Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.435.2023.2.NM

Opodatkowanie odsetek zgromadzonych na koncie oszczędnościowym w Indiach.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:

·opodatkowania odsetek na koncie oszczędnościowym NRO (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe,

·opodatkowania odsetek na koncie oszczędnościowym NRE (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek zgromadzonych na kontach oszczędnościowych w Indiach. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2023 r. (data wpływu 31 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani rezydentem Rzeczpospolitej Polskiej.

W latach 2018-2022 posiadała Pani dwa rachunki bankowe w Indiach.

Opis pierwszego zaistniałego stanu faktycznego

Środki zgromadzone na jednym z rachunków bankowych są Pani oszczędnościami, od których generowany jest przychód w postaci odsetek, podatek jest pobierany w Indiach w wysokości 32%.

Opis drugiego zaistniałego stanu faktycznego

Środki zgromadzone na drugim rachunku bankowym również są Pani oszczędnościami, od których generowany jest przychód w postaci odsetek, podatek nie jest pobierany.

Oba powyżej opisane przypadki konsultowano w dwóch różnych Urzędach skarbowych w województwie …. Stanowisko jednego jest zgodne z tym które Pani prezentuje w dalszej części wniosku.

Urząd skarbowy w … uważa, że omawiane dochody nie podlegają pod definicję zysków kapitałowych i nie powinny być wykazane w PIT, wystarczy tylko oświadczenie, że środki zgromadzone na rachunku nie generują zysków kapitałowych i że są to Pani oszczędności własne.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Złożony przez Panią wniosek dotyczy okresu od 2018 r. do 2022 r.

W latach 2018-2022 posiadała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Posiada Pani obywatelstwo indyjskie.

Konto, na którym nie jest podbierany podatek posiada skrót NRE-Non Resident External. Jest to konto służące do przesyłania zagranicznych dochodów do Indii z możliwością przelania ich w późniejszym terminie na inny rachunek bankowy np. w Polsce, jednakże nie można ich wydawać na terenie Indii. Dochody z odsetek z rachunków nierezydenta (zewnętrznych) lub NRE (rachunków oszczędnościowych i depozytów stałych) uzyskiwane przez osobę fizyczną są zwolnione z podatku w Indiach, pod warunkiem, że osoba ta kwalifikuje się jako „osoba zamieszkała poza Indiami” zgodnie z prawem kontroli dewizowej lub jest osoba, której Bank Rezerw Indii (RBI) zezwolił na prowadzenie rachunku NRE. Zgodnie z prawem o kontroli dewizowej, kiedy osoba opuszcza Indie w celu podjęcia pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej lub w jakimkolwiek innym celu wskazującym na zamiar pozostania poza Indiami przez niepewny okres, może być uznana za „osobę zamieszkałą poza Indiami”.

Konto, na którym jest pobierany podatek NRO-Non-Resident Ordinary. Odsetki na koncie NRO podlegają opodatkowaniu w Indiach. TDS od takich odsetek ma zastosowanie według stawki 30,9% (stawka podatku 30% + podatek na edukację i ewentualna dopłata). Bank odlicza TDS od odsetek NRO i przekazuje pozostałą kwotę na konto NRO. Jest to rachunek zwykły nierezydenta. Może wpłacać zarówno w walucie zagranicznej, jak i indyjskiej oraz wypłacać w walucie indyjskiej, bez możliwości przelania środków na konto zagraniczne.

Środki wpłacone na konto, pochodzą z umowy o pracę, Pani męża … … .

Oba konta, są kontami oszczędnościowymi.

Bank nie informuje Pani o dokonaniu inwestycji Pani oszczędności.

Nie prowadzi Pani jednoosobowej działalności gospodarczej.

Środki zgromadzone na rachunkach bankowych (nr 1 i/lub nr 2) w Indiach nie są związane z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą

Nie wykonuje Pani wolnego zawodu korzystając w tym celu ze stałej placówki, która jest położona w Indiach, a środki zgromadzone na rachunkach bankowych (nr 1 i/lub nr 2) w Indiach nie pochodzą z tego właśnie tytułu.

Pytania

1.Pytanie do pierwszego zaistniałego stanu faktycznego: Czy ma Pani obowiązek wykazania 10% zryczałtowanego podatku obliczonego od dochodów uzyskanych w Indiach i dopłaty 9% w Polsce?

2.Pytanie do drugiego zaistniałego stanu faktycznego: Czy ma Pani obowiązek wykazania i zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego obliczonego od dochodów uzyskanych w Indiach, pomimo tego, że artykuł 12 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Rzeczpospolitej Polskiej z Indiami, nie odnosi się do odsetek z oszczędności?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Uważa Pani, że w pierwszym przypadku ma Pani obowiązek wykazania zapłaconego podatku w Indiach w wysokości 19%, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale nie musi go Pani płacić po raz drugi na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Ad 2

Uważa Pani, że w drugim przypadku ma Pani obowiązek wykazania i zapłaty obliczonego podatku od dochodów, z odsetek uzyskanych w Indiach, w wysokości 19% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:

·opodatkowania odsetek na koncie oszczędnościowym NRO (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe,

·opodatkowania odsetek na koncie oszczędnościowym NRE (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z cytowanego przepisu, źródłem nieograniczonego obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania podatnika w Polsce. Treść tego obowiązku odnosi się natomiast do całości dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez tego podatnika, tj. zarówno dochodów (przychodów) uzyskiwanych w Polsce, jak i zagranicznych.

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się przy tym – osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5.

