Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.342.2023.1.AWY
Uznanie dłużnika - którego nieruchomość będzie przedmiotem egzekucyjnej sprzedaży – za podatnika podatku VAT, a tym samym uznanie komornika za płatnika ww. podatku oraz brak zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy ww. nieruchomości z niedokończoną budową budynku mieszkalnego z garażem podziemnym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania dłużnika - którego nieruchomość będzie przedmiotem egzekucyjnej sprzedaży – za podatnika podatku VAT, a tym samym uznania Pana za płatnika ww. podatku oraz braku zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy ww. nieruchomości z niedokończoną budową budynku mieszkalnego z garażem podziemnym.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W ramach postępowania zarejestrowanego pod sygnaturą (…) Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…) prowadzi egzekucję z nieruchomości.
Nieruchomość, o której mowa, to nieruchomość gruntowa o powierzchni 1219 m2, stanowiąca działkę ewidencyjną nr (…) w jednostce ewidencyjnej (…), jednostce rejestrowej (…), obrębie ewidencyjnym Nr (…).
Na terenie nieruchomości nie dokończono budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym, 5-kondygnacyjnego (4 kondygnacje naziemne i 1 podziemna). Inne obiekty budowlane - poza rozpoczętą budową budynku mieszkalnego - na nieruchomości nie występują.
Dla nieruchomości gruntowej jest urządzona księga wieczysta (…) (prowadzona przez Sąd Rejonowy w (…) Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych w (…)).
Na nieruchomości zlokalizowana jest rozpoczęta i niedokończona budowa obiektu budowlanego jakim jest (miał być) budynek mieszkalny wielorodzinny z garażem podziemnym, 5-kondygnacyjny (4 kondygnacje naziemne i 1 podziemna).
Zgodnie z projektem budowlanym w budynku (którego budowy nie dokończono) miało znajdować się 21 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 682,20 m2 oraz 19 miejsc postojowych i pomieszczenia techniczne w kondygnacji podziemnej. Budynek docelowo miał być zrealizowany w standardzie deweloperskim.
Tak wynika z dokumentów zebranych w sprawie, w tym m.in.:
- decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) z dnia 20 stycznia 2016 r. zatwierdzającej zamienny projekt budowlany dla działki nr (…) położonej w (…),
- decyzji Starosty (…) nr (…) z dnia 10 grudnia 2015 r. uchylającej decyzję nr (…) z dnia 20 lutego 2012 r. o pozwoleniu na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym wraz z trzema pompami ciepła,
- decyzji Starosty (…) nr (…) z dnia 20 lutego 2012 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę.
Jak wynika z operatu szacunkowego dotyczącego opiniowanej nieruchomości oraz z dołączonej do niego dokumentacji fotograficznej przedmiotowy obiekt budowlany nie został ukończony.
W uzyskanej przez Wnioskodawcę (w toku postępowania egzekucyjnego) opinii biegłego z zakresu budownictwa (Opinia biegłego z dnia 27 lutego 2023 r.) stwierdzono, że:
„9.0. 1. Z bezpośrednich oględzin jednoznacznie wynika, że przedmiotowy obiekt w budowie jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród pionowych (ścian), został posadowiony na fundamentach (płyta żelbetonowa) jednakże nie został przestrzennie zamknięty dachem. To, czy ewentualnie nie do końca zostały wykonane jakieś fragmenty ścian, czego nie można wykluczyć (nie badano zgodności z dokumentacją projektową), nie ma istotnego znaczenia dla jednoznaczności oceny. To samo dotyczy ewentualnego wykonania, niewidocznych dla biegłego, fragmentów więźby dachowej (oględziny dokonane wyłącznie od zewnątrz).
2. Z uwagi na powyższej opisany stan zaawansowania robót budowlanych można stwierdzić, że nie został spełniony jeden z wymaganych warunków (brak dachu) do zaliczenia przedmiotowego obiektu (w aktualnej fazie zaawansowania robót) do kategorii budynków, chociaż taki jest cel zamierzenia inwestycyjnego.
