Czy pracodawca może narzucić pracownikowi samorządowemu wybór sposobu rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych
PROBLEM
Pracownik jest zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy. Zgodnie z obowiązującym go systemem i rozkładem czasu pracy w piątek świadczy on pracę w godzinach od 7.00 do 14.00. W tym dniu pracodawca zlecił mu pracę w godzinach nadliczbowych od godz. 15.00 do godz. 18.00 (3 godziny). Czy praca w godzinach od 15.00 do 18.00 będzie pracą w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczenia dobowego w tym dniu? Czy wszystkie trzy godziny będą wynikały z przekroczenia dobowego w tym dniu? Czy też może pierwsza godzina (tj. od 15.00 do 16.00) będzie godziną nadliczbową dopiero na koniec okresu rozliczeniowego wynikającą z przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy, a dopiero dwie następne (tj. od godz. 16.00. do 18.00) będą godzinami nadliczbowymi wynikającymi z przekroczenia dobowego? Kolejny przypadek: pracownik jest zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy u pracodawcy, który podlega przepisom ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z obowiązującym go systemem i rozkładem czasu pracy pracownik w piątek świadczy pracę w godzinach od 7.00 do 14.00. W tym dniu pracodawca zlecił mu dodatkową pracę w godzinach nadliczbowych od godz. 14.00 do godz. 18.00. Czy przekazując pracownikowi pisemne zlecenie tej pracy w tym dniu pracodawca może nazwać w tym piśmie wszystkie te godziny (tj. od 14.00 do 18.00) godzinami nadliczbowymi? Godzina pracy pracownika od 14.00 do 15.00 będzie godziną nadliczbową wynikającą z przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy. Wynagrodzenie za tę godzinę pracownik otrzyma w wynagrodzeniu wypłaconym 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta godzina wystąpiła. Czy po wypłacie wynagrodzenia za taką godzinę nadliczbową i zakończeniu okresu rozliczeniowego (mamy 3-miesięczny okres rozliczeniowy) pracownik może jeszcze wystąpić z wnioskiem o odebranie tej godziny w formie czasu wolnego w następnym okresie rozliczeniowym? Nadmieniam, iż po zakończeniu okresu rozliczeniowego dodatek 100% nie został wypłacony, ponieważ obowiązuje nas ustawa o pracownikach samorządowych. Czy można odpowiednimi zapisami w regulaminie pracy ograniczyć (a właściwie zablokować) możliwość odebrania czasu wolnego przez pracownika w następnym okresie rozliczeniowym za nadgodziny (już zapłacone) wynikające zarówno z przekroczenia normy średniotygodniowej, jak i dobowej w danym okresie rozliczeniowym?