Stosownie natomiast do art. 30a ust. 2 ww. ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Na podstawie art. 30a ust. 9 omawianej ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Na mocy art. 30a ust. 11 ww. ustawy:

Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W latach 2018-2022 uzyskała Pani dochód z odsetek z kont oszczędnościowych w Indiach. W przypadku pierwszego rachunku oszczędnościowego (NRO), bank pobrał podatek w wysokości 32%. Natomiast w przypadku drugiego rachunku (NRE), bank nie pobrał podatku, ponieważ zgodnie z prawem indyjskim dochody z tego typu kont są zwolnione z opodatkowania w Indiach.

Na podstawie powyższego wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy Konwencji między Rządem polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., zmienionej Protokołem podpisanym w ... dnia 29 stycznia 2013 r. (dalej: „Konwencja polsko-indyjska”). Postanowienia Konwencji polsko-indyjskiej zostały zmodyfikowane przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz Indie dnia 7 czerwca 2017 r. (dalej: „Konwencja MLI”). Dniem wejścia w życie postanowień Konwencji MLI dla Polski jest dzień 1 lipca 2018 r., natomiast dla Indii dzień 1 października 2019 r.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ww. Konwencji polsko-indyjskiej:

Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie do treści art. 12 ust. 2 omawianej Konwencji polsko-indyjskiej:

Jednakże, takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli odbiorcą jest osoba uprawniona do odsetek, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych odsetek.

W myśl art. 12 ust. 4 Konwencji polsko-indyjskiej:

Określenie „odsetki” użyte w niniejszym artykule oznacza dochód z wszelkiego rodzaju roszczeń, zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego lub prawem zastawu hipotecznego lub prawem uczestnictwa w zyskach dłużnika i w szczególności dochód od gwarancji rządowych, dochód z obligacji i listów zastawnych, włączając premie i nagrody związane z takimi gwarancjami, obligacjami i listami zastawnymi. Obciążenia karne z tytułu opóźnionych płatności nie będą uznane za odsetki dla celów tego artykułu.

Z powyższego wynika, że państwu, w którym powstają odsetki (w tym przypadku Indie), z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 12 ww. Konwencji polsko-indyjskiej, przysługuje prawo do ich opodatkowania, zgodnie z prawem tego państwa. Jednocześnie przepis art. 12 ust. 2 ww. Konwencji polsko-indyjskiej przewiduje ograniczenie tego opodatkowania w państwie źródła, a mianowicie podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych odsetek.

W myśl art. 24 ust. 2 lit. a) ww. Konwencji polsko-indyjskiej:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w Indiach, Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Indiach. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski uzyskane w Indiach.

Reasumując, stwierdzić należy, że dochód z tytułu odsetek wypłaconych przez bank z siedzibą w Indiach na Pani rzecz (polskiego rezydenta podatkowego, podlega opodatkowaniu w Polsce w wysokości 19% kwoty brutto odsetek.

W związku z tym, że w przypadku rachunku bankowego (NRE), podatek w Indiach nie został pobrany przez bank, ma Pani obowiązek obliczyć oraz wpłacić 19% zryczałtowany podatek od odsetek uzyskanych na ww. rachunku, zgodnie z dyspozycją art. 30a ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Pani stanowisko w tym zakresie, tj. pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

W przypadku natomiast rachunku oszczędnościowego (NRO) dochód z tytułu odsetek podlega opodatkowaniu również w państwie ich powstania, tj. w Indiach, przy czym w celu uniknięcia podwójnego opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w powołanym wyżej art. 24 ust. 2 pkt a) Konwencji polsko-indyjskiej (tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia).

W konsekwencji, od podatku obliczonego wg stawki podatkowej, która wynosi 19%, odejmuje się podatek zapłacony za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć 10% kwoty brutto odsetek. Wskazać bowiem należy, że art. 12 ust. 2 Konwencji polsko-indyjskiej wprowadza wprost ograniczenie procentowe co do wysokości podatku, jaki może maksymalnie zostać pobrany z tytułu odsetek uzyskiwanych w Indiach przez osobę uprawnioną.

Zatem na gruncie analizowanej sprawy, w przypadku rachunku bankowego (NRO) może Pani od polskiego 19% podatku odliczyć – zgodnie z zapisami ww. Konwencji polsko-indyjskiej – wyłącznie 10% kwoty brutto odsetek. Podatek do zapłaty w Polsce wyniesie 9%.

Treść art. 12 ust. 2 Konwencji polsko-indyjskiej daje możliwość osobie uprawnionej do odsetek mającej miejsce zamieszkania w Polsce zapłacenia podatku w Indiach w wysokości nieprzekraczającej 10% kwoty brutto odsetek – po przedstawieniu płatnikowi certyfikatu rezydencji potwierdzającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

Jeżeli podatnik nie korzysta z tego uprawnienia w momencie poboru przez płatnika podatku od danego przychodu, a faktycznie dysponuje przedmiotowym certyfikatem rezydencji, ma możliwość ubiegania się o zwrot podatku od nadwyżki ponad 10% kwoty odsetek brutto w Indiach.

To, że płatnik w Indiach pobrał podatek od uzyskanych przez Panią przychodów z odsetek w wysokości wyższej niż wynika to z treści art. 12 ust. 2 Konwencji polsko-indyjskiej, tj. wyższej niż 10% uzyskanych przez Panią odsetek, nie upoważnia Pani do odliczenia od zryczałtowanego podatku w Polsce w wysokości 19% przychodu (dochodu) z odsetek – podatku pobranego zagranicą w wysokości 19% i wyżej, tj. w wysokości innej aniżeli wynika to z treści art. 12 ust. 2 Konwencji polsko-indyjskiej.

W świetle powyższych wyjaśnień Pani stanowisko, w tym zakresie, tj. pytania nr 1 uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00