(...) 10.0. 1. Przedmiotowego obiektu (w aktualnym stanie zaawansowania robót) nie można zakwalifikować do kategorii budynków co wynika wprost z treści przepisu z art. 3 ust. 2 ustawy (brak spełnienia jednego z warunków koniecznych). (…)”
Przedmiotowa nieruchomość położona jest poza aktualnymi planami zagospodarowania przestrzennego. Dla tego obszaru istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przyjęte Uchwałą Nr (…) Rady Miasta (…) z dnia 2 kwietnia 2003 r. w sprawie uchwalenia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta (…) (zgodnie ze zapisami Studium przedmiotowa nieruchomość położona jest na obszarze zabudowanym budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi).
Dla nieruchomości została wydana przez Burmistrza (…) decyzja o warunkach zabudowy nr (…) z dnia 6 września 2010 r., jak również decyzja Starosty (…) z 20 lutego 2012 r. (znak (…)) zatwierdzająca projekt budowlany i wydająca pozwolenie na budowę oraz Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) z dnia 20 stycznia 2016 r. zatwierdzająca zamienny projekt budowlany.
Nieruchomość przedmiotowa jest własnością (…) Spółka Jawna z siedzibą w (…).
Dłużnik (właściciel nieruchomości) ma formę spółki jawnej. Według informacji znajdujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym jest on podmiotem istniejącym, nieznajdującym się w toku likwidacji, upadłości, czy też restrukturyzacji.
Na dzień 19 czerwca 2023 r. dłużnik nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (identyfikator wyszukiwania: (…)). Dłużnik został wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych z dniem 25 kwietnia 2023 r., przy czym jako powód wykreślenia wskazano art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy VAT.
Po złożeniu przez Wnioskodawcę po raz pierwszy wniosku ORD-IN w przedmiotowej sprawie w marcu 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Z powodu nieudzielenia odpowiedzi Dyrektor KIS pozostawił wniosek bez rozpatrzenia.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia pytania wraz z odpowiedziami:
1.Kiedy i na podstawie jakiego tytułu prawnego dłużnik nabył działkę (…)?
Okoliczność ta pozostaje bez znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na zadane we wniosku ORD-IN pytania. Sposób nabycia nieruchomości - nie ma znaczenia dla przysługiwania, bądź nie przysługiwania zwolnienia przy dostawie gruntów (dla których istotne znaczenie ma określenie tego, czy są to tereny budowlane).
Z informacji dodatkowo uzyskanych od dłużnika na piśmie wynika, że nabycie nieruchomości nastąpiło 30 kwietnia 2014 r. Mimo pytania w tym zakresie dłużnik nie wskazał tytułu prawnego nabycia. Aczkolwiek - jak już wskazywano: nie ma to znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na poniższe pytania Wnioskodawcy.
2.Czy na dzień nabycia ww. działki dłużnik był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?
Okoliczność ta pozostaje bez znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na zadane we wniosku ORD-IN pytania. Sposób nabycia nieruchomości - nie ma znaczenia dla przysługiwania, bądź nieprzysługiwania zwolnienia przy dostawie gruntów (dla których istotne znaczenie ma określenie tego, czy są to tereny budowlane).
Z informacji dodatkowo uzyskanych od dłużnika na piśmie wynika, że na dzień nabycia dłużnik był czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
3.Czy nabycie przez dłużnika nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę nr (…) nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy ta transakcja była udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
Z informacji dodatkowo uzyskanych od dłużnika na piśmie wynika, że nabycie przez dłużnika prawa własności nastąpiło w ramach transakcji podlegającej VAT i zostało udokumentowane fakturą VAT nr (…) z wykazaną kwotą podatku.
4.Czy z tytułu nabycia ww. nieruchomości gruntowej, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony? Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.
