Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.392.2023.1.MMA

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie:

  • Ustawy z dnia 16 kwietna 2004 r. o Ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.),
  • Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270),
  • Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 poz. 931 ze zm.).

Park (...) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych.

Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku (...) należy w szczególności:

1) prowadzenie działań ochrony w ekosystemach Parku (...) zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2) udostępnienie obszaru Parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora Parku (...),

3) prowadzenie działalności związanych z edukacją przyrodniczą. Park (...) w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.

Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. Park uzyskuje przychody:

1) opodatkowane: ze sprzedaży drewna, tusz zwierzęcych, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do Parku oraz do obiektów i ekspozycji przyrodniczej Parku, warsztatów, szkoleń przewodników, Parkingu.

2) Zwolnione z opodatkowania: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze.

3) Związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (...) oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowanie z funduszu leśnego (...).

Park (...) zamierza przystąpić do realizacji programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „(...)”. Projekt będzie finansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 100%.

W projekcie poświęconym przeprowadzeniu kampanii informacyjnej na rzecz ochrony bioróżnorodności na poziomie krajobrazu przewidziane są następujące zadania:

1) Opracowanie, druk i dystrybucja wydawnictwa popularnonaukowego pod roboczym tytule „(...)”. Publikacja w nakładzie 1000 sztuk będzie bezpłatnie przekazana różnym odbiorcom, np. pracownikom Parków ..., bibliotekom wojewódzkim i uniwersyteckim, uczestnikom innych działań edukacyjnych planowanych w projekcie.

2) Organizacja jednodniowej konferencji na ok. 50 osób „...” na podsumowanie projektu. Będzie to usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu. Park (...) zajmie się jedynie wykonaniem materiałów konferencyjnych (notesów, długopisów, itd.), również dofinansowanych ze środków NFOŚiGW.

3) Warsztaty dla edukatorów. W projekcie zaplanowano szkoleń prowadzonych przed podmioty zewnętrzne. Szkolenia będą bezpłatne dla uczestników.

4) Zakup sprzętu oraz organizacja szkolenia niezbędnych do przeprowadzenia kampanii informacyjnej w mediach społecznościach. Zaplanowano zakup: 4 telefonów z dodatkowymi obiektywami (szerokokątne i makro) oraz laptopa do tworzenia grafik i obróbki zdjęć. Sprzęt będzie używany do dokumentowania tego, co się na bieżąco dzieje w przyrodzie i tworzenia treści edukacyjnych publikowanych w mediach społecznościowych Park. W szkoleniu będą uczestniczyć pracownicy Parku, którzy będą wspomagać prowadzenie kampanii internetowej poprzez wykonywanie zdjęć w terenie.

5) Powstanie i organizacja wystawy zdjęć. Na bazie materiałów pozyskanych do publikacji popularnonaukowej powstanie wystawa 30 zdjęć pokazująca bioróżnorodność w krajobrazie. Wystawa będzie nieodpłatnie pokazywana m.in. w gminnych bibliotekach, domach kultury i innych Parkach (...) i krajobrazowych. W kosztach działania ujęty został również transport wystawy do kolejnych miejsc, koszty organizacji wernisażu (poczęstunek) oraz przenośny projektor do prezentacji projektu, który nie wymaga podłączenia do komputera.

6) Skład graficzny wydawnictwa dla dzieci i młodzieży „(...)”. W projekcie przewidzianych jest 5 części. Każda będzie publikowana w postaci pliku pdf na stronie internetowej Park, który każdy będzie mógł w dowolnej chwili pobrać.

7) Wykonanie i dostawa materiałów informacyjno-promocyjnych w postaci toreb płóciennych, bidonów, zestawów wielorazowych sztućców oraz mapek kieszonkowych. Te materiały pomogą w promocji projektu na różnych wydarzeniach i imprezach plenerowych. Będą wydawane bezpłatnie uczestnikom działań edukacyjnych prowadzonych przez Park w ramach projektu oraz zgodnie z kalendarzem imprez plenerowych.

8) Zakup materiałów biurowych do obsługi formalnej i merytorycznej projektu. Materiały będą wykorzystane do obsługi projektu np. prowadzenia dokumentacji. Faktury dokumentujące poniesione w projekcie wydatki będą wystawiane na Park (...).

Wszystkie działania będą miały charakter edukacyjny, skierowany na budowanie świadomości konieczności zachowania krajobrazu w formie jak najbardziej naturalnej oraz ochrony przyrody. W ostatecznym rozliczeniu Park nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z realizacją działań projektowych. Wymienione zakupy i usługi będą związane ze statutową, edukacyjną działalnością Parku, nie związaną z uzyskaniem przychodów. Wymienione czynności nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi  Park (...). Park nie może w żaden sposób odzyskać kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależniony jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Parkowi (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z realizacją ww. zadań w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań zaplanowanych w projekcie dofinansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wymienione zakupy towarów i usług w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z edukacją ekologiczną zgodnie z art. 8b ust. 1 pkt 3 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez (...) do wykonywania czynności opodatkowanych. Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usług są wykorzystywane do wykonanie czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z treścią ww. przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j . Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.):

formami ochrony przyrody są Parki (...).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Park (...) tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów.

