiast posiada Pan inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, takie jak lokalna umowa o pracę zawarta ze spółką z siedzibą w RPA, a także umowy najmu domu, zeznania podatkowe składane w RPA, czy rachunki potwierdzające korzystanie z lokalnych usług.

Od lipca 2022 r. oraz w 2023 r. osiąga Pan przychody wyłącznie ze stosunku pracy w Polsce.

Nie ma Pan w momencie składania niniejszego wniosku o interpretację innych źródeł przychodów, w szczególności zagranicznych.

Nie osiąga Pan przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, zwolnionych od PIT oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dodatkowo informuje Pan, że nie przenosił ponownie miejsca zamieszkania na terytorium Polski i nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.

Z powyższego opisu wynika zatem, że od momentu zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a zatem warunek o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Ponadto z opisu zdarzenia wynika, że zarówno w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w okresie od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie miał Pan miejsce zamieszkania w Polsce.

Zatem uznać należy, że spełnia Pan wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podał Pan również, że spełnia Pani warunek wynikający z art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a ww. regulacji dotyczący posiadania obywatelstwa polskiego, Karty Polaka lub obywatelstwa innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, jako że jest Pan obywatelem polskim. Kolejnym istotnym kryterium warunkującym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 cytowanej ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie; niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Mimo tego, że przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

W opisie zdarzenia wskazał Pan, że posiada inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, takie jak lokalna umowa o pracę zawarta ze spółką z siedzibą w RPA, a także umowy najmu domu, zeznania podatkowe składane w RPA, czy rachunki potwierdzające korzystanie z lokalnych usług.

Spełnia Pan zatem również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując: stwierdzam, że przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie od opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie (w tym m.in. ze stosunku pracy) – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44. Zatem zasadnie uznał Pan, że w latach 2022-2025 przysługuje Panu prawo skorzystania z ww. zwolnienia przedmiotowego.

W odniesieniu do powołanych przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00