Z informacji dodatkowo uzyskanych od dłużnika na piśmie wynika, że prawo do odliczenia nie przysługiwało. Dłużnik nie wyjaśnił dlaczego takie prawo nie przysługiwało.
5.Czy z tytułu nakładów poniesionych na rozpoczętą budowę obiektu znajdującego się na działce nr (…) dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony?
Wnioskodawca zadał dłużnikowi to pytanie na piśmie. W piśmie stanowiącym odpowiedź dłużnika, nie było odpowiedzi na to pytanie. Okoliczność ta jest udokumentowana aktami postępowania egzekucyjnego. Akta te mają formę pisemną - o czym z pewnością wie Dyrektor KIS.
Wnioskodawca nie jest dłużnikiem, nie jest organem dłużnika. Stąd też - w związku z udokumentowanym brakiem możliwości uzyskania od dłużnika informacji, mimo podjętych przez siebie działań - nie ma wiedzy w tym zakresie.
6.Kiedy i w jakim celu dłużnik rozpoczął budowę ww. obiektu (np. sprzedaż lokali mieszkalnych, wynajem)?
Wnioskodawca zadał dłużnikowi to pytanie na piśmie. W piśmie stanowiącym odpowiedź dłużnika, nie było odpowiedzi na to pytanie. Okoliczność ta jest udokumentowana aktami postępowania egzekucyjnego. Akta te mają formę pisemną - o czym z pewnością wie Dyrektor KIS.
Okoliczności sprawy nakazują przypuszczać, że celem dłużnika była sprzedaż lokali mających znajdować się w tym budynku. Aczkolwiek wnioskodawca nie jest dłużnikiem, nie jest organem dłużnika. Stąd też - w związku z udokumentowanym brakiem możliwości uzyskania od dłużnika informacji, mimo podjętych przez siebie działań - nie ma wiedzy w tym zakresie.
7.Czy ww. nieruchomość wykorzystywana była przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. nieruchomość, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Wnioskodawca zadał dłużnikowi to pytanie na piśmie. W piśmie stanowiącym odpowiedź dłużnika, nie było odpowiedzi na to pytanie. Okoliczność ta jest udokumentowana aktami postępowania egzekucyjnego. Akta te mają formę pisemną - o czym z pewnością wie Dyrektor KIS.
Okoliczności sprawy nakazują przypuszczać, że ww. nieruchomość nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej. Aczkolwiek wnioskodawca nie jest dłużnikiem, nie jest organem dłużnika. Stąd też - w związku z udokumentowanym brakiem możliwości uzyskania od dłużnika informacji, mimo podjętych przez siebie działań - nie ma wiedzy w tym zakresie.
8.Czy na dzień sprzedaży obiekt, znajdujący się na działce nr (…) będzie spełniać definicję budynku lub budowli, w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 553).
Wnioskodawca nie ma daru przewidywania przyszłości. Na dzisiaj przedmiotowy obiekt nie jest ani budowlą ani budynkiem w rozumieniu Prawa budowlanego (co wynika z opinii biegłego, którą w toku postępowania egzekucyjnego pozyskał Wnioskodawca).
Wnioskodawca zadał dłużnikowi to pytanie na piśmie. W piśmie stanowiącym odpowiedź dłużnika, nie było odpowiedzi na to pytanie. Okoliczność ta jest udokumentowana aktami postępowania egzekucyjnego. Akta te mają formę pisemną - o czym z pewnością wie Dyrektor KIS.
Okoliczności sprawy nakazują przypuszczać, że prace budowlane (do momentu sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości) nie będą kontynuowane. W związku z tym należy przypuszczać, że obiekt w budowie nie uzyska cech ani budowli, ani budynku. Aczkolwiek wnioskodawca nie jest dłużnikiem, nie jest organem dłużnika. Stąd też - w związku z udokumentowanym brakiem możliwości uzyskania od dłużnika informacji, mimo podjętych przez siebie działań - nie ma wiedzy w tym zakresie.
9.Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy jednoznacznie wskazać:
a)czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana działań?
b)czy działania te zostały udokumentowane?
c)czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?
