Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.325.2023.1.MKA

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek).

Gmina realizuje zadanie pn.: „(...) (dalej: Projekt). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na podstawie złożonego wniosku o dofinansowanie za pośrednictwem (...).

Głównym celem projektu jest wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru poprzez nadanie terenom funkcji rekreacyjnych i sportowych z dodaniem elementów edukacyjnych w zakresie promocji gminy, w tym zabytków, miejsc turystycznych, fauny i flory oraz poprawa jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich poprzez rozwój infrastruktury rekreacyjnej w gminie (...).

Projekt dotyczy wyposażenia placów zabaw na terenie gminy w zakresie rozbudowy infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej, obejmując swym zakresem (zwane jako: efekt operacji): montaż zjazdu linowego przy boisku sportowym w (...), zjazdu linowego na placu zabaw w (...), montaż zestawu wspinaczkowego i urządzeń siłowych przy boisku sportowym w (...), montaż linarium na placu zabaw w (...) oraz urządzeń siłowych w (...), również ławki solarnej z niezależnym zasilaniem (OZE) z możliwością ładowania urządzeń elektrycznych poprzez port USB.

Efektem operacji będą elementy sieci punktów rekreacji i sportu w Gminie (place zabaw i boiska sportowe). Obiekty będą łatwo dostępne dla mieszkańców Gminy, jak i turystów, dzięki położeniu w pobliżu głównej i najdłuższej drogi rowerowej na terenie Gminy wzdłuż (...), łączącą się z siecią dróg rowerowych w (...) i (...).

Głównymi odbiorcami projektu powinny być grupy defaworyzowane, tj. dzieci i ich opiekunowie, młodzież i seniorzy, m.in. dzięki urządzeniom siłowni zewnętrznej.

Efekty operacji nie będą służyły Gminie do żadnych czynności odpłatnych - w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnianie zjazdów linowych, zestawu wspinaczkowego, linarium urządzeń siłowni zewnętrznej, urządzeń placów zabaw oraz korzystania z ławki solarnej, jak i tablic informacyjnych nie będzie wykorzystywała dla celów odpłatnej powierzchni reklamowej. Ponadto, teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym, typu dzierżawa, jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym, zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe z perspektywy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Wyposażone w nowe elementy tereny rekreacyjne w poszczególnych sołectwach są i pozostaną ogólnodostępne dla mieszkańców miejscowości, mieszkańców innych miejscowości na terenie Gminy i gości przyjezdnych spoza Gminy.

W związku z realizacją zadania Gmina otrzymała wystawione na siebie faktury dokumentujące realizację zadań w ramach Projektu. Na fakturach widnieje podatek VAT naliczony. Gmina uznała podatek VAT naliczony wykazany na otrzymanych fakturach za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że jej zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.

Gmina realizuje operację wskazaną w opisie sprawy, realizując zadania własne, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) wskazane w następujących przepisach:

1)w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,

2)w zakresie kultury fizycznej i turystki, w tym terenów sportowych i urządzeń sportowych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym,

3)w zakresie wpierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzenia aktywności obywatelskiej w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym.

Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.

Pytanie

Czy Gmina (...) ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na realizację zadania pn.: ,,(...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina Wisznia Mała nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na zadanie pn.: ,,(…)”.

Uzasadnienie

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze, jednostki samorządu terytorialnego mogą występować w dwojakim charakterze: jako podmioty niebędące podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz podatnicy podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazano w opisie realizowanego zadania występuje w nim wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru poprzez nadanie terenom funkcji rekreacyjnych i sportowych z dodaniem elementów edukacyjnych w zakresie promocji gminy, w tym zabytków, miejsc turystycznych, fauny i flory oraz poprawa jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich poprzez rozwój infrastruktury rekreacyjnej w Gminie (…).