Zgodnie natomiast z treścią art. 8b ust. 1 ww. ustawy:

do zadań Parków (...) należy w szczególności:

1) prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach Parku (...), zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;

2) udostępnianie obszaru Parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora Parku narodowego;

3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Park (...) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Park (....) zamierza przystąpić do realizacji programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „(...)”. Projekt będzie finansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 100%.

W projekcie poświęconym przeprowadzeniu kampanii informacyjnej na rzecz ochrony bioróżnorodności na poziomie krajobrazu przewidziane są następujące zadania:

1) Opracowanie, druk i dystrybucja wydawnictwa popularnonaukowego pod roboczym tytule „(...)”. Publikacja w nakładzie 1000 sztuk będzie bezpłatnie przekazana różnym odbiorcom, np. pracownikom Parków (...), bibliotekom wojewódzkim i uniwersyteckim, uczestnikom innych działań edukacyjnych planowanych w projekcie.

2) Organizacja jednodniowej konferencji na ok. 50 osób „...na podsumowanie projektu. Będzie to usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu. Park Narodowy zajmie się jedynie wykonaniem materiałów konferencyjnych (notesów, długopisów, itd.), również dofinansowanych ze środków NFOŚiGW.

3) Warsztaty dla edukatorów. W projekcie zaplanowano szkoleń prowadzonych przed podmioty zewnętrzne. Szkolenia będą bezpłatne dla uczestników.

4) Zakup sprzętu oraz organizacja szkolenia niezbędnych do przeprowadzenia kampanii informacyjnej w mediach społecznościach. Zaplanowano zakup: 4 telefonów z dodatkowymi obiektywami (szerokokątne i makro) oraz laptopa do tworzenia grafik i obróbki zdjęć. Sprzęt będzie używany do dokumentowania tego, co się na bieżąco dzieje w przyrodzie i tworzenia treści edukacyjnych publikowanych w mediach społecznościowych Park. W szkoleniu będą uczestniczyć pracownicy Parku, którzy będą wspomagać prowadzenie kampanii internetowej poprzez wykonywanie zdjęć w terenie.

5) Powstanie i organizacja wystawy zdjęć. Na bazie materiałów pozyskanych do publikacji popularnonaukowej powstanie wystawa 30 zdjęć pokazująca bioróżnorodność w krajobrazie. Wystawa będzie nieodpłatnie pokazywana m.in. w gminnych bibliotekach, domach kultury i innych Parkach(..). W kosztach działania ujęty został również transport wystawy do kolejnych miejsc, koszty organizacji wernisażu (poczęstunek) oraz przenośny projektor do prezentacji projektu, który nie wymaga podłączenia do komputera.

6) Skład graficzny wydawnictwa dla dzieci i młodzieży „(...)”. W projekcie przewidzianych jest 5 części. Każda będzie publikowana w postaci pliku pdf na stronie internetowej Park, który każdy będzie mógł w dowolnej chwili pobrać.

7) Wykonanie i dostawa materiałów informacyjno-promocyjnych w postaci toreb płóciennych, bidonów, zestawów wielorazowych sztućców oraz mapek kieszonkowych. Te materiały pomogą w promocji projektu na różnych wydarzeniach i imprezach plenerowych. Będą wydawane bezpłatnie uczestnikom działań edukacyjnych prowadzonych przez Park w ramach projektu oraz zgodnie z kalendarzem imprez plenerowych.

8) Zakup materiałów biurowych do obsługi formalnej i merytorycznej projektu. Materiały będą wykorzystane do obsługi projektu, np. prowadzenia dokumentacji. Faktury dokumentujące poniesione w projekcie wydatki będą wystawiane na Park (...).

W opisie sprawy wskazali Państwo, że wszystkie działania będą miały charakter edukacyjny, skierowany na budowanie świadomości konieczności zachowania krajobrazu w formie jak najbardziej naturalnej oraz ochrony przyrody. W ostatecznym rozliczeniu Park nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z realizacją działań projektowych. Wymienione zakupy i usługi będą związane ze statutową, edukacyjną działalnością Parku, nie związaną z uzyskaniem przychodów. Wymienione czynności nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park (...). Park nie może w żaden sposób odzyskać kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Parkowi (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z realizacją ww. zadań w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy – wszystkie działania będą miały charakter edukacyjny, skierowany na budowanie świadomości konieczności zachowania krajobrazu w formie jak najbardziej naturalnej oraz ochrony przyrody. W ostatecznym rozliczeniu Park nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z realizacją działań projektowych. Wymienione zakupy i usługi będą związane ze statutową, edukacyjną działalnością Parku, nie związaną z uzyskaniem przychodów. Wymienione czynności nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park (...).

Zatem, w związku z tym, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie Państwu przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od czynności związanych z realizacją ww. zadań w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00