Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.314.2023.2.ALN
Obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich czy spedycją.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym:
·za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich - jest prawidłowe;
·spedycją - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich czy spedycją. Uzupełnili go Państwo pismem z 1 sierpnia 2023 r. (data wpływu 7 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(doprecyzowanego w uzupełnieniu wniosku)
Spółka zajmuje się produkcją kształtowników, które są wykorzystywane w budownictwie m.in. do konstrukcji hal przemysłowych (PKD 2511 Z). W 2021 roku Spółka zrezygnowała z używania kasy fiskalnej i sprzedaży osobom fizycznym z uwagi na nieznaczną skalę tej sprzedaży. Próg sprzedaży w poprzednich latach przekroczył kwotę 20.000 PLN. W 2023 roku Spółka chciałaby dokonać dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą przesyłkami kurierskimi lub spedycją). Czy takie dostawy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą być zarejestrowane jedynie poprzez wystawienie faktury VAT, bez rejestrowania ich poprzez kasę fiskalną? Zapłata za towar zostanie wniesiona przelewem na rachunek bankowy Spółki, będzie można na jej podstawie zidentyfikować odbiorcę i jego adres oraz towar za jaki opłata byłaby wniesiona.
Spółka zajmuje się produkcją kształtowników, które są wykorzystywane w budownictwie m.in. do konstrukcji hal przemysłowych (PKD 2511 Z). Nie są to towary wymienione w par. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. W zakresie dostaw, które są przedmiotem wniosku, będziecie Państwo posiadali ewidencję oraz dowody dokumentujące zapłatę, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej czynności dotyczy zapłata, na czyją rzecz została dostawa dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Całość zapłaty za dostarczone towary będziecie Państwo otrzymywali za pośrednictwem poczty, banku na rachunek prowadzony przez bank. Każdorazowo będziecie Państwo z własnej inicjatywy wystawiali fakturę dla każdej dostawy towarów dostarczanych w systemie wysyłkowym dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Każda taka transakcja będzie szczegółowo dokumentowana fakturą VAT (dane nabywcy z jego adresem, dane sprzedawanych towarów co do nazwy artykułu, ilości, ceny, wartości netto, podatku VAT, brutto) oraz danymi na dowodach zapłaty (dane nabywcy z jego adresem, danych jakiej transakcji zapłata dotyczy, kwoty, a nawet nr konta bankowego, z jakiego dokonano zapłaty).
Pytanie
(postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy takie dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą być zarejestrowane jedynie poprzez wystawienie faktury VAT, bez rejestrowania ich poprzez kasę fiskalną?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka stoi na stanowisku, że wystarczy jedynie faktura VAT bez rejestracji przy pomocy kasy fiskalnej, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (poz. 2442) (czynności zwolnione z ewidencjonowania część II Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności poz. 36): dostawa towarów w systemie wysyłkowym, jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym:
·za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich - jest prawidłowe;
·spedycją - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy. Stosownie do tego artykułu:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W świetle art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Stosownie do art. 106e ust. 1 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. B (…)
Na mocy art. 2 pkt 31 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze:
Rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w przewidzianym przepisem terminie.
Wskazali Państwo, że każdorazowo będziecie Państwo z własnej inicjatywy wystawiali fakturę dla każdej dostawy towarów dostarczanych w systemie wysyłkowym dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przepisy nie zabraniają Państwu wystawiać faktur dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jednakże wystawianie faktur dla ww. osób nie zwalnia Państwa z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.
By stwierdzić, czy będą Państwo zwolnieni z obowiązku ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich czy spedycją należy przeanalizować poniższe przepisy prawa.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Stosowanie do art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w systemie wysyłkowym zostało określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Natomiast według § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, który stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika, że zwolniona jest z takiego obowiązku:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
-zapłata za towar musi być dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
-przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że produkują Państwo kształtowniki, które są wykorzystywane w budownictwie m.in do konstrukcji hal przemysłowych. W 2023 roku chcą Państwo sprzedawać towary w systemie wysyłkowym (pocztą, przesyłkami kurierskimi lub spedycją). Nie są to towary wymienione w par. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. W zakresie dostaw, które są objęte wnioskiem, będziecie Państwo posiadali ewidencję oraz dowody dokumentujące zapłatę, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej czynności dotyczy zapłata, na czyją rzecz została dostawa dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Całość zapłaty za dostarczone towary będziecie Państwo otrzymywali za pośrednictwem poczty, banku na rachunek prowadzony przez bank.
