Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.190.2023.3.MK
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych do PKWiU 74.90.2 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 27 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.) oraz z 28 lipca 2023 r. (wpływ 31 lipca 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo Przedsiębiorców. Datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej określono na dzień 1.04.2023 r.
Wnioskodawca planuje rozliczać się, w zakresie jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o ryczałcie”).
Działalność będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie brzmienie art. 6 ust. 4 pkt. 1a Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca wskazuje, iż zakładana wysokość przychodów z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Obecnie świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta (Zleceniodawcy) odbywa się na podstawie jednej umowy cywilnoprawnej - umowy o świadczenie usług.
Wnioskodawca posiada kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjnymi, handlowymi i usługowymi, w tym także prowadzącymi działalność gospodarczą poza Polską. W swojej dotychczasowej pracy zawodowej Wnioskodawca zajmował się często opracowywaniem strategii optymalizacyjnych, w szczególności w zakresie optymalizacji procesów biznesowych. Czynności wdrożeniowe były oparte o działania polegające na analizie zastanej sytuacji i następnie wprowadzeniu nowych rozwiązań, w tym także z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego, które było zmieniane lub tworzone zgodnie ze wskazówkami opracowywanymi przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca sam nie zajmował się programowaniem, jednakże zajmował się analizą funkcjonalną w zakresie potrzeb podmiotów będących beneficjentami takich nowo tworzonych rozwiązań software'owych, jak również określaniem architektury takich systemów komputerowych.
W ramach umowy z Kontrahentem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do świadczenia usług zarządzania, nie pełni również funkcji w zarządzie swojego Zleceniodawcy, będącego spółką kapitałową.
Wnioskodawca w związku z zawartą ze swoim Zleceniodawcą umową będzie odpowiedzialny za:
·nadzór nad czynnościami podejmowanymi w obszarze Rekrutacji (w ramach którego pracownicy Zleceniodawcy zajmują się pozyskiwaniem pracowników i współpracowników) i obszarze Operacji (w ramach którego pracownicy Zleceniodawcy zajmują się standaryzacją oferowanych przez Zleceniodawcę usług oraz weryfikacją jakości świadczonych przez Zleceniodawcę usług), w celu świadczenia przez Zleceniodawcę usług na rzecz swoich klientów na wysokim i jednolitym poziomie,
·współpracę z odpowiednimi działami Zleceniodawcy przy realizacji przez Zleceniodawcę planów sprzedaży - polegające na dbaniu przez Wnioskodawcę o efektywne prowadzenie procesów biznesowych Zleceniodawcy pozwalające na osiąganie przychodów i ich wzrost,
·współpracę z odpowiednim działem Zleceniodawcy przy zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klientów Zleceniodawcy,
·przygotowanie i wdrożenie dla Zleceniodawcy strategii operacji opartej o pozyskane z systemów komputerowych oraz dostępne (stworzone we własnym zakresie lub pozyskane z rynku) dane, która to strategia pozwoli na realizację celów biznesowych i finansowych Zleceniodawcy,
·koordynację działań marketingowych w nadzorowanym obszarze działania Zleceniodawcy - czynności te mają polegać na analizie i ocenie podejmowanych przez Zleceniodawcę działań marketingowych, wytypowanie grup docelowych dla przekazu marketingowego oraz określenie treści takiego przekazu, jak również kanałów dystrybucji takiego przekazu marketingowego,
·koordynację procesów wewnętrznych dla nadzorowanych obszarów - czynności te mają polegać na analizie kompatybilności występujących u Zleceniodawcy procesów biznesowych z jego potrzebami oraz celami biznesowymi, a następnie na dostosowaniu tych procesów do potrzeb Zleceniodawcy. W sytuacji, gdy analiza wykaże, że wymagają one korekty i ponownego wdrożenia zmienionych procesów,
·analizę funkcjonalną procesów biznesowych pod kątem ich zmapowania w celu dopasowania (doboru) i wdrożenia przez producenta oprogramowania programu komputerowego służącego do obsługi procesów biznesowych Zleceniodawcy ((..)).
