Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.334.2023.4.SJ
Obowiązki płatnika w związku z organizacją uroczystości jubileuszowej.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją uroczystości jubileuszowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2023 r. (wpływ 14 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest ... firmą farmaceutyczną sprzedającą produkty dla zwierząt. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa najwyższej jakości produktów farmaceutycznych dla zwierząt gospodarskich i drobiu oraz dla zwierząt towarzyszących i koni. Siedzibą spółki jest ..... Spółka korzysta z pracy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (dalej jako: „Pracownicy”). Dodatkowo, niezbędnym elementem działalności Spółki jest współpraca z hurtowniami weterynaryjnymi, które są klientami spółki i odbiorcami jej produktów. Pomiędzy Spółką a hurtowniami zawierane są liczne transakcje.
Zarówno Pracownicy, jak i przedstawiciele hurtowni są stałym elementem działalności Spółki, uczestniczą w projektach realizowanych przez Spółkę.
Z uwagi na istnienie Spółki na rynku od ..... lat, Spółka planuje zorganizować uroczystość firmową. Impreza odbędzie się we wrześniu 2023 r.
Celem konferencji jubileuszowej jest zwiększenie świadomości kontrahentów i pracowników odnośnie działalności historii Spółki, integracja oraz wzmocnienie więzi między Spółką, Pracownikami oraz kontrahentami. Uroczystość zostanie podzielona na dwa etapy:
1)oficjalna uroczystość, podczas której zostanie przedstawiona historia Spółki, informacja dla gości na temat obecnej struktury spółki, wizji Jej rozwoju, nowych propozycji produktowych, a także przedstawienie pracowników tworzących Spółkę i najważniejszych wydarzeń w trakcie funkcjonowania Spółki (część I),
2)bankiet - połączony z kolacją. W związku z planowanym późnym zakończeniem uroczystości, Spółka planuje zagwarantować nocleg dla gości przyjezdnych (w tym także opłacenie pobytu) (część II).
Wśród gości zaproszeni będą m.in.: właściciele hurtowni, osoby zarządzające hurtowniami, profesorowie uczelni będący autorytetem w dziedzinie weterynarii, pracownicy Spółki oraz pracownicy spółki matki. Dodatkowo, niektórzy goście będą na uroczystości wraz z osobami towarzyszącymi.
Spółka zawarła umowę z hotelem na wynajem Sali konferencyjnej, Sali bankietowej, świadczenie usług gastronomicznych oraz noclegów. Dodatkowo Spółka zatrudni firmę eventową do poprowadzenia całości uroczystości oraz operatora, który uwieczni wydarzenie na zdjęciach i filmie.
Spółka poniesie koszt zorganizowania uroczystości w celu integracji zespołu, zapoznania się Pracowników i osób współpracujących i kontrahentów, zacieśnienia więzi pomiędzy gośćmi Spółki (stanowiącymi ważny element działania Spółki). Ponadto, w trakcie uroczystości przekazane będą ważne informacje na temat rozwoju spółki, tj. przedstawienie wizji i strategii Spółki na najbliższe lata oraz umożliwienie wymiany poglądów pomiędzy gośćmi.
Uzupełnienie wniosku
Koszty organizacji uroczystości jubileuszowej nie będą finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wszystkie koszty zostaną pokryte ze środków obrotowych Spółki.
Każdy z gości będzie uprawniony do udziału w uroczystej kolacji, podczas której goście (pracownicy i inne uprawnione osoby) otrzymają określone dania. Będą one dostępne dla wszystkich gości. Spółka nie jest w stanie wskazać wymiernej, przypisanej indywidualnie korzyści dla każdego gościa.
Niektórzy goście będą mieć opłacony i zorganizowany nocleg (goście przyjezdni, dla których utrudniony byłby powrót). W tej części, korzyść będzie wymierna (możliwa do obliczenia) i przypisana na konkretną osobę.
Spółka poniesie koszty wynajmu sali konferencyjnej, cateringu, noclegu dla gości przyjezdnych, opłacenie usług firmy eventowej, operatora i fotografa oraz kamerzysty.
Całość wydatków związanych z organizacją uroczystości zostanie pokryta ze środków obrotowych Spółki.