Wnioskodawca wskazywał już w pierwszym wniosku oraz ponownie wskazuje tutaj wszystkie informacje, które są rzeczywiście niezbędne dla udzielenia odpowiedzi o zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Przy odpowiedziach na pytania powyższe zaznaczono, jakie informacje od dłużnika uzyskano, a których informacji dłużnik nie udzielił.
Komornik wzywał dłużnika do udzielenia tych informacji w trybie przewidzianym w przepisach kodeksu postępowania cywilnego. Wezwanie kierowane było na piśmie. Stanowi ono część akt postępowania egzekucyjnego. Akta te są przechowywane przez określone w przepisach czas. Również pismo - odpowiedź dłużnika - w którym udziela on odpowiedzi tylko na niektóre z pytań Wnioskodawcy - jest częścią akt postępowania.
W związku z tym można stwierdzić jednoznacznie, że tak, brak możliwości uzyskania informacji od dłużnika jest udokumentowany, zaś informacji tych nie udało się uzyskać mimo podjętych przez Wnioskodawcę czynności (które również są udokumentowane).
Pytania
1.Czy dłużnik - którego nieruchomości będą przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej - jest względem tych nieruchomości podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawca będzie w odniesieniu do tej czynności płatnikiem tego podatku?
2.Czy sprzedaż egzekucyjną opisanej nieruchomości z rozpoczętą (niezakończoną) budową budynku mieszalnego należy potraktować jako dostawę budynku (wraz z gruntem), czy jako dostawę gruntu niezabudowanego?
3.Czy - jeśli słuszne będzie stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa sprzedaż będzie dostawą gruntu niezabudowanego - to nie będzie ona zwolniona z podatku od towarów i usług, w związku z czym obowiązek poboru podatku u Wnioskodawcy powstanie?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
Wnioskodawca uważa, że dłużnik będący właścicielem nieruchomości jest podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do egzekwowanej nieruchomości, w związku z czym Wnioskodawca będzie w odniesieniu do tej czynności płatnikiem tego podatku.
W pierwszej kolejności należałoby ocenić, czy dłużnik - tj. właściciel przedmiotowej nieruchomości - będzie występował, w przypadku sprzedaży egzekucyjnej tej nieruchomości, w charakterze podatnika VAT.
Dana dostawa nieruchomości (co dotyczy również dostawy dokonywanej w ramach sprzedaży egzekucyjnej) może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko i wyłącznie wówczas, gdy podmiot będący właścicielem nieruchomości jest podatnikiem VAT i działa w charakterze podatnika VAT.
Okoliczności występujące w niniejszej sprawie każą przyjąć, że dłużnik występuje w tym przypadku w charakterze podatnika VAT względem sprzedawanej nieruchomości.
Dłużnik jest podmiotem istniejącym, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Forma prawna dłużnika, tj. spółka jawna, powoduje, że dłużnik generalnie występuje w obrocie jako podatnik VAT (inny jego status w odniesieniu do czynności zbywania majątku byłby absolutnie wyjątkowy). Wskazuje zresztą na to również nazwa dłużnika, której częścią jest słowo: „przedsiębiorstwo”.
W związku z powyższym trzeba przyjąć, że w niniejszej sprawie dłużnik jest i będzie występował jako podatnik VAT względem przedmiotowych nieruchomości. Niewątpliwie bowiem prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą.
Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, dla przyjęcia powyższego poglądu nie ma znaczenia okoliczność, która w międzyczasie (po złożeniu pierwszego wniosku ORD-IN w tej sprawie) dotknęła dłużnika, a mianowicie fakt, że dłużnik został wykreślony z ewidencji podatników VAT czynnych z powodu nieskładania deklaracji VAT.
Podkreślić bowiem należy, że o statusie danego podmiotu jako podatnika VAT nie decydują znamiona formalne, takie jak np. figurowanie w rejestrze podatników VAT czynnych, lecz okoliczności faktyczne, które wskazują na to, że dany podmiot będzie występował w charakterze podatnika w odniesieniu do danej transakcji, bądź nie.
