Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.258.2023.3.KBK
Wydanie Interpretacji Indywidualnej dot. ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 30 czerwca 2023 r. (data wpływu 3 lipca 2023 r.), 7 lipca 2023 r. (data wpływu 11 lipca 2023 r.) oraz 13 lipca 2023 r. (ta sama data wpływu).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:
Pani (…)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Pan (…)
Opis stanu faktycznego
We wrześniu 2021 roku Zainteresowana wraz z mężem zamontowali instalację fotowoltaiczną na dachu domu jednorodzinnego. Faktura na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej nr (…) została wystawiona 09.2021 r. na kwotę 43 500 zł. W związku z tym w zeznaniu podatkowym za 2021 r. Zainteresowani odliczyli ulgę termomodernizacyjną na kwotę 40 000 zł (3 500 zł nie zostało ujęte w odliczeniu, gdyż Zainteresowani mieli nadzieję, że uda im się skorzystać z programu „Mój Prąd”, niestety nie udało się). Zwrot podatku otrzymali w 2022 r. W zeznaniu rocznym za 2022 r. odliczyli resztę z faktury w kwocie 3 500 zł. Zwrot otrzymali w 2023 r. W 2023 r. Zainteresowani dowiedzieli się, że powinni odliczyć całą kwotę z faktury w 2021 roku. W związku z tym Zainteresowani zrobili korektę deklaracji za 2021 r. i 2022 r. Po zrobieniu korekt otrzymali pismo z Urzędu Skarbowego z wezwaniem do złożenia wyjaśnień w sprawie poprawności dokonanego rozliczenia oraz odliczonych ulg w zeznaniu. Wtedy też Zainteresowani dowiedzieli się, że nie mogą skorzystać z odliczenia, ponieważ dom nie ma formalnego odbioru. Robiąc pierwszą deklarację w 2021 roku Zainteresowani dzwonili do Urzędu pytając się jakie są warunki, żeby skorzystać z ulgi. Wtedy dowiedzieli się, że ma to być dom jednorodzinny zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, czyli, że jest to budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej czy grupowej, służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość. I że jest to jedyny formalny warunek jaki muszą spełniać, żeby skorzystać z ulgi.
Zainteresowani są czteroosobową rodziną.Pan (…) jest jedynym żywicielem rodziny. Dom jednorodzinny zamieszkują z rodziną od października 2018 roku, kiedy to wprowadzili się z dwójką dzieci. Budynek został wybudowany na gruncie zakupionym w 2016 roku na podstawie aktu notarialnego o numerze Rep. A. (…).
Zainteresowani przestawiają następujące fakty potwierdzające zamieszkanie budynku:
-w październiku 2018 roku został nadany adres dla ww. nieruchomości (zawiadomienie z dnia (…) października 2018 r.),
-od listopada 2018 roku opłacany jest wywóz śmieci,
-od stycznia 2019 roku ich czteroosobowa rodzina jest zameldowana pod tym adresem,
-od 2019 roku składane są deklaracje PIT-37 wskazujące adres zamieszkania (…),
-od 2021 roku odprowadzany jest podatek od nieruchomości,
-we wrześniu 2021 roku montaż instalacji fotowoltaicznej.
Formalny odbiór domu nastąpił w 2023 roku.
Zainteresowani tłumaczą, iż wiązało się to z okresem pandemii oraz z utrudnionym kontaktem z kierownikiem budowy, wszystkie dokumenty niezbędne do odbioru budynku po wielu ich prośbach, kierownik budowy przygotował dopiero w kwietniu 2023 r., następnie dokumenty bezzwłocznie zostały złożone w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dnia (…) kwietnia 2023 r., gdzie po 14 dniach dokument się uprawomocnił, czyli budynek został formalnie odebrany.
Podsumowując, kierując się informacjami uzyskanymi z infolinii Krajowej Informacji Skarbowej oraz w Urzędzie Skarbowym, że do odliczenia ulgi z tytułu termomodernizacji wymagane jest, aby inwestycja związana z termomodernizacją dotyczyła domu jednorodzinnego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego Zainteresowani odliczyli ulgę. Zainteresowani wyjaśniają, iż cała sytuacja wyszła dopiero w momencie przesłania korekt deklaracji podatkowych, spowodowanych tym, iż powinni oni całą kwotę z inwestycji z faktury odliczyć w jednym roku tj. 2021. Korekty zrobili, aby być uczciwym wobec Urzędu.
Ponadto w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 30 czerwca 2023 r. Zainteresowani doprecyzowali wniosek o następujące informacje:
Budynek mieszkalny, o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym, jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Budynek jednorodzinny jest własnością wspólna Zainteresowanych. W 2021 roku mieli i nadal mają wspólnotę majątkową.