Poniesione wydatki w części dotyczącej przedstawicieli kontrahentów mają związek z powstaniem lub zachowaniem źródła przychodów. Podczas uroczystości, poruszone zostaną kluczowe kwestie związane z rozwojem Spółki i omówione zostaną najbliższe projekty, które mogą wpłynąć na powstanie nowych przychodów w Spółce. Uroczystość ma mieć również charakter „wymiany poglądów” pomiędzy pracownikami/przedstawicielami Spółki a kontrahentami. Dodatkowo, wydatki te mogą wpłynąć na zachowanie źródła przychodów poprzez zaciśnienie więzi pomiędzy Spółką a kontrahentami, co w przyszłości może wpłynąć na długotrwałą współpracę.
Współpraca pomiędzy Spółką a podmiotami, których przedstawiciele będą uczestniczyć w uroczystości ma charakter realny praktyczny. Spółka prowadzi swoją działalność przede wszystkim dzięki współpracy z hurtowniami i przedstawicielami lekarzy weterynarii. Na uroczystość zaproszeni będą zatem:
-osoby zarządzające hurtowniami,
-lekarze weterynarii, którzy korzystają w swojej pracy z produktów Spółki,
-profesorowie w dziedzinie weterynarii.
Pytania (po uzupełnieniu)
1.Czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z organizacją uroczystości jubileuszowej na 25-lecie funkcjonowania Spółki, w której uczestnikami będą Pracownicy, a także przedstawiciele hurtowni, mogą zostać przez Wnioskodawcę zaliczone do kosztów uzyskania przychodu:
-w części uroczystej konferencji (część I),
-w części bankietu oraz noclegu (część II)?
2.Czy Spółka w związku z udziałem Pracowników i kontrahentów Spółki w uroczystości zorganizowanej przez Spółkę będzie występować w roli płatnika podatku dochodowego?
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, udział Pracowników w uroczystości Spółki nie spowoduje powstania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). W tym wypadku nie powstaje realne przysporzenie po stronie Pracowników. Powyższe zostało potwierdzone w Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 2770/14, wedle którego „W przypadku imprez zbiorowych, jak choćby spotkań integracyjnych, nie jest możliwe ustalenia podstawy opodatkowania indywidualnych osób z tytułu udziału w nich, skoro nie da się ustalić czy i w jakim zakresie skorzystali oni z poszczególnych oferowanych przez organizatora świadczeń”.
W zakresie kontrahentów należy wskazać, że w aspekcie „nieodpłatnych świadczeń” wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13). TK wskazał, że nieodpłatne świadczenie zachodzi wtedy, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, w jego interesie i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, a korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnie pracownikowi. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy wprawdzie świadczeń uzyskiwanych przez pracowników, jednak zawiera wskazówki interpretacyjne, jak w ogóle należy rozumieć nieodpłatne świadczenia i przywołane ustalenia pozostają aktualne również do kontrahentów. Wskazać też należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy świadczenie to powoduje wystąpienie przysporzenia po stronie uzyskującego takie świadczenie w jego interesie, a nie w interesie przekazującego.
Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, uczestnictwo w uroczystości Spółki nie stanowi dla kontrahentów (prowadzących działalność gospodarczą lub dla osób prawnych) przychodu w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w związku z udziałem Pracowników i kontrahentów Spółki w uroczystości zorganizowanej przez Spółkę nie będzie występować w roli płatnika podatku dochodowego.
Powyższe wynika z tego, że udział Pracowników w uroczystości Spółki nie spowoduje powstania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). W tym wypadku nie powstaje realne przysporzenie po stronie Pracowników. Powyższe zostało potwierdzone w Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 2770/14, wedle którego „W przypadku imprez zbiorowych, jak choćby spotkań integracyjnych, nie jest możliwe ustalenia podstawy opodatkowania indywidualnych osób z tytułu udziału w nich, skoro nie da się ustalić czy i w jakim zakresie skorzystali oni z poszczególnych oferowanych przez organizatora świadczeń”.
W zakresie kontrahentów należy wskazać, że w aspekcie „nieodpłatnych świadczeń” wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13). TK wskazał, że nieodpłatne świadczenie zachodzi wtedy, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, w jego interesie i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, a korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnie pracownikowi. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy wprawdzie świadczeń uzyskiwanych przez pracowników, jednak zawiera wskazówki interpretacyjne, jak w ogóle należy rozumieć nieodpłatne świadczenia i przywołane ustalenia pozostają aktualne również do kontrahentów. Wskazać też należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy świadczenie to powoduje wystąpienie przysporzenia po stronie uzyskującego takie świadczenie w jego interesie, a nie w interesie przekazującego. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, uczestnictwo w uroczystości Spółki nie stanowi dla kontrahentów (prowadzących działalność gospodarczą lub dla osób prawnych) przychodu w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych.