Wnioskodawca będzie badał potrzeby dotyczące procesów biznesowych swojego Zleceniodawcy w zakresie oprogramowania w różnych obszarach biznesu tego Zleceniodawcy, doradzał w przedmiocie doboru optymalnego zakresu koniecznych do wdrożenia rozwiązań software'owych z uwzględnieniem procesów biznesowych Zleceniodawcy.
Następnie Wnioskodawca będzie doradzał w zakresie zdefiniowania procesu wdrożenia (harmonogram czasowy, kolejność, konieczne zasoby, oczekiwany rezultat, ewentualnie nadzór nad migracją danych do nowej aplikacji), będzie po stronie swojego Zleceniodawcy brał udział w testach i w samym wdrożeniu, co wymaga spotkań weryfikacyjnych z użytkownikami i konsultantami zewnętrznymi wspierającymi ze strony dostawcy oprogramowania proces wdrożenia; w zakresie tego rodzaju usług ostatecznie ich miernikiem będzie potwierdzenie, czy oprogramowanie pozwoli na szybki dostęp do oczekiwanych danych analitycznych oraz do kontroli kosztów w każdym miejscu ich powstawania.
Wnioskodawca będzie zatem działał po stronie swojego Zleceniodawcy w relacji do dostawcy oprogramowania. Jego czynności w tym zakresie będą generalnie usługami dotyczącymi analizy procesów biznesowych i potrzeb swojego Zleceniodawcy, czyli specjalistycznych usług. Wnioskodawca nie będzie doradzał producentowi oprogramowania w relacji do jego klientów, a jedynie opisywał potrzeby i oczekiwania swojego Zleceniodawcy. Można przyjąć, że w tej części będzie to działalność Wnioskodawcy polegająca na organizacji procesu wdrożenia po stronie jego Zleceniodawcy, gdyż m.in. tym zajmował się Wnioskodawca w swojej dotychczasowej praktyce.
Wnioskodawca nie zajmował się nigdy i nie planuje się zajmować doradzaniem w zakresie oprogramowania, a jedynie określaniem wewnętrznych potrzeb swojego Zleceniodawcy w oparciu o znajomość jego biznesu.
Usługi, do świadczenia których zobowiązany jest Wnioskodawca, stanowią zatem pewien konglomerat będący nierozerwalną całością. Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę to specjalistyczne usługi, mocno powiązane z modelem biznesowym Zleceniodawcy Wnioskodawcy. Wymagają dużego doświadczenia w tym zakresie, zarówno w celu zmapowania potrzeb kontrahenta, ich analizy, a następnie wymodelowania oczekiwanych procesów biznesowych na nowo pod kątem potrzeb Zleceniodawcy i wdrożenia przemyślanych zmian. Z reguły takie działania są rozłożone w czasie, gdyż żadna organizacja biznesowa nie może sobie pozwolić na zawieszenie bieżącej działalności i skupienie się wyłącznie na wprowadzaniu zmian.
Jeśli chodzi o klasyfikację usług, to jak to już zostało powyżej napisane, w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mieszczą się w zakresie klasyfikacji PKWiU pod pozycją 74.90.2, jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wynagrodzenie określone w umowie o świadczenie usług jest wynagrodzeniem ryczałtowym. Warunkiem zapłaty wynagrodzenia, zgodnie z umową, jest przedstawienie przez Wnioskodawcę (Zleceniobiorcę) protokołu potwierdzającego wykonanie usług w danym miesiącu, wraz z ich specyfikacją, co daje wyraz temu, iż usługi realizowane przez Wnioskodawcę każdorazowo są precyzyjnie wskazywane oraz podlegają weryfikacji przez Kontrahenta. Nadto takie raportowanie może pozwolić na określenie, w jakiej części wynagrodzenie będzie przyporządkowane danej kategorii świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyby miało się okazać, że różne rodzaje świadczonych usług mają różne stawki opodatkowania podatkiem ryczałtowym.