W odniesieniu do stanu faktycznego będącego podstawą wydania niniejszej interpretacji, okoliczność wykreślenia dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych, nie wpływa na jego status jako podmiotu występującego w niniejszej sprawie w charakterze przedsiębiorcy. Wykreślenie dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych nie zmienia bowiem tego, że w odniesieniu do ww. nieruchomości podejmował on czynności skutkujące uznaniem go za podatnika względem tych czynności. Wykreślenie dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych nie „unieważnia” tych czynności, nie skutkuje uznaniem ich za „niebyłe” (nie mające miejsca).
Tym samym Wnioskodawca uważa, że nadal jest - w odniesieniu do sprzedaży egzekucyjnej, o której mowa we Wniosku - płatnikiem podatku od towarów i usług, bowiem dłużnik, o którym mowa, jest i będzie występował w charakterze podatnika VAT względem gruntów będących przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej w ramach egzekucji z nieruchomości. Niczego w tym zakresie nie zmieniło wykreślenie dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych w trakcie trwania postępowania egzekucyjnego.
To wszystko powoduje, że przedmiotowa sprzedaż egzekucyjna będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, to znaczy będzie objęta zakresem podmiotowym i przedmiotowym tego podatku.
W konsekwencji komornik sądowy może występować w tym przypadku - w zakresie niniejszej sprzedaży egzekucyjnej - jako płatnik podatku od towarów i usług. Oczywiście - obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku do urzędu skarbowego wystąpi wówczas, gdy sprzedaż ta nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, niemniej jednak opiniowana czynność będzie objęta zakresem VAT.
Ad 2
Wnioskodawca uważa, że na gruncie podatku od towarów i usług sprzedaż egzekucyjną opisanej nieruchomości z rozpoczętą (lecz niezakończoną) budową budynku mieszkalnego należy potraktować jako dostawę gruntu niezabudowanego.
W pierwszej kolejności należy ustalić, z dostawą jakiego towaru (jakich towarów) mielibyśmy tutaj - tj. przy sprzedaży egzekucyjnej przedmiotowej nieruchomości - do czynienia.
Na wstępie należy zauważyć, że w odniesieniu do gruntu status towaru należy oceniać zasadniczo nie w odniesieniu do nieruchomości jako takiej (objętej jedną księgą wieczystą), lecz względem każdej działki ewidencyjnej jako takiej.
Zauważyć w związku z tym trzeba, że przedmiotowa nieruchomość stanowi działkę gruntu, na której jest rozpoczęta budowa obiektu budowlanego.
Przedmiotowy obiekt nie ma obecnie (na dzień składania wniosku) wszystkich cech budynku, tj. fundamentów, ukończonych ścian wewnętrznych oraz dachu. Biegły z zakresu budownictwa ocenił, że przedmiotowy obiekt nie stanowi jeszcze budynku (jest budynkiem w budowie). Wskazał bowiem, że przedmiotowy obiekt nie został przestrzennie zamknięty dachem. To zaś powoduje, że nie można go uznać za (gotowy) budynek. Pozostaje on „budynkiem w budowie”.
Uważa się, że w tego rodzaju przypadkach mamy do czynienia z dostawą gruntu (na którym taki budynek jest wznoszony, lecz nie ukończony). Nie jest to zaś dostawa obiektu budowlanego (budynku).
Zobacz np. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 8 grudnia 2017 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.430.2017.1.MK, z dnia 18 lipca 2018 r., znak 0111-KDIB3-1.4012.408.2018.2.KO, z dnia 6 lutego 2020 r., znak 0111-KDIB3-1.4012.787.2019.2.KO. Wskazywano w nich m.in.: „w przypadku, gdy przedmiotem dostawy jest nieruchomość zabudowana niedokończoną inwestycją budowlaną, która w myśl przepisów prawa budowlanego nie wypełnia definicji budynku, budowli lub ich części, dla potrzeb klasyfikacji prawnopodatkowej taki teren, w części na której znajduje się ten obiekt, należy traktować jako niezabudowany teren budowlany, nie zaś jak wskazał Wnioskodawca - jako grunt zabudowany budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót”.