W tym miejscu - w celu prawidłowego wypełnienia warunku do korzystania przez Państwa z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży - należy odnieść się do zapisu „pocztą lub przesyłkami kurierskimi” znajdującego się w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia.
Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 896 ze zm.) zwanej dalej „ustawą pocztową”, ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej „działalnością pocztową”.
W myśl art. 46 ust. 1 ustawy pocztowej:
Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony.
Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
operator wyznaczony - operatora pocztowego obowiązanego do świadczenia usług powszechnych.
W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 8) jak i ustawa pocztowa.
W myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
przesyłka kurierska - przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:
a) rejestrację dnia i godziny nadania przesyłki pocztowej,
b) śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do momentu doręczenia,
c) doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych,
d) doręczenie przesyłki pocztowej adresatowi lub osobie uprawnionej do odbioru w miejscu określonym przez nadawcę lub uzgodnionym z adresatem, w sposób zapewniający rejestrację dnia i godziny doręczenia przesyłki pocztowej;
Z kolei z treści ustawy Prawo przewozowe wynika, iż usługa przewozu może obejmować przesyłki i w tym zakresie oznacza przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego.
Pomimo jednak, że w rezultacie wydanie firmie przewozowej paczki na podstawie umowy przewozu w celu jej dostarczenia do adresata da ten sam skutek co nadanie jej u operatora pocztowego jako przesyłki kurierskiej, to różnica zasadza się w odpowiedzialności za powierzoną przesyłkę. Odpowiedzialność bowiem operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi - art. 87 - 88 ustawy pocztowej.
Zaś art. 65 ustawy Prawo przewozowe stanowi, że:
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.
W myśl powołanych przepisów ustawy pocztowej i prawa przewozowego działalność operatora pocztowego, a zatem również firmy kurierskiej działającej na podobnych zasadach, zalicza się do działalności regulowanej i w tym sensie wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia określonych warunków.
Wg słownika języka polskiego dostępnym pod adresem https://sjp.pwn.pl spedycją określamy przewóz i dostawę towarów wykonywane przez przedsiębiorstwo przewozowe. Firmy spedycyjne mogą wykonywać szereg czynności na rzecz zleceniodawcy, aby zapewnić przewóz ładunku. Jednakże uruchomienie usług przewozu rzeczy sprowadza się tylko do zarejestrowania działalności gospodarczej.
Zatem w zakresie zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej dostaw, które będziecie Państwo świadczyć na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich wskazać należy, że będą spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Przedmiotem sprzedaży będą towary, które nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia a ponadto otrzymacie Państwo zapłatę za te towary za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy. Będziecie Państwo posiadali ewidencję oraz dowody dokumentujące zapłatę, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej czynności dotyczy zapłata, na czyją rzecz została dostawa dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Zatem będziecie Państwo mieć prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej ww. sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do 31 grudnia 2023 r. w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich, uznałem za prawidłowe.
W zakresie zwolnienia z ewidencji dostaw na kasie rejestrującej, które będziecie Państwo świadczyć na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym - spedycją wskazać należy, że nie będą spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.
Pomimo, że:
·przedmiotem sprzedaży będą towary, które nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia;
·zapłatę za te towary otrzymacie Państwo za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy, oraz że
·będziecie Państwo posiadali ewidencję oraz dowody dokumentujące zapłatę, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej czynności dotyczy zapłata, na czyją rzecz została dostawa dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
to nie zostanie spełniony warunek dostawy towarów w systemie wysyłkowym tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi. Dlatego nie będziecie Państwo mieć prawa do skorzystania w ww. zakresie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym - spedycją, uznałem za nieprawidłowe.
Jeżeli próg sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednich latach przekroczył kwotę 20.000 zł, to będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, które są wysyłane przesyłkami innymi niż za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich. Bez znaczenia będzie fakt, że w tym przypadku będą Państwo wystawiać faktury.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right