Wnioskodawca w związku ze świadczonymi usługami będzie również uprawniony do wynagrodzenia premiowego, w przypadku którego kwota premii i jej alokacja na poszczególne typy usług świadczone przez Wnioskodawcę, będzie dokonywana każdorazowo przez Zleceniodawcę na podstawie zobiektywizowanych kryteriów (raporty przygotowywane przez Wnioskodawcę).
Wnioskodawca nie uzyskuje (nie uzyska) przychodów ze świadczenia:
‒usług działalności rachunkowo-księgowej, sklasyfikowanej w 69.20.Z,
‒usług doradztwa w zakresie zarządzania, sklasyfikowanego w 70.22.Z,
‒usług projektowania i realizowania kampanii reklamowych, sklasyfikowanych w 73.11.Z.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi również dla innych Kontrahentów, jednakże zasadniczo zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek, nie powinien być szerszy i pozostanie tożsamy co do możliwych do zaoferowania innym podmiotom usług.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalność nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto w piśmie z 27 czerwca 2023 r. odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak
2.Którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?
Odpowiedź: Rok 2023
3.Czy w roku podatkowym lub latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2) w odniesieniu do Pana zachowane były/są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, zostały zachowane warunki określone ww. przepisie.
4.Czy jest Pan wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem w spółce, na rzecz której świadczy Pan usługi, o których mowa we wniosku?
Odpowiedź: Nie
5.Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy?
Odpowiedź: Oświadczenie odnośnie wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osobę fizyczną zostało złożone wraz z rejestracją działalności gospodarczej (zgłoszenie do CEIDG), które miało miejsce 20 marca 2023 r.
6.Kiedy osiągnął/zamierza Pan osiągnąć pierwszy przychód, który chce Pan opodatkować stawką ryczałtu?
Odpowiedź: Pierwszy przychód został osiągnięty dnia 28 kwietnia 2023 r., tj. w dacie wystawienia faktury VAT za usługi wykonane w miesiącu kwietniu 2023 r.
7.Czy, a jeśli tak, to z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu?
Odpowiedź: Jedyne osiągane obecnie dochody podlegające opodatkowaniu Wnioskodawca uzyskuje z prowadzonej działalności gospodarczej.
8.Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje?
Odpowiedź: Nie występują różne stawki opodatkowania, albowiem usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowią pewien konglomerat stanowiący nierozerwalną całość, a co za tym idzie, brak jest możliwości ich odrębnego ewidencjonowania.
Niemniej w sytuacji, gdyby doszło do świadczenia usług, z których przychód podlegałby różnym stawkom opodatkowania, prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja przychodów pozwala wyodrębnić i określić przychód z każdego rodzaju takiej działalności.
Dodatkowe wyjaśnienie odnośnie wskazanego we wniosku stanu faktycznego:
Niezależnie od wyżej udzielonych odpowiedzi, celem doprecyzowania ewentualnych niejasności odnośnie stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona przez niego działalność w zakresie dotyczącym oprogramowania może polegać wyłącznie na pomocy swojemu Kontrahentowi co do wyboru gotowego oprogramowania i jego ewentualnego dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta (poprzez dobór gotowych lub zmodyfikowanych na potrzeby tego klienta-Zleceniodawcy Wnioskodawcy), celem zoptymalizowania jego procesów biznesowych.
Działalność doradcza Wnioskodawcy nie obejmuje swoim zakresem planowania i projektowania systemów komputerowych, czy wprowadzania w nich jakichkolwiek modyfikacji na poziomie zastrzeżonym dla dostawcy oprogramowania.
Z kolei, pismem z 28 lipca 2023 r. Wnioskodawca działając w imieniu własnym, w odpowiedzi na wezwanie II do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2023 r. (odebrane tego samego dnia), wyjaśnia że wskazana przez niego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej klasyfikacja PKWiU o nr 74.90.2, tj. pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane znajduje zastosowanie do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej z uwagi na fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę, na rzecz Kontrahentów, usługi stanowią pewien nierozerwalny konglomerat specjalistycznych usług mocno powiązanych z modelem biznesowym danego kontrahenta, a co za tym idzie, nie podlegają klasyfikacji zgodnie z inną pozycją PKWiU.