Od marca 2021 r. budynek jest ujęty w ewidencji organu podatkowego dla celów podatku od nieruchomości. W 2021 r. był płacony podatek od nieruchomości.
Energia powstała z zamontowanej instalacji służy wyłącznie celom prywatnym.
Wszystkie wydatki poniesione na zamontowanie instalacji fotowoltaicznej zostały poniesione z majątku wspólnego z racji na wspólność majątkową Zainteresowanych.
Zainteresowani nie otrzymali żadnego dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Zainteresowani instalację zamontowali, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię eklektyczną potrzebną na ogrzewanie domu (pompa ciepła i ogrzewania wody użytkowej).
Poprawa efektywności energetycznej budynku dotyczy głównie korzystania z energii odnawialnej - słonecznej i braku zanieczyszczenia środowiska.
Modernizacja znacząco zmniejszyła zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania domu i wody.
Do momentu zainstalowania fotowoltaiki dostawcą prądu był (...).
Od października 2018 r. Zainteresowani płacą za prąd (...), od listopada 2018 r. opłacają wywóz śmieci i dostawę wody.
Zainteresowani osiągają dochód opodatkowany według skali. Od 2019 roku rozliczają się wspólnie w zeznaniu rocznym PIT-37, uwzględniając adres zamieszkania w ww. budynku tj. (…).
Kwota odliczenia za ulgę termomodernizacyjną wyniosła 43 500 zł (zgodnie z FV), czyli Zainteresowani nie przekroczyli limitu odliczenia.
Ponadto w piśmie z 7 lipca 2023 r., Zainteresowani doprecyzowali wniosek o następujące informacje:
Przedmiotem interpretacji mają być przepisy prawa podatkowego art. 26h ust. 1-10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na moment dokonywania rozliczenia Zainteresowani byli współwłaścicielami budynku mieszkalnego (domu jednorodzinnego).
Wszystkie wydatki które ponieśli na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, ponieśli z własnych środków.
Faktura na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej była wystawiona na Pana (…), nr (…) z dn. ….09.2021 r. na kwotę 43 500 zł. Faktura była wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego).
Wydatki na termomodernizację nie zostały zwrócone Zainteresowanym w żadnej formie. Wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ani nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie. Wydatki nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu ordynacji podatkowej.
Pismem z 13 lipca 2023 r. Zainteresowani doprecyzowali wniosek o następujące informacje:
Wydatki na zakup i zamontowanie instalacji fotowoltaicznej w przedmiotowym budynku Zainteresowani ponieśli w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Przedmiotem ich przedsięwzięcia termomodernizacyjnego było ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych.
Pytanie (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z 30 czerwca 2023 r.)
Zainteresowani pytają, czy w związku z powyższymi faktami i tym, że jest to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo Budowlane, jest zamieszkany od 2018, opłacane są wszystkie media, mają prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 lipca 2023 r.)
Zainteresowani uważają, że uwzględniając wszystkie informacje dotyczące stanu faktycznego ich sytuacji mogli skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Uważają, iż przepisy prawa podatkowego art. 26h ust. 1-10 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane został przez nich spełniony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Zainteresowanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273) – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym poniesionych na ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem i montaż instalacji fotowoltaicznej. Zatem poniesione wydatki, o których mowa w Państwa wniosku, mieszczą się w katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 ustawy stanowi – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Jak wynika z art. 26h ust. 6 ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego oddanego formalnie do użytkowania w maju 2023 r., natomiast zamieszkanego i użytkowanego od października 2018 r. Posiadają Państwo wspólność majątkową i osiągają Państwo dochód opodatkowany według skali podatkowej. Przedmiotowy budynek należy do Państwa majątku wspólnego. We wrześniu 2021 r. ponieśliście Państwo wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w wysokości 43 500 zł – na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej – udokumentowane fakturą wystawioną przez czynnego podatnika podatku VAT na imię i nazwisko Pana (…). Wydatki te zostały poniesione z Państwa majątku wspólnego. Instalację zamontowali Państwo, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię elektryczną potrzebną na ogrzewanie domu (pompa ciepła i ogrzewania wody użytkowej). Poprawa efektywności energetycznej budynku dotyczy głównie korzystania z energii odnawialnej - słonecznej i braku zanieczyszczenia środowiska. Modernizacja znacząco zmniejszyła zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania domu i wody. Do momentu zainstalowania fotowoltaiki dostawcą prądu był (...).
Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy i powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Państwa stan faktyczny należy uznać, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają Państwo prawo w zeznaniu podatkowym za 2021 r. odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione w 2021 r. wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 – dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right