W wyroku z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. akt I FSK 1235/17 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał z kolei, że czynności podlegające opodatkowaniu „mogą mieć za przedmiot zarówno obiekt budowlany, jak i - traktowaną jako odrębny towar - część obiektu budowlanego, co wynika z treści art. 41 ust. 12 u.p.t.u. Uzasadnione jest zatem stwierdzenie, że częścią obiektu budowlanego w rozumieniu tego przepisu, jest część budynku wyodrębniona fizycznie oraz - co do zasady - pod względem prawnym (przede wszystkim lokal mieszkalny). Bez takiego wyodrębnienia, nie można byłoby dokonać rozróżnienia pomiędzy np. remontem budynku i remontem części (tego) budynku (czynności dotyczącej odrębnego towaru). Takie podejście odpowiada również ogólnemu pojęciu towaru z art. 2 pkt 6 u.p.t.u., zgodnie z którym towarami są rzeczy oraz ich części, a jako przedmioty dostawy (chodzi o części rzeczy), polegającej na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 u.p.t.u.), muszą się cechować wyodrębnieniem.
W świetle poczynionych przed chwilą spostrzeżeń, wykluczyć również należało, że w niniejszej sprawie fundament wraz z fragmentem muru, mógłby zostać potraktowany jako część budynku, stanowiąca przedmiot dostawy opodatkowanej obniżoną stawką”.
Z kolei w orzeczeniu z dnia 18 maja 2017 r., sygn. I FSK 1691/15, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: „Przedmiotem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r, Nr 177, poz. 1054 ze zm.) objęte są jedynie takie budynki, budowle lub ich części, które po wybudowaniu lub ulepszeniu nadają się do „oddania do użytkowania”, co wyklucza z ich zakresu przedmiotowego obiekty, które mają jedynie wylane ławy oraz ściany fundamentowe żelbetowe z częściowo wykonanymi podejściami przyłączy mediów”.
W orzeczeniu tym NSA wywodził m.in., że pojęcie budynku należy rozumieć w znaczeniu potocznym i intuicyjnym. Konstrukcja znajdująca się na przedmiotowej nieruchomości - jak wynika z dokumentacji fotograficznej - budynkiem zaś (jeszcze) nie jest. Jak bowiem także zauważa NSA w przywołanym wyroku: „Nawet, jeśli zamierzeniem zbywcy i nabywcy było istnienie na działce budynku, to na moment dostawy było to zdarzenie przyszłe, i nie pewne”.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że w przypadku objętym niniejszym wnioskiem przedmiotem dostawy (następującej w ramach sprzedaży egzekucyjnej) będzie „grunt” (z trwającą na nim budową), a nie budynek.
Ad 3
Wnioskodawca uważa, że sprzedaż tego gruntu niezabudowanego będzie na gruncie podatku od towarów i usług dostawą towaru, która nie będzie zwolniona z tego podatku, w związku z czym powstanie obowiązek poboru przez niego podatku.
Jeśli uznać - w odpowiedzi na drugie pytanie Wnioskodawcy - że objęta wnioskiem nieruchomość to grunt niezabudowany (jak wskazywano w przywoływanych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych grunt „zabudowany” trwającą budową budynku należy uznać za grunt niezabudowany w rozumieniu przepisów u.p.t.u.), to wskazać dalej należy, co następuje:
W przypadku dostawy gruntu niezabudowanego możliwe są dwie opcje opodatkowania:
- albo dostawa gruntu jest opodatkowana stawką 23% VAT;
- albo dostawa gruntu korzysta ze zwolnienia podatkowego.