UZASADNIENIE
Rodzaj świadczonych przez Wnioskodawcę usług wymaga znacznego doświadczenia i merytorycznego przygotowania, pozwalającego na prawidłowe zmapowania potrzeb kontrahenta, ich analizy, a następnie wymodelowania oczekiwanych procesów biznesowych na nowo pod kątem jego potrzeb i wdrożenia przemyślanych zmian.
Przedmiotowa działalność, polega m.in. na:
-nadzorze nad czynnościami podejmowanymi w obszarze Rekrutacji (w ramach którego pracownicy kontrahenta zajmują się pozyskiwaniem pracowników i współpracowników) i obszarze Operacji (w ramach którego pracownicy kontrahenta zajmują się standaryzacją oferowanych przez kontrahenta usług oraz weryfikacją jakości świadczonych przez kontrahenta usług), w celu doprowadzenia do świadczenia przez kontrahenta usług na rzecz swoich klientów na wysokim i jednolitym poziomie,
-współpracy z odpowiednimi działami kontrahenta przy realizacji przez kontrahenta planów sprzedaży - polegającej na dbaniu o efektywne prowadzenie procesów biznesowych kontrahenta, pozwalające na osiąganie przychodów i ich wzrost,
-współpracy z odpowiednim działem kontrahenta przy zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klientów kontrahenta,
-przygotowaniu i wdrożeniu u kontrahenta strategii operacji opartej o pozyskane z systemów komputerowych oraz dostępne (stworzone we własnym zakresie lub pozyskane z rynku) dane, która to strategia pozwoli na realizację celów biznesowych i finansowych kontrahenta,
-koordynacji działań marketingowych w nadzorowanym obszarze działania kontrahenta – polegającej na analizie i ocenie podejmowanych przez kontrahenta działań marketingowych, wytypowaniu grup docelowych dla przekazu marketingowego oraz określeniu treści takiego przekazu, jak również kanałów dystrybucji takiego przekazu marketingowego;
-koordynacji procesów wewnętrznych dla nadzorowanych obszarów - polegającej na analizie kompatybilności występujących u kontrahenta procesów biznesowych z jego potrzebami oraz celami biznesowymi, a następnie na dostosowaniu tych procesów do potrzeb kontrahenta, w sytuacji gdy analiza wykaże, że wymagają one korekty i ponownego wdrożenia zmienionych procesów;
-analizie funkcjonalnej procesów biznesowych pod kątem ich zmapowania w celu dopasowania (doboru), a następnie wdrożenia u kontrahenta (przez producenta oprogramowania) programu komputerowego służącego do obsługi procesów biznesowych kontrahenta ((...));
-analizie potrzeb dotyczących procesów biznesowych kontrahenta w zakresie oprogramowania w różnych obszarach biznesu kontrahenta, tj. doradztwie w doborze optymalnego zakresu koniecznych do wdrożenia rozwiązań software'owych z uwzględnieniem procesów biznesowych kontrahenta;
-doradztwie w zakresie zdefiniowania procesu wdrożenia (harmonogram czasowy, kolejność, konieczne zasoby, oczekiwany rezultat, ewentualnie nadzór nad migracją danych do nowej aplikacji).
Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że wskazana w uzupełnieniu wniosku informacja odnośnie „działalności w zakresie dotyczącym oprogramowania” miała na celu wyłącznie uwypuklenie faktu, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie polega w żadnej mierze na usługach związanych z szeroko rozumianym programowaniem (co mogłoby podlegać pod odpowiednią klasyfikację PKWiU) a jedynie na doborze oprogramowania i reprezentacji kontrahenta w rozmowach z podmiotami zajmującymi się wytwarzaniem i dostarczaniem oprogramowania.
W związku z powyższym Wnioskodawca w pełni podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko w kwestii kwalifikacji prowadzonej przez niego działalności, jako specjalistycznych usług profesjonalnych - sklasyfikowanych w PKWiU pod nr 74.90.2.