Projekt dotyczy wyposażenia placów zabaw na terenie Gminy w zakresie rozbudowy infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej, obejmując swym zakresem (zwane jako: efekt operacji): montaż zjazdu linowego przy boisku sportowym w (…), zjazdu linowego przy placu zabaw w (…), montaż zestawu wspinaczkowego i urządzeń siłowych przy boisku sportowym w (…), montaż linarium przy placu zabaw w (…) oraz urządzeń siłowych w (…), również ławki solarnej z niezależnym zasilaniem (OZE) z możliwością ładowania urządzeń elektrycznych poprzez port USB.

Efekty operacji nie będą służyły Gminie do żadnych czynności odpłatnych - w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnianie zjazdów linowych, zestawu wspinaczkowego, linarium urządzeń siłowni zewnętrznej, urządzeń placów zabaw oraz korzystania z ławki solarnej, jak i tablic informacyjnych nie będzie wykorzystywała dla celów odpłatnej powierzchni reklamowej. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym, typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Realizacja operacji stanowi wykonywanie nieodpłatnie na rzecz lokalnej społeczności zadań własnych Gminy, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała efektów operacji do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy, niepodlegającą VAT. Wobec powyższego zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na operację.

W ramach zrealizowanej operacji wydatki były ponoszone przez Gminę jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym zdaniem Gminy świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną VAT Gminy. W konsekwencji nie zostały spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego, wykazane na fakturach zakupowych dokumentujących wykonanie Projektu.

Mając powyższe na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na zadanie pn.: „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 17 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo zadanie pn.: „(...)”. Na jego realizację uzyskali Państwo pomoc finansową w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na podstawie złożonego wniosku o dofinansowanie za pośrednictwem (...).

Głównym celem projektu jest wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru poprzez nadanie terenom funkcji rekreacyjnych i sportowych z dodaniem elementów edukacyjnych w zakresie promocji gminy, w tym zabytków, miejsc turystycznych, fauny i flory oraz poprawa jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich poprzez rozwój infrastruktury rekreacyjnej w Gminie (...).

Projekt dotyczy wyposażenia placów zabaw na terenie gminy w zakresie rozbudowy infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej obejmując swym zakresem: montaż zjazdu linowego przy boisku sportowym w (...), zjazdu linowego na placu zabaw w (...), montaż zestawu wspinaczkowego i urządzeń siłowych przy boisku sportowym w (...), montaż linarium na placu zabaw w (...) oraz urządzeń siłowych w (...), również ławki solarnej z niezależnym zasilaniem (OZE) z możliwością ładowania urządzeń elektrycznych poprzez port USB.

Efektem operacji będą elementy sieci punktów rekreacji i sportu w Gminie (place zabaw i boiska sportowe). Obiekty będą łatwo dostępne dla mieszkańców Gminy, jak i turystów, dzięki położeniu w pobliżu głównej i najdłuższej drogi rowerowej na terenie Gminy wzdłuż (...) łączącą się z siecią dróg rowerowych w (...) i (...).

Głównymi odbiorcami projektu powinny być grupy defaworyzowane, tj. dzieci i ich opiekunowie, młodzież i seniorzy, m.in. dzięki urządzeniom siłowni zewnętrznej.

W związku z realizacją zadnia otrzymali Państwo wystawione na Gminę faktury dokumentujące działania w ramach powyższego Projektu. Wskazali Państwo również, że przedmiotowa operacja należy do zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Realizują Państwo Projekt na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.  

Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, efekty realizowanego Projektu nie będą służyły Państwu do żadnych czynności odpłatnych - w szczególności nie będą Państwo pobierali opłat za udostępnianie zjazdów linowych, zestawu wspinaczkowego, linarium urządzeń siłowni zewnętrznej, urządzeń placów zabaw oraz korzystania z ławki solarnej jak i tablic informacyjnych nie będą Państwo wykorzystywali dla celów odpłatnej powierzchni reklamowej. Ponadto, teren ten nie będzie służył innej działalności odpłatnej, typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym, zrealizowane zadanie nie będzie w żaden sposób generowało dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Wyposażone w nowe elementy tereny rekreacyjne w poszczególnych sołectwach są i pozostaną ogólnodostępne dla mieszkańców miejscowości, mieszkańców innych miejscowości na terenie Gminy i gości przyjezdnych spoza Gminy. Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00