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. pod pojęciem terenów budowlanych rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych regulacji wynika, że dostawa gruntów niezabudowanych:
1)innych niż tereny budowlane jest zwolniona z podatku;
2)będących terenami budowlanymi nie jest zwolniona z podatku (jest opodatkowana stawką podstawową VAT).
Dla przedmiotowej nieruchomości nie ma obowiązującego planu miejscowego.
Dla tej działki została jednak wydana przez właściwy organ decyzja o warunkach zabudowy. Decyzja ta jest ważna. Nie wygasła. Jest to wydana przez Burmistrza (…) decyzja o warunkach zabudowy nr (…) z dnia 6 września 2010 r., z której wynika, że na przedmiotowej nieruchomości można dokonać zabudowy (wznieść na niej obiekt budowlany wraz z instalacjami).
W związku z powyższym ten grunt jest „terenem budowlanym” w rozumieniu przepisów u.p.t.u. Dlatego też dostawa tego gruntu (następująca w ramach sprzedaży egzekucyjnej) nie jest zwolniona z podatku od towarów i usług.
Mogą tutaj ewentualnie powstawać pewne wątpliwości, czy z punktu widzenia podatkowego mamy do czynienia z dostawą terenu niezabudowanego, skoro niewątpliwie na gruncie jest rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego, zaś biegły z zakresu budownictwa określił w swojej opinii (przywoływanej już powyżej) przedmiotowy teren jako grunt zabudowany. Wskazywano już wprawdzie powyżej, że organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych uznają grunt „zabudowany” trwającą budową budynku za grunt niezabudowany w rozumieniu przepisów u.p.t.u., niemniej jednak należy rozważyć również, w jaki sposób byłaby opodatkowana dostawa gruntu zabudowanego (gdyby przedmiotem dostawy był sam grunt).
W każdym razie, nawet gdyby przyjąć, że przedmiotem dostawy towarów jest w tym przypadku grunt zabudowany, to nie zmienia to okoliczności, że przedmiotem dostawy nie jest budynek (którego jeszcze na działce gruntu nie ma, bowiem nie jest ukończony).
Dla dostawy gruntów zabudowanych (kiedy to sam grunt jest przedmiotem dostawy) nie obowiązują żadne zwolnienia podatkowe. W związku z tym - nawet gdyby uznać, że przedmiotem dostawy jest w tym przypadku (w ramach sprzedaży egzekucyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę) grunt zabudowany, to dostawa taka również nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca uważa zatem, że w tym przypadku nie będą miały zastosowania żadne zwolnienia z podatku, w związku z czym powstanie po jego stronie obowiązek poboru podatku jako płatnika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) – zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel nieruchomości – jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pana wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy dłużnik będzie podatnikiem podatku VAT z tytułu sprzedaży nieruchomości, w związku z czym będzie Pan płatnikiem tego podatku.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan komornikiem sądowym i będzie Pan dokonywał sprzedaży egzekucyjnej działki nr (…) będącej własnością dłużnika – (…) Spółka Jawna.
Mając zatem na uwadze fakt, że w niniejszej sprawie dłużnikiem jest przedsiębiorca, stwierdzić należy, że dojdzie do sprzedaży majątku przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem przy dostawie wskazanej we wniosku działki, spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.
W konsekwencji, dokonana przez Pana dostawa działki nr (…) należącej do dłużnika będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Ponadto, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.) zwanej dalej Prawem budowlanym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
W tym miejscu wskazać należy, na wyrok TSUE z 12 lipca 2012 r. w sprawie C-326/11 (J.J. Komen en Zonen Beheer Heerhugowaard BV), w którym wskazano, że: „Komisja Europejska ze swej strony uważa, że kwestia dostawy nowego budynku może pojawić się tylko w wypadku ukończenia przebudowy lub przynajmniej dostatecznego zaawansowania robót, aby powstał budynek istotnie odmienny, który może zostać zasiedlony (pkt 31)″.
