Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.377.2023.1.ALN
Brak prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych na zakup maszyn rolniczych do koszenia i zbioru biomasy z łąk Parku oraz budowy drewnianej wiaty do przechowywania uzyskanego siana.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 czerwca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych na zakup maszyn rolniczych do koszenia i zbioru biomasy z łąk Parku oraz budowy drewnianej wiaty do przechowywania uzyskanego siana.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
·Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.)
·Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.)
·Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Park Narodowy (...) (zwany w dalszej części wniosku Parkiem) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Rodzaj działalności wg PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park Narodowy (...) w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Park Narodowy (...) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych przychodów pozyskanych środków, wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Park Narodowy (...) uzyskuje przychody:
1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, sprzedaży materiałów edukacyjnych, świadczenia usług przewodnickich, ze sprzedaży biletów wstępu, dzierżawy obiektu na cele inne niż mieszkaniowe;
2)zwolnione: z najmu obiektu na cele mieszkaniowe;
3)związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej: dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowanie z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody finansowe (odsetki bankowe), dopłaty rolno-środowiskowo-klimatyczne, jednolita płatność obszarowa, płatność za zazielenienie, płatność ONW, płatność do owiec. Park Narodowy (...) planuje realizować projekt pn. (...) dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ramach tego projektu planuje zakup:
·kosiarki dyskowej, która służyć będzie do mechanicznego koszenia powierzchni łąk na odpowiedniej wysokości, co ograniczy niszczenie fauny żyjącej w runi łąkowej
·zmiennokomorowej prasy zwijającej do siana i sianokiszonki, która posiada możliwość tworzenia balotów o różnych rozmiarach i różnym stopniu zgniotu biomasy, ma to duże znaczenie podczas wykonywania zabiegów na fragmentach łąk podmokłych
·przetrząsacza pokosów do równomiernego przetrząsania i rozrzucania skoszonej biomasy po powierzchni łąki w celu szybszego i lepszego jej wysuszenia
·dwuosiowej przyczepy platformowej do przewozu balotów z sianem i sianokiszonką oraz
·budowę drewnianej wiaty do przechowywania siana w okresie jesienno-zimowym.
Działania podjęte w ramach projektu dofinansowanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozwolą na realizację zadań statutowych Parku. Będą służyły ochronie bioróżnorodności siedlisk łąkowych. Wykonywanie zabiegów koszenia i zbioru skoszonej biomasy na tych powierzchniach wynika z planu ochrony Parku oraz z rocznych zadań rzeczowych dla Parku zatwierdzanych przez Ministra Klimatu i Środowiska. Wykorzystanie ww. maszyn rolniczych pozwoli na zachowanie naturalnych zespołów roślinnych oraz półnaturalnych ekosystemów łąkowych, a także zapewni warunki do wzrostu liczebności populacji gatunków rzadkich i zagrożonych wyginięciem. Uzyskane siano i sianokiszonka przechowywane będzie w drewnianej wiacie z przeznaczeniem na karmę dla zwierząt przebywających w (...) udostępnianej dla zwiedzających nieodpłatnie.
Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Park Narodowy (...), który jako beneficjent dokona rozliczenia z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Będą natomiast wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej Parku.
Pytanie
Czy Parkowi Narodowemu (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem maszyn rolniczych do koszenia i zbioru biomasy z łąk Parku oraz budowy drewnianej wiaty do przechowywania uzyskanego siana w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby własne, związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wymienione wyżej towary i usługi dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park Narodowy (...).
Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT poniesionego na realizację projektu, ponieważ kosiarka dyskowa, zmiennokomorowa prasa zwijająca do siana i sianokiszonki, przetrząsacz pokosów i dwuosiowa przyczepa platformowa, a także drewniana wiata na siano nie będą wykorzystywane przez Park Narodowy (...) do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wskazali Państwo, że działania podjęte w ramach projektu pozwolą na realizację zadań statutowych Parku. Będą służyły ochronie bioróżnorodności siedlisk łąkowych. Nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Będą natomiast wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej Parku.
Zatem z tytułu wydatków poniesionych na zakup maszyn rolniczych do koszenia i zbioru biomasy z łąk Parku oraz budowy drewnianej wiaty do przechowywania uzyskanego siana, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, nie będzie przysługiwać Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na zakup maszyn rolniczych do koszenia i zbioru biomasy z łąk Parku oraz budowy drewnianej wiaty do przechowywania uzyskanego siana, ponieważ efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right