Jeżeli zatem udział Pracowników i kontrahentów nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego, to jednocześnie należy wskazać, że Spółka (Wnioskodawca) nie wystąpi w roli płatnika podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 cyt. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Wobec niezdefiniowania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcia „nieodpłatne świadczenie”, zasadne jest odwołanie się do znaczenia tego pojęcia ukształtowanego w orzecznictwie sądowym, zgodnie z którym nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – generalnie – jest każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).
Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W świetle art. 12 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 cyt. ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.
W myśl art. 32 ust. 1 ww. ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są również inne źródła.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Na podmiotach dokonujących wypłaty należności zaliczanych do przychodów z innych źródeł nie ciążą obowiązki płatnika, ale obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że planujecie Państwo zorganizować uroczystość firmową. Impreza odbędzie się w ..... 2023 r. Celem konferencji jubileuszowej jest zwiększenie świadomości kontrahentów i pracowników odnośnie działalności, integracja oraz wzmocnienie więzi między Państwa Pracownikami oraz kontrahentami. Wśród gości zaproszeni będą m.in.: właściciele hurtowni, osoby zarządzające hurtowniami, profesorowie uczelni będący autorytetem w dziedzinie weterynarii, pracownicy Spółki oraz pracownicy spółki matki. Dodatkowo, niektórzy goście będą na uroczystości wraz z osobami towarzyszącymi. Koszty organizacji uroczystości jubileuszowej nie będą finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wszystkie koszty zostaną pokryte ze środków obrotowych. Każdy z gości będzie uprawniony do udziału w uroczystej kolacji, podczas której goście (pracownicy i inne uprawnione osoby) otrzymają określone dania. Będą one dostępne dla wszystkich gości. Nie jesteście Państwo w stanie wskazać wymiernej, przypisanej indywidualnie korzyści dla każdego gościa.
Z powodu niejednolitości stanowisk sądowych dotyczących kwestii „nieodpłatnego świadczenia”, zasadniczego znaczenia nabrał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947), w którym Trybunał Konstytucyjny ustalił, jakie kryteria statuują nieodpłatne świadczenie do zakwalifikowania go jako przychodu pracownika z tytułu stosunku pracy.
Definiując pojęcie „innych nieodpłatnych świadczeń” jako przychodu, w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Trybunał Konstytucyjny wskazał, że za przychód pracownika mogą być uznane takie świadczenia, które:
a)zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
b)zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
c)stanowią wymierną korzyść przypisaną indywidualnemu pracownikowi (korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniowych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.
Wobec tego, przyjęcie oceny uznającej konkretne świadczenie ze strony pracodawcy za przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno opierać się na przesłankach wynikających z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Trybunał Konstytucyjny w powołanym powyżej wyroku uznał za zgodne z Konstytucją i przedstawił ich interpretację.
Należy też pokreślić, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego, z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych. Wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy – gdy świadczenie to, powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, tj. gdy pracownik skorzystał z niego w pełni dobrowolnie. Zatem, pracodawca spełnił określone świadczenie na rzecz pracownika, gdy dysponował uprzednią zgodą pracownika na jego przyjęcie.
Przychód pracownika będzie obejmował nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia, jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym.
Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi, tj. nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów.
Ww. wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy wprawdzie świadczeń uzyskiwanych przez pracowników, jednak zawiera wskazówki interpretacyjne, jak należy rozumieć nieodpłatne świadczenia i przywołane ustalenia pozostają aktualne również do osób niebędących pracownikami.
Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że udział osób uprawnionych (pracowników i kontrahentów Spółki) w uroczystości, której celem jest zwiększenie świadomości kontrahentów i pracowników odnośnie działalności historii Spółki, integracja oraz wzmocnienie więzi między Spółką, pracownikami oraz kontrahentami, sfinansowanej ze środków obrotowych Spółki, nie skutkuje dla nich powstaniem przysporzenia majątkowego, a tym samym nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie wystąpią Państwo w tej sytuacji w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right