Zatem w przypadku, gdy przedmiotem dostawy jest nieruchomość zabudowana niedokończoną inwestycją budowlaną, która w myśl przepisów Prawa budowlanego nie wypełnia definicji budynku, budowli lub ich części, dla potrzeb klasyfikacji prawnopodatkowej taki teren, w części na której znajduje się ten obiekt, należy traktować jako niezabudowany teren budowlany.
Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan dokonać egzekucyjnej dostawy należącej do dłużnika nieruchomości stanowiącej działkę nr (…). Na terenie działki nie dokończono budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym. Inne obiekty budowlane – poza rozpoczętą budową budynku mieszkalnego – na nieruchomości nie występują.
Zgodnie z projektem budowlanym w budynku (którego budowy nie dokończono) miało znajdować się 21 lokali mieszkalnych oraz 19 miejsc postojowych i pomieszczenia techniczne w kondygnacji podziemnej. Budynek docelowo miał być zrealizowany w standardzie deweloperskim.
Jak wynika z operatu szacunkowego dotyczącego przedmiotowej nieruchomości, przedmiotowy obiekt budowlany nie został ukończony. W opinii biegłego z 27 lutego 2023 r. stwierdzono, że obiekt w budowie jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród pionowych (ścian), został posadowiony na fundamentach, jednak nie został przestrzennie zamknięty dachem. Z uwagi na to, że nie został spełniony jeden z wymaganych warunków (brak dachu), przedmiotowy obiekt nie zalicza się do kategorii budynków.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy, na dzień złożenia wniosku przedmiotowy obiekt znajdujący się na działce nr (…) nie jest budowlą ani budynkiem w rozumieniu Prawa budowlanego.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przedmiotowa nieruchomość położona jest poza aktualnymi planami zagospodarowania przestrzennego. Dla nieruchomości została natomiast wydana przez Burmistrza (…) decyzja o warunkach zabudowy, jak również decyzja Starosty (…) zatwierdzająca projekt budowlany i wydająca pozwolenie na budowę oraz Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) zatwierdzająca zamienny projekt budowlany.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przeznaczona do egzekucyjnej sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie stanowiła teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę.
Niedokończony obiekt budowlany, znajdujący się na działce nr (…), nie spełnia warunków do uznania go za budynek. Przedmiotowa działka stanowi zatem nieruchomość niezabudowaną. Ze względu jednak na to, że dla działki wydano decyzję o warunkach zabudowy stanowi ona teren przeznaczony pod zabudowę.
W konsekwencji w momencie dostawy działka nr (…) stanowić będzie teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie jej egzekucyjna sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Z uwagi na fakt, że nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy przedmiotowej działki wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W tym miejscu należy również zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
Jak wskazał Pan we wniosku, nabycie przez dłużnika działki nr (…) nastąpiło w ramach transakcji podlegającej VAT i zostało udokumentowane fakturą, jednak dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tej nieruchomości. Nie uzyskał Pan natomiast od dłużnika odpowiedzi na pytania, czy z tytułu nakładów poniesionych na rozpoczętą budowę obiektu znajdującego się na działce dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT oraz czy ww. nieruchomość była wykorzystywana przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Niemniej jednak rodzaj inwestycji zamierzonej przez dłużnika, polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w którym miało znajdować się 21 lokali mieszkalnych, z garażem podziemnym z zamiarem przyszłej sprzedaży, wyklucza wykorzystywanie przedmiotowej nieruchomości wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.
Powyższe oznacza, że w rozpatrywanej sprawie dla dostawy opisanej we wniosku nieruchomości nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w tym przepisie, niezbędnych do zastosowania zwolnienia.
Tym samym, sprzedaż egzekucyjna nieruchomości stanowiącej działkę nr (…) z niedokończoną budową budynku mieszkalnego z garażem podziemnym nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, lecz będzie opodatkowana tym podatkiem.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Pan jako płatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 18 ustawy, będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania ww. dostawy.
Oceniając całościowo Pana stanowisko w przedmiotowej sprawie, należy je uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right