Pytanie
Czy przychody z działalności gospodarczej, związanej ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę, w zakresie opisanym mogą być opodatkowane zasadniczo stawką ryczałtu w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zaś zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. w zakresie podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych.
Jak wskazywano powyżej - w przypadku Wnioskodawcy żadne z wyłączeń unormowanych w art. 8 ustawy o ryczałcie nie ma zastosowania.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca przyjmuje stanowisko, iż będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z działalności związanej ze świadczeniem opisanych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8.5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;
ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;
ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;
ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;
ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;
ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W treści wniosku i jego uzupełnieniach przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
·Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców.
·Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
·Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
·Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
·Nie jest Pan wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem w Spółce, na rzecz której świadczy Pan usługi, o których mowa we wniosku. Nie pełni Pan również funkcji w zarządzie swojego Zleceniodawcy.
·W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek zachowane są warunki, określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
·Wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego, czyli 2023.
·Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osobę fizyczną złożył Pan wraz z rejestracją działalności gospodarczej (zgłoszenie do CEIDG), które miało miejsce 20 marca 2023 r.
·Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 74.90.2 – pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
·W związku z zawartą z Kontrahentem (Zleceniodawcą) umową o świadczenie usług będzie Pan odpowiedzialny za:
-nadzór nad czynnościami podejmowanymi w obszarze Rekrutacji (w ramach którego pracownicy Kontrahenta zajmują się pozyskiwaniem pracowników i współpracowników) i obszarze Operacji (w ramach którego pracownicy Kontrahenta zajmują się standaryzacją oferowanych przez Kontrahenta usług oraz weryfikacją jakości świadczonych przez Kontrahenta usług), w celu doprowadzenia do świadczenia przez Kontrahenta usług na rzecz swoich klientów na wysokim i jednolitym poziomie,
-współpracę z odpowiednimi działami Kontrahenta przy realizacji przez Kontrahenta planów sprzedaży - polegającej na dbaniu o efektywne prowadzenie procesów biznesowych Kontrahenta, pozwalające na osiąganie przychodów i ich wzrost,
-współpracę z odpowiednim działem Kontrahenta przy zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klientów Kontrahenta,
-przygotowanie i wdrożenie u Kontrahenta strategii operacji opartej o pozyskane z systemów komputerowych oraz dostępne (stworzone we własnym zakresie lub pozyskane z rynku) dane, która to strategia pozwoli na realizację celów biznesowych i finansowych Kontrahenta,
-koordynację działań marketingowych w nadzorowanym obszarze działania Kontrahenta – polegającej na analizie i ocenie podejmowanych przez Kontrahenta działań marketingowych, wytypowaniu grup docelowych dla przekazu marketingowego oraz określeniu treści takiego przekazu, jak również kanałów dystrybucji takiego przekazu marketingowego,
-koordynację procesów wewnętrznych dla nadzorowanych obszarów - polegającej na analizie kompatybilności występujących u Kontrahenta procesów biznesowych z jego potrzebami oraz celami biznesowymi, a następnie na dostosowaniu tych procesów do potrzeb Kontrahenta, w sytuacji gdy analiza wykaże, że wymagają one korekty i ponownego wdrożenia zmienionych procesów,
-analizę funkcjonalną procesów biznesowych pod kątem ich zmapowania w celu dopasowania (doboru), a następnie wdrożenia u Kontrahenta (przez producenta oprogramowania) programu komputerowego służącego do obsługi procesów biznesowych Kontrahenta ((...)),
-analizę potrzeb dotyczących procesów biznesowych Kontrahenta w zakresie oprogramowania w różnych obszarach biznesu Kontrahenta, tj. doradztwie w doborze optymalnego zakresu koniecznych do wdrożenia rozwiązań software'owych z uwzględnieniem procesów biznesowych Kontrahenta,
-doradztwo w zakresie zdefiniowania procesu wdrożenia (harmonogram czasowy, kolejność, konieczne zasoby, oczekiwany rezultat, ewentualnie nadzór nad migracją danych do nowej aplikacji).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.